Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:39:23
Piko 2200 (52868)+ uhlenbrock 76420 door Ben
Vandaag om 15:36:47
rommenholler gasketelwagens door jandcargo
Vandaag om 15:25:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 15:12:20
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:59:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 14:13:29
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
  

Auteur Topic: Trix Orient Express: onderscheid tussen 2 uitvoeringen: 23426 vs. 23790  (gelezen 4438 keer)

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
  Beste collega's

   Ik heb de Trix Orient Express ref 23426 . Ik krijg nu de mogelijkheid om de Trix Orient Express met ref 23790 -23794 over te kopen .
   Mijn vraag aan jullie is nu : wat is het onderscheid tss beide uitvoeringen . Heb op google gekeken maar geen informatie. Ook een draadje op Benelux spoor van 2012 als ik mij niet vergis geen 
   info ( een verwijzing naar een vergelijkend artikel niet meer beschikbaar )   
 
   Graag jullie waardevol advies

   Groeten Willy
« Laatst bewerkt op: 17 december 2020, 20:33:13 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: Trix Orient Express : onderscheid tussen 2 uitvoeringen
« Reactie #1 Gepost op: 17 december 2020, 16:40:19 »
Hoi Willy,

Deze CIWL rijtuigen zijn vele malen uitgegeven door Trix en Märklin. De set die je hebt is uit 2008 en de rijtuigen zijn voorzien van een NEM-schacht en kortkoppeling mechaniek. Volgens Trix zijn de rijtuigen in deze uitvoering zoals ze in 1921 hebben gereden.

De nummers 23790-23794 zijn de oerversies uit 1986 en 1987 en hebben als voorbeeld rijtuigen zoals ze rond 1905 hebben gereden. Ik meen dat deze artikelnummers tot halverwege de jaren 90 zijn gemaakt. De exemplaren die ik heb zijn niet voorzien van een NEM-schacht of kortkoppeling mechaniek. Verder is de tint bruin afwijkend in vergelijking met de rijtuigen uit set 23426. Overigens zijn de artikelnummers 23790 en 23793 hetzelfde rijtuig (1000A) maar in een andere kleurstelling. Artikelnummer 23790 is de juiste kleurstelling (creme/bruin).

Kijk hier eens: http://www.osterthun.com/0Laenderbahnen/Sonstiges/4~6ax.CIWL.htm.

Forumlid Fred (sncf231e) heeft op zijn site het e.e.a. over CIWL rijtuigen staan. Zijn gratis e-book over zijn collectie van modellen van CIWL rijtuigen is een aanrader. http://sncf231e.nl/

Groeten,
Peter
« Laatst bewerkt op: 17 december 2020, 16:43:20 door Silver Fox 2512 »

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Trix Orient Express : onderscheid tussen 2 uitvoeringen
« Reactie #2 Gepost op: 17 december 2020, 20:03:39 »

  bedankt Peter ,

  vermits dat er toch 15 j tussen beide uitvoeringen ( zoals ze in het echt gereden hebben ) zijn , ga ik ze toch wel aanschaffen . 154 E voor een dergelijke set is een goede prijs . Met de kerstvakantie in zicht en de kleinkinderen even niet bij opa en oma kan ik mij eens met  beide sets meer gaan bezighouden en vergelijken met de Simplon van Hobby Train . Bovendien verwacht ik van de Kerstman nog een REE 231 PLM stoomloc .
  wat Fred betreft : ik had zijn website reeds onder mijn favorieten  . Een echte naslag werk .

 groeten Willy     

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: Trix Orient Express: onderscheid tussen 2 uitvoeringen: 23426 vs. 23790
« Reactie #3 Gepost op: 18 december 2020, 00:38:49 »
Graag gedaan Willy. 154 euro is zeker geen verkeerde prijs mits alles heel is. Ik heb mijn exemplaren voorzien van Trix adapter 66699 zodat je NEM-koppelingen kunt gebruiken. Alleen moet de bovenkant en onderkant van de NEM-schacht van die adapters dunner gevijld worden zodat de draaistellen nog verticaal kunnen kantelen. Die adapters zijn overigens per 10 verpakt en kosten ongeveer 9 euro per zakje.

Voor het idee een foto gemaakt door Wim Vink uit zijn draadje. Dit zijn de oude Trix rijtuigen 23790 en 23791 voorzien van genoemde adapter in combinatie met Fleischmann Profi koppelingen.



Groeten, Peter

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Trix Orient Express: onderscheid tussen 2 uitvoeringen: 23426 vs. 23790
« Reactie #4 Gepost op: 20 december 2020, 14:02:07 »

 dag Peter

 Ik heb de oudere reeks sinds gisteren : alles nagekeken , op de baan gezet , BR 01 van Piko ervoor en alles rijdt en blijkbaar geen schade  . Veel geluk want superoude niet OVP vast met nietjes en rijtuigen geklemd met papier . Welke koppelingen zijn dit : ben op een Trix site met allerlei koppelingen gaan kijken maar niet gevonden  en hoe zitten die vast aan het draaistel ? .
 Heb beide versies naast mekaar gelegd : op eerste zicht geen groot onderscheid : bij nader toezien vooral een kleurverschil . Morgen meer in detail bekijken+ ik hoop dan mijn nieuwe Orient Express loc  REE 231E  PLM er voor te kunnen zetten . Ben dan ook benieuwd naar een vergelijking met de Hobby Train versie van de Simplon

 groeten  Willy
   

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Trix Orient Express: onderscheid tussen 2 uitvoeringen: 23426 vs. 23790
« Reactie #5 Gepost op: 20 december 2020, 21:47:31 »
Betreft de Hobbytrain Simplon set met de REE Modeles 231 heb ik nog wel een waarschuwing. Ik heb namelijk de Méditerranée-Express van Hobbytrain en doordat deze rijtuigen standaard van verlichting zijn voorzien, hebben deze dus uiteraard ook contacten tegen de wielen. Deze zijn echter zo zwaar uitgevoerd dat de rijtuigen niet heel soepel rollen en mijn PLM 231 de stam van 4 rijtuigen + 2 fourgons niet vooruit krijgt  :-\  Prachtige lok en prachtige rijtuigen (ik zou ze zo weer kopen!) maar ik moet wel eerst gaan knutselen aan die rijtuigen.

Vr. groet, Martijn.

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: Trix Orient Express: onderscheid tussen 2 uitvoeringen: 23426 vs. 23790
« Reactie #6 Gepost op: 21 december 2020, 12:39:09 »
Hoi Willy,

Ik heb wat foto's van mijn exemplaar met artikelnummer 23790 gemaakt. Ik heb de oerversie zonder NEM-schacht en zonder kortkoppeling mechaniek met het artikelnummer 52 3790 00 en Trix H0 International als merknaam. Zover ik het weet zijn de artikelnummers 23790-23794 nooit met NEM-schacht en kortkoppeling mechaniek uitgebracht.

Zoals je ziet is het stuk met de bufferbalk en de trapjes ook beweegbaar en draait deze met het draaistel mee. In de rode cirkel zie je de koppeling (adapter) zitten. Het bevestigingspunt zit tussen de buffers. In de blauwe cirkel zie je achter de koppeling een stukje van het draaistel zitten (het zilvergrijze, horizontale balkje). Dit balkje is de reden dat koppelingsadapter 66699 aangepast moet worden.



De onderste koppeling is de koppeling waarmee het rijtuig standaard is uitgerust. Daarboven koppelingsadapter 66699.



Koppelingsadapter 66699 wat meer in detail. Rechts zie je in de blauwe cirkel een gleuf zitten tussen de NEM-schacht en het stuk wat in de koppelingsschacht van het rijtuig wordt geduwd. Het zilvergrijze balkje in de blauwe cirkel uit de eerste foto valt in deze gleuf. Zonder aanpassingen kan het draaistel daardoor niet meer kantelen. Vandaar dat deze gleuf wat groter gemaakt moet worden door wat materiaal van de bovenste wand van de NEM-schacht af te vijlen (aangegeven door de gele lijn). Je kunt de wanddikte van dat stuk gerust tot een derde van de oorspronkelijk dikte terugbrengen. Tussendoor wel even passen om te kijken of het draaistel ietsje kan kantelen.



Succes ermee!

Als je op http://www.trix.nl/producten het nummer 66699 bij Item No. invult en dan op Search klinkt zie je ze gelijk staan. Je winkelier kan gewoon bij Märklin/Trix een zakje a 10 stuks voor je bestellen.

Groeten, Peter
« Laatst bewerkt op: 21 december 2020, 13:17:38 door Silver Fox 2512 »

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Trix Orient Express: onderscheid tussen 2 uitvoeringen: 23426 vs. 23790
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2020, 20:06:21 »

   dag Martijn

  Ik heb de REE 231 modeles ex PLM vandaag aangekregen ( is een vitrinemodel sinds begin 2019 ) . Testresultaten
   - bij eerste bocht op gemiddelde snelheid voorste kleine wieltjes uit de rails ( bleef zich herhalen ) . Dit heb ik opgelost door reiniging en wat olie
   - test met 3 voertuigen Trix Orient express met verlichting : geen probleem
   - test met 3 voertuigen Hobbytrain Orient Express met verlichting : zoals u gevreesd had : zeer moeizaam en wielen spinnen door .
   - verder alleen laten testrijden : in elke bocht zowel voor als achteruit spin de stoomloc door . Verkoper is onmiddellijk geïnformeerd

Mijn vraag : wat kan de oorzaak zijn van het blijvend doorspinnen

groetjes

Willy

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Trix Orient Express: onderscheid tussen 2 uitvoeringen: 23426 vs. 23790
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2020, 20:22:47 »

   Beste Martijn

   vergeet mijn vraag : heb de oorzaak gevonden : een vorkachtig stroomplaatje aan het middelste kleine wielas was schuin en maakte contact met een wiel : vandaar spinning in de bocht . Ik ga toch eens testen hoeveel Hobby Train rijtuigen hij kan trekken

    blijft de vraag : welke betaalbare loc ex Fulgurex kan je er dan wel voorzetten ?

    groeten Willy 

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
    • Mijn website
Re: Trix Orient Express: onderscheid tussen 2 uitvoeringen: 23426 vs. 23790
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2020, 22:40:54 »
Hallo Willy,

Ik zal morgen proberen wat de REE 231 (en 141) doen met een langere trein. Mijn verwachting is dat ze wel wat kunnen trekken.

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
    • Mijn website
Re: Trix Orient Express: onderscheid tussen 2 uitvoeringen: 23426 vs. 23790
« Reactie #10 Gepost op: 23 december 2020, 15:02:11 »
Ik was het een beetje vergeten maar bij het weer eens op de baan zetten van de Hobby Train teak rijtuigen set (44010 en 44011; Ostende Wien Express, drie 4-assers en twee 3-assers) viel mij weer op hoe ontzettend zwaar deze lopen. Ik weet niet of daar wat aan te doen is.

Maar toen de rijproef (alles analoog met een gestabiliseerde DC voeding)

De REE SNCF 231G (cat MB-002) komt met moeite (en een onheilspellend geluid) vooruit; na een rondje ging een van de antislipbanden los zitten. Toen ik deze weer geplaatst had gebeurde weer hetzelfde en weer een losse band. Dus deze combinatie is geen succes. Ik had deze combinatie trouwens nooit eerder geprobeerd want een SNCF loc met teak rijtuigen vind ik niet helemaal passend.

De REE SNCF 141E (cat MB-051) trok deze trein zonder moeite; dus voegde ik nog wat rijtuigen toe: Trix 3790, 3791 en 3792; de eerste twee zijn 6-assers en alle drie met verlichting. Ook deze trein werd zonder problemen rond gereden.

Mijn loc voor de Ostende Wien Express is de Brawa Pruisische S9 Atlantic (cat 40282). Hoewel deze 2B1 loc slecht twee aangedreven assen heeft trok hij ook probleemloos de Trix en Hobby Train combinatie. Voor de Simplon Orient Express is een Duitse loc geen goede keuze, maar voor de Ostende Wien Express is dit OK.

Toen een RivaRossi Nord 231E (uit set cat 310) geprobeerd; die trok slecht met moeite twee Hobby Train rijtuigen en bleef met meer rijtuigen met draaiende wielen stil staan. Ook nog een Roco SNCF 230G (cat 4321S) geprobeerd; deze trok met enige moeite de Hobby Train set rond.

En Zwitsers: de Liliput A3/5 (cat L131970) trok de Hobby Train set goed rond maar kreeg moeite met de extra Trix rijtuigen.

Als laatste Italiaans: De Oskar 691 Pacific (cat 1692) slipt langzaam vooruit met de Hobby Train set, geen succes dus.

Wat mij betreft ligt de schuld bij Hobby Train.

En nu weer alles terug in de vitrines zetten ;-)

Groet
Fred

Mijn website: http://sncf231e.nl/

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
    • Mijn website
Re: Trix Orient Express: onderscheid tussen 2 uitvoeringen: 23426 vs. 23790
« Reactie #11 Gepost op: 23 december 2020, 16:17:01 »
Nog een aanvulling.

Het viel mij op dat het voorste draaistel van de REE 231 erg veel druk uitoefent. Ik heb het veertje (dat erg zwaar ging) vervangen door een lichtere versie uit de onderdelen doos en nu gaat het veel beter. Maar het antislipbandje blijft problematisch.

Groet
Fred

Mijn website: http://sncf231e.nl/

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Trix Orient Express: onderscheid tussen 2 uitvoeringen: 23426 vs. 23790
« Reactie #12 Gepost op: 23 december 2020, 18:50:25 »

   Ik heb vandaag de test gedaan met 1 rijtuig van de Simplon Express Hobby Train : geen meter vooruit . Heb de verkoper gecontacteerd . Heeft  REE modeles gevraagd naar hun ervaring . Heb ondertussen al de toezegging dat de REE 231 op hun kosten terug mag. Ik heb onvoldoende  ervaring met hoe een loc in mekaar zit maar ik kon duidelijk zien dat de REE 231 zichzelf pijnigt om de Hobby Train te trekken. Als ik nu zou moeten beslissen gaat de Hobby Train er uit en ga ik verder met Trix + een nieuwe loc.
   Nog een ervaring : na de test met 1 rijtuig HT ging de REE 231 weer in de bocht aan het slippen. Terug op de rails en in achteruit rijden getest . 15 min. zonder probleem

   Fred en Martijn en de andere collega's

   Een feestelijke Kerstmis voor jullie en jullie familie en blijf gezond

Groeten   Willy 

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Trix Orient Express: onderscheid tussen 2 uitvoeringen: 23426 vs. 23790
« Reactie #13 Gepost op: 23 december 2020, 19:53:36 »
Dankjewel en jij ook natuurlijk!  :)

Bij mij zal het nog wel even duren voordat ik aan het testen ga, de baan ligt voorlopig nog bedolven onder een laag puin werk.

@Fred: bedankt voor het uitgebreide verslag  (y)  Misschien zouden de grote SNCF of Duitse Trix loks als een van de weinigen wel overweg kunnen met de Hobbytrain sets? Die hebben hun gewicht wellicht mee.

Vr. groet, Martijn.

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Trix Orient Express: onderscheid tussen 2 uitvoeringen: 23426 vs. 23790
« Reactie #14 Gepost op: 24 december 2020, 11:32:23 »

  beste collega's ,

  wat ik vergeten te vragen was : wat heeft de Kerstman voor jullie meegebracht ?

  groetjes   Willy