Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minder wissels door BrightonBelle
Vandaag om 21:07:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
Vandaag om 21:01:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 20:54:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:35:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 19:45:29
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
Vandaag om 19:21:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martijn193
Vandaag om 19:12:04
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 19:04:39
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:20:26
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20

Auteur Topic: Roco, 63955 & 69955,NS 600, schaal H0  (gelezen 9988 keer)

Arjan

• Offline Offline
Roco, 63955 & 69955,NS 600, schaal H0
« Gepost op: 15 August 2006, 19:46:16 »

Roco, NS 600, schaal H0

Het voorbeeld

NS 688, de vroegere 634, de loc is inmiddels ongenummerd en radiografisch bestuurbaar, de frontseinen zijn gedeeltelijk te vervallen.

Geschiedenis

De loc’s van de serie 600 zijn een serie als vervolg op de serie 500, gebouwd tussen 1955 en 1957, verschil tussen de serie 500 en 600 is dat de serie 600 een treinrem heeft en daardoor de hele trein kan beremmen, in tegenstelling tot de serie 500, die een rangeerrem heeft. De loc’s kwamen in dienst in een groene kleurstelling met gele band, in het kader van spoorslag ’70 werd de loc gehuistijld in het nog hedendaagse NS geel/grijs. De loc’s van de serie 500 zijn in de jaren ’80 gesloopt, de 521 is in dienstvaardige staat bij de SGB, de 532 hetzelfde, maar dan bij de VSM, van de serie 600 rijden nog diverse exemplaren, te weten een enkeling bij railpro, enkele bij strukton, en het grijs/gele vijftal van Rotterdam Rail Feeding. Al met al komt het einde behoorlijk in zicht, geniet er dus nog even van. Er zijn diverse locs bewaard gebleven bij museumbedrijven.

Het model

Het model, direct uit de doos

Model ziet er prima uit,  het is de derde gele 600 die roco uitbrengt, het begon met de 657 in de jaren ’80 met het veel te lichte grijze kleurtje, daarna de 622, met de nimmer correcte gele lantaarns maar wel in de juiste kleuren, en nu, de 634, die in principe correct is, zwarte lantaarns, blauw zwaailicht, dit maakt de loc inzetbaar in de jaren ’80, leuk detail is dat alle gele versies van de roco 600’en ieder in een doos met een andere stijl zijn geleverd.

Eigenschappen
Loc loopt prima, zoals we gewend zijn van roco, de loc kan een aardig treintje trekken maar heeft met 15 VAM wagons toch wel moeite, maar dat is ook wat aan de flinke kant. Een mooie bakkentrein met een stuk of 10 E’tjes (de open bakwagens van het bietenvervoer) kan de loc absoluut trekken.

De loc heeft een vliegwiel wat voor een geringe uitloop zorgt en het model ook over de vuile stukjes van de modelspoorbaan sleept.

De loc heeft 2 witte lampjes, uiteraard lichtwissel, jammer is dat het seinbeeld aan de radiatorzijde niet correct is omdat de loc dan tegelijkertijd een omgekeerd L-sein geeft en met de linker bovenpit een rood sluitsein imiteert, iets wat niet samengaat, bij mij valt het bij digitaal gebruik direct op, bij analoog valt het vast niet of nauwelijks op. Ik heb de lampjes met lampjesverf geel gemaakt, iets wat het lichtbeeld absoluut ten goede komt, het standaard wit vind ik persoonlijk niet zo mooi. Bijkomend voordeel is dat de verlichting gelijk niet meer aan de felle kant is zodat je niet hoeft te rommelen met CV’s

Slechte foto's, wel een goede weergave van het seinbeeld

Decoder
Toen ik de loc aanschafte, nam ik er gelijk een uhlenbrock decoder bij, deze was door mijn onhandigheid geen lang leven beschoren dus was een van mijn 2200’en zo vrij om een Lenz 113XF decoder te doneren, de loc rijdt hier goed mee, de loc zal vast nog beter lopen met decoders met allerlei andere ‘fratsen’ zoals cruisecontrol etc. Maar die decoders heb ik niet dus dat kan ik niet testen.

Het binnenwerk, rechts is de decoder aansluiting te zien, het enige wat veranderd is binnenin.

En een decoder is zo geplaatst!

Verzorging
Loc zit in een verpakking van piepschuim, zoals standaard bij roco met een kartonnen omhuizing, in de nieuwe roco stijl, geheel donkerblauw.  Je kunt de loc uit zijn verpakking hijsen met het folie wat om de loc zit. Wel oppassen dat je geen schade maakt.

Overig
Jammer dat roco nog geen andere constructie heeft bedacht voor het verwijderen van de kap, je moet de radiator verwijderen door met een tang de buitenzijden zachtjes in te drukken, iets wat met een nieuwe loc met stug plastic niet echt vlot gaat, een beschadiging is gauw gemaakt.

Alle losse onderdelen gemonteerd.

Conclusie
Prima model van roco, loc ziet er veel levendiger uit na het plaatsen van de losse onderdelen, men heeft wat extra beugels voor op de radiator meegeleverd en wat lantaarn houders, verder precies wat er op het model moet, wat betekent dat je goed moet zoeken als een onderdeeltje wegspringt. Ik hoop dat roco in de toekomst nog eens een versie uitbrengt zonder de lantaarns, maar zoals later, met de ‘fietslichten’ zoals ook op de foto te zien is.

Leuk is ook om het model wat te verfraaien, ik heb de klemmetjes van de drijfstangen rood geschilderd, voorzichtig met een puntje (bijv. een tandenstoker) indopen in de verf en dan aanbrengen op de klemmetjes, in het echt waren ze dan niet mooi rood, rood met zilverkleurige klemmen zeker niet. Ik ga het zwaailampje ook vervangen door een rode, wat ‘m langer inzetbaar maakt, wellicht plaats ik er ook ooit nog eens een NS vignet op

De Details:

Algemeen

Merk: Roco
Type: NS 600 (Bedrijfsnr. 634)
Schaal: H0
Tijdperk: 4&5
Catalogusnrs: 63955 (2RA) 69955 (3RD)

Frame: Metaal
Opbouw: Kunstof
Gewicht: +/- 200 gram
Min. Radius:  Roco R2  (358mm).
Koppeling:  Standaard beugelkoppeling gemonteerd, roco kortkoppeling bijgevoegd in de doos.
Prijs:  Ca. 110/115 Euro (Januari 2006)

Testuitvoering: 2 rail gelijkstroom analoog, decoder later geplaatst
Stroomafname: Neemt stroom af via de 3 assen.
Motor: Roco gelijkstroom motor met vliegwiel, zoals toegepast in diverse kleine rangeerlocjes waaronder de sik (Art. nr. 43677)
Verlichting: Frontseinen,Omgekeerd L-sein, Lichtwissel wit/wit
Decoder: Digitaal voorbereid, decoder later geplaatst
Krachtoverbrenging: div. tandwielen.

Vliegwiel: Ja
Trekkracht: Voldoende

Demontage:
Slecht, radiator moet verwijderd worden, gaat zeer moeilijk, daarna is met enig gewrik de kap eraf te halen, pas vooral op dat je, nadat je evt. een decoder hebt geplaatst, de kap er voorzichtig weer opdoet
Zelf aan te brengen onderdelen: Diverse trappetjes, luchtslangen etc.

Maten   
Lengte over de buffers:105 mm    De loc is in de lengte +/- 1:85
Hoogte:45,5 mm                            De loc is in hoogte  +/-1:83
Breedte: 31 mm
Wieldiameter: Ca. 9 mm

Rijeigenschappen
Vmax: instelbaar (bij digitaal gebruik)
[b]V voorbeeld: 30 km/h
Vmin:[/b] instelbaar (bij digitaal gebruik)

Tijdperk indeling volgens NEM 818
bron: http://home.hccnet.nl/hja.blanke/train/norm/period/period.html

Bronnen:

Fotoverantwoording:

Foto’s van het model:  Arjan Meeuwenoord
Foto’s van het grootbedrijf: Tedo Barthen
Overige info: boek; ‘Diesellocomotieven in Nederland’ uit. De Alk, ISBN 90-6013-089-8

Test gemaakt door Arjan Meeuwenoord
Update
Extra platen van de 634;

« Laatst bewerkt op: 24 September 2006, 21:41:52 door Arjan »

Jaap Post

• Offline Offline
Re: Roco, 63955 & 69955,NS 600, schaal H0
« Reactie #1 Gepost op: 15 August 2006, 20:13:30 »
Hallo allemaal

Is er ook iemand die zowel een oud als nieuw model heeft, en hierdoor een goed vergelijkng heeft over de rijeigenschappen, aangezien hierover in diverse draadjes uitvoerig is over gediscuseerd.
( Museumbaan in Schaal HO / gelijkstroom en Koploper )

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #2 Gepost op: 17 August 2006, 18:07:25 »
Jaap, wat wil je weten?

Jaap Post

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 17 August 2006, 20:38:17 »
Hoi Arjan

Met name dan de stroomafname van de hippels. Daar is in menig draadje al vaak over geklaagd. Wel zijn er diverse tips naar voren gekomen om dat te verhelpen.
Ik weet niet als roco, nu deze de hippels al digitaal heeft voorbereid er gelijk aan het genoemde probleem wat is gedaan.
Zelf heb ik de oude versie loks, maar ook ik ben over de stroomafname niet zo heel erg te spreken. De lok hapert zeer regelmatig in bochten en wissels.
( Museumbaan in Schaal HO / gelijkstroom en Koploper )

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #4 Gepost op: 17 August 2006, 21:05:17 »
Dat ligt m.i. niet zozeer aan de stroomafname als wel aan de uitloopmogelijkheid van 't lokje. Die is bij de recentere hippels, door motor met vliegwiel, beduidend beter.
Probleem blijft wel dat geen van de assen echt wiebelend is opgehangen, waardoor het lokje (ook de nieuwe versie dus) vaak op minder wielen rijdt dan nodig. Als je digi rijdt is de uitloop op te vangen met een goede decoder, en heb je verder nergens last meer van (Zimo bv)

Gr/H

Gert van den Berg

• Offline Offline
  • Sky High is alles model(spoor)
« Reactie #5 Gepost op: 17 August 2006, 21:46:42 »
Ik ben in het bezit van Esther (nieuwste Hippel van Strukton) en de 614, (Groen met vishaken; vorige serie met vliegwiel, zonder decoder interface).
In Esther heb ik een Lokpilot geprikt en Brekelmans Modelbouw heeft destijds voor mij een Lenz 1025 in de 614 gebouwd. Echt goed vergelijken kan dus niet want je zit altijd met verschillende instellingen en verschillende decoder eigenschappen. Voor beide lokjes geldt dat ze regelmatig haperen op de wissels van Fleischmann Profirail. Nou ben ik tapijtrijder, dus kan ik me voorstellen dat ik er meer last van heb dan iemand die een vastliggende modelbaan heeft, maar toch. Roco schuurblokje langs de rails halen scheelt wel iets maar voor beide lokjes nog steeds niet alles. Het motortje van Esther loopt met iets meer geluid toch mooier dan het motortje van de 614, de laatste kreunt bij langzaam rijden, maar dat ligt aan de decoder meen ik.

Meer zinnigs weet ik er nu niet over te vertellen,

groeten,

Gert van den Berg
H0 Ep.IV en V goederenvervoer en
Ep.III-IV personenvervoer; vòòr blauw/geel;
op Profi Rail DCC via Intellibox;
vnl NL en D, nog steeds alles 1:87

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
« Reactie #6 Gepost op: 18 August 2006, 09:38:49 »
Ik heb de 545 (ex-614), 647 (ex-622), 664 (ex-622) en 712 (ex-633) en 456 (ex-633) die allen nog analoog zijn, maar prima rijden. Van haperen hebben ze geen last. Ik heb helaas geen oude of moderne hippel om mee te vergelijken.
Grtz!
Tedo

Aernoud

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 20 September 2006, 22:37:28 »
Ik beschik nu over de 633 (Feyenoord-versie) en de 634 (beide digitaal).
De 633 is niet voorbereid voor een decoder, maar uiteindelijk ben ik meer tevreden over deze versie, aangezien je van de inbouw een stuk minder  ziet dan bij de 634.
Overigens heb ik het zwarte plastic om het inkijken in de cabine van de 634 te voorkomen weggelaten.

Wat me opvalt is dat de constructie anders is van de twee locs. Bij de 634 kan ik een tandwiel vanaf de onderkant zien, bij de 633 niet.

Wat bij mijn versies ook opvalt is dat de 633 nagenoeg geruisloos loopt, terwijl de 634 nadrukkelijk aanwezig is.

Hoe is jullie ervaring met het geluid in vergelijking met eerdere versies?

Oh ja, de bijgevoegde plastic handgrepen zijn bij mijn model meer oranje dan geel. Zoals het nu is moet ik ze geel gaan schilderen.
De 634 is al donkergeel neigend naar oranje, maar niet zo erg als de handgrepen.

Groeten,
Aernoud

Arjan

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 24 September 2006, 21:37:43 »
Dat je het tandwiel kan zien is wellicht handig bij het smeren?

Heb vandaag weer eens met mijn 634 gereden, is toch een heel aangenaam geluid wat eruit komt vind ik zelf, geen ervaring overigens met de eerdere versies.

Zie hier wat platen van de mijne in 't wild, ik zal ze ook in de beginpost zetten;

Julius

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 24 September 2006, 22:52:52 »
De nieuwe versie heb ik niet, de oude versie heb ik hier al geruime tijd lopen. Ondanks de af fabriek wat gevoelige stroomafname (waar ik wat aan heb gedaan, stukjes krimpkous zo tussen het chassis drukken dat de stroomafnamestrips naar beneden worden gedrukt - waar en hoe precies weet ik zo niet meer, is al een tijd terug dat ik dat gedaan heb) rijden de dingen volledig probleem- en geruisloos. Als gevolg van de grote druk op de wielen rijdt 'ie weliswaar wat zwaarder en dus langzamer, maar gezien de hoge standaard-topsnelheid van het locje is dat geen enkel probleem.

Onrustige loop bij lage snelheden heb ik overigens ook weinig last van, beide locs zijn uitgerust met een normale LokpilotDCC (ja, dat past mits je niet de eerste oplage gebruikt, die was te groot - de rest past allemaal wel).

groet,
Julius (die er lekker op los hippelt :p)

OskarKCS

• Offline Offline
  • Car System Baantje
« Reactie #10 Gepost op: 26 December 2006, 23:30:08 »
Als ik het dus goed begrijp uit bovenstaande verhaal dan is deze versie de beste uitvoering. Alleen een rood zwaailicht en een NS logo onder het nummer!?

Toch vreemd dat de vorige uitvoering (622) met hetzelfde artikelnummer is uitgebracht. Of vergis ik me nu?

Groet, Oskar.
Een foutloos verleden is géén garantie voor een foutloze toekomst!

Julius

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 27 December 2006, 10:08:54 »
Als ik het dus goed begrijp uit bovenstaande verhaal dan is deze versie de beste uitvoering.
Tussen de tweede uitvoering uit de jaren '90 en de nieuwste lichting zit niet een heel wezenlijk kwaliteitsverschil. De nieuwste versie is voorzien van een decoderstekker zoals blijkt uit het testbericht, de vorige niet - verder is er niet echt iets veranderd naar mijn idee. Ook de vorige uitgave is goed digitaal te maken, zij het uiteraard met wat meer moeite dan bij de nieuwste. Kennelijk loopt de oudere uit midden jaren '90 dus geruislozer dan de nieuwste, zou me overigens niet verbazen want dat is bij de 1100 ook zo.
Alleen een rood zwaailicht en een NS logo onder het nummer!?
Kan, maar hoeft niet. Sikjes en bakkies hebben enige tijd zonder NS logo rondgereden. Het blauwe zwaailicht is pas in 1984 vervangen door een rood exemplaar. Deze uitvoering past dus meer in de jaren '70/begin '80, waar de 622 een iets latere situatie weergeeft (eind '80).
Toch vreemd dat de vorige uitvoering (622) met hetzelfde artikelnummer is uitgebracht. Of vergis ik me nu?
Je vergist je, de 622 had artikelnummer 43398. Bij de sikjes is dit wel het geval trouwens.

Groet, Julius

OskarKCS

• Offline Offline
  • Car System Baantje
« Reactie #12 Gepost op: 27 December 2006, 14:01:55 »
Je vergist je, de 622 had artikelnummer 43398. Bij de sikjes is dit wel het geval trouwens.

Groet, Julius

Niet helemaal, In mijn ROCO news 2005 catalogus staat bij artikel nummer 63955 een foto van het schaalmodel van de 622; Foutje van de catalogus :-[

Ik heb dit locje nieuw gekocht in de winkel vlak voor de kerst.
Is het normaal dat het motortje op een hoog toerental draait maar het locje geen geweldige snelheid heeft?
Ik kan hem vergelijken met m'n 657 en die rijdt toch een stuk harder.
Ik rijd analoog op Rocoline.

Groet, Oskar.

Julius

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 December 2006, 14:39:37 »
Over dat artikelnummer: Roco heeft de gewoonte een foto van een vorige uitgave te plaatsen bij een nieuwe aankondiging, al dan niet digitaal bewerkt. Dit werkt nogal verwarrend zoals we hier dus zien, de 622 is geleverd in de jaren '90 en zeker niet meer in 2005.

Over de loopeigenschappen: mij is niet helemaal duidelijk of je over de 622 of 634 spreekt. De 622 gaat niet superhard inderdaad, maar ook weer niet echt overdreven langzaam. Dingen kunnen in werkelijkheid maar 32 km/u en daar komt een normale 622 toch nog ruim boven. Tijdje als losse loc inrijden wil nog wel eens helpen om er wat meer snelheid in te krijgen trouwens. 634 geen idee van snelheden.

Groet, Julius

OskarKCS

• Offline Offline
  • Car System Baantje
« Reactie #14 Gepost op: 27 December 2006, 15:07:54 »
Over de loopeigenschappen: mij is niet helemaal duidelijk of je over de 622 of 634 spreekt.

Groet, Julius

Sorry, Ik heb het over de 634.

Groet, Oskar.