Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: Wat een baan...  (gelezen 2379 keer)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1300
  • Take It Or Leave It
Wat een baan...
« Gepost op: 25 september 2020, 19:48:11 »

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Wat een baan...
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2020, 20:33:36 »
Merci voor het delen. Mooie film  (y)
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6143
  • ***
Re: Wat een baan...
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2020, 21:28:19 »
 (y) leuke film (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Wat een baan...
« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2020, 15:51:50 »
Hallo Arnold,

Ik vond het een interessante film waarin het werk van een machinist met het rangeren leuk in beeld gebracht werd. Met name het aan de zijkant staan en dan je trein laten rijden, lijkt me inderdaad een schitterende belevenis wat toch een beetje lijkt of je je trein op schaal staat te bedienen. Wel een grote schaal in dit geval.  ;D

PeterC

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 324
Re: Wat een baan...
« Reactie #4 Gepost op: 26 september 2020, 16:30:23 »
Pracht film,

wat me opvalt is de rust in de cabine, zekere als je de lok aan de buitenzijde hoort.

Goeie Arbo positie zeker?

Karren maar,
ANDREUS


borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: Wat een baan...
« Reactie #5 Gepost op: 26 september 2020, 17:10:50 »
"Voor privacyredenen zijn gesprekken van collega's en overigen gedempt"


Laat maar zitten dan, lijkt me namelijk een wezenlijk onderdeel van dat hele proces.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Wat een baan...
« Reactie #6 Gepost op: 28 september 2020, 14:42:46 »
Hoi Arnold,

Dank je voor het vastleggen van deze bewegingen. En veel van de bewegingen licht je duidelijk toe. Maar sommige acties zijn voor mij minder bekend. In de 5e minuut koppel je aan een rij wagons. Je plaatst de lok rustig tegen de wagons aan en vervolgens de remslang. En daarna wacht je, zien we een cilinder(?) in beeld en schuif je met een hendel heen en weer. Wat doe je daar precies, wacht je tot de remleiding gevuld is met lucht? en waarom die handeling met die hendel?
En lijkt het nu dat de lok eerst de wagons niet van de plek krijgt, om de remschoen vrij te maken?

Minuut 14: 30 seconden lostijd? Wat bedoel je hiermee?

minuut 21: de afstandaanwijzer. Welke standen heeft deze? dus hoe weet je dat je er bijna tegenaan zit?

Minuut 27: aan de put? Ik dacht dat de remmen werken bij gebrek aan lucht in de leiding. Toch koppel je een luchtslang aan de wagons. Waarom is dat?

Ik heb genoten van de beelden van je werkzaamheden. Fijn dat je ons zo wat inzicht geeft in het rangeren op kijfhoek.
Ook een leuk treintje in het geheel. Lekker gemengd en zeker die tweeasser was voor mij een verrassing!

Groet,
michel

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1300
  • Take It Or Leave It
Re: Wat een baan...
« Reactie #7 Gepost op: 28 september 2020, 16:57:43 »
Even voor alle duidelijkheid, deze film is niet van mij.
Ik werk niet bij het spoor.
Het is iets wat ik toevallig zag op jijbuis.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Wat een baan...
« Reactie #8 Gepost op: 28 september 2020, 17:15:40 »
@ Andreus: volgens mij was de bijnaam dan ook 'fluisterlok' toen ze net bij NS in dienst kwamen. Vergeleken met de toen huidige diesels scheen het een wereld van verschil te zijn.
Minuut 14: 30 seconden lostijd? Wat bedoel je hiermee?
Met mijn beperkte kennis: het wachten tot de remmen van de volledige trein weer gelost zijn voor er weer aangezet kan worden.
Minuut 27: aan de put? Ik dacht dat de remmen werken bij gebrek aan lucht in de leiding. Toch koppel je een luchtslang aan de wagons. Waarom is dat?
Dat klopt, maar ik denk dat het voor wegrijden wel prettig is als de treinleiding zodanig op druk is dat een machinist zo aan kan koppelen en een relatief goede druk op de trein heeft en dus niet eerst de hele treinleiding hoeft te vullen met zijn lok. Ik wil best geloven dat dat ff duurt namelijk.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3581
  • N Spoor Freak
Re: Wat een baan...
« Reactie #9 Gepost op: 28 september 2020, 23:06:39 »
Gaaf (y) (y)

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!