Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Michiel 80
Vandaag om 21:34:34
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Hulp gezocht omgeving Drachten door 1200blauw
Vandaag om 21:31:41
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 21:01:05
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 18:50:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
  

Auteur Topic: digitale treinen en spanningsdippen van 1.4V  (gelezen 1418 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5118
digitale treinen en spanningsdippen van 1.4V
« Gepost op: 04 September 2020, 00:36:54 »
Ik heb een vraagje. Om een erg lang en bijzonder ingewikkeld verhaal kort te houden. Ik ben een bepaald systeem aan het ontwikkelen en het gaat voorkomen dat een trein een spanningsdip van 1.4V gaat tegenkomen. Hoe wat en waarom dat gebeurt, wil ik niet bespreken.

Mijn vraag:
Digitale treinen hebben een lastenregeling ofwel ze hebben cruise control. Als zo'n trein opeens een dip van 1.4V tegenkomt. Zie je hem dan wel of niet een sprongetje maken in snelheid?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

  • Gast
Re: digitale treinen en spanningsdippen van 1.4V
« Reactie #1 Gepost op: 04 September 2020, 00:43:24 »
Vraagje:  is de spanningsdip op beide gedeelten van de digitale spanning, dus zowel op de positieve pulsen als op de negatieve pulsen, of maar op 1  kant ?
Verder zal in principe de loc altijd langzamer gaan rijden gedurende de dip.  Want dat is hetzelfde als wanneer je de baanspanning permanent verlaagt.  Maar bij een korte dip (wat is kort ?) is het de vraag of dat ook zichtbaar wordt.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5118
Re: digitale treinen en spanningsdippen van 1.4V
« Reactie #2 Gepost op: 04 September 2020, 00:46:31 »
De dip is in beide richtingen en kan een meter lang zijn. Ik had beters spanningsverval kunnen gebruiken..
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

  • Gast
Re: digitale treinen en spanningsdippen van 1.4V
« Reactie #3 Gepost op: 04 September 2020, 00:51:42 »
Ik bedoel met mijn vraag 2 dingen:   een digitale baanspanning bestaat uit een positief en een negatief deel.  Is het verval op beiden van toepassing ?
En als tweede:  hoelang duurt het verval, in tijd gezien.  Maar blijkbaar is de tijd niet zo interessant, omdat het om een stuk baan gaat van misschien wel een meter lang.
Dat laatste is duidelijk:  dan zal de trein langzamer rijden, maar hoeveel en of dat storend is kan ik zo niet zeggen.  Experimentje opzetten ?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5118
Re: digitale treinen en spanningsdippen van 1.4V
« Reactie #4 Gepost op: 04 September 2020, 07:26:33 »
Ik weet wat je bedoelde en daar gaf ik ook antwoord op.

Met richtingen bedoelde ik het over richtingen van de stromen. Dus ja in beide polariteiten is er een spanningsdip van 1.4V effectief

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: digitale treinen en spanningsdippen van 1.4V
« Reactie #5 Gepost op: 04 September 2020, 07:53:11 »
Ja, probeer het eens. Een test is snel opgezet.

Nu leidt een detectieschakeling tot een vergelijkbare spanningsverlaging vanwege de diodes in de schakeling. Ik kan me niet herinneren dat dat merkbare invloed op de snelheid van de trein heeft.
Herinneren, want uiteraard zijn de niet gedtecteerde stukken op mijn baan nu ook aangesloten via diodes. Maar dat advies heeft te maken met tijdig detecteren.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: digitale treinen en spanningsdippen van 1.4V
« Reactie #6 Gepost op: 04 September 2020, 08:05:55 »
Citaat van: VvKan
Dat laatste is duidelijk:  dan zal de trein langzamer rijden, maar hoeveel en of dat storend is kan ik zo niet zeggen.

Te stellig  >:(

Bas zegt dat zijn treinen lastregeling hebben, dus gaat het al dan niet langzamer rijden afhangen van een aantal zaken:

- Hoe betrekt de decoder z'n referentie spanning voor de lastregeling ? (vast of adhv de railspanning)
- Wat is de ingestelde maximum snelheid
- Bij welke railspanning wordt die max. snelheid bereikt
- Is de max snelheid hoger dan de snelheid bij de verlaagde spanning.

Mijn eigen ervaring is, dat je het eigenlijk niet merkt bij decoders met goede lastregeling (ESU) mits de decoder nog "ruimte naar boven" heeft om de PWM regelaar wat verder open te zetten.
En als je het al gaat zien dan bij treinen die met of tegen de Vmax rijden.

Waar je het wel ziet, is aan de seinverlichting. Vooral bij gloeilampjes. Die zie je duidelijk minder fel worden bij 1.4V spanningsval.


Verder: neem de opmerkingen van Henk ter harte over niet gedetecteerde stukken.

Grtzz,
Karst


bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5118
Re: digitale treinen en spanningsdippen van 1.4V
« Reactie #7 Gepost op: 04 September 2020, 09:04:51 »
Ja je denkt hetzelfde als ik. Zoals ik dan zeg great minds do think alike  ;D

Ik ben eigenlijk niet zo geinteresseerd in alle mans theorieen over elektrische verhalen. Ik ben zelf elektrotechnisch engineer dus dat snap ik wel. Ik wilde eigenlijk gewoon mens persoonlijke ervaringen met dit 'probleem' horen. Had ik misschien beter in de beschrijving kunnen zetten  ::) naja, weer iets geleerd.

Citaat
Verder: neem de opmerkingen van Henk ter harte over niet gedetecteerde stukke
Nu zei ik "bijzonder ingewikkeld verhaal" niet zonder reden. Ik ben bezig met wat dingen uit te werken voor een Lenz ABC BM 2 module. De standaard manier van stroomdetectie met die 1.4V drop zou problemen geven met de werking. Nu hebben we dat probleem al opgelost zodat het kan co-bestaan, maar toen was er nog een probleem.

Die Lenz ABC methode wil en kan ik toepassen op een dubbel bereden spoor. Dat houdt in dat er 2 modules aan de rails komen te hangen. Dus de linker rail ligt met 2 diodes aan een DCC lijn en de andere rail ligt ook met 2 diodes aan de andere DCC lijn, waardoor de trein tov van een enkel bereden spoor toch 1.4V minder heeft. En ten opzichte van een ongedetecteerd spoor is het verschil wel 2.8V.

Nu kan ik wel het een en ander bedenken om het probleem gedeeltelijk aan te pakken, maar ik dacht dus als mensen mij nou met zekerheid kunnen garanderen dat een Esu V4 prima omgaat met deze 1.4V spanningsverschil dan hoef ik niet verder te denken aan het probleem omdat het probleem dan geen probleem meer is.

Ik ben iig erg blij met:
Citaat
Mijn eigen ervaring is, dat je het eigenlijk niet merkt bij decoders met goede lastregeling
en
Citaat
Waar je het wel ziet, is aan de seinverlichting. Vooral bij gloeilampjes. Die zie je duidelijk minder fel worden bij 1.4V spanningsval
Het soort feedback wat ik graag wilde zien  :angel:

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6864
Re: digitale treinen en spanningsdippen van 1.4V
« Reactie #8 Gepost op: 04 September 2020, 09:48:14 »
Zo zie je maar Bas: je bent alleen baas over de vraag maar nooit over het antwoord. ;)

Maar Karst zegt er nog iets achter aan: "mits de decoder nog "ruimte naar boven" heeft om de PWM regelaar wat verder open te zetten."

Gr, Ben.

VvKan

  • Gast
Re: digitale treinen en spanningsdippen van 1.4V
« Reactie #9 Gepost op: 04 September 2020, 11:20:43 »
Te stellig
 
 Met dank voor de correctie.  Ik heb me daar nooit in verdiept, maar ga dat nu wel doen. Dan kan ik mijn loc's beter instellen om voor mij enigszins vreemd rijgedrag beter te beheersen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5118
Re: digitale treinen en spanningsdippen van 1.4V
« Reactie #10 Gepost op: 04 September 2020, 11:42:46 »
Maar Karst zegt er nog iets achter aan: "mits de decoder nog "ruimte naar boven" heeft om de PWM regelaar wat verder open te zetten."
Ja dat las ik, maar volgens mij rijdt niemand ooit op de volle 100% vermogen. Denk niet dat iemand het mooi vindt (tenzij het een HSL is).

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)