Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:21:41
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:19:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:15:44
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door zweistein
Vandaag om 12:15:21
Eén compressor en een hoop vragen door jerrytrein
Vandaag om 12:00:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 11:51:04
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 11:34:36
Bezetmelder DR4088 OPTO in combinatie met DR5000 geeft sluiting door bask185
Vandaag om 10:50:46
Welke titels zijn er allemaal uitgegeven in de "oranje serie"? door Bartje81
Vandaag om 10:42:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:06:48
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 08:51:12
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door janw
Vandaag om 00:44:42
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 00:12:17
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
Vandaag om 00:09:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
19 mei 2022, 22:47:55
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
19 mei 2022, 22:05:22
Raadplaatje door Benelux795
19 mei 2022, 21:49:32
Hoe Lima 4 assige rijtuigen van slepers te voorzien. door Fritsprt
19 mei 2022, 21:11:19
vreemd gedrag decoder door heuvelbaan
19 mei 2022, 20:28:42
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
19 mei 2022, 19:48:38
Jouef Etoile du Nord WP ombouwen naar WPc door Rob Ellerman
19 mei 2022, 19:28:22
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Benelux795
19 mei 2022, 18:41:26
Aansturing via Arduino werkt niet goed door ROn30
19 mei 2022, 17:57:01
EifelBurgenBahn door ex44
19 mei 2022, 17:41:33
Russische pantsertrein in Oekraïne video door tijgernootje
19 mei 2022, 17:10:33
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 35615 keer)

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 3882
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #180 Gepost op: 21 januari 2022, 16:18:21 »
Mooi Bart!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6603
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #181 Gepost op: 21 januari 2022, 16:59:13 »
Da's best genieten hoor, om dit te lezen en te bekijken!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #182 Gepost op: 21 januari 2022, 18:48:41 »
Kijk, dat is leuk om te horen  :)

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 884
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #183 Gepost op: 21 januari 2022, 19:29:20 »
Het traject tussen de twee haltes is tot aan de Julianakade kaarsrecht en loopt langs de oever van het Noordzeekanaal, parallel aan de Kanaaldijk.

Kaarsrecht?
Thv IJmc zaten wel knikken, ja ik ben erg ;D.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #184 Gepost op: 21 januari 2022, 19:50:54 »
Ja, de sporen weken voor het middenperron van IJmc even uiteen, maar het traject zelf was kaarsrecht  ;D

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 884
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #185 Gepost op: 21 januari 2022, 20:02:50 »
Maar even zonder gekheid, altijd leuk om het oude terug te zien.
De RK Gregoriuskerk stond er nog.

ca.gorter

  • Offline Offline
  • Berichten: 705
    • Modeltrein spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #186 Gepost op: 21 januari 2022, 20:25:51 »


Zo kwam er de verandering. Nu is het een wandelpad geworden.
Halte Casembrootstraat

aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #187 Gepost op: 22 januari 2022, 10:50:18 »
Allemaal weer mooie foto's van hoe het eens was.... (y)

M.vr.groet,

Aad

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #188 Gepost op: 22 januari 2022, 12:13:54 »
Kaarsrecht?
Thv IJmc zaten wel knikken, ja ik ben erg ;D.









 ;D
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2022, 12:20:49 door Huup »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #189 Gepost op: 24 januari 2022, 14:55:59 »
Nog even een kleine aanvulling op de bovenstaande 'aflevering': waarom lag de halte IJmuiden-Julianakade eigenlijk in zo'n fraaie boog?



[Foto W. Beukenkamp, september 1983. We zien hier de halte vanaf het noordelijke perron voor de richting IJmuiden. De trein nadert vanuit het oosten. Let ook op de fraaie bovenleidingsportalen - toen nog steeds de oorspronkelijke uit 1927]

Oorspronkelijk liep het spoor hier rechtdoor, verder langs de kanaalkant, omdat het eerste station IJmuiden, sinds 1883, op een heel andere plek lag, namelijk aan de sluizen, ter hoogte van de Oranjestraat. Dit oorspronkelijke station lag voor de deur van het destijds bekende hotel "Nommer Een" dat voor het station ook als wachtruimte en restauratie fungeerde. Van dit eerste station zijn geen duidelijke foto's van dichtbij bekend. Zoals ik in de eerste post van dit draadje al schreef, hoopte men dat bootreizigers hier de trein zouden nemen naar Amsterdam (v.v.), maar in de praktijk voeren de schepen na het passeren van de sluizen gewoon door naar Amsterdam. Dat zette dus geen zoden aan de dijk en men besloot een nieuw station IJmuiden te bouwen, dicht bij de visafslag, omdat het vervoer van vis per spoor veelbelovend leek. Dat was een goede inschatting en in 1898 werd het nieuwe station, dat een stuk zuidelijker lag, in gebruik genomen. Maar over dit station IJmuiden later meer. We weten nu waar de boog bij bij de Julianakade vandaan komt.

Deze luchtfoto hieronder laat het mooi zien (hij staat hierboven ook al ergens maar hier is hij in een groter formaat):



[Foto KLM, Collectie Gemeente Velsen via NH-Archief, cat.nr. NL-HlmNHA_1098_KNA001003125, directe link https://hdl.handle.net/21.12102/45A56246FB8F11DF9E4D523BC2E286E2]

[klik op de foto voor groter formaat] Rechts het Noordzeekanaal, rechtsboven kunnen we de twee vuurtorens onderscheiden. Linksonder de nog steeds bestaande watertoren, op de achtergrond staat er nog één. Waar het spoor van de kanaaloever afbuigt lag halte Julianakade. We kunnen het stationsgebouwtje zien staan. Het is op deze foto uit ca. 1928 nog goed te zien dat het spoor hier tot een jaar of dertig eerder nog rechtdoor liep. Nu loopt het door een geul zuidwaarts, onder de Julianabrug door, om na een boog naar rechts het stationsemplacement van IJmuiden te bereiken.

Zelfs op deze foto uit 1983 (staat ook hierboven) kun je je, 85 jaar later, nog goed voorstellen dat de lijn hier ooit rechtdoor liep:



Hopelijk binnenkort meer.


« Laatst bewerkt op: 24 januari 2022, 15:53:44 door Vislijn »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #190 Gepost op: 24 januari 2022, 16:18:26 »
Interessant lijkt mij ook de vraag waarom een halte IJmj zo vlak voor het eindstation?

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 3882
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #191 Gepost op: 24 januari 2022, 16:24:04 »
Volgens mij kun je dat ook van de stations Casembroodstraat en Velsen Zeeweg zeggen.
Ik denk zelf dat dat voorkomt uit dat de trein bij de aanleg werd gebruikt als nu de bus wordt gebruikt. Maar dat is een gok.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 758
  • mekkerend het leven door
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #192 Gepost op: 24 januari 2022, 16:30:33 »
Toen mijn ex en ik nog in IJmuiden woonden (1971) zeiden we dat niet Rotterdam de eerste metro had maar IJmuiden  ;)
Groet,

Gerard

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #193 Gepost op: 24 januari 2022, 17:42:55 »
Ja, dat zou je bijna wel zeggen ja. Een soort Randstadrail of Zoetermeerlijn, maar dan veel eerder.

De haltes Velsen-Zeeweg, Casembrootstraat en Julianakade zijn alledrie in 1927 in gebruik genomen en het is niet toevallig dat dat ook het jaar is waarin de lijn werd geëlektrificeerd.
De elektrische treinen konden veel sneller optrekken dan de stoomtreinen van toen, daarom werd het mogelijk om veel meer haltes aan te doen. Het lijkt me dat ze daar ook wel weer snel van terugkwamen, want ik geloof niet dat er daarna nog veel lijnen zijn ontstaan met zoveel haltes zo dicht op elkaar.

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 3882
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #194 Gepost op: 06 maart 2022, 19:05:52 »
De IJmuider Courant vraagt zich af waarom er in 1989 een Plan E mee reed in de vistrein: Link

Weet iemand hier dat?

Ik dacht zelf misschien ter gelegenheid van NS150? Edit: Kan niet, want die Plan E's hadden geen reclamebanen.
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2022, 19:12:18 door Daan! »