Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 13:04:48
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 12:44:10
C12c rijtuig door grossraumwagen
Vandaag om 12:39:15
Project seaside Germany door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:28:21
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 12:26:05
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:36:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:25:18
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
05 October 2025, 21:44:27
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
05 October 2025, 14:31:05
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
05 October 2025, 14:03:58
  

Auteur Topic: Neustadt - (Baanplan H0)  (gelezen 12770 keer)

Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #15 Gepost op: 07 March 2008, 14:40:19 »
Hoi Jaap.. en de anderen die tips hebben gegeven.



Hierbij de aangepaste baanontwerp... (Dit is alleen het zichtbare gedeelte) de werkplaats is verplaats, de post is nu 1 spoor geworden.
De 3wegwissels zijn uit de hoofdsporen gehaald .    is het nu wat minder druk?

Nu alleen nog kijken waar ik de brouwerij kan plaatsen, dacht zelf aan de rechter kant, maar een brouwerij kan toch toch ook zonder spoorlijn eigenlijk

Jaap Klijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #16 Gepost op: 09 March 2008, 15:30:33 »
Twee kleine puntjes en een suggestie:

Je hebt een afbuigende wissel in je hoofdtraject (linksboven). Doorgaans ga je op het hoofdtraject alleen rechtdoor over wissels(ivm snelheid). Al zijn er wel uitzonderingen (bij Hilversum bijvoorbeeld).

Gaande van boven naar beneden kan je op het hoofdspoor alleen van links naar rechts. Dit betekent bijvoorbeeld dat je posttrein als hij naar boven rijdt alleen op tegenspoor kan rijden (of eerst nog twee keer moet keren).

Wordt het ontwerp niet spannender als je een spoor (perron) voor regionaal verkeer laat vervallen? Dan moet de regionale namelijk soms het andere spoor kruizen. Ook moet je dan beter nadenken over wanneer welke trein kan binnenkomen en vertrekken. De overgebleven ruimte kan je dan gebruiken om goederentreinen, of gerepareerde treinen te stallen. Het is maar een suggestie.

Ik heb trouwens alles maar even snel in je plaatje gezet (ik weet dat het zo railtechnisch niet wil, maar het gaat om het idee).

Een brouwerij met spoor (kleintje) is natuurlijk wel leuker. Misschien langs je paradespoor?

Groeten, Jaap


Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #17 Gepost op: 10 March 2008, 22:38:54 »
Hai Jaap...

Wordt het stations gedeelte dan niet te klein voor het station wat ik al heb "Station Neustadt an der Weinstrabe" van Faller?? die is 90 bij 30 cm ongeveer   dan heb ik "maar" 2 hoofdsporen een regionaallijntje..

Die wissels, wordt inderdaad een puzzel klussie, wat je in had getekend

Jaap Klijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #18 Gepost op: 11 March 2008, 15:59:13 »
Ik ben inderdaad bang dat het station dan niet meer helemaal bij het sporenplan past...

Groeten, Jaap

Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #19 Gepost op: 11 March 2008, 23:16:08 »
Oke.... ik wil dus de brouwerij aan de paradebaan aansluiten... moet ik daar de gewone wissel voor gebruiken, of de hogesnelheidswissel (de lange van FLM 30cm) ofheeft dat geen enkele nut  :-|


« Laatst bewerkt op: 12 March 2008, 18:48:06 door Bertje »

Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #20 Gepost op: 12 March 2008, 18:48:20 »
Nou iedereen die gereageert heeft, bedankt voor de tips.........     ik zal het verder zelf wel gaan uitzoeken ... had uberhaupt meer tips/commentaar verwacht... maar goed het zijt zo

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #21 Gepost op: 12 March 2008, 20:09:33 »
Je post je vraag vrij laat, na het 'spitsuur', en voor het volgende 'spitsuur' geef je het al op...

Ik heb geen flauw idee of het iets uitmaakt wat voor wissel je pakt. In het echt zou er geen hogesnelheidswissel gebruikt worden, lijkt mij. De doorgaande treinen gaan namelijk rechtdoor over de wissel en de biergoederentrein gaan langzaam over de afbuigende stand dus...

En bij baanplannen zijn er meestal weinig reacties, omdat een baanplan toch persoonlijk is en jij zelf het best kan bepalen wat jij wilt.
« Laatst bewerkt op: 12 March 2008, 20:15:26 door RJ »

Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #22 Gepost op: 16 May 2008, 14:58:07 »
De baanplan is inmiddels veranderd

Zit nog met deze boog onderin, wat raden jullie aan?




Of deze, waarbij ik een langere regionaal spoor kan maken




Graag jullie reactie's

Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #23 Gepost op: 19 May 2008, 09:37:13 »
Wauw geen enkele reactie....   :'(

Bedankt maar weer  :(

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #24 Gepost op: 19 May 2008, 09:47:12 »
Nou nou wat een geduld.
Zoals al eerder door anderen geschreven. Het is jouw baan. Als je er zelf gelukkig mee bent alle plezier ermee.

Maar toch een paar kleine aanpassingen.
Wissels op een viaduct zullen niet vaak voorkomen. Ik zou ze iets naar recht opschuiven zodat ze voor het viaduct komen te liggen. Ook zou ik ze andersom leggen zodat je vanuit je regional spoor over kan lopen naar het rechterspoor onder je goederesporen door. Anders kan je alleen maar tegenspoor vertrekken.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18135
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #25 Gepost op: 19 May 2008, 14:21:11 »
Hallo Bertje,

Citaat
De baanplan is inmiddels veranderd

Heb het draadje even teruggelezen, en ineens kom je met een grote wijziging in het plan, maar het totale plan is er niet. Ik en velen van ons zouden graag willen helpen, maar de info is te summier om daar verder iets mee te kunnen. Zou je daarom je nieuwe plan kunnen laten zien?

Citaat
Wauw geen enkele reactie....

Iets meer geduld is misschien beter... De meeste moeten gewoon werken overdag, en zien deze posts vaak pas s'avonds.

Een baanplan ontwerpen is niet gemakkelijk, en datgene wat jij graag wilt moet wel duidelijk zijn voordat hier iemand daar een reactie op kan geven.
Dus, we zien graag je vernieuwde plan! :) Dan kunne we verder met jou ;)

Grtz,  8) Ronald  8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #26 Gepost op: 19 May 2008, 15:37:46 »
Afmetingen: +/- 4 x 4 meter
Schaal: H0
Tijdperk: III - V
Thema: Duits Heuvelgebied
Rails: Rocoline (zonder bedding)
Besturing: Rocomotion/Multimaus

Okee dan hier het vernieuwde baanplan (alleen zichtbare gedeelte)

« Laatst bewerkt op: 19 May 2008, 15:47:59 door Bertje »

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #27 Gepost op: 19 May 2008, 20:49:23 »
Bert,

Mooi baanplan. Echter kan ik niet vaak genoeg zeggen dat je denkbeeldige treinbewegingen moet maken. Vanuit het station, aan de kant van de opstelsporen, kun je nu niet het rechterspoor van de hoofdbaan bereiken zonder te steken. Zoals je de wisselcombinatie getekend hebt op het viaduct is dus noodzakelijk, niet de plaats, maar wel de mogelijkheid.

Oh ja en zie het nu dus pas, dan andersom van het linker naar het rechterspoor gezien vanuit het station.




« Laatst bewerkt op: 19 May 2008, 21:10:27 door Hannes »
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Bertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #28 Gepost op: 19 May 2008, 21:28:46 »
Bedankt voor de reactie's heren...

@t transeurop...  linksboven komen 2 mangaten, 1 in het gedeelte achter de brandweer, en 1 ter hoogte van de kerk... kunt u evt aangeven (via de baanplan afbeelding )hoe je de wissel/kruising bedoelt bij het seinhuis.


@t Hannes... ook u mag evt verbeteringen aanbrengen ,(via de baanplan afbeelding) zodat dat ik het begrijp wat u bedoelt..

Ik zal zelf ook wat proberen.. in ieder geval iedereen bedankt voor de tips

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Neustadt - (Baanplan H0)
« Reactie #29 Gepost op: 20 May 2008, 12:19:28 »
Bert,

Zie onderstaand plaatje.



Als je naar de rode pijl kijkt is het niet mogelijk vanaf de kant van het begin van de rode pijl de sporen aan de kant aan het einde van de pijl te bereiken. Daarvoor heb je extra wissels nodig. Deze heb ik met een zwarte lijn aangegeven. Op deze manier kun je op het rechter spoor terecht komen.

De plaats kun je wel veranderen, als deze maar na de laatste wissel van het station komt. Leg je deze ervoor dan is de functie weg.

Zelf zou ik deze wisselcombinatie zo dicht mogelijk tegen het station aanleggen, dat is meest het realistisch, omdat je dan de treinen ook over het rechterspoor ziet vertrekken de tunnel in.

Om de wisselcombinatie op de brug te leggen is minder realistisch, MAAR het is wel noodzakelijk dat deze daar ergens komt. Aan jou de keuze waar ergens.

Ik hoop dat eea zo duidelijk is.
« Laatst bewerkt op: 20 May 2008, 13:53:15 door Hannes »
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger