Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door HJ
Vandaag om 06:20:18
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
digitaal veranderd in 15 jaar door Lobomotion69
Vandaag om 04:53:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50

Auteur Topic: Topic blokkeren, en de houtnerf-grap-discussie...  (gelezen 32248 keer)

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Topic blokkeren, en de houtnerf-grap-discussie...
« Reactie #195 Gepost op: 11 August 2020, 23:25:02 »
"De plank misslaat,"

nee, die is goed zeg!

Wat ontzettend leuk trouwens dat Marc naar On Traxschsch komt !!! (y) (y)!!
Proficiat kerel.

Verder vind ik het veelste warm voor deze hele "discussie".

Ter verkoeling van de gevoelens wil ik graag een suggestie doen:
https://www.youtube.com/watch?v=PSCLeDdR1xQ

hoedt U voor de RegenBoogUnicornPony!
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 11 August 2020, 23:28:01 door Hendrik Jan. Reden: d-t faut »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #196 Gepost op: 11 August 2020, 23:30:50 »
Ik geloof je op je woord, maar ik vraag me ergens wel af of dat heel erg te maken heeft met 'streng modereren'. Immers, bij een modelspoorforum van onze zuiderburen is er ook sprake geweest van een enorme leegloop en dus inhoudelijke kaalslag en daar was het argument van velen die niks meer met het forum te maken wilden hebben juist dat er te weinig werd gemodereerd/ingegrepen en dat bepaalde kliekjes hun gang maar konden gaan en zorgden voor een onwelkome sfeer.

In beide gevallen weet ik niet wat waarheid is, het is slechts een observatie in dit verband
tja, ik ken beide fora een beetje, en de gemoedelijkheid in belgië beviel me altijd goed. Heb me dr nooit onwelkom gevoeld en zelf ook geen mensen dr af geblaft zien worden, dus ik herken t verhaal niet echt. (ja soms een nieuweling die zich meteen onmogelijk maakt, die zie je dan hier op dezelfde manier allerlei loopings maken en dr door t pleeraam uitvliegen)
Dr is ooit weleens wat geknetter over leegloop geweest wat je beschrijft, maar een forum heeft een harde kern, das overal zo, en dat zijn lui die op een bepaald moment hard bouwen en later komt er de klad in, zie je wel meer. Hardcore doorgaan is maar weinigen gegeven en ik hou t lekker zelf, sorry. ;D Desondanks is er daar voor zo'n relatief niet zo groot forum best een zooi leuke projecten en kwaliteit aanwezig.
Qua hier, tja, t gaat niet zozeer om strenge moderatie denk ik. Meer de manier waarop, maar goed, daar is zat over gezegd.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #197 Gepost op: 11 August 2020, 23:44:01 »
Daar mag best nog wat meer over gezegd worden, Floris.

Ik ken meerdere kwaliteitsbouwers die hier (vrijwel) niet meer posten omdat de sfeer ze hier niet meer aanstaat.
Dat heeft mede met de manier van modereren te maken.

Doe Er Uw Voordeel Mee
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #198 Gepost op: 12 August 2020, 02:23:09 »
Even de feiten.
Hoeveel Gebruikers hebben geklaagd over het H-woord?

Nooit bijgehouden. Voor m'n gevoel was er een gestage stroom van vragen "of we er nou eindelijk eens wat aan gingen doen". En voor m'n gevoel van een redelijk diverse groep. Niet dat er twee of drie dezelfde lui steeds lopen te klagen, eerder 20 of 30 in totaal. Lang niet iedereen meldt zoiets ook, natuurlijk.

"Gevoel" zegt niet zoveel, dus ik dacht ook even netjes in de database te kijken en met een mooi hard getal te komen. Maar er draait kennelijk een automatische opruim-functie die oude meldingen weghaald, want er stonden er niet veel in (235 meldingen) in de backup die ik nu lokaal heb staan (van eind 2019). Toen waren er al wel zo'n 30 houtnerf-berichten geplaatst.
Enfin, helaas kan ik geen nette harde getallen bieden.

Maar goed, het aantal klagers doet niet veel terzake. Mijn indruk is dat het bezwaar op de moderatorbeslissing vooral is dat er een rechtstreeks verband lijkt te zijn tussen "er wordt geklaagd" en "er wordt naar geluisterd". Dat het een klein groepje klagers is gelukt de boel te verpesten. Is dat zo?

In feite is het veel simpeler. De houtnerf-berichten waren off-topic. Een beetje mag wel eens, maar het moet niet te lang duren. Mensen willen een draadje lezen en willen normaliter niet gedwongen worden door allerlei off-topic zaken heen te bladeren. Bij ontraxs zie je het nog wel eens dat er ergens opgedoken wordt en dat de eigenlijke berichten vanuit ontraxs zelf gewoon ondersneeuwen. Dan krijgen we ook wel eens de vraag wat te wieden. Het "komt Marc?" grapje scheelde meedere pagina's toen we aan het uitwieden sloegen.

Zo nu ook met de houtnerf. Het is gewoon off-topic. Het zit in de weg: als je na een week het draadje weer eens leest kan het flink vervelend zijn, steeds die off-topic zaken.
Dussss.... er is niet geklaagd en gezeken, maar er is effectief gewoon gevraagd om off-topic zaken weg te halen. Niks kwaadaardigs, geen ondermijning van het vrije woord, geen muilkorf, geen vernietiging van tradities, geen ondergang van bnls.... Standaard forumregels.
We hadden het alleen veel eerder moeten doen, denk ik nu. Dit heeft te lang gesudderd en dus krijg je een ontploffing.

Meer bouwdraadjes volschrijven en minder maanden-en-maandenlang dezelfde identieke grap maken?

Reinout
« Laatst bewerkt op: 12 August 2020, 02:25:02 door Reinout van Rees. Reden: typfout »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #199 Gepost op: 12 August 2020, 07:41:50 »
Dat gezeur over offtopic ook de hele tijd, wat is bnls nou? Een naslagwerk of community?

Naar mijn mening is bnls een community, en de encyclopedie een naslagwerk.

“Toon je nieuwe aanwinsten” is toch puur een kletsaangelegenheid, kijk eens wat ik heb, goh wat leuk, waar heb je dat vandaan, mooie houtnerf ook. Man, man, wat een probleem.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #200 Gepost op: 12 August 2020, 07:47:25 »
Helemaal met je eens Ingenium  (y)
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Ben

• Offline Offline
« Reactie #201 Gepost op: 12 August 2020, 08:13:56 »
Precies.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #202 Gepost op: 12 August 2020, 08:14:14 »
De zeurpieten hebben hun zin en BNLS is weer wat saaier geworden.

henk

• Offline Offline
« Reactie #203 Gepost op: 12 August 2020, 08:22:38 »
Wat betreft topics als ‘Toon je nieuwe modelspooraanwinsten’ heeft Ingenium helemaal gelijk.

In de praktijk worden andere delen van het forum wel degelijk als naslagwerk gebruikt. Dat merk je bijvoorbeeld als mensen een oud topic opduikelen en een vervolgvraag stellen. Ik denk dat meer mensen door zoeken een antwoord op het forum vinden dan in de encyclopedie. Als je in Google een Nederlandstalige vraag over modelspoor stelt, kom je vrijwel altijd bij Beneluxspoor uit. De verantwoordelijkheid om die draadjes leesbaar te houden ligt primair bij ons. Meestal lukt dat ook wel, maar niet altijd. Als je met een lantaarntje moet gaan zoeken in welke post het antwoord nu is te vinden, vind ik het prima als de moderatie qua off topic even bijschaaft.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #204 Gepost op: 12 August 2020, 09:13:46 »
 ::) wordt het dan niet gewoon tijd om een andere achtergrond te nemen ipv de parketvloer of de keukentafel om je nieuwe model te showen?
Ik zou zeggen bouw ook allemaal eens een fotoachtergrondje van ca 50cm of zo. Spaart heel wat toekomstige ergernissen uit, houdt je van de straat en er wordt weer eens wat gebouw dat bovendien nog leuke draadjes op levert (y)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: Topic blokkeren?
« Reactie #205 Gepost op: 12 August 2020, 09:20:54 »
Ben nog wel benieuwd naar martijn zn reactie hierop, want hierna hield de inhoudelijke discussie wel zo'n beetje op naar mijn idee

Maar waarom is dat dan? Waarom kan je dan, als je het ergens niet mee eens bent, niet je schouders ophalen zoals je wel vraagt anderen te doen? Of mag je niet ergens op aangesproken worden? Enneh, dat jij nog haar had, dat is wel een tijdje geleden.... ;D

Maar goed, wat dit betreft, dus...nou, ik zit de halve dag mn schouders op te halen over gebruikers, dat is t punt niet. Het percentage draken is hier niet anders dan in de rest van de maatschappij (misschien valt t hier zelfs stiekem wel een beetje mee?) Het merendeel van wat hier staat is voor mij compleet oninteressant, of zover leuk bedoeld niet mijn humor, best. Meeste draadjes kijk ik niet, en dr zitten zat gebruikers op mijn lijstje met "och heb je hem weer". Maar goed, ik ga niet lopen emmeren of jullie (de moderators dus) ze dan maar voor mij de mond willen snoeren, of hun gereutel verbieden. Ze gaan hun gang maar. Dáár zit m het punt. Wat ik dus eerder al zei: je begrijpt t verschil tussen medegebruikers en moderators toch wel?

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #206 Gepost op: 12 August 2020, 09:29:45 »
::) wordt het dan niet gewoon tijd om een andere achtergrond te nemen ipv de parketvloer of de keukentafel om je nieuwe model te showen?
Ik zou zeggen bouw ook allemaal eens een fotoachtergrondje van ca 50cm of zo. Spaart heel wat toekomstige ergernissen uit, houdt je van de straat en er wordt weer eens wat gebouw dat bovendien nog leuke draadjes op levert (y)

Het met houtnerf op de achtergrond fotograferen was niet het probleem, voor sommigen meer de berichten er omheen.

Lekker met houtnerf blijven platen dus, en voor een Hall of Fame (waarbij je ook punten kunt geven ofzo  ;D) dit of een nieuw draadje gebruiken. Tis dat ik geen Vectron in bestelling heb staan...
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #207 Gepost op: 12 August 2020, 09:37:28 »
nee, jij gaat maar gewoon lekker es modelbouwen.  (y)

(en daarna vooral de boel op houtnerf fotograferen, dat wel natuurlijk. Eens gevoelsmens altijd gevoelsmens.)

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #208 Gepost op: 12 August 2020, 09:43:46 »
Wat betreft topics als ‘Toon je nieuwe modelspooraanwinsten’ heeft Ingenium helemaal gelijk.

In de praktijk worden andere delen van het forum wel degelijk als naslagwerk gebruikt. Dat merk je bijvoorbeeld als mensen een oud topic opduikelen en een vervolgvraag stellen. Ik denk dat meer mensen door zoeken een antwoord op het forum vinden dan in de encyclopedie. Als je in Google een Nederlandstalige vraag over modelspoor stelt, kom je vrijwel altijd bij Beneluxspoor uit. De verantwoordelijkheid om die draadjes leesbaar te houden ligt primair bij ons. Meestal lukt dat ook wel, maar niet altijd. Als je met een lantaarntje moet gaan zoeken in welke post het antwoord nu is te vinden, vind ik het prima als de moderatie qua off topic even bijschaaft.

Helemaal eens, en in serieuze bouwdraadjes vind ik de moderatie echt prima.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #209 Gepost op: 12 August 2020, 10:00:58 »
Maar goed, het aantal klagers doet niet veel terzake. Mijn indruk is dat het bezwaar op de moderatorbeslissing vooral is dat er een rechtstreeks verband lijkt te zijn tussen "er wordt geklaagd" en "er wordt naar geluisterd". Dat het een klein groepje klagers is gelukt de boel te verpesten. Is dat zo?
Heb ik ook nergens beweerd maar is mijn persoonlijke nieuwsgierigheid. Aantallen doen er niet zo veel toe als iets duidelijk buiten de regels is. Het 'off-topic' argument wordt nu gebruikt maar dat had dan een aantal maanden geleden ook al gekund/gemoeten.

Resultaat is in elk geval dat er weer voor jááren discussievoer (buiten het forum) is en het beeld van een zuur forum met verboden woorden ontstaat. Is dat deze discussie waard?

En verder wat al hiervoor gezegd is; in serieuze bouwdraadjes vind ik de moderatie echt prima.
No dress rehearsel, this is our life.