Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Molenbaan (werktitel) door tothebeach
Vandaag om 08:58:39
The Micro Model Railway Dispatch door tothebeach
Vandaag om 08:58:10
Mijn geweatherde modellen door Keska
Vandaag om 08:55:55
Bauarbeiten im gange door V200-G2000
Vandaag om 08:53:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 08:51:08
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door MOVisser
Vandaag om 08:50:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:39
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:31:14
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 08:01:45
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 05:07:19
Minibaan Visserskaai H0 door Peter J K
Vandaag om 00:51:21
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door RieX
21 December 2025, 23:58:41
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
21 December 2025, 23:47:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 December 2025, 23:32:02
Goede wensen voor 2026 door Ferdinand Bogman
21 December 2025, 23:30:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Schachbrett
21 December 2025, 23:28:59
Revier Rheinbrenner (H0) door Schachbrett
21 December 2025, 23:26:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
21 December 2025, 23:25:31
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
21 December 2025, 23:24:38
Sankt Georgen. door Schachbrett
21 December 2025, 23:21:37
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
21 December 2025, 23:19:59
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
21 December 2025, 23:19:32
Rondom Charlois door Schachbrett
21 December 2025, 23:16:02
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
21 December 2025, 22:57:38
herrmann door grossraumwagen
21 December 2025, 22:25:46
Werkplaats Wael en Bosch door NS264
21 December 2025, 22:15:27
Zwederbaan door nighttrain1
21 December 2025, 21:34:20
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 December 2025, 21:25:09
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door richardvandijk
21 December 2025, 20:42:47
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door DJV
21 December 2025, 19:54:43
  

Auteur Topic: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980  (gelezen 4646 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
« Gepost op: 23 December 2020, 16:45:59 »
Een autoslaaptrein naar Milano en Genova in 1980. Bont gezelschap met een restauratie van de NS in de vrolijke kleuren met minimaal 2 en maximaal 12 autotransporters. Voor de lengte maar ff 4 gedaan.



dirkjan
« Laatst bewerkt op: 24 December 2020, 12:39:19 door Falkenberg »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
« Reactie #1 Gepost op: 23 December 2020, 16:54:21 »
Zou die restauratie een krokettenkar geweest kunnen zijn? In de ZP in dit draadje staat als voetnoot "barwagen".

Zie het plaatje, 2 MU en een krokettenkar

« Laatst bewerkt op: 24 December 2020, 12:39:34 door Falkenberg »

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
« Reactie #2 Gepost op: 24 December 2020, 10:45:51 »
Algemene vraag naar aanleiding van jouw opmerking "(...) maximaal 12 autotransporters. Voor de lengte maar ff 4 gedaan." Deze opmerking kwam ik laatst ook in een ander draadje tegen. Mijn gevoel zegt dat er een beetje verhouding moet zijn tussen het aantal rijtuigen en het aantal autotransporters. Geen reizigers betekent geen auto's en de reizigers die er zijn nemen ook allemaal hun auto mee. Uiteraard kan het een beetje ongelukkig uitvallen als in een rijtuig maar 2 coupés geboekt zijn of er een complete autotransporter gesteld moet worden voor één auto (en dat effect kan nog versterkt worden indien de trein onderweg gecombineerd en/of gesplitst wordt), maar uiteindelijk zal het toch binnen bepaalde bandbreedte vallen lijkt mij. Het gaat mij hierbij om de normale situatie, niet om eventuele overbrengingen van leeg materieel aan het begin/einde van het (hoog)seizoen.

En werden in de autoslaaptreinen trouwens alleen complete coupés aangeboden (dan moet er volgens mij een hele duidelijke verhouding tussen het aantal (geboekte) coupés in de trein en het aantal auto's) of ook losse bedden (waarbij er dus meer auto's dan (geboekte) coupés in de trein kunnen zijn)?
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
« Reactie #3 Gepost op: 24 December 2020, 11:09:26 »
De autotreinen werden vanuit Nederland gesteld, dwz de wagens komen uit de NL voorraad. Als er weinig bezetting is dan hoeven de b wagens er niet bij. Deze trein bestaat echter uit 2 delen, waarvan elk deel uit een WLAB, 1 of 2 Bc en wat autotransporters bestaat, omdat in Milaan een deel achterblijft. 2 Laaeqs zijn samen 20 plekken (zonder aanhangers). Dan bestaat de kans, dat er net voldoende plekken zijn om de Bcm en WLAB voldoende te vullen, maar geen extra wagens nodig te hebben. Komen er meer wagens met vouwwagen erachter en vullen de coupés zich minder efficient (3 man in een 4 persoons slaapkabine of 2 per couchettecoupé) dan zijn er natuurlijk meer wagens nodig. 4 Laaeqs op deze set rijtuigen past bij een lage bezetting van de rijtuigen dus prima.

in de autoslaaptreinen kon je per coupe of per plaats boeken. Werd een coupé door een klein gezin geboekt, verlaagde dat de capaciteit natuurlijk.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
« Reactie #4 Gepost op: 24 December 2020, 11:16:38 »
De 51-84 88 40 004-6 op 050780 te Den Bosch


Dezelfde dag: 1133 met retourtrein naar Den Bosch te Liempde
« Laatst bewerkt op: 24 December 2020, 11:27:08 door spoorzeven »
Groet, Frank

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
« Reactie #5 Gepost op: 24 December 2020, 12:01:39 »
Nog een opmerking mbt de autotransporter. De Laeqrss 545 hadden in hun inzet in de auto(slaap)treinen personenwagennummers. Die liepen van 65 80 97-10 177-5 tot 65 80 97-10 177-3, dus onder een regime 65 RIC ipv 21 RIV. Heb je Roco autotransporters dan kun je ze omnummeren (en voorzien van E- en Stoom verwarmingskoppelingen)

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • DV modelspoor
Re: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
« Reactie #6 Gepost op: 26 August 2024, 23:15:34 »
Ook deze trein heb ik inmiddels redelijk compleet.



De krokettenwagen is nog niet in de collectie en had niet echt een goede vervanger dus dan maar voor de vorm de plan D RD erin ;D
De autotransporter is van exact , daar zoek ik er nog wat meer van.
De Bcm modellen zijn van Heris , niet de mooiste maar bij gebrek aan andere ben ik er blij mee.
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5434
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
« Reactie #7 Gepost op: 27 August 2024, 06:42:29 »
Mooi hoor! 👍👍👍

Begin van de zomer had Kuijpers Utrecht nog één of twee van die DB autowagens van exacttrain. Ik weet niet of het ‘exact’ voor jouw tijdperk is, maar een belletje aan ‘wagen’ kan geen kwaad.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9174
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
« Reactie #8 Gepost op: 27 August 2024, 10:34:44 »
Was die WLABm van NS toen net nieuw?