Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
Vandaag om 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:01:32
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door NL-modelspoor
Vandaag om 20:50:12
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
Vandaag om 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:52:21
Roco model 63138 door Casmir
Vandaag om 19:17:37
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
  

Auteur Topic: Esu Ecos of Marklin CS3  (gelezen 3072 keer)

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Esu Ecos of Marklin CS3
« Gepost op: 27 December 2020, 18:12:25 »
Ik overweeg een digitale aan te schaffen en denk hierbij aan de Ecos 50210 van Esu of de Marklin CS3.

Ik vind het lastig een keuze te maken. De Marklin CS3 is een stukje goedkoper, maar is deze ook geschikt voor gelijkstroom?

Gebruiksgemak is erg belangrijk voor mij

Welke van de twee kan ik het beste kopen?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5123
Re: Esu Ecos of Marklin CS3
« Reactie #1 Gepost op: 27 December 2020, 20:41:50 »
Citaat
Gebruiksgemak is erg belangrijk voor mij
Ik heb zelf nooit een ecos aangeraakt of gezien in het echt, maar de marklin central stations zijn de meest gebruikersonvriendelijke apparaten om treinen mee aan te sturen. Ik heb bij ons op de spoorclub wel eens treinen aangestuurd met een cs3. Het is gewoon niet te doen. Ik denk dat het gemiddeld 30s duurde (minimaal) om een andere trein te zoeken om hem aan te sturen. Je moet echt heel hard nadenken en zoeken als je direct met dat ding treinen wilt aansturen. Vooral wanneer er 30 treinen in staan geprogrammeerd terwijl je precies dit werk zou moeten kunnen dromen. Ik kan echt niks positiefs zeggen over dat marklin ding. Bij de Cs3 hebben ze zelfs de drukknoppen voor de functies weggehaald. De user interface met die inimini icoontjes is ook niet bevorderlijk.

Wat je wel of niet moet kopen hangt er echter van af van wat je er mee wilt doen? Wil je er mee rijden? Wil je de automatische pendeldiensten gebruiken? Wil je hem aan een PC koppelen met iTrain?  Waarom twijfel je tussen deze 2 apparaten? Zou ik niet doen aan een zelfbouw DCC centrale, zou ik geheid een Z21 met een WLAN Maus kopen.  Als je het apparaat aan een PC wilt hangen dan maakt het in de praktijk niet zoveel uit.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1290
Re: Esu Ecos of Marklin CS3
« Reactie #2 Gepost op: 27 December 2020, 20:45:08 »
Mijn mening als je niets met Marklin hebt zou ik geen C3 aanschaffen.

Ik heb zelf 3-rail met ECoS 1 en ben zeer te vreden.

Mvg Johan

Supercitroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re: Esu Ecos of Marklin CS3
« Reactie #3 Gepost op: 27 December 2020, 21:35:01 »
Houd je er rekening mee dat bij de CS3 de stroom-adapter nog los aangeschaft dient te worden? Bij de ECoS zit alles er gewoon in.

Persoonlijk ben ik geen fan van de CS3, ook ik vind hem niet gemakkelijk in gebruik. De ECoS vind ik een heerlijk apparaat!

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Esu Ecos of Marklin CS3
« Reactie #4 Gepost op: 27 December 2020, 22:00:55 »
Citaat
maar is deze ook geschikt voor gelijkstroom?

Zo te lezen heb je dus DCC in gebruik (2 rail) en geen 3 rail zoals Maerklin dat heeft.

Kijk eens naar een DR5000 van Digikeys MITS je dus geen 3 rail hebt en geen (oudere) Maerklin locs hebt die alleen MFX of MM-2 protocol begrijpen...
Heb dan zelf MDRRC-II en de Lite versie gemaakt, maar voor wat de DR5000 kost daar kan niemand tegenop...

Oke, geen fancy bedien scherm maar zowat wel alle interfaces die er bestaan voor een modelbaan.
Als je straks met je PC bijvoorbeeld met RocRail aan de slag gaat (of Koploper / I-Train) heeft dat mooie lcd scherm geen toegevoegde waarde.....

Denk eens goed na wat je uiteindelijk wil....
Je kunt nu 600 tot 800 euro uitgeven voor een fancy centrale....
En eenmaal een een PC/laptop aangesloten zijn die honderden euro's voor een mooi scherm voor niks geweest..

mvg

Robert
« Laatst bewerkt op: 27 December 2020, 22:04:05 door Robert E »
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Esu Ecos of Marklin CS3
« Reactie #5 Gepost op: 27 December 2020, 22:14:15 »
Beste Harold,
Ik gebruik al een hele tijd een Ecos 2 voor mijn digitale 3 rail baan.
Nu recent een CS2 (tweedehands) gekocht om Marklin Mfx loks en de nieuwe Marklin decoders beter te kunnen
programmeren.
Valt dik tegen, zeer ongebruiksvriendelijk, slechte achtergrondkleuren, en ik ben wel al wat gewoon in de
computerwereld en aanverwanten.
Mvg
Olivier 77

Digitale 3-rail, K-rails,

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2940
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Esu Ecos of Marklin CS3
« Reactie #6 Gepost op: 27 December 2020, 22:37:49 »
Ik rijd op Märklin-rails en gebruik al een poosje een ECoS2. Die is erg gebruiksvriendelijk. Voor het programmeren van locs gebruik ik desondanks nog steeds mijn vorige apparaat, een Märklin MS2, gewoon omdat ik daarmee vertrouwd ben. Was dat trouwens een MS1 geweest, dan had ik die kunnen gebruiken om de ECoS remote te besturen. Dat gaat helaas met een MS2 niet. Ik heb destijds niet voor een Märklin CS gekozen, omdat die wat beperkingen had als het om aansturen door softwarepakketten gaat. De keuze voor een besturingspakket had ik nog niet gemaakt, dus om zoveel mogelijk opties open te houden koos ik de ECoS. Het prijsverschil alles bij elkaar was destijds niet zo heel groot als ik me goed herinner, maar misschien vergelijk ik nu met de CS2.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Esu Ecos of Marklin CS3
« Reactie #7 Gepost op: 27 December 2020, 22:38:53 »
hoi,

Het is een persoonlijke keuze. Wat wil je uiteindelijk? Automatisch rijden of gewoon met handbediening blijven rijden.... Dat soort vragen mag je jezelf stellen. Dan kan je daar ook je keuze op nemen.

Ik overweeg een digitale aan te schaffen en denk hierbij aan de Ecos 50210 van Esu of de Marklin CS3.

Wat zijn je overwegingen om voor deze twee centrales te gaan? Waar is die keuze op gebaseerd?

Ik vind het lastig een keuze te maken. De Marklin CS3 is een stukje goedkoper, maar is deze ook geschikt voor gelijkstroom?

Vergelijk de twee centrales nog maar een keertje. Met alle aansluitingen bij welke centrale? En wat zit er in de verpakking?. Bij de Märklin zit bijvoorbeeld standaard geen trafo. Die mag je erbij kopen. Ook zit er standaard bij de normale Central Station 3 geen aansluiting voor terugmelding (s88). Daarvoor mag je dan extra geld uitgeven in de vorm van extra printjes. Of je mag een duurdere variant (CS3+) aanschaffen die wel een s88-aansluiting heeft. Nu is de vraag heb je het nodig?

Waar de centrale op aangesloten is maakt voor de centrale niet uit. Of het nu 2rail of 3rail is. Als de centrale en de (lok)decoders elkaar kunnen verstaan.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!