Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 16:33:45
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gtw6016
Vandaag om 16:29:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 16:19:42
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 15:42:08
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door tijgernootje
Vandaag om 15:30:51
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
  

Auteur Topic: krassen op de rail  (gelezen 933 keer)

lars

  • Gast
krassen op de rail
« Gepost op: 25 February 2008, 10:50:56 »
hallo iedereen.
ik heb een vraag over krassen op de rail.
de trein stopte aldoor als hij over de wissel heen rijdt toen ben ik gaan poetsblokken maar hij bleef stoppen als hij over de wissel heen reed toen zag ik dat er krassen op de rail zitten kan het zijn daat hij hierdoor geen stroom meer krijgt op die plek? alvast bedankt

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
Re: krassen op de rail
« Reactie #1 Gepost op: 25 February 2008, 10:56:54 »
Die krassen maken voor de stroomafname niet veel uit. Een nadeel is wel dat er hierin zich weer sneller vuil verzamelt en dat hindert wel de stroomafname. Maar zijn de wielen en contactveertjes van je loc wel goed schoon? Met een wattenstaafje en wasbenzine zijn die zo schoon te krijgen, je zult je erover verbazen hoeveel vuil er vanaf komt.
Nog even een klein vraagje, rij je analoog of digitaal?

Succes, Jelle.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

lars

  • Gast
Re: krassen op de rail
« Reactie #2 Gepost op: 25 February 2008, 10:59:49 »
digitaal hoezo?

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
Re: krassen op de rail
« Reactie #3 Gepost op: 25 February 2008, 11:07:04 »
Digitaal?
Omdat dan heel simpel te testen is of er wel overal spanning op de rails staat. Dat kun je dan zo doen met behulp van een lampje van 18 of 24 volt. Bij analoog zul je al je locs en treinstellen van de baan af moeten halen voordat je dit kunt testen, anders heb je kans dat die er allemaal vandoor gaan als je je trafo vol opendraait.
Bovendien heeft digitaal als voordeel dat je (indien er ruimte is) de decoders kunt voorzien van een extra condensator (heel simpel gezegd: een soort batterijtje) zodat je treinen ook over de stroomloze of slecht contact makende stukken heen komt. Met deze truc heb ik hier diverse locs welke berucht zijn om hun slechte stroomafname (motorpost, 1100) uitgerust en deze rijden nu perfect.

Maar nu even terug naar de basis, zijn de wielen en contactveertjes van je loc goed schoon?

Groetjes,
Jelle.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

lars

  • Gast
Re: krassen op de rail
« Reactie #4 Gepost op: 25 February 2008, 13:46:43 »
dat met die lampjes gebruikte ik ook om te kijken waar het slecht was en goed