Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Locverlichting dmv micro-LEDS door Bert55
Vandaag om 15:17:06
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Lobomotion69
Vandaag om 14:00:45
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Lobomotion69
Vandaag om 13:52:54
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:13:18
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 13:08:23
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door tijgernootje
Vandaag om 12:42:32
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:14:30
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32

Auteur Topic: Topic blokkeren, en de houtnerf-grap-discussie...  (gelezen 32193 keer)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: Topic blokkeren, en de houtnerf-grap-discussie...
« Reactie #210 Gepost op: 12 August 2020, 10:08:27 »
juist, moderatie waar zinvol ben ik ook heus niet tegen.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #211 Gepost op: 12 August 2020, 10:38:36 »
't Komt er dus eigenlijk op neer of het nieuwe-aanwinsten-draadje óók een draadje is dat wat netjes/inhoudelijk gehouden moet/mag worden. Of dat het een we-kletsen-lekker plekje is. Toch?

Zelf heb ik een tijd (ook bij het overleggen met m'n collega-mods) gedacht dat het draadje op het stationsplein stond, waar je inderdaad lekker mag kletsen. "Dus" hoefde er niet ingegrepen te worden. Pas recent kwam ik erachter dat het in "ditjes&datjes" staat. Daar zit 'em een deel van de ingrijp-vertraging dus in :)

Kijk, dat draadje, dat is voor mij niet zo belangrijk. Ik koop vrijwel alleen tweedehands roco spul. Voor anderen is (meen ik) juist het kopen van nieuwe dingen een belangrijk onderdeel van hun hobby. Dus zal het aanwinsten-draadje voor sommigen een belangrijk draadje op het forum zijn.

En als het een voor jou belangrijk draadje is, dan is het best wel irritant als er een groepje "spammers" daar al maandenlang houtnerf loopt te roepen. (Ik hang er maar even een naar-klinkende term aan om de term "zeikers" te compenseren, da's wel zo eerlijk :D ) Tenminste, daar kan ik goed inkomen.

Dusssss.... draadje naar het stationsplein en daar maar lekker kletsen? Een aanwinsten-met-houtnerf draadje op het stationsplein en een serieuze-aanwinsten draadje elders? Klinkt ook raar om zoiets te doen. De serieuze kopers zeggen dat ze de spam maar te slikken hebben? Klinkt ook raar. Lui hun lolletje afpakken? Klinkt ook raar.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #212 Gepost op: 12 August 2020, 10:54:17 »
Reinout, dit klinkt weer zo autistisch, alleen op stationsplein mag off-topic... Dus dan maar daarheen verhuizen. Nee, gewoon een beetje geven en nemen net als in de rest van de samenleving. Het is niet zwart-wit.

Als je wilt weten wat er nu te koop is, daar is het draadje “nu in de winkel” voor.

Maar als je het aanwinsten draadje naar stationsplein wilt verhuizen be my guest, verhuis dan alles daarheen, hoeven we ook niet meer dat “weten jullie wel hoeveel werk jullie ons bezorgen” aan te horen.

Word (jullie moderatie) nou eens wat lockerder.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
« Reactie #213 Gepost op: 12 August 2020, 10:58:14 »
't Komt er dus eigenlijk op neer of het nieuwe-aanwinsten-draadje óók een draadje is dat wat netjes/inhoudelijk gehouden moet/mag worden. Of dat het een we-kletsen-lekker plekje is. Toch?

Volgens mij is het een draadje waar het prima wat losser kan en daartoe ook in een prima subforum staat waar het best wat losser mag. Alsjeblieft geen nieuwe regels dus wat mij betreft. En het hoort ook niet op het stationsplein. Ik heb de indruk dat dat draadje een prima afwisseling geeft tussen het 'toon je nieuwste aanwinst' en wat gegein. Als je meer wilt weten over een bepaald model kun je dat daar vragen, of als je de ruis niet wilt een topic starten in de materieelbespreking of PM gebruiken. Ook ik voel me daarom wat ongemakkelijk met het daar verbieden van een onschuldige maar flauwe 'running gag' in dat topic (eentje die naar mijn mening best leuk is. ook om zo lang mogelijk vol te houden, alleen hij is alleen leuk voor de mensen die de geschiedenis kennen en daar zit hem de krux hem een beetje).

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #214 Gepost op: 12 August 2020, 11:18:50 »
nee, jij gaat maar gewoon lekker es modelbouwen.  (y)

(en daarna vooral de boel op houtnerf fotograferen, dat wel natuurlijk. Eens gevoelsmens altijd gevoelsmens.)

Ik ga m'n eerste rails (foto's) wel op MDF maken  :P....  Gaat het in elk geval niet over houtnerf

Oeps wat zeg ik nu ::)
« Laatst bewerkt op: 12 August 2020, 11:24:47 door Montanbahn. Reden: smiley »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #215 Gepost op: 12 August 2020, 11:22:22 »
Wat wel opvalt is dat het hoofdzakelijk door 1 moderator wordt gedaan.

Losse opmerking: er kan onbewust wel vertekening zijn. De ene mod gebruikt wat meer "hé, mag het wat rustiger?" berichten en die vallen natuurlijk op. De ander schoont de boel iets meer op door af en toe iets te deleten en dat laat geen zichtbare sporen achter :)

Ik denk dat Reinhout dat wel wil maar dat ook die optie wordt tegengehouden door 1 mod.

Oh, het is in goed overleg gegaan hoor. De urgentie om er wat aan te doen lag bij mij laag, maar dat kwam zoals gezegd omdat ik dacht dat het op het stationsplein stond :)

Ook ik voel me daarom wat ongemakkelijk met het daar verbieden van een onschuldige maar flauwe 'running gag' in dat topic (eentje die naar mijn mening best leuk is. ook om zo lang mogelijk vol te houden, alleen hij is alleen leuk voor de mensen die de geschiedenis kennen en daar zit hem de krux hem een beetje).

Het mag daar ook best los. Beetje info uitwisselen, beetje grapjes maken ("ga je hem nog xyz verven?").

Jouw laatste stukje zin is misschien wel de kern. Ik lees het forum best goed, maar de oorsprong van de houtnerf was me helemaal ontgaan. Totdat hier in deze discussie gisteren werd gezegd dat het iets met de bedrukking van een vectron/traxx/whatever te maken had snapte ik er geen bal van. En het enige dat je dan dus ziet in het draadje is een handjevol mensen die steeds "houtnerf" loopt te spammen. Insider-joke van een klein clubje.
De hele lol van een onschuldige running gag heb je dan niet.

Dus... beetje inschikken en een inside joke waar je niets van snapt die al maandenlang herhaald wordt accepteren?
Of beetje inschikken en niet meer "he, waar is de houtnerf" reacties plaatsen die al 50 keer zijn geplaatst? Dan blijft de grap nog leuk en wordt ook een foto van een verpakking met houtdesign weer leuk.

Reinout

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
« Reactie #216 Gepost op: 12 August 2020, 11:36:27 »
Dus... beetje inschikken en een inside joke waar je niets van snapt die al maandenlang herhaald wordt accepteren?
Of beetje inschikken en niet meer "he, waar is de houtnerf" reacties plaatsen die al 50 keer zijn geplaatst? Dan blijft de grap nog leuk en wordt ook een foto van een verpakking met houtdesign weer leuk.

Volgens mij had er helemaal geen gedoe hoeven zijn als beide kanten even wat minder als door een wesp gestoken zouden reageren. Ik zou zelf altijd voor de gulden middenweg zijn. Iets verbieden 'om van het gezeik af te zijn' helpt doorgaans niet, niet op een forum en niet in de maatschappij. Integendeel, dat gaat woekeren. Je lost het alleen op door vermogen te hebben om even twee keer tot tien te tellen als je iets ziet wat je niet aanstaat aan de ene kant en om een beetje rekening te houden met elkaar aan de andere kant. Naïef als dat zal zijn, verbieden lost hoe dan ook niks op, laat het vanzelf gebeuren. Dan wordt een volgende discussie nog naargeestiger dan deze want wat dat betreft zijn we een stelletje olifanten bij elkaar.

Het is hetzelfde als die discussie over het vervangen van een onderdeel van een traditie/cultuur. Er is een groep die het hardst schreeuwt dat dat onderdeel van die traditie per direct verboden moet worden omdat er wel eens mensen gekwetst kunnen worden, dat gaat dan altijd over andere mensen die zelf vaak helemaal niet de behoefte hebben dat anderen hun een complex aanpraten. Aan de andere kant heb je de groep die minstens net zo hard moord en brand schreeuwt dat die hele traditie en al onze vrijheden van ons afgenomen worden en halen er het liefst zo ongerelateerd mogelijke wolligheden bij om aan te geven hoe vreselijk gelijk zij wel niet hebben. Twee kampen roeptoeters tegenover elkaar, hoop geschreeuw op het schaamteloze af, en nooit wordt je het eens. Tradities veranderen ja, en dat is ook goed, maar wel op natuurlijk wijze en niet door gebullebak.
« Laatst bewerkt op: 12 August 2020, 11:41:44 door Sicco Dierdorp »

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #217 Gepost op: 12 August 2020, 12:12:35 »
In het verleden was Toon je nieuwste aanwinsten een draadje waar meer gekletst werd en losser gemodereerd. Op een gegeven moment werd dit strakker en werden langere inhoudelijke reacties over een model afgesplitst. Toen kwam op een gegeven moment de houtnerf bij Roco Vectrons. Die grap verspreidde zich steeds verder naar andere nieuwe aanwinsten en het werd ook steeds opdringeriger. En juist dat begon bij onder andere mij te irriteren. Vergelijk het met enkele mensen die Piko steevast Poki noemen. Het komt nu een enkele keer voor en dan gaat die grap geen eigen leven leiden. Maar als we nu ook massaal Artetic, Mirklan, Flachmeinn en Oletrains gaan gebruiken, begint het op een gegeven moment toch echt irritant te worden. En zeker als mensen die niet aan de grap mee doen, haast opgedrongen worden om bovenstaande namen te gaan gebruiken.

Ik ben dan ook van mening dat de houtnerf grap te vaak en te opdringerig werd toegepast. Helemaal verbieden had voor mij echt niet gehoeven. De middenweg: alleen bij Roco Vectrons én in sommige gevallen op een iets vriendelijke manier, had bij mij de irritatie over de houtnerf ook al weggenomen.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 12 August 2020, 12:18:22 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #219 Gepost op: 12 August 2020, 12:17:31 »
Haha, de onverbeterlijke Kat!  ;D  ;D  ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #220 Gepost op: 12 August 2020, 12:18:42 »
ja als je komt miemelen hou je dan aan de feiten, komop zeg.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #221 Gepost op: 12 August 2020, 12:25:00 »
In deze hele discussie over houtnerf is de knoest zwaar onderbelicht terwijl dit juist de sleutel tot een oplossing kan zijn.
Omdat de knoest geen richting heeft kan een aanwinst welke hierop geshowd wordt dus ook niet verkeerd staan en blijven opmerkingen hierover dus uit.

Vergeet de houtnerf en focus je op de knoest.

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #222 Gepost op: 12 August 2020, 12:40:28 »
Heer Prutser,

Interessante gedachtegang. In het kader van richting e.d. is het misschien een optie om (blauwe) ondervloerplaten te gebruiken van een niet nader te noemen bouwmarkt? Is tenslotte, naast kurk, ook een bouwsteen van een te bouwen modelbaan. Noemde ik daarnet ook kurk? heeft ook geen richting..........
Grt, Ronald.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #223 Gepost op: 12 August 2020, 12:43:56 »
Sicco: middenweg, rekening houden, aanpassen. Klinkt goed.
Maar ik mis wel de beweging richting dat midden. Want ik lees: "niet verbieden", "gewoon vanzelf uit laten doven", enz. Eh.... Terwijl het al maanden niet vanzelf uitdooft? Dan leg je de hele "rekening houden met" aan de andere kant neer.

Ik ben dan ook van mening dat de houtnerf grap te vaak en te opdringerig werd toegepast. Helemaal verbieden had voor mij echt niet gehoeven. De middenweg: alleen bij Roco Vectrons én in sommige gevallen op een iets vriendelijke manier, had bij mij de irritatie over de houtnerf ook al weggenomen.

Zoiets bijvoorbeeld.

En nogmaals: zet je modellen gerust op een houten werkblad. En klets gerust een beetje off-topic. Hou alleen de "spam" een beetje weg.

Reinout

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #224 Gepost op: 12 August 2020, 12:46:31 »