Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Baanplan Marburg-Anfeld (N - 360x280 cm)  (gelezen 2991 keer)

FunRail

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Baanplan Marburg-Anfeld (N - 360x280 cm)
« Gepost op: 13 oktober 2020, 11:08:50 »
Hallo allemaal,

Kritiek en suggesties uitermate welkom op mijn baanplan, Marburg-Anfeld, Peco code 55 (N dus), digitaal met Z21 en iTrain.
Heb geprobeerd een balans te vinden tussen rangeer-priegelen (manueel) en doorgaand verkeer (automatisch).
Het automatische verkeer mag ook weer niet te voorspelbaar zijn vandaar de 3 keerlussen (in rood)
De grijze baan gedeeltes zijn zichtbaar, de witte dus niet.
De blauwe baan gaat een verhoogd gedeeltelijk zichtbaar stuk worden voor een railbus of zo, is nog heel schetsmatig maar toch maar weergegeven voor de volledigheid.

————————
Henk,
Schaal N, Peco code 55, digitaal (bezig om te standaardiseren op DCC) en nog heel veel werk te doen

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Baanplan Marburg-Anfeld (N - 360x280 cm)
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2020, 11:37:13 »
Hoi Henk
mooi baanplan en lijkt mij een goede balans te zijn tussen rails en scenery
ook genoeg detail werk te maken
groet kees

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Baanplan Marburg-Anfeld (N - 360x280 cm)
« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2020, 12:37:17 »
Het zou wat organischer mogen; wat minder strak de randen van de tafel volgen, meer vloeiende lijnen ipv lange kaarsrechte stukken.

FunRail

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Baanplan Marburg-Anfeld (N - 360x280 cm)
« Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2020, 13:40:27 »
Dank Kees.

Jowi, je hebt gelijk, is beetje gevolg van gebruik van computer, was van plan om in werkelijkheid daar wat meer mee te spelen, zal eens kijken of ik het ook op de PC kan visualiseren.
Dank voor de feedback
————————
Henk,
Schaal N, Peco code 55, digitaal (bezig om te standaardiseren op DCC) en nog heel veel werk te doen

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan Marburg-Anfeld (N - 360x280 cm)
« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2020, 14:04:33 »
Rechterkant.   Vanuit station komen 2 sporen, gaan tunnel in.  Vanaf ...  komt nog een spoor.  Die 3 komen eerst allemaal samen en gaan dan met 1 wissel de keerlus in.
Ik weet niet of het in de dienstregeling nodig is of iets uitmaakt, maar ik zou daar nog een extra verbinding maken tussen  "Vanaf ..." en het witte deel van de keerlus, dus dat stukje ook 2-sporig maken.  Dat geeft extra mogelijkheden.  Nog beter zou het misschien zijn als je die hele keerlus dubbelsporig maakt, zodat het station inkomende- en uitgaande treinen elkaar niet altijd hoeven te kruisen.

Hetzelfde geldt ook zo'n beetje voor links, helemaal onderin.  Eerst 2 sporen bij elkaar en dan meteen weer splitsen.  Misschien hier ook een dubbele overgang scheppen indien gewenst en mogelijk ?
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2020, 14:07:24 door VvKan. Reden: toevoeging »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Baanplan Marburg-Anfeld (N - 360x280 cm)
« Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2020, 14:33:49 »
Ik zou wat kleine wijzigingen willen voorstellen.

Eerst een plaatje



Op de linkerkant van de baan loopt aan de rechterkant een dubbelspoor. Vanuit hieruit loopt een raccordement naar de haven.
Ik wil voorstellen om dit raccordement echt los te koppelen zo dat het dood loopt. Het andere spoor loopt via de voorkant van het middenstuk naar de rechterkant om daar weer aan te sluiten.

Tevens heb ik ook de aansluiting in het station hierop aangepast, van wat dan het raccordement wordt. kijk maar naar de tekening.


Voor of het echt kan zou je het even opnieuw moeten tekenen.


Oh, wat mij opvalt, je hebt ergens getekend overslag en locloods. Logischer m.i. is om de woorden te wisselen. Dus de locloods in het station en de overslag in het havengebied.  Maar het is jouw feestje.
Jeroen

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Baanplan Marburg-Anfeld (N - 360x280 cm)
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2020, 15:17:05 »
lokloods in het havengebied kan een KOF loodsje zijn met wat verzorging
De naastliggende sporen gebruiken voor loodsen /fabriekje [vis]
welk tijdperk ?
Het dorpje daarbij sluit mooi aan bij de haven
Overslag veranderen in locloods
inderdaad goed idee
Wat nog meer hangt af van diesel /stoom?
Ben  als mede N spoorder zeker benieuwd hoe dit verder gaat
met vriendelijke groet
kees

FunRail

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Baanplan Marburg-Anfeld (N - 360x280 cm)
« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2020, 12:20:12 »
Hallo Allemaal,

Nogmaals dank voor de suggesties.
- Heb het sporenplan wat gewijzigd zodat er iets meer flexibiliteit in zit, wijzigingen in geel en groen.
- Had me niet gerealiseerd dat het goederenspoor van SW naar Marburg doodliep en nooit het schaduwstation in kon via die route, het is nu gecorrigeerd in geel
- Een geheel dubbelspoor m.i. niet echt haalbaar, wordt allemaal gewoon te krap, het resultaat dat er dus af en toe een trein moet wachten neem ik maar voor lief. Vooral bij punt SW zou het mis gaan qua ruimte. Heb geprobeerd voldoende onzichtbare ruimte in te bouwen zodat het vertragingseffect beperkt zal zijn.
- Twijfel nog over het groene stuk, zal ongetwijfeld de doorstroming wat verbeteren maar of het nu een verfraaiing is weet ik nog niet.
- Heb overslag en locloods idd omgedraaid, de bedoeling is Diesel ergens jaren 60-70, heb daarom ook een Stoomlocwrak als scenery idee opgenomen bij de locloods (heb nog een oude kapotte liggen die ik hiervoor prima kan gebruiken)
- Heb niet echt een strakke scheiding gemaakt tussen rangeer en doorgaand, ik ga met wisseldecoders werken die zowel met knop als met Z21 aangestuurd kunnen worden (Etecmo WD1) waardoor beidde modi elkaar niet in de weg zitten.

- De blauwe baan bovenlangs is puur ter illustratie, dit stuk baan komt hoger te liggen maar hoe exact weet ik nog niet, heb wel rekening gehouden met de baanstukken die moeten stijgen, alleen een stuk van de Noordzijde van het blauwe zal zichtbaar zijn.

Het resultaat tot nu toe:



Alleen het zichtbare gedeelte en algehele situatie (blauwe baan is ff provisorisch):
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2020, 12:46:03 door FunRail »
————————
Henk,
Schaal N, Peco code 55, digitaal (bezig om te standaardiseren op DCC) en nog heel veel werk te doen

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan Marburg-Anfeld (N - 360x280 cm)
« Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2020, 12:39:55 »
Realiseer je je wel, dat je station zowel links als rechts feitelijk enkelspoor is, omdat beide sporen bij elkaar komen ?
En dat de kruiswissels links en rechts van het station weliswaar dubbelspoor suggereren, maar dat ze totaal niet noodzakelijk zijn en daardoor wel een heel dure oplossing zijn voor iets visueels zonder werkelijke functie ?
Niet noodzakelijk, omdat je nooit tegelijkertijd een trein kunt laten vertrekken en eentje laten binnenlopen, aan dezelfde kant natuurlijk. Dus bespaar je dat en leg die wissels bij de andere knooppunten, zodat dat wel mogelijk wordt.
Zoals het nu is komen rechts maar liefst 4 sporen bij elkaar in 1 spoor en links 3.
Als je Ansfeldt een klein stukje naar boven verschuift heb je op SW voldoende ruimte om te wisselen, als je links al in de nu rode stukken begint.
Wachten is niet zo erg, dat kun je voor lief nemen, maar je baan is onlogisch. Dat beperkt je zeer in de mogelijkheden.  Dat is/vind ik wel erg.

Nog een vraagje:  rij je rechts of links ?
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2020, 12:45:52 door VvKan. Reden: toevoeging »

FunRail

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Baanplan Marburg-Anfeld (N - 360x280 cm)
« Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2020, 11:55:47 »
Dank Veroniek, ik denk dat deze iteratie je terechte opmerkingen adresseert.
Heb geprobeerd zoveel mogelijk de vrijheden in te bakken en dat het eigenlijk niet uitmaakt of er links of rechts gereden wordt.
Heb aansluiting naar blauw bovenspoor aan rechterkant moeten laten vallen, er zit daar een raam en stijgen gaat daar niet lukken.






Edit: Updated plaatjes, verbeterde wisselstraten, verlengd Marburg station, Engelse wissels in Paars voor de duidelijkheid
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2020, 15:41:46 door FunRail »
————————
Henk,
Schaal N, Peco code 55, digitaal (bezig om te standaardiseren op DCC) en nog heel veel werk te doen

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan Marburg-Anfeld (N - 360x280 cm)
« Reactie #10 Gepost op: 15 oktober 2020, 12:32:16 »
Ik kan een paar wisselstraten niet goed beoordelen, omdat ze slecht zichtbaar zijn.  Daar kom ik nog op terug.
Wat je volgens mij vergeten bent is om links van Marburg de dubbele overgang weg te halen.  Tenzij je die wil behouden voor rangeren / locwissel.  Anders weglaten, en dan kun je ook Marburg naar links langer maken.  Ziet het er ook meer uit als een wat groter station.

FunRail

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Baanplan Marburg-Anfeld (N - 360x280 cm)
« Reactie #11 Gepost op: 18 oktober 2020, 16:30:14 »
Dit is hoe ik nu denk dat het maar moet worden na alle uitstekende feedback, maar heeft iemand nog een briljant idee, hou je dan vooral niet in  (y)
Hoe e.e.a. zich in de praktijk gaat houden is natuurlijk weer een ander verhaal, ik ga ergens wel een webstekje maken om voortgang te delen.

Het zichtbare gedeelte:
 

Het volledige verhaal:
————————
Henk,
Schaal N, Peco code 55, digitaal (bezig om te standaardiseren op DCC) en nog heel veel werk te doen

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan Marburg-Anfeld (N - 360x280 cm)
« Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2020, 17:41:00 »
Vraagje:  rechts heb je een dubbele spoorverbinding, waar de 2 slingers bij elkaar komen.  Heb je die toevallig al in bezit ?  Zo ja, prima.
Zo nee, zou ik overwegen om die lussen eerst via een Engelse wissel aan de hoofdbaan te verbinden en dan een wissel te gebruiken.  Dat kost een stuk minder ruimte en dan hoeven de treinen bij het oversteken geen dubbele slinger te maken.

Bij beter kijken zie ik dat links ook. (links van station).  Ook hier:  heb je die al, dan lekker gebruiken.

Anders nog eens naar kijken.

Voor mij wordt dat ingegeven, omdat ik er voorstander van ben om een keerlusbaanvak ook echt in een keerlus te leggen, als dat kan.  Heb je voldoende lengte bij de 2 rechtse slingers, dan zou ik ze daar in leggen.  En de hoofdbaan gewoon de hoofdbaan laten.  Links bij Anfeld kan dat niet, omdat beide hoofdsporen naar het station teruggaan en daardoor een keerlus vormen.

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan Marburg-Anfeld (N - 360x280 cm)
« Reactie #13 Gepost op: 18 oktober 2020, 17:44:33 »
Nog een ander vraagje.  Links bij de haven heb je een doodlopend stukje spoor naast de hoofdbaan.  Waar is dat voor ?  Als het geen speciale functie heeft, weglaten.  Spaart een wissel uit.

FunRail

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Baanplan Marburg-Anfeld (N - 360x280 cm)
« Reactie #14 Gepost op: 18 oktober 2020, 19:00:14 »
Hoi Veroniek,

Ja die twee kruiswissels heb ik al, vorig jaar al gekocht toen ik in UK was, Peco code 55 is al niet de duurste keuze maar zo is het echt heel goed betaalbaar. Ook wissels heb ik voldoende via zelfde route  ;)
Hier in Nederland doen ze net of een Pond 2 Euro is i.p.v. 1,1 prijzen worden gewoon ridicuul, simpel wissel in UK retailprijs 9,5 Pond tegen 18,50 Euro hier in Nederland, gun iedereen z’n marge maar dat is me gewoon te gortig.

Dat doodlopende stukje richting noord heb ik daar om wat manoeuvreer ruimte te creëren voor een rangeerlok.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2020, 19:06:08 door FunRail »
————————
Henk,
Schaal N, Peco code 55, digitaal (bezig om te standaardiseren op DCC) en nog heel veel werk te doen