Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mini baantje `` De visafslag`` door DV modelspoor
Vandaag om 09:26:53
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 09:24:47
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
Vandaag om 09:11:51
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door tuurtje
Vandaag om 08:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Pauldg
Vandaag om 08:43:59
3,51° ofzoiets 😉 door Jan-Peter
Vandaag om 08:20:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
  

Auteur Topic: Tussen Vlaamse velden...  (gelezen 20612 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6169
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #60 Gepost op: 06 oktober 2022, 22:29:27 »
Had ik vandaag, na opstarten, dat de licentie van Lightburn verder gezet kon worden, na betaling van bijna 31 euro.
Ik nog eens kijken.
Heeft Hans dan toch gelijk? Betaald programma?

Tweede poging gewoon alles genegeerd en kon ik gewoon verder.
Dus wees gewaarschuwd.

Ronald Visser.
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #61 Gepost op: 07 oktober 2022, 09:32:18 »
Volgens deze site bestaan er (uiteraard) nog gratis alternatieven voor laseraansturingen:

https://alternativeto.net/software/lightburn/


Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #62 Gepost op: 07 oktober 2022, 13:08:53 »
Ik kijk al uit naar industrie. :laugh:

Gr Koen.

Ik wil eerst een of twee huizenrijen in elkaar knutselen, maar ik beken dat de lokroep om meer industriële bouwwerken in elkaar te knutselen toch wel groot is.  Gisteren nog snel een industrietrap getekend, gelaserd en in elkaar gelijmd.  Na een laagje spuitverf ziet het er zo uit.  Ik laserde het in simpel grijs 'afval'karton.  'live' zijn de laserlijntjes helemaal niet te zien.



Veel spoorplezier!

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8508
    • Midland
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #63 Gepost op: 08 oktober 2022, 17:19:09 »
Als je je verplaatst in de grote stad is er oneindig veel mogelijk.

Zo had ik ook in Midland/Utrecht fabrieken achter de huizen staan wat vroeger in de 50/60 nog heel gewoon was en later kwam de boel leeg te staan werd er gesloopt of een mooi appartement complex van gemaakt.

Zie het draadje van Alewijn over Rotterdam wat een heel goed voorbeeld is en voor de rest van het land geldt hetzelfde op veel plaatsen stonden/staan grote complexen die je niet verwacht..
Op een kleine module baan kun je het prachtig en oneindig combineren in diverse tijdperken.

En in België komt dat helemaal bijelkaar.
Zoek maar eens op Floris Diltz.
Het heet Benelux hier maar volgens mij posten er weinig uit het verre zuiden! ;D



Gr Koen.


« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2022, 17:37:45 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #64 Gepost op: 17 oktober 2022, 20:53:35 »

Het heet Benelux hier maar volgens mij posten er weinig uit het verre zuiden! ;D


Weinig Belgen hier, of weinig Vlamingen of weinig Walen ?

Het kunstwerk van Floris is legendarisch.  Ik leerde het kennen door zelf op digitale inspiratietocht de staalnijverheid te ontdekken waarbij het buizennetwerk-dat-vlakbij-huizen-passeert me inspireerde.  'Dat moet toch ooit iemand nagemaakt hebben?" dacht ik bij mezelf.  En ja hoor, Floris. Heerlijk om hem te volgen.

Zelf heb ik ondertussen een paar gevels deels gekleurd.



Groeten uit het zuiden ;)

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #65 Gepost op: 31 oktober 2022, 16:36:03 »
Een vrije dag hier, ideaal om de garage eens op te ruimen ;)



Nagenoeg alles is ofwel gelaserd of is 'rommel' (strijkparel, led-houder, ijzerdraad, elektriciteitsdraadje...).  Ik had wel eens zin om zoiets te maken, het zal ergens wel op de toekomstige baan verdwijnen in een bouwsel.

Groeten!
Hans

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #66 Gepost op: 16 december 2022, 13:30:58 »
Dag iedereen

Aangezien ik altijd knutsel in mijn tuinhuis, is de winterperiode dan ook de ideale gelegenheid om me binnenshuis met andere zaken bezig te houden.  Vorige winter kwam ik de koude periode door met het tekenen van huizen om ooit te laseren.  De voorbije weken verdiepte ik me in een fabrieksterrein wat al lange tijd mijn aandacht getrokken heeft: de staalfabriek van Chertal nabij Luik.  Jaren terug werd ik al verliefd op deze enorme site.  Ik probeerde de afgelopen weken meer te weten te komen hierover... en het is wat uit de hand gelopen...

De opbouw van de fabriek met zijn kilometerslange sporen doen natuurlijk meteen mijn hart als modelspoorder sneller slaan.... Uiteraard, het is veel te groot om op schaal na te bouwen, maar toch is toch allemaal erg inspirend.  Online vond ik nergens een compleet overzicht van de site. 
Wat je wel gemakkelijk kan vinden zijn dronebeelden die het landschap overvliegen. 

https://www.youtube.com/watch?v=n0T7O6s_fJA

De énorme gebouwen staan nu te wachten op een complete sloop, maar vroeger - en daar zijn ook nog veel beelden van - was het een plaats die bulkte van de activiteit.  De site van Chertal is gebouwd in 1963 en ook daarvan zijn filmpjes  terug te vinden.  In de fabriek kwamen torpedowagens met gesmolten ruwijzer vanuit Ogree (wat Floris schitterend nabouwt) naartoe , waamee staal werd gemaakt. Dat staal werd in de warmwalserij verwerkt tot coils (rollen) . Dit is het allemaal in een notedop.   

Maar nog steeds geen plan....  Door talloze filmpjes te bekijken en uiteraard de luchtfoto van google (van wat er nu nog te zien is) probeerde ik de site uit te tekenen.  Via vriendelijke ex-werknemers van de site kon ik zo ook de functies van de gebouwen te weten komen.  Alles is uit het Frans vertaald, dus vergeef me als ik een ongepaste term uit de staalindustrie heb gebruikt of er eentje zelf heb verzonnen....  Ik heb geprobereerd alles proper uit te werken en ziehier het resultaat.  Dit is enkel een jpg, ik heb ook een pdf ter beschikking inclusief hyperlinks naar teksten, filmpjes, tekst in NL+FR enz...  Stuur een berichtje als je daarin geïnteresseerd bent.



Wat is modelspoor toch een prachtige en zeer veelzijdige hobby :)

Groeten!

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #67 Gepost op: 16 december 2022, 14:38:52 »
Goeienamiddag,

zoeken we een Vlaming die een keurig afgewerkte Waalse industriële baan bouwt, inclusief schoorsteen, arbeiderswoninkjes en lelijke pijpen door het landschap:

https://www.google.com/search?q=carolo+metal+Rik+Martens&source=lmns&bih=722&biw=1536&rlz=1C1GCEA_enBE916BE916&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwiH_63GoP77AhVwxbsIHeNQCcMQ_AUoAHoECAEQAA#fpstate=ive&vld=cid:59d4533a,vid:w228_KKnEqc    ( Rik Martens )

https://cdn.johnythecarrot.com/rik/GTiPViYCLh.jpg   ( Rik  Martens )
« Laatst bewerkt op: 16 december 2022, 14:48:10 door hervé »

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #68 Gepost op: 16 december 2022, 15:50:42 »
https://cdn.johnythecarrot.com/rik/GTiPViYCLh.jpg   ( Rik  Martens )

deze huizenrij komt me bekend voor....   het was een van de triggers voor me om ook een laser aan te schaffen...


Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #69 Gepost op: 17 februari 2023, 16:46:05 »
Gegroet model-en andere spoorders

De fabriek van Chertal houdt me nog steeds goed bezig.  Ik ben helemaal weg van de énorme pers die er stond/staat.  Een gigantisch ding die kokende staalplaten van 20cm samenperste tot fijne staalplaat van enkele mm.  Deze pers is behoorlijk veel gefotografeerd:

https://www.flickr.com/photos/146750245@N03/52487184945/in/album-72177720303573001/

Na het zien van deze en andere foto's leek het me wel een uitdaging om dit ijzeren monster na te bouwen.  Of toch iets wat er voor zou kunnen doorgaan.
Dus de laatste weken ben ik er lekker druk mee.   De ruwbouw is nu klaar, en dat wil ik al eens delen.

Het originele ding, al ruim 10 jaar werkloos.  Op deze foto gok ik op de afmetingen.  Links op de foto (hier niet zichtbaar) staat een trap waarvan ik de tredes kan tellen.  Dat is dus de enige referentie die ik heb.


Ik bouw graag uit simpel karton, al vond ik de vorm van de verpakking van een inktvoorraadje voor de printer ook interessant:


En dan kon ik beginnen:



Eerder deze week, de pers nog helemaal in kartonnen outfit.



Toen de zon deze week verscheen, kon ik eerder dan verwacht er een kleurtje op spuiten. (ik spuit graag buiten) De railingen zijn nog niet gekleurd en zitten hier los op het ding, omdat het anders maar naakt lijkt...


Een zicht op de zijkant.


Zoals ik schreef, is er nog heel wat werk aan. De trappen en ook een groot buizennet die rond de pers geweven zit, vormt nog een leuke uitdaging. 

Groeten!



NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8508
    • Midland
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #70 Gepost op: 17 februari 2023, 22:15:37 »
Amai,

Dat wordt steeds interessanter. (y)

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #71 Gepost op: 27 april 2023, 09:01:28 »
Dag iedereen

Even een update.  De voorbije weken/maanden kon ik lekker verder knutselen aan de TLB-machine (gebaseerd op de Chertal-fabriek). Hoewel het nog niet klaar is - er ontbreken nog tal van details -  wil ik toch al een paar foto's tonen.  Nagenoeg alles is gebouwd uit karton, behalve dan het buizennet voor olie en water ( XVB en UTP-draad).








Er ontbreken nog veel trappen, overal nog vloer en trapleuning en ook overal nog het 'loopvlak' (of hoe noem je dat gedeelte waar je kan op stappen).  Ook aan trappenzijde dienen nog allerlei spullen ontworpen/gemaakt te worden...  En op veel plaatsen moeten de kartonnen railing nog een beetje rechter.

Geen idee of dit soort knutsels hier in de smaak valt?

Veel spoorplezier aan iedereen!
Hans
« Laatst bewerkt op: 27 april 2023, 09:03:39 door Hans GJ »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #72 Gepost op: 27 april 2023, 09:25:15 »
Het smoelt wel heel erg gaaf! Prachtig bouwwerken! (y)

Persoonlijk zou ik de railing niet van karton gemaakt hebben, maar van dun draad, gesoldeerd of gelijmd. Dan ziet het, denk ik, nog mooier uit.

Maar nogmaals, ik vind het gaaf!

Gr.

Edsko

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1134
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #73 Gepost op: 29 april 2023, 23:55:49 »
Vind het ook leuk / creatief om te zien.
Heb zelf eens wat interieurspul gekocht van Walthers oa https://www.walthers.com/reversing-mill-stand-ashland-iron-steel-kit Is wel wat anders ...

Marc
Het ene bordes hangt wel wat erg scheef.

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Tussen Vlaamse velden...
« Reactie #74 Gepost op: 04 mei 2023, 14:32:36 »
Heb zelf eens wat interieurspul gekocht van Walthers oa https://www.walthers.com/reversing-mill-stand-ashland-iron-steel-kit Is wel wat anders ...

Dag Marc, leuk dit pakket van Walthers, kende ik niet.  Het lijkt de uitgeklede versie van de pers in Chertal.  Je kan ook de aandrijving duidelijk herkennen bij dat pakket.  In Chertal deden twee gelijkstroommotoren dit.  Ik zag foto's hiervan en werd ook het vermogen van deze motoren duidelijk: 600VDC/4700A !!!

Het ene bordes hangt wel wat erg scheef.
Inderdaad, de foto's zijn 'beelden' om het vanop afstand te zien en zo te corrigeren. Ik ben er nog aan bezig, dus dit zijn 'werkfoto's'.

Groetjes en bedankt voor jullie input!