Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Longtall203
16 July 2025, 23:25:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 July 2025, 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
16 July 2025, 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46
  

Auteur Topic: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.  (gelezen 12739 keer)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #30 Gepost op: 16 October 2020, 21:23:58 »
Dit speculeer ik hoor!
War denk je van een vergeten grote remproef ? Wat er dan is vergeten te doen , daar aan  waag ik mij niet .
Niet voor te stellen maar toch... :o
Peter
Het is en blijft een rare kombinatie. Luchtslangen van de  locomotief bevestigen aan een sleepkoppeling. Misschien remproef genomen voor vertrek en alles in orde maar dat tijdens het rijden toch een luchtslang geknikt is waardoor  de leiding afgesloten wordt. Ooit zelf eens bij de hand gehad met een 1200. Luchtslang met tywrsps toen zo geleid dat knikken niet meer mogelijk was.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #31 Gepost op: 16 October 2020, 22:21:21 »
Er is ook nog zoiets als het nemen van een remproef... Verplicht!
Het lijkt me sterk dat dit zijn eerste remming is die de mcn heeft ingezet, maar wie weet had die vanaf vertrek Grüne Welle, maar gezien het feit dat die achter de stopper zat lijkt me dat sterk. Bij het uitlezen van de loc zullen daar vast wel snel achter zijn.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2787
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #32 Gepost op: 16 October 2020, 22:41:22 »
Een bekende die met dit soort transporten rijdt en de eerste foto's toestuurde, reageerde vrij gevat op mijn opmerking of je met een schaku niet simpelweg ook op lucht kan remmen. Dat kan inderdaad... Mits je de remkraan open zet. :-X

Transport was onderweg naar Braunschweig waar RailAdventure het zou overnemen met koppelwagens.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #33 Gepost op: 16 October 2020, 22:46:50 »
Feit is dat de treindienstleider een treinramp heeft voorkomen door deze trein van het hoofdspoor af te leden en bewust volgens de gegevens op een ontspoorwissel te laten deraileren. De stoptrein verderop zal alleen last gehad hebben van de wegvallende bovenleidingsspanning.

Als je erover nadenkt was dat wel een zware beslissing voor hem/haar, aangezien de machinist nog wel op de lok zat.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: nieuw Nederlandse ICNG treinstel van N.S. is in Duitsland ontspoord.
« Reactie #34 Gepost op: 16 October 2020, 23:06:12 »
Nou, dat heeft zelfs de Fyra V250 niet gepresteerd. Goede binnenkomer!  :o

Die werden dan ook met een koppelwagen gesleept. Maar dat wil niet zeggen dat er geen problemen waren. De koppelwagen was te licht, oftewel te weinig ballast. En het gevolg daarvan kan zijn ontsporing en volgens mij is dat ook gebeurd, maar een koppelwagen die ontspoort en voor de rest geen schade oplevert haalt het nieuws niet.

Freek

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #35 Gepost op: 16 October 2020, 23:20:22 »
Het is en blijft een rare kombinatie. Luchtslangen van de  locomotief bevestigen aan een sleepkoppeling. Misschien remproef genomen voor vertrek en alles in orde maar dat tijdens het rijden toch een luchtslang geknikt is waardoor  de leiding afgesloten wordt. Ooit zelf eens bij de hand gehad met een 1200. Luchtslang met tywrsps toen zo geleid dat knikken niet meer mogelijk was.

Een andere mogelijkheid is dat de Mcn hogedruk overlading heeft toegepast, en als je dat niet goed uitvoerd en binnen de kortstmogelijke keer moet remmen houdt het ook op, kortom remt met de beste wil van de wereld niet meer. Het omgekeerde kan ook, vaste remmen, wat nog wel eens wil voorkomen met lage druk overlading met het opschroeven van de treinleiding druk.

Freek


Freek

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #36 Gepost op: 16 October 2020, 23:32:21 »

Ja, doei. Dan is er altijd nog de snelrem. LDO of niet. Treinleiding leeg, klaar. Dan remt 'ie. (als alles correct werkt, natuurlijk.)
« Laatst bewerkt op: 16 October 2020, 23:55:42 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Met groet,

Ger.

Erik Mijd

  • Offline Offline
  • Berichten: 715
    • flickr

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #38 Gepost op: 17 October 2020, 09:39:45 »
Een andere mogelijkheid is dat de Mcn hogedruk overlading heeft toegepast, en als je dat niet goed uitvoerd en binnen de kortstmogelijke keer moet remmen houdt het ook op, kortom remt met de beste wil van de wereld niet meer. Het omgekeerde kan ook, vaste remmen, wat nog wel eens wil voorkomen met lage druk overlading met het opschroeven van de treinleiding druk.

Freek

Dat een trein na een LDO niet meer wilt remmen heb ik nog nooit gehoord, danwel meegemaakt. Wel dattie niet los kwam, maar dat is van mijn oogpunt uit niet meer dan logisch

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #39 Gepost op: 17 October 2020, 11:14:24 »
Even een vraag over remsystemen.
Ik heb genoeg gelezen over oudere remsystemen, met triplekleppen enzo.
Overlading is toch een  extra drukverhoging  d.m.v. de remkraan om de treinleiding sneller te vullen  na   het remmen ?
Dan kan je  dus  niet meteen remmen omdat de druk  in de treinleiding niet meteen gaat zakken om de triple klep te laten aanspreken.? Klopt dat ?
Of zit ik er naast ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #40 Gepost op: 17 October 2020, 13:14:56 »
Een andere mogelijkheid is dat de Mcn hogedruk overlading heeft toegepast, en als je dat niet goed uitvoerd en binnen de kortstmogelijke keer moet remmen houdt het ook op, kortom remt met de beste wil van de wereld niet meer. Het omgekeerde kan ook, vaste remmen, wat nog wel eens wil voorkomen met lage druk overlading met het opschroeven van de treinleiding druk.

Freek

Freek
Dit is niet correct, snelremming werkt altijd! Tenzij er natuurlijk geen doorgaande verbinding is tussen locomotiefen de aanhangende trein!
Onderzoek zal wel uitwijzen wat de vermoedelijk oorzaak kan zijn.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #41 Gepost op: 17 October 2020, 13:37:30 »
Een bekende die met dit soort transporten rijdt en de eerste foto's toestuurde, reageerde vrij gevat op mijn opmerking of je met een schaku niet simpelweg ook op lucht kan remmen. Dat kan inderdaad... Mits je de remkraan open zet. :-X

Transport was onderweg naar Braunschweig waar RailAdventure het zou overnemen met koppelwagens.
Een sleepkoppeling heeft zelf geen kranen, het zijn louter 2 pneumatische verbindingen op de AK die uitlopen in 2 slangen die aangesloten worden op de normale verbindingsslangen die hun eigen kranen hebben.

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #42 Gepost op: 17 October 2020, 18:50:13 »
Bij de dieselloc gaat het om Henschel 30818 - ALS nr. 214 006-9 ( UIC nummer 92 80 1214 006-9 )
Dus een omgebouwde ex DB V100west.
Met ca. 62 ton geen licht locje.
Met vriendelijke groet, Maarten

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #43 Gepost op: 17 October 2020, 21:45:47 »
Dit is niet correct, snelremming werkt altijd! Tenzij er natuurlijk geen doorgaande verbinding is tussen locomotiefen de aanhangende trein!
Onderzoek zal wel uitwijzen wat de vermoedelijk oorzaak kan zijn.

Dat klopt voor wat betreft "klassiek" gesleept materieel, maar voor het slepen van V250 en ICNG met klassieke beremming zijn er een aantal voorwaarden.

Freek

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #44 Gepost op: 17 October 2020, 22:31:45 »
Dat klopt voor wat betreft "klassiek" gesleept materieel, maar voor het slepen van V250 en ICNG met klassieke beremming zijn er een aantal voorwaarden.
En wat zijn dat dan voor voorwaarden?

Ik heb genoeg gelezen over oudere remsystemen, met triplekleppen enzo.
Overlading is toch een  extra drukverhoging  d.m.v. de remkraan om de treinleiding sneller te vullen  na   het remmen ?
Dan kan je  dus  niet meteen remmen omdat de druk  in de treinleiding niet meteen gaat zakken om de triple klep te laten aanspreken.? Klopt dat ?
Of zit ik er naast ?
Peter
Zoals eerder al aangegeven, ook na een overlading kan er altijd geremd worden. Je zal maar net na het lossen maar een noodsituatie krijgen en je kan niet remmen......
« Laatst bewerkt op: 17 October 2020, 22:36:11 door Nederduitsemeester »
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin