Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:00:03
Wissel decoder WD8D door Lobomotion69
Vandaag om 02:56:47
RTM in 0m door Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje door Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mitchell2000
26 August 2025, 23:03:43
VSM Oostenrijkers door WesleyMunnik
26 August 2025, 22:58:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door 741230
26 August 2025, 22:55:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
26 August 2025, 22:46:03
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
26 August 2025, 22:44:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
26 August 2025, 22:32:49
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
26 August 2025, 22:24:24
Spoor 0 meterspoor door Marc tramt
26 August 2025, 22:12:45
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
26 August 2025, 22:09:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
26 August 2025, 22:06:32
Da's Daz 2 door Huup
26 August 2025, 22:04:23
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
26 August 2025, 21:38:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
26 August 2025, 20:20:56
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen. door Luc2000
26 August 2025, 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts door Corné81
26 August 2025, 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
26 August 2025, 19:14:00
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door Forever Rocofan
26 August 2025, 18:53:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
26 August 2025, 18:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
26 August 2025, 18:22:05
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Spoor010
26 August 2025, 17:54:53
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
26 August 2025, 17:42:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
26 August 2025, 17:30:47
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
26 August 2025, 17:28:09
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
26 August 2025, 16:52:10
Veevervoer ss/ ns door Mar-Cas
26 August 2025, 14:21:04
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
26 August 2025, 13:53:41
  

Auteur Topic: Onbekend smalspoor in Oost-Brabant  (gelezen 2764 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6725
  • Spaar ze allemaal.
Re: Onbekend smalspoor in Oost-Brabant
« Reactie #15 Gepost op: 21 August 2020, 14:17:42 »
De locatie zal wel zo gekozen zijn om zo min mogelijk verstoring te hebben, Radio Kootwijk lag ook zo afgelegen mogelijk.
Daar hebben ze trouwens ook nog een spoorverbinding gehad.

Waarom de boel dan in 1924 naar Amsterdam verhuisde is dan wel raar terwijl ze op de Veluwe in 1923 van start gingen.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2020, 14:28:22 door prutser »

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Onbekend smalspoor in Oost-Brabant
« Reactie #16 Gepost op: 21 August 2020, 14:20:13 »
Wat je op de foto ziet  zegt natuurlijk niets over de aanpak, voorschriften, zorgvuldigheid, deskundigheid, en wat en hoe ze rapporteren naar de overheid, en gemeenschap, door de "amateurs".

De regionale journalist met andere prioriteiten schrijft daar ook al niets over.

Groeten, Alexander

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: Onbekend smalspoor in Oost-Brabant
« Reactie #17 Gepost op: 21 August 2020, 14:23:49 »
Klopt allemaal, maar desondanks heb ik het sterke vermoeden dat het (opnieuw) geen zorgvuldig te werk gaande mannen met archeologische achtergrond zijn, maar vrijwilligers van de lokale geschiedenisclub die hun eigen nieuwsgierigheid bevredigen.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6725
  • Spaar ze allemaal.
Re: Onbekend smalspoor in Oost-Brabant
« Reactie #18 Gepost op: 21 August 2020, 14:30:35 »
Een muurtje van een houten gebouwtje dat er net 100 jaar geleden kort gestaan heeft vind ik niet heel boeiend en waardevol.
T'is wel geinig om te weten als je daar woont misschien.

Stephan.

ReneN

  • Gast
Re: Onbekend smalspoor in Oost-Brabant
« Reactie #19 Gepost op: 21 August 2020, 15:08:35 »
Inderdaad, het is de plaatselijke heemkundevereniging die er een project van heeft gemaakt. Van de smalspoorlijn zal wel niets meer zijn terug te vinden. Gewoon leuk dat er aandacht aan wordt besteed, meer ook niet.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8510
  • Spoor N
Re: Onbekend smalspoor in Oost-Brabant
« Reactie #20 Gepost op: 21 August 2020, 15:35:17 »
Waarom de boel dan in 1924 naar Amsterdam verhuisde is dan wel raar terwijl ze op de Veluwe in 1923 van start gingen.
Laat dat nou net in het artikel staan.  :P

Het is een regionale journalist, die hebben prioriteiten anders liggen. Dat wil niet meteen zeggen dat het een prutser is.
Maar dat geldt natuurlijk niet voor de opgravers, dat zijn amateurs. Het heeft gelukkig wel anderhalve pagina aan berichten opgeleverd.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ReneN

  • Gast
Re: Onbekend smalspoor in Oost-Brabant
« Reactie #21 Gepost op: 21 August 2020, 17:49:03 »
De regiojournalist van de Gelderlander lijkt inderdaad wel wat gebrek aan kennis te hebben. Het verplaatsen van een radiostation naar Amsterdam leek me ook al vreemd in verband met mogelijke stoorsignalen, ook al ben ik een echte alfa. Dat blijkt dus ook zo: Kootwijk was het zendstation, Sambeek / Stevensbeek het ontvangststation en in 1920 moesten deze signalen nog ruim gescheiden van elkaar blijven. De masten zijn niet naar Amsterdam maar naar landgoed Meyendel bij Wassenaar verplaatst, ofschoon het centrale telegraafkantoor wel in Amsterdam stond en alle ontvangen berichten in Sambeek opnieuw moesten worden doorgeseind. Dat werd op termijn te lastig, een lange telegraaflijn - ik schat zo'n 125 km - was weer te duur en storingsgevoelig; bovendien ontwikkelde de techniek zich snel.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2020, 17:53:11 door ReneN »