Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 20:38:46
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 20:34:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:06:47
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:59:23
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:35:16
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
  

Auteur Topic: Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking  (gelezen 91671 keer)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3589
    • Flickr
Re: Artitec 2020, Plan E
« Reactie #75 Gepost op: 01 October 2020, 09:44:45 »
Dat laatste kan echt niet meer na 20 jaar inflatie hoor  ;D
Maar ja, alles mag benoemd worden en zeker zaken die met hetzelfde gemak beter hadden gekund, daarin ben ik wel de laatste om een lans voor te moeten breken. En sowieso heb jij net zoveel recht op je eigen mening als ik
Ik geef alleen aan dat de indruk die gewekt wordt door de manier waarop het nu allemaal aangekaart wordt, voor mijn gevoel, schever is dan recht doet aan het model en daarom wellicht niet echt motiverend is. Maar dat is puur mijn mening.
Ik vind het vergelijk met de ETA (of bepaalde andere modellen) niet terecht, want daar werd imho de algehele indruk van het model door de schilderfout gewoon zwaar onvoldoende.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2020, 09:47:46 door Sicco Dierdorp »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4700
    • Filmpjes op YouTube
Re: Artitec 2020, Plan E
« Reactie #76 Gepost op: 01 October 2020, 10:09:45 »
we hebben het hier wel over rijtuigen van meer dan 100 gulden (om het even in perspectief te zetten) per stuk......

Moet je voor de gein eens uitrekenen hoeveel D-Mark je dan kwijt was in 1923....
(argument meermaals gebruikt op DSO als ze daar weer eens over de Mark beginnen, dan is het vaak zo over  ;D
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Taigagaai

  • Online Online
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re: Artitec 2020, Plan E
« Reactie #77 Gepost op: 01 October 2020, 10:13:24 »
De dakramen in de fietsrijtuigen verdwenen pas na de verbouwing in 1991, waarbij er ook een aantal ramen zijn dicht gemaakt. De rijtuigen in deze uitvoering zijn grofweg in te zetten in de periode 1983 - 1991. Voor de periode van 1991 - 2004 moet dus de mal aangepast worden. Hopelijk zal dat ooit nog eens gebeuren.
Spoorgroet, Martin

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11639
    • Mijn fotoarchief
Re: Artitec 2020, Plan E
« Reactie #78 Gepost op: 01 October 2020, 10:20:20 »
we hebben het hier wel over rijtuigen van meer dan 100 gulden (om het even in perspectief te zetten) per stuk......

Wat voor raar perspectief is dat?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Artitec 2020, Plan E
« Reactie #79 Gepost op: 01 October 2020, 10:32:57 »
Precies, ik kom eerder op ruim 140 gulden.  ??? ;D
Omrekenen en dan inflatie eraf kan nog best bij identieke producten. Dan sta je vaak ook wel te kijken. Alleen was er 20 jaar geleden nog helemaal geen Artitec post, laat staan een df. Vergelijken met de Lima df of een verbouwde Mastica is ook zo wat.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8454
  • Spoor N
Re: Artitec 2020, Plan E
« Reactie #80 Gepost op: 01 October 2020, 10:36:31 »
overigens lijken ook de fietslogo's bij de deur boven het draaistel niet goed te zitten (veel te ver van de deur) als ik naar deze foto kijk https://www.facebook.com/photo?fbid=3969857703028588&set=pcb.2306168726195392
Het is wel de andere kant maar die lijkt mij goed te zitten:

De 001 staat ook op een eerdere foto maar daar is het niet goed te zien.

ik vind het anders toch een mooi bakkie  (y) je moet altijd wat te wensen over laten. maar ik weet het goed gemaakt: nu ook nog een df op basis van een rd  ;D
Als het mijn schaal was had ik hem ook gekocht, ziet er goed uit. De andere Df heb ik al gemaakt door de zaag te zetten in twee RD's. ;)

De opstaptrede onder de middelste deuren van de Artitec df is nog aanwezig. Lijkt me een bewuste keuze in verband met noodzakelijke malaanpassingen.
Inderdaad en als het echt storend is dan is het altijd nog weg te halen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Artitec 2020, Plan E
« Reactie #81 Gepost op: 01 October 2020, 10:39:52 »
Precies, ik kom eerder op ruim 140 gulden.  ??? ;D

dat is toch MEER dan 100 gulden  ;)

Eriktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Artitec 2020, Plan E
« Reactie #82 Gepost op: 01 October 2020, 13:38:29 »
Zojuist de rijtuigen op de rails gezet. Opvallend is dat de 2e klas aanduiding maar op 1 van de 3 modellen staat. De reclamebladen raken inderdaad de gele streep. Dit lijkt mij doordat deze bij het dak te laag en aan de onderzijde te hoog is aangebracht. Voor mij niet zo storend dat ik de rijtuigen niet heb aangeschaft. Waar ik nu wel achter kom is de slechte werking van het koppelmechaniek. Met Profi kortkoppelingen koppelt het rijtuig niet aan de Piko 1136 en maar net aan een Roco 1200. Als ik de schacht nameet dan kom ik op een afstand van 7,5 mm boven het spoor daar waar de NEM-norm 8,5 mm (+/- 0,2) is. Omdat het geheel ook nog eens schuin hangt zit de koppeling zelf nóg lager. Vanavond maar eens uitvogelen hoe ik het werkend krijg (evt. ander type kortkoppeling). Koppelen met de standaard koppeling is geen optie. De afstand tussen loc en rijtuig vind ik dan te groot.

Erik

NS jaren 80/90, 2-rail DCC, Z21 en iTrain

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Artitec 2020, Plan E
« Reactie #83 Gepost op: 01 October 2020, 13:45:50 »
oei, dat is wel een heel groot hoogteverschil! ben bang dat het pennetje van de Fleischmann profi koppeling op deze manier ook blijft haken in wissels.......

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6679
Re: Artitec 2020, Plan E
« Reactie #84 Gepost op: 01 October 2020, 13:55:41 »

Opvallend is dat de 2e klas aanduiding maar op 1 van de 3 modellen staat.


Bedankt Erik. Maar ik begrijp dit niet of ik lees niet goed. Zijn er dan twee rijtuigen zonder 2e klasse aanduiding, eentje met 2e klasse aanduiding en het A rijtuig heeft eveneens 1e klasse aanduiding?

Gr, Ben.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6679
Re: Artitec 2020, Plan E
« Reactie #85 Gepost op: 01 October 2020, 14:01:32 »
Mijn vraag is al beantwoord, ik zie dat alleen de 244 klasse aanduiding heeft.

Eriktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Artitec 2020, Plan E
« Reactie #86 Gepost op: 01 October 2020, 14:03:35 »
Klopt, en ook de 1e klasse
Erik

NS jaren 80/90, 2-rail DCC, Z21 en iTrain

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2483
Re: Artitec 2020, Plan E
« Reactie #87 Gepost op: 01 October 2020, 14:07:53 »
@Eriktrein,

In dit geval zou ik een vaste koppeling maken om het verschil te overbruggen. Dus wel de achterzijdes van kortkoppelingen gebruiken en de voorzijdes overlappend verlijmen.

Beter een koppeling die niet op de baan te ontkoppelen is dan rijtuigen die steeds loslaten of ontsporen.

Kunnen ontkoppelen op de baan vind ik persoonlijk interessanter bij goederentreinen als bij reizigerstreinen. Tenzij je een kopstation op je baan hebt. Bij mij komen reizigerstreinen in vaste samenstellingen met een loc, bijvoorbeeld ;

1611 met DDM
1771 met ICK
1212 met plan E
1145 met M2
1000 met plan D

Voor het korter koppelen van een Roco 1600 met Artitec DDM heb ik ook al eens een vaste koppeling geknutseld





Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2020, 14:15:30 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Eriktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Artitec 2020, Plan E
« Reactie #88 Gepost op: 01 October 2020, 14:11:14 »
Ruud, dank voor je reactie. Dat is inderdaad een optie die ik ga proberen. De schachten op de Plan E hebben voldoende verticale bewegingsruimte om dit toe te passen. Passagierstreinen krijgen bij mij ook een standaard samenstelling.
Erik

NS jaren 80/90, 2-rail DCC, Z21 en iTrain

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Artitec 2020, Plan E
« Reactie #89 Gepost op: 01 October 2020, 14:13:01 »
Gewoon aankoppelen - desnoods de koppeling even omhoog houden - en kijken wat er gebeurt. Hier rijdt het prima.
Bij problemen misschien eerst de in hoogte verstelbare koppeling proberen: Roco 40287 met Fleischmann 6570.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2020, 14:16:15 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.