Als je in Eindhoven met de trein naar Duitsland wil, moet je in Venlo overstappen op een Duitse boemeltrein. Dat gaat veranderen, zegt ProRail. Het is de vijfde stad van Nederland en de Duitse en Belgische grens liggen vlakbij, maar wie vanuit Eindhoven met de trein naar het buitenland wil, moet altijd overstappen. Het is de Eindhovenaren al jaren een doorn in het oog. Maar dat gaat veranderen. Spoorbeheerder ProRail heeft bekendgemaakt dat Eindhoven een nieuw internationaal treinknooppunt wordt.Daarvoor zijn enorme investeringen nodig, want Eindhoven Centraal zit aan zijn maximum capaciteit. Om hoeveel geld het precies gaat is nog onduidelijk; op dit moment wordt onderzocht hoe de uitbreiding er precies gaat uitzien. Er is sprake van extra sporen en perrons, maar ook van de mogelijke bouw van een nieuw station............
Volgens mij zijn de wissels en andere kopsporen nu losgekoppeld van de doorgaande sporen.Groeten, Alexander
Summier wordt in het artikel ook de connectie met Antwerpen genoemd. Maar enige tijd terug is al een artikel verschenen (Eindhovens Dagblad) dat het ook gaat om een directe, dus nieuwe verbinding met Antwerpen. Dus een compleet nieuwe spoorlijn.En het gaat in principe niet, zoals gesuggereerd wordt, over Eindhovenaren die naar Duitsland willen, maar om Eindhoven als Europese metropool voor de High Tech, die helaas slechte verbindingen via het spoor heeft met andere grote industriegebieden of anderszins belangrijke centra.De wens/gedachte is, dat er nogal veel geld getrokken kan worden uit de nieuwe speciale investeringspot van Rutte / Hoekstra. Zou Corona toch nog ergens goed voor kunnen zijn.