Doel:€250.00
Donaties:€250.00

Per saldo:€0.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 24-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren door Davos
Vandaag om 12:14:42
6-polige decoder vs 8-polige door Broca
Vandaag om 12:11:26
Rocrail gebruikersgroep door PeterC
Vandaag om 12:09:02
Zoekplaatje NS 3726 door Dpc Fo
Vandaag om 12:05:06
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 12:00:44
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 11:54:59
Westlandbaan door BartvD
Vandaag om 11:53:18
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door MOVisser
Vandaag om 11:38:21
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Dave.......
Vandaag om 11:37:04
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door Martin Welberg
Vandaag om 11:32:37
DR4088 aansluiten en mogelijkheden door HansQ
Vandaag om 11:28:11
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:26:42
Baanderhoek H0 3 x 1,3 m door Remko_H0
Vandaag om 10:21:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door nkob
Vandaag om 09:56:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:48:25
Spookmeldingen met ESU loc, Digikeijs DR5000 en DR4088LN door AlbertG
Vandaag om 09:37:26
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 09:19:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris Westerduin
Vandaag om 09:08:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 09:03:07
Buitenlust door Ronald Halma
Vandaag om 08:53:36
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Niekleair
Vandaag om 07:39:28
Werking relais door Ronaldp
Vandaag om 07:20:36
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Edgy
Vandaag om 07:06:40
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 00:11:11
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Bert V
24 september 2020, 23:24:15
Afsluitdoppen voor tankwagons? door MOVisser
24 september 2020, 23:11:32
Projekt 083-338 door 44
24 september 2020, 22:08:03
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Rondje_HO
24 september 2020, 21:19:06
Hondekop2 susi sound door 008200
24 september 2020, 20:10:02
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
24 september 2020, 19:16:02
  

Auteur Topic: Automatische koppeling  (gelezen 5899 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9768
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #60 Gepost op: 06 augustus 2020, 14:45:56 »
ja, bij heuvelen trekken ze dus niet alleen de koppeling los maar draaien ze neem ik aan ook de kranen dicht.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: Automatische koppeling
« Reactie #61 Gepost op: 06 augustus 2020, 14:53:44 »
Niet bij treinen, bij het breken van de trein wil je juist dat de treinleiding ontlucht en daardoor de remmen aanslaan.
Dat is de veiligheid in dit systeem.

Groeten Arjen

Ja uiteraard, zal de warmte zijn...Zo heb ik me wel eens afgevraagd hoe sabotagegevoelig dat systeem eigenlijk is, stel remproef is gedaan, machinist zit in z'n cabine, ik draai de luchtkraan van de eerste wagon dicht, merkt een machinist dat of pas bij de eerste remming als er niets gebeurt...?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19194
Re: Automatische koppeling
« Reactie #62 Gepost op: 06 augustus 2020, 14:57:12 »
Het wordt in ieder geval hoog tijd voor wat beters. Maar het draadje begon ook met een test op dat punt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Automatische koppeling
« Reactie #63 Gepost op: 06 augustus 2020, 16:04:39 »
Maar als er nog steeds iemand allerlei zaken met het handje of voet moet verbinden/lossen of een pedaal indrukken dan is er nog steeds niets automatisch aan. ARBO technisch misschien beter maar voor de rest surrogaat .

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9768
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #64 Gepost op: 06 augustus 2020, 16:26:36 »
Nouja, die arbowinst (en dus ook tijdwinst) kan al prima de moeite zijn, qua de boel serieus automatiseren wordt in de ruwe praktijk van t goederenvervoer al gauw een onderhoudsbloedbad. Of denk je meer in de richting van een soort systeem met een grote profi-koppeling met ontkoppelrails enzo? (Misschien dat die stomme dingen dan door de grotere traagheid van 1:1-treinen eindelijk fatsoenlijk aankoppelen zonder dat je dr met 200 km/u tegenaan moet raggen, maar dat even terzijde)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19194
Re: Automatische koppeling
« Reactie #65 Gepost op: 06 augustus 2020, 16:41:03 »
Het ging hier even over de Amerikaanse klauwkoppeling die natuurlijk ook honderdzoveel jaar geschiedenis meetorst. In de tweede link uit de openingspost gaat het wel degelijk om een koppeling die ook de luchtleiding automatisch verbindt.

https://www.bahnonline.ch/361/gueterverkehr-startschuss-fuer-die-digitale-automatische-kupplung/
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 19517
    • Pagina van klaas
Re: Automatische koppeling
« Reactie #66 Gepost op: 06 augustus 2020, 16:52:55 »
Maar als er nog steeds iemand allerlei zaken met het handje of voet moet verbinden/lossen of een pedaal indrukken dan is er nog steeds niets automatisch aan. ARBO technisch misschien beter maar voor de rest surrogaat .
Wanneer vind je het dan automatisch? Bij het aankoppelen is het een kwestie van tegen elkaar aan rijden en alles is doorverbonden. Bij het ontkoppelen net zo, maar dan zal er toch iemand actie moeten ondernemen om de zaak los te krijgen. Ik zou niet weten hoe je dat voor elkaar kan krijgen zonder menselijk ingrijpen.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9768
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #67 Gepost op: 06 augustus 2020, 17:18:43 »
nou, een ontkoppelrail, of bij klauwkoppelingen een magneet onder t spoor  ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19194
Re: Automatische koppeling
« Reactie #68 Gepost op: 06 augustus 2020, 17:20:03 »
Een elektronisch brein zal dat ook wel kunnen. Koploper krijgt het met de juiste koppelingen ook voor elkaar.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9768
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #69 Gepost op: 06 augustus 2020, 17:21:37 »
ja, moet je wel weer allerlei electronicabrol in goederenwagens bouwen, lijkt mij iets dat je liever niet doet. Maar wellicht ist niet zo'n bezwaar meer, als je t goedkoop genoeg maakt zodat je t wekelijks kan vervangen. bedoel, tis leuk en aardig zo'n plan, ergens in zwitserland of hier op de kijfhoek lijkt t aardig haalbaar, maar op t roemeense platteland moet je ook de hele zooi ombouwen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19194
Re: Automatische koppeling
« Reactie #70 Gepost op: 06 augustus 2020, 17:24:08 »
Als ik het goed lees is dat toch te bedoeling. Maar goed, ze gaan niet voor niets eerst maar eens twee jaar testen met 24 wagens.

Het echte voordeel voor de modeltijdperk 7 rijders is natuurlijk dat we dan misschien ook natuurgetrouwe koppelingen kunnen hebben.
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2020, 17:29:42 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9768
    • belse roestkraam
Re: Automatische koppeling
« Reactie #71 Gepost op: 06 augustus 2020, 18:07:16 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19194
Re: Automatische koppeling
« Reactie #72 Gepost op: 06 augustus 2020, 20:20:42 »
 ;D
Het zal trouwens wel tijdperk 8 of 9 worden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1757
  • Roco Fccpps vriend
Re: Automatische koppeling
« Reactie #73 Gepost op: 06 augustus 2020, 22:12:19 »
De winst bij het gebruik van een AK lijkt me te zitten in het koppelen bij het samenstellen van een trein of het plaatsen van de lok ervoor. Als je daar geen extra personeel voor nodig hebt is dat de grote vereenvoudiging.
Ontkoppelen zal gaan om een enkele wagon, een aantal wagons of de hele trein van de lok af, dit zal nog wel een tijdje mensenwerk blijven. Want dat kan op elke plek in de trein moeten plaatsvinden, om dat volledig te automatiseren zullen erg veel systemen gekoppeld moeten worden. Alleen ontkoppelen van de lok zal in eerste instantie door de machinist gedaan kunnen worden. Voor een ontkoppeling verder in de trein vanuit de lok zul je minimaal iets van een sturingsbus met een module (en energievoorziening en .....) in elke wagon nodig hebben.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 19517
    • Pagina van klaas
Re: Automatische koppeling
« Reactie #74 Gepost op: 06 augustus 2020, 22:25:27 »
Een belangrijk voordeel van een AK lijkt mij dat de rangeerder niet meer tussen de wagens hoeft te kruipen. Daar zijn wel allerlei veiligheidsmaatregelen voor bedacht maar het blijft riskant.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.