Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte door Frank 123
Vandaag om 20:40:18
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 20:22:56
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:05:35
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:03:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:49:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:43:06
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 19:17:44
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald69
Vandaag om 18:54:11
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:22:20
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
  

Auteur Topic: Verschil in voedingen MeanWell (RSP vs. RS)?  (gelezen 1322 keer)

Theovh

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Verschil in voedingen MeanWell (RSP vs. RS)?
« Gepost op: 27 September 2020, 17:19:27 »
Hallo,
ik wil een voeding aanschaffen voor mijn N-spoor baantje ( tbv 6 wissel, 1x servo).
Nu zie ik bij Meanwell de RSP-100-15 en de RS-100-15.
Het verschil is de PFC functie die in de RSP versie gebouwd is.
Het prijsverschil is zo'n €15.
Enig probleem om de goedkopere RS versie te kopen?
Theo
« Laatst bewerkt op: 27 September 2020, 18:11:41 door Bert van Gelder »

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
Re: verschil in voeding meanwell
« Reactie #1 Gepost op: 27 September 2020, 17:25:46 »
PFC heb je helemaal niet nodig voor een servo en een paar wissels, de goedkope nemen dus!

René
René

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: verschil in voeding meanwell
« Reactie #2 Gepost op: 27 September 2020, 17:28:39 »
Eh, wat is PFC?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: verschil in voeding meanwell
« Reactie #3 Gepost op: 27 September 2020, 17:28:55 »
PFC betekent power factor compensation. Die zorgt er voor dat de voeding minder netvervuiling veroorzaakt.
Maar is niet nodig. Ik heb ook een aantal Meanwell voedingen in gebruik en die zijn allemaal RS.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: verschil in voeding meanwell
« Reactie #4 Gepost op: 27 September 2020, 17:34:38 »
Aha, dank je. En dankzij Google snap ik nu dat het eigenlijk gaat om compensatie voor de inductieve belasting van servo's (en andere spoelen) het net. Iets met cosinus(phi) en blind vermogen enzo, dus...  ;-)
« Laatst bewerkt op: 27 September 2020, 18:01:15 door Erik Baas »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
    • Mijn van-alles website
Re: verschil in voeding meanwell
« Reactie #5 Gepost op: 27 September 2020, 17:55:55 »
Nou, de inductieve belasting van die servo's zul je op de netspanning echt niet terugzien. Al hang je er tot de max deurmagneten aan, ook dan zal er geen probleem zijn voor het net ;)

Het gaat om de belasting die de voeding zelf vormt voor het net. Doordat de netspanning gelijkgericht én afgevlakt wordt, gaat de voeding eenmaal opgestart eigenlijk alleen de top van de sinus belasten (de elco is immers grotendeels vol en loopt onder belasting steeds gedeeltelijk leeg, tot de volgende golf van de netspanning uit de gelijkrichter komt en de boel weer oplaadt).
Omdat er bijna geen apparaat meer is waar gewone bloktrafo's in zitten, zijn er dus miljoenen van dat soort voedingen die aan het net hangen en allemaal hun potentiële verpestende werk doen.

Daardoor ziet de sinus er al jaren behoorlijk smerig uit en is er amper nog van een sinus te spreken (het lijkt inmiddels meer op een driehoek met rare toppen).

PFC zal zoveel mogelijk proberen de capacitieve effecten van die voeding te compenseren met inductieve effecten. Dat gaat met spoelen en die zijn (relatief gezien) duur. Dat verklaart, naast enig 'het voelt goed om...' gevoel, het prijsverschil.

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: verschil in voeding meanwell
« Reactie #6 Gepost op: 27 September 2020, 18:02:09 »
PFC zal zoveel mogelijk proberen de capacitieve effecten van die voeding te compenseren met inductieve effecten. Dat gaat met spoelen

Eh, ik dacht dat het juist andersom was??

Theovh

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Verschil in voedingen MeanWell (RSP vs. RS)?
« Reactie #7 Gepost op: 27 September 2020, 20:31:02 »
Allen hartelijk dank voor de reacties.
Besloten om de RS versie te bestellen.
Theo