Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 22:38:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 22:35:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Donny95
Vandaag om 22:27:04
Alternatieven voor servo's door Bert55
Vandaag om 22:15:51
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 21:54:05
Au bord de la Cèze door Sikko
Vandaag om 21:43:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:29:27
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Pauldg
Vandaag om 21:15:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:52:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:23:21
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:13:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 20:01:27
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
Vandaag om 19:57:53
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 19:19:30
ESU locprogrammer door saskia
Vandaag om 19:17:34
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 19:06:52
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 18:26:21
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 18:15:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:32:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:33:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 16:31:31
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 16:17:39
Frans loodsje et cetera door Hans GJ
Vandaag om 16:15:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:57:16
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:29:00
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 14:15:36
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
  

Auteur Topic: Motor koersrol wil het niet doen  (gelezen 4550 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Motor koersrol wil het niet doen
« Reactie #15 Gepost op: 22 November 2020, 17:31:36 »
Ja, aansluiten op 24 V DC.
Als die motor dan niet draait, dan zit mogelijk de overbrenging vast (worm+wormwiel).
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7834
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Motor koersrol wil het niet doen
« Reactie #16 Gepost op: 22 November 2020, 17:35:16 »
Afgezien dat de meeste vrachtwagens gewoon 2 accu's van 12V in serie hebben staan, is een accu geen noodzaak hoor.

Het mooiste zou een 24V of een regelbare DC voeding zijn die dus 24V kan leveren, maar om te testen zou je ook 2 voedingen van 12V in serie kunnen zetten.
Aan de andere kant zou je verwachten dat de motor ook op 12V wel zal gaan draaien, zei het niet met het beoogde toerental.
Met een stevige analoge treintrafo zou er ook wel beweging te krijgen moeten zijn.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Motor koersrol wil het niet doen
« Reactie #17 Gepost op: 22 November 2020, 17:42:44 »
Die motortjes trekken nogal wat stroom, zeker 5-8 A, daar moet je een stevige voeding voor hebben, met een "trafo" lukt dat niet.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7834
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Motor koersrol wil het niet doen
« Reactie #18 Gepost op: 22 November 2020, 17:50:57 »
Dat is 102 - 192W lijkt me wat veel voor een motor die met een 70:4 vertraging bij 80rpm 1Nm kan leveren.
Dat hij die stroom opneemt bij blokkering neem ik direct van je aan.
« Laatst bewerkt op: 22 November 2020, 18:35:36 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7717
Re: Motor koersrol wil het niet doen
« Reactie #19 Gepost op: 22 November 2020, 17:52:02 »
Twee oude ATX voedingen met de 12 volt draden in serie, daar kan je tientallen amperes mee trekken.

En voordat iemand opmerkt dat dat niet gaat: het gaat prima wanneer je maar 1 voeding aan aarde legt en de andere laat zweven  :angel:
« Laatst bewerkt op: 22 November 2020, 17:54:51 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Serren

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Motor koersrol wil het niet doen
« Reactie #20 Gepost op: 22 November 2020, 18:16:39 »
Super tof de antwoorden van iedereen, ik ben niet de beste in elektronica, kan iemand dit kort samenvatten en in Jip en Janneke taal?

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Motor koersrol wil het niet doen
« Reactie #21 Gepost op: 22 November 2020, 18:20:39 »
ATX = computervoeding

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Motor koersrol wil het niet doen
« Reactie #22 Gepost op: 22 November 2020, 22:03:14 »
Om stroomverbruik wat te drukken helpt het om de tandwielen kast op kamertemperatuur te brengen. Die dingen hebben genoeg vermogen om met half bevroren vet te kunnen draaien, maar als alles warm is loopt het wat soepeler

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7717
Re: Motor koersrol wil het niet doen
« Reactie #23 Gepost op: 23 November 2020, 09:04:20 »
En wellicht kan een technisch vaardiger kennis die PC voeding voor je regelen. Het recept is simpel: beide voedingen groene draad aan een zwarte doorverbinden (power-ok) eentje geaard aansluiten aan het net en de ander niet en dan via een kroonsteen 3 a vier gele draden van de ene verbinden met evenveel zwarte. Daarna heb je 24 volt, 15 ampere (minstens) tussen de niet verbonden gele van de een en de zwarte draden van de ander.

Ik maakte zo laatst een 36 volt acculader. De PC voedingen kocht ik op Mp voor 1 euro per stuk.  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!