Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: Elco voor sluitseinen  (gelezen 3510 keer)

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Elco voor sluitseinen
« Gepost op: 14 augustus 2020, 22:59:10 »
Ik heb een Digikijs DR10 ingebouwd en als extra antiknipper 2 elco's op de juiste wijze (plus en min op de goede plek) gesoldeerd. Rechts zitten nog 2 sluitseinen (leds met weerstand) die niet op de antiknipper reageren. Op de aansluitpunten van de spanning heb ik nog een elco gesoldeerd na vooraf te hebben gecontroleerd wat de plus en de min is. Maar dat ging niet goed :'(;de klap was goed te horen.
Vraag hoe krijg ik de sluitenseinen goed aan een antiknipper.

Knar 46 

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Elco voor sluitseinen
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2020, 09:34:21 »
Ik heb geen ervaring met digikijs decoders maar denk dat als je er een gelijkricht brugje tussen de decoder en de sluitseinen zet dat je dan geen geknipper meer hebt. Die kun je zelf maken van 4 diodes;



of gewoon bestellen bij Conrad of Allekabels.

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: Elco voor sluitseinen
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2020, 11:11:36 »
gebruik smd brugjes van ali  DB107S.Spotgoedkoop en dan heb je steeds dezelfde poolverdeling min en plus.Zet een weerstandje voor je condensator zodat de oplaadstroom beperkt blijft.
Greetings,salutations,groetjes,

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Elco voor sluitseinen
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2020, 13:19:54 »
bellejt, ik ben een elektronica analfabeet en lees het volgende: "Een bruggelijkrichter bestaat uit vier diodes die een wisselspanning (bijvoorbeeld van een transformator) omzetten naar een pulserende gelijkspanning."
Maar daar het het in mijn geval toch niet om of zie ik dat verkeerd? Ik rij digitaal.
Mvrgr
Theo

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Elco voor sluitseinen
« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2020, 14:03:48 »
Als ik het goed heb is de DR10 een oude versie van de Digikeijs ledstrips. Voor zover ik heb kunnen achterhalen zit daar al een gelijkrichter in de vorm van 4 diode's op. Een andere bruggelijkrichter erop aansluiten is dan ook zinloos. Volgens mij bedoelt Theo met knipperen eigenlijk meer het flikkeren van de led's door korte stroomonderbrekingen en niet zozeer het knipperen wat je krijgt als je led's op wisselspanning aansluit. Dat is het namelijk ook Theo, digitaal is in principe een soort gemodificeerde wisselspanning! Vandaar dat de elco die je op de spanningspunten gesoldeerd hebt knalde.
Misschien kun je een afbeelding plaatsen van hoe de strip eruit ziet met de verschillende printbanen en componenten erop (beide zijden), dan is er misschien wat meer te zeggen over hoe je probleem opgelost kan worden.

Groeten,
Bert

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Elco voor sluitseinen
« Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2020, 15:30:44 »
Ik denk dat we inderdaad over 2 verschillende dingen praten. 1 Digitaal rijden; om het heel simpel te zeggen; op de rails staat een geblokte wisselspanning waarin het digitale signaal zit die naar de decoder van loc of rijtuig wordt gestuurd.



Dit kan in sommige gevallen regelmatig flikkeren van verlichting veroorzaken, meestal niet te zien met het blote oog trouwens. Soms zie je dat heel duidelijk op YouTube filmpjes.

Dan heb je ook slechte stoom afname die ook onregelmatige flikkering van lichten laat zien. Voor beide is een gelijkricht kring van diodes handig. Alleen in het 2e geval zal je dit willen aanvullen met een condensator en weerstand om de onderbrekingen op te vangen. Maar beter is de rails schoon te houden natuurlijk.

Misschien heb je iets aan onderstaand schema (schema geleend van IMRA).

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Elco voor sluitseinen
« Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2020, 15:52:29 »
Citaat
Dan heb je ook slechte stoom afname die ook onregelmatige flikkering van lichten laat zien. Voor beide is een gelijkricht kring van diodes handig.
Bart, dit begrijp ik eerlijk gezegd niet. Hoe kan een gelijkricht kring slechte stroom afname "compenseren"? Met een elco, dat snap ik, die fungeert als buffer maar een gelijkricht kring  ???. Kun je dat uitleggen?

Het schema wat je geeft is in principe duidelijk maar volgens mij zit het zo al standaard op de ledstrip, uitgezonderd de elco natuurlijk.
Wat ik van het probleem begrijp is dat de elco's die Theo erop gesoldeerd heeft wel hun werk doen op de leds van de binnenverlichting maar niet op de sluitseinen. Vandaar mijn vraag om eens een foto van de strip te plaatsen zodat we kunnen zien hoe e.e.a. nou precies ontworpen is.

Groeten,
Bert

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Elco voor sluitseinen
« Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2020, 16:03:13 »
De gelijkrichter heb je nodig om de digitale stroom om te zetten naar gelijkstroom waarmee je de condensator oplaad. In principe werkt de condensator alleen als stroom buffer als hij in een gelijkstroom omgeving hangt.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Elco voor sluitseinen
« Reactie #8 Gepost op: 15 augustus 2020, 16:16:34 »
Dat klopt en dat snap ik maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik vermoed dat het aangehaalde citaat waar mijn vraag op volgde een kwestie van wat minder geslaagde formulering is? Zoals gezegd zie ik niet hoe een gelijkricht kring handig zou kunnen zijn bij slechte stroomafname maar waarschijnlijk bedoelde je dat ook niet te zeggen. Het citaat lijkt dat namelijk wel te suggereren en daar richtte mijn vraag zich op. Ik ben zelf ook niet zo verschrikkelijk goed onderlegd in electronica en was gewoon benieuwd naar de achterliggende gedachte.

Groeten,
Bert

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Elco voor sluitseinen
« Reactie #9 Gepost op: 15 augustus 2020, 16:42:22 »
Hi Bert; Het flikkeren van lichtjes kan som zichtbaar zijn (type led geloof ik) als het wisselspanning en of DCC spanning krijgt. Bij wisselstroom is het simpel. De polariteit draait om en de Led zal dan geen stroom doorlaten en gaat knipperen. Ook bij DCC al is daar de frequentie veel hoger maar ik weet dat je bij sommige leds dit toch kan zien. Zal wel iets te maken met de frequentie, de snelheid van de led en nog een paar zaken die vast wel uit te rekenen zijn. Een gelijkricht brug zorgt ervoor dat de leds dan alleen gelijkstroom krijgen en flikkeren daardoor niet meer.

Je hebt dezelfde brug ook nodig als je een energie buffer wilt bouwen met een elco. Vandaar dat ik zei dat je in beide gevallen toch de gelijkrichter nodig hebt.

Ik weet niet hou dat werkt met aangeschafte led strips. Heb tot nu toe altijd mijn lampjes zelf ingebouwd dus ook de gelijkrichter en diode brug.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Elco voor sluitseinen
« Reactie #10 Gepost op: 15 augustus 2020, 16:48:31 »
Niet helemaal Bart,

Als je gelijk richt krijg je ipv van een negatieve en positieve "bult" van de sinus 2x een positieve bult. Pas na het bufferen krijg je een gelijkspanning al is die ook niet geheel vlak. Dat ligt geheel aan de grote van de elco. Pas dan ga je het flikkeren niet of veel minder zien. Wil je echt een strakke gelijkspanning dan moet je er ook nog een spanningsregelaar achter zetten.

Maar wat je ook doet. gelijkrichten helpt niets tegen een slechte stroomafname.
Dat is iets dat je geheel moet oplossen met het schoonmaken van de rails en/of wielen.

Het is alleen dat je na gelijkrichten en bufferen er minder van ziet.
Gr.
Eric

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Elco voor sluitseinen
« Reactie #11 Gepost op: 15 augustus 2020, 17:05:37 »
Ik heb een Digikijs DR10 ingebouwd en als extra antiknipper 2 elco's op de juiste wijze (plus en min op de goede plek) gesoldeerd. Rechts zitten nog 2 sluitseinen (leds met weerstand) die niet op de antiknipper reageren.
De DR10 heeft helemaal geen aansluitingen om extra sluitseinen aan te sluiten.  ::)
Waar heb je die precies aangesloten?
EDIT: Als je die ook op de buitenste vlakken hebt aangesloten voedt je die dus direct uit de railspanning. En dan krijgen ze maar de helft van de tijd spanning en knipperen ze. Daar helpt die elco dus helemaal niets tegen. Zie mijn uitleg hieronder.

Op de aansluitpunten van de spanning heb ik nog een elco gesoldeerd na vooraf te hebben gecontroleerd wat de plus en de min is. Maar dat ging niet goed :'(;de klap was goed te horen.
Ja dat verwonderd me niets.
De aansluitingen rechts en links op de print gaan naar de rails. Daar staat de digitale spanning op (simpel gezegd een wisselspanning). En daar kunnen elco's niet tegen. Deden we vroeger op school ook. DE manier om je leraar gek te krijgen.  ;D ;D
EDIT 2: Een flinke papier elco en dan op wisselspanning aansluiten. Kreeg je een mooie papier regen  :angel: :angel:

Maar eerst schrijf je dat je de elco's op de juiste plek hebt gesoldeerd. Waarom die derde dan niet  ::) ???

Als ik het allemaal zo lees heb je niet echt in de gaten wat je aan het doen bent.
Misschien toch gewoon de handleiding volgen  :angel:
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2020, 17:09:28 door Remunj »
Gr.
Eric

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: Elco voor sluitseinen
« Reactie #12 Gepost op: 15 augustus 2020, 17:24:31 »
zoals ik dus zei : gebruik brugjes met daarachter de benodigde weerstanden en een elco.Dan is er geen probleem als die rechtstreeks aangesloten zitten op de aansluit leidingen.Rode en witte leds hebben verschillende waarden en dat is meestal het probleem. Sluit je die rode aan op dezelfde kring van witte leds dan branden die niet tenzij je elk hun eigen weerstand geeft.Maar denk dat we hier te technisch worden voor topicstarter.
Toon mss een foto hoe je het hebt gedaan op de ledstrips en dan kunnen we gerichte oplossingen egven

Greetings,salutations,groetjes,

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Elco voor sluitseinen
« Reactie #13 Gepost op: 15 augustus 2020, 17:31:03 »
Johny, er zitten al gelijkrichters op de DR10.

Theo heeft de boel gewoon verkeerd aangesloten.
Als hij gewoon de handleiding volgt kan hij een extra elco aansluiten. Gewoon parallel aan de al aanwezige.
En het sluitlicht zal blijven knipperen omdat er geen aansluiting voor aanwezig is. Die zit nu dus gewoon over de railaansluiting.

Als hij jouw methode wil gebruiken moet hij de sluitverlichting loshalen en inderdaad een losse gelijkrichting en buffer gebruiken.
Gr.
Eric

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Elco voor sluitseinen
« Reactie #14 Gepost op: 15 augustus 2020, 17:47:40 »
Ter info: De DR10 is een lichtstrip uit de oertijd van Digirails.
Niet meer dan twee lichtstrips in een met elk deel een gelijkrichter en potmeter voor de lichtsterkte. En de "mogelijkheid" om buffer elco's toe te voegen. En die soldeer je rechtstreeks over de gelijkrichtdiodes heen. Niks geen high tech. En al helemaal geen mogelijkheid voor sluitverlichting.
Je kan hem in twee delen splitsen en that's all. Eventueel nog drie delen maar dan hen je op het derde deel alleen twee ledjes.
Heel basic nog tov latere modellen.
Echt veel meer kan je er niet mee.

Wil je er ook sluitverlichting op aansluiten die gebufferd wordt dan moet je die al parallel over de binnenverlichting gaan aansluiten.

Gezien Theo zijn ervaring wellicht handiger van niet.
Gr.
Eric