Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen.  (gelezen 5930 keer)

Kvdmodelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen.
« Reactie #15 Gepost op: 13 oktober 2020, 12:26:53 »
Dat klopt. Bij mij was het vooral aan het begin van het rijseizoen "dramatisch". Daarna de levende scenery korthouden.



In deze link vind je mijn baanplannen, die voor inspiratie zouden kunnen zorgen.

Groet,
Bas
Hef levert in iedergeval een mooi plaatje op! En een beetje snoeien is ook niet zo erg toch

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen.
« Reactie #16 Gepost op: 13 oktober 2020, 14:19:11 »
Snoeien hoort er gewoon bij. Eventueel kun je er iemand voor aanwijzen. ;) Een persoon met groene vingers, bijvoorbeeld.

Groet,
Bas

Kvdmodelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen.
« Reactie #17 Gepost op: 21 oktober 2020, 21:49:07 »
Inmiddels druk bezig geweest om een baan te maken. Dat is na het aankopen van extra rails nu dan ook gelukt en de baan is helmaal rond. Nu is de vraag alleen nog wat ik als ondergrond van de rails kan gaan gebruiken. Ik heb dit eerder gedaan met normale straat stenen en dat is jaren lang zonder problemen gegaan. Nu denk ik erover om dot gewoon weer te gebruiken en dan in de rails grind te gebruiken om de stenen een beetje weg te werken. Is dit een goed idee of hebben jullie betere ideeën? Niet te moeilijk of te duur als het kan haha.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen.
« Reactie #18 Gepost op: 22 oktober 2020, 07:50:47 »
Wellicht geeft de tuinbaan Hinterhof inspiratie.

Groet,
Bas

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
Re: LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen.
« Reactie #19 Gepost op: 22 oktober 2020, 09:11:55 »
ik had de vorige baan op een betonnen ondergrond liggen, inclusief beton ijzer en buizen voor de bedrading. Lag heel stabiel, je kon er zonder problemen overheen lopen. Alleen toen het weg moest wat het wel een beetje veel werk.

Deze keer doe ik het dus ook met tegel/klinker werk er onder. Daarop doe ik dan wel weer dakbedekking, in mijn geval EPDM want dat heb ik nog liggen.
Dan kun je de oneffenheden een beetje opvangen, krijg je geen groei van onkruid tussen de tegels door. En je hebt een mooie zwarte ondergrond onder de baan.

Hoe dit uiteindelijk gaat bevallen is nog afwachten. De eerste tegels voor een station deel liggen, maar de rest is nog lang niet zo ver.

Roelco

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen.
« Reactie #20 Gepost op: 22 oktober 2020, 09:41:34 »
Hi,

Wat ook goed werkt is het gebruik van composiet planken. Zie mijn baan op Grootspoor. In t kort. Om de meter paalhouders in de grond geslagen net boven maaiveld (in dit geval zandoppervlak border) Daar zit dan een blok in van 10 bij 10 cm met daarbovenop een houten plankje). Krijg je een T-stuk. Op de liggende gedeelte van de T komt dan de verbinding tussen twee composiet planken te liggen. het hout wordt gebruikt om de composietplanken vast te zetten. In de  holle composietplanken zit daarnaast een los aluminium U profiel dat precies past. Zo voorkom je doorbuigen en op de overgangen steekt dit een stuk door in de aanliggende composiet plank. In de bochten gebruik je ook composiet en zaag je dit in trapeziumvorm mee en leg je aan elkaar. De onderkanten zitten vast met ijzeren platen.en stukjes alu U profiel die erin gekit zijn. Tot slot is het geheel afgewerkt met steenslag van de Hornbach en verlijmd met de speciale lijm van Grootspoor (echt aan te raden; zit muurvast maar je kan op een zomerse dag met de fohn erop alles zonder schade los krijgen en je ziet aan de rails zelfs dan niet meer dat ze in ballast hebben gezeten. Echt wonderspul).

De gehele baan is dus demontabel en kan in de winter worden opgeborgen.



Stukje dat nog in aanbouw was:






Zie grootspoor forum voor compleet verhaal en overzicht.

gr
Teun
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2020, 09:44:42 door Langstraatspoorlijn »

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen.
« Reactie #21 Gepost op: 22 oktober 2020, 09:56:48 »
Nog een paar foto's:















gr
Teun

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • nederlof.net
Re: LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen.
« Reactie #22 Gepost op: 22 oktober 2020, 11:54:49 »
Interessant topic.

Ik leg samen met m'n zoontje weleens tijdelijk wat neer direct op de tuintegels. In vakanties blijft het weleens een paar dagen liggen.
Probleem is echter dat na een regenbui de rails zo vies zijn, opgespat zand en grond. Het helpt natuurlijk om vooraf de straat goed schoon te vegen. Al is het erg lastig om grindtegels echt goed schoon te krijgen. Hoe is dat bij een permanente baan op beton of iets anders? Geen last van opgespat zand/grond?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen.
« Reactie #23 Gepost op: 22 oktober 2020, 12:00:35 »
Regen spat altijd op...vooral bij een flinke bui en is denk ik niet te voorkomen als je e.e.a. gewoon op de grond legt. Mijn baan ligt dus verhoogd in een border en ook de rails liggen 2 cm hoger dan het erom liggende zand. Mijn rails zijn daardoor eigenlijk nooit vuil. Moet wel blad verwijderen en soms ook wel andere viezigheid (slaksporen). Dat hou je echter ook altijd omdat e.e.a. gewoon buiten ligt.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
Re: LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen.
« Reactie #24 Gepost op: 22 oktober 2020, 12:05:07 »
Bij mij lag het het gehele jaar rond buiten. Natuurlijk wel wat last van opspattend vocht/zand, maar op zich viel het mee. Door de grind op de baan vang je dat wat op. op een of andere manier spat een water druppel dan anders uit elkaar. Na lange tijd niet rijden maakte ik de baan schoon. Dat was dan met name na de winter, of als we een lange natte periode hebben gehad. Anders was het een kwestie van computer weer opstarten, deurtje open schuiven en rijden maar. ( treinen stonden in de schuur op een schaduwstation, ook het gehele jaar. En ook die moest je wel eens schoonmaken na lange periode stilstand.

Soms maakte ik in de winter de baan ook schoon zodat ik bij sneeuw kon rijden.

Roelco

Kvdmodelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen.
« Reactie #25 Gepost op: 22 oktober 2020, 12:29:14 »

Hoi Teun,
Dank voor je uitgebreide verhaal. Ziet er allemaal heel mooi uit! Ik denk dat ik toch voor de stenen ga en die dan probeer weg te werken met grind. Jij hebt het grind op de ondergrond vastgemaakt of niet?
Groetjes, Kevin
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2020, 20:42:34 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen.
« Reactie #26 Gepost op: 22 oktober 2020, 13:05:58 »
Op de composietplanken ligt het grind vast met Schotterfix. Zoek ff op Grootspoor.com naar Schotterfix. Echt ideaal spul. De taluds zijn er vervolgens los tegenaan gestort en ook hier ligt laagje schotterfix over om e.e.a. te fixeren. Als je schotterfix 1 x indruppelt over ballast ligt het enigszins vast....2 x indruppelen en dan ligt het muurvast. Op de planken moest het echt goed vast zitten dus daar 2x gedaan. Taluds 1 x. Die zijn dus ook niet erg stevig maar hoeft ook niet. Blijft  prima liggen. Voordeel van schotterfix verlijming is dat je het met een plamuurmes en hete fohn op een warme zomerdag makkelijk los krijgt. Echt een aanrader. Heb de baan al paar keer veranderd/uitgebreid namelijk en spreek dus uit ervaring


Stukje talud zie je overigens slechts op de 1 na laatste foto klein gedeelte.

Kvdmodelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen.
« Reactie #27 Gepost op: 22 oktober 2020, 17:58:35 »
Interessant topic.

Probleem is echter dat na een regenbui de rails zo vies zijn, opgespat zand en grond. Het helpt natuurlijk om vooraf de straat goed schoon te vegen. Al is het erg lastig om grindtegels echt goed schoon te krijgen.

Koen
Vies wordt het inderdaad maarja dat hoort er een beetje bij. Ik zelf ga de rails het hele jaar buiten laten liggen aangezien ik dan kan rijden wanneer ik wil. Ik heb een paar jaar terug met sneeuw gereden en dat is echt heel mooi om te zien.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2020, 20:44:03 door Bert van Gelder »

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • nederlof.net
Re: LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen.
« Reactie #28 Gepost op: 23 oktober 2020, 20:28:56 »
Bedankt voor de reacties. Toch maar eens een echte baan gaan maken met grind ertussen, en niet meer op de tuintegels :)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Kvdmodelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen.
« Reactie #29 Gepost op: 23 oktober 2020, 23:40:17 »
Zou ik worteldoek in kunnen graven en dat vullen met grind zodat ik daarop de rails kan leggen of is dit niet haalbaar? De grond is redelijk stevig hier