Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 12:49:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Henk Veenstra
Vandaag om 12:22:25
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
  

Auteur Topic: Hulp gevraagd bij het digitaliseren van mijn baan  (gelezen 2052 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2230
  • Duitsland TP III
Hulp gevraagd bij het digitaliseren van mijn baan
« Gepost op: 16 november 2020, 17:08:29 »
Voordat ik bezig met ballasten e.d. van mijn baan ROTTERSHAUSEN zoek ik via dit forum hulp om het geheel te digitaliseren en alles wat er bij komt kijken.
Het plan is veel groter dan hieronder te zien is maar wil eerst met de eerste 3 stationsbakken beginnen en later is de rest aan de beurt.
Wat ik al in mijn bezit heb: z21 Centrale van Roco en Multimaus van Roco. Het automatisch laten rijden wil ik via Koploper doen maar dat is van later zorg.



Wat zoek ik precies?
A. Wie kan mij in eenvoudige bewoording vertellen en/of laten zien in bovenstaande afbeelding waar de scheidingen en draadaansluitingen moeten komen en waar de bezetmeldingen?
B. Wissels, welke (eenvoudige)servo's zijn aan te raden en waar/hoe sluit ik ze aan(kan aangegeven worden in tekening)?
C. Zoals gezegd i het voorwoord, ik heb de z21. Hoe ga ik deze waar aansluiten en hoe sluit ik hem aan op mijn laptop om zo met koploper het geheel aan te sturen.
D. Het rode gedeelte in de tekening wil ik gaan aansturen via de Multimaus en buiten het automatisch rijden willen houden. Hoe doe ik dat?
E. Ik heb Viessmann seinen in het plan opgenomen, zijn deze juist gekozen, staan ze op de juiste plaats en hoe en waar sluit ik ze aan om via koploper aangestuurd te worden.
F. De twee buitenste bakken zijn nog niet aanwezig maar mogen wel worden meegenomen i.v.m. wissels en seinen die aangesloten moeten worden.


Zijn een hele boel vragen maar voor de kenners hier zou het gesneden koek moeten zijn en hoop derhalve in ieder geval een eind op weg geholpen te worden.
Het is ook mogelijk om bij mij thuis te helpen met e.e.a. aan te sluiten of van hulp te voorzien maar dat laat ik aan jullie over v.w.b. de situatie waar we nu in verkeren.


Grt, Ronald.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
Re: Hulp gevraagd bij het digitaliseren van mijn baan
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2020, 21:52:10 »
Hoi Ronald,

Je hebt een PM, maar hier alvast een eerste aanzet.:

A. In principe is elk railgedeelte tussen twee wissel een blok, waarin in Koploper tenminste twee bezetmelders komen. Meer mag, maar hoeft niet. Bij meer bezetmelders kun je alternatieve stopplaatsen gebruiken voor korte en lange treinen.
B. Je kunt je wissels prima met servo's aansturen, die door een servodecoder worden aangestuurd. Je kunt de wissels rechtstreeks aansluiten (via een diodeschakeling) of via een bezetmelder.
C. Ik ben geen Z21 expert, maar volgens mij kun je die opnemen in je draadloze netwerk en dan aansturen via Koploper.
D. In Koploper kun je ook handmatig rijden, dat kun je in het programma verder regelen.
E. De plaats van de wissels kan ik niet goed beoordelen. Ik weet wel ongeveer waar bij  de NS de seinen staan, maar daar houdt het wel ongeveer op.
F. Voor de bakken kun je een en ander op dezelfde manier aanpakken.
 
« Laatst bewerkt op: 16 november 2020, 22:02:19 door phdirk »
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2230
  • Duitsland TP III
Re: Hulp gevraagd bij het digitaliseren van mijn baan
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2020, 11:32:27 »
Dirk,

Ik heb je PB gelezen en je antwoord hier , waarvoor dank.
Echt verder kom ik nog niet daar de antwoorden wat summier zijn en mij niet verder helpen omdat er geen oplossingen worden aangedragen bijv. welk merken servo's. bezetmelders etc.
Wat dat betreft ben ik een volkomen leek op dit gebied. Met analoog kon ik de vorige baan goed rijdend krijgen maar met digitaal loop ik echt vast qua techniek. 
Grt, Ronald.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Hulp gevraagd bij het digitaliseren van mijn baan
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2020, 11:47:55 »
Ik heb er zelf geen verstand van dus ik kan je helaas niet veel verder helpen. Echter denk ik dat op iedere vraag wel een heel topic vol te schrijven is met alle mogelijkheden. Misschien kun je het punt voor punt zelf opzoeken hier? Bijvoorbeeld jouw vraag C. over de laptop, hier staat daar iets over volgens mij:  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95689.0  En dan in die topics vragen stellen die over dat betreffende onderdeel gaan?


Hier bijvoorbeeld nog wat topics over bezetmelders:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77992.0

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72298.0

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93537.0

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95242.0

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92071.0


Je ziet, er is nog een aardig stapeltje leesvoer voor je  ;D

Vr. groet, Martijn.



Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re: Hulp gevraagd bij het digitaliseren van mijn baan
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2020, 12:13:36 »
Goedemorgen.

Een boel vragen.

Hier is een antwoord v.w..b.  punt C (Z21 en Koploper). De verbinding tussen de Z21 en je pc/laptop waar Koploper op draait gebeurt door er een module tussen te zetten die de signalen vanuit de Z21 naar je PC/laptop stuurt.
Een dergelijke module is verkrijgbaar bij Rosoft.biedmeer.nl en is de s88ExpressNetLI.  Aan de ene zijde van die module steek je de draad die vanuit de Z21 komt. Aan de andere zijde gaat de draad, via een usb aansluiting, vanuit de module je laptop/pc in. Daarna even een drivertje downloaden en configureren. De links hievoor staan op de site van Rosoft onder het artikel van de s88Express. Fluitje van een cent. Daarna Koploper instellen en het werkt.  Gewoon een Plug en Play. Hoe moeilijk kan dat zijn.

Mocht je je er nog even over willen inlezen ? Ga naar het Koploperforum. Type bij de zoekfunctie "Z21 aansluiten "o.i.d. en je krijgt alle vragen en antwoorden. Je bent echt niet de eerste  :D

En anders gewoon terugkomen op dit forum.

Groetjes,
Fred
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re: Hulp gevraagd bij het digitaliseren van mijn baan
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2020, 12:28:58 »
Vwb punt E. Het aansluiten van seinen in Koploper.


Ook dit gebeurt dmv een module. Daar zijn er verschillende van op de markt. Rosoft heeft die (De SDD), maar ook Viesmann en Litsfinski bv.
De seinen zijn kosmisch. Ze beinvloeden niet het treinverkeer. Dat gebeurt dmv Koploper.

Mag ik een advies geven aan je mbt Koploper ? Het is een geweldig, gratis, programma. Wordt niet meer ontwikkeld omdat de maker ervan helaas vorig jaar is overleden. Maar toch zit er zoveel in dit programma dat de nieuw uitgebrachte programma's, waarvoor je dik moet betalen overigens, de mogelijkheden van Koploper nog niet hebben overtroffen. Maar dat zeg ik, die er al 14 jaar mee werkt en nog telkens nieuwe mogelijkheden ontdek  ;)

Ik raad je aan de "Beginners handleiding van Koploper" eens te gaan lezen. Iets van 18 pagina's of zo. Want ik denk dat je nog geen idee hebt hoe het programma ( maar ook de andere, vergelijkbare, programma's) werken, gezien je vraagstelling. Het zou jammer zijn dat je ,wellicht, investeringen gaat doen in allerlei modules e.d. die niet nodig zijn bv. Je zult niet de eerste zijn die eerst gaat kopen en dan gaat kijken of je het kunt gebruiken. De hobby is al duur genoeg toch ?

Ergo, om op je vraag terug te komen; je sluit deze seinen aan via een module (= seindekoder). Programmeert die dekoder met Koploper. Geef de seinen een nummer, nadat je in je baanplan in Koploper de seinen hebt geplaatst en gekoppeld aan het blok, en het werkt.

Groetjes,
Fred


N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
  • Southern....de oude dan
Re: Hulp gevraagd bij het digitaliseren van mijn baan
« Reactie #6 Gepost op: 17 november 2020, 12:35:48 »

De seinen zijn kosmisch............. ??? ;D
Daar helpt geen module tegen...... ;D

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Hulp gevraagd bij het digitaliseren van mijn baan
« Reactie #7 Gepost op: 17 november 2020, 12:38:09 »
De seinen zijn kosmisch.
Je kan een hoop over seinen zeggen maar heb nog nooit iemand gehoord die ze kosmisch noemt  ;D ;D

Cosmetisch is in dit geval een betere omschrijving  :angel: ;)

Echt verder kom ik nog niet daar de antwoorden wat summier zijn en mij niet verder helpen omdat er geen oplossingen worden aangedragen bijv. welk merken servo's. bezetmelders etc.
Al doende leert men  8)
Begin rustig door eerst 1 wissel aan te sluiten en daar mee te experimenteren.
Idem dito voor bezetmelders.
Gewoon stap je voor stapje.

En misschien een tip om eens in de encyclopedie te neuzen.
Begin hier eens te lezen. Dan zullen al een hoop vragen beantwoord worden. Daarvanuit kan je dan verder vragen.
Gr.
Eric

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Hulp gevraagd bij het digitaliseren van mijn baan
« Reactie #8 Gepost op: 17 november 2020, 12:51:10 »
Ben je misschien ook geinteresseerd om de treinregeling iets 'analogers' te laten verlopen? Ik heb sein modulesontwikkeld om een sein met een arduino aan te sturen en die kunnen onder andere werken in blokken. Ze kunnen dus geel, groen en rood beeld tonen en aanvullende kan je een Marklin type remmodule of een Lenz type 2 ABC module er tegen aan prikken om ook een realistische bloksysteem na te bootsen. Ik heb aanvullend ook wissel modules gemaakt om om te gaan met wisselstraten. De bezetmelding van het volgende blok gaat via relais op deze wisselmodules naar het juiste sein toen. Ik heb ze ook ontworpen dat ze van 2 kanten bereden kunnen worden.

Je krijgt het niet zo goed als met koploper en de werking is simpelweg compleet anders. Je moet dan zelf de wissels nog bedienen, maar de seinen regelen dan het treinverkeer voor je. Optioneel kan je een seinbeeld ook nog overrulen met drukknopjes.

Je kan ook zelf die marklin type remmodules met stroomdetectie voor < 5€ in elkaar solderen en daarmee een bloksysteem maken. Maar je moet het maar willen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2230
  • Duitsland TP III
Re: Hulp gevraagd bij het digitaliseren van mijn baan
« Reactie #9 Gepost op: 17 november 2020, 14:28:56 »
Heren,

Dank voor de reacties. Heb in het baanplan wat lijnen getrokken, reacties hierop zijn welkom. Voor het gemak misschien even downloaden om dan even te kunnen vergroten voor de zichtbaarheid?



Als ik het goed heb begrepen van de Digikeijssite  over de DR4088 dat waar ik nu 2 x de DR4088 heb gebruikt(puur even voor het gemak voor de tekening) er 1 nodig heb?
Stel dat ik gebruik ga maken van servo's dan heb ik de DR4018 of de DR4024 nodig?
Grt, Ronald.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
Re: Hulp gevraagd bij het digitaliseren van mijn baan
« Reactie #10 Gepost op: 17 november 2020, 21:31:13 »
Hallo Ronald,

Hoe je de DR4088s precies hebt aangesloten krijg ik niet goed in beeld, dus daar kan ik geen goed antwoord op geven. Ik heb ook het plaatje geopend, maar dat blijft helaas onscherp.

Als je met servo's je wissels wilt aansturen heb je de DR4024 nodig. Ik weet niet of je wissels hebt waarvan het puntstuk gepolariseerd wordt, maar dan zou ik de servodecoders van Wim Ros (Rosoft) nemen. Die hebben namelijk een iets handiger systeem voor het omschakelen van de polariteit van het puntstuk, zodat je eigenlijk nooit last hebt van kortsluiting tijdens het omleggen van het wissel. Bij de DR4024 wil dat wel eens gebeuren als het omschakelmoment niet helemaal goed is ingesteld.
Met beste groeten,

Dirk Meijer