Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 15:09:23
Veevervoer ss/ ns door AB 7216
Vandaag om 15:05:27
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:04:01
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door hmmglaser
Vandaag om 15:00:10
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Roco 2025 door Arjan6511
Vandaag om 14:34:31
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 14:32:22
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:23:38
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 12:15:59
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
RTM in 0m door Huup
Vandaag om 10:49:06
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Dönsdorfer Bauberichte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:48:48
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 07:59:14

Auteur Topic: Waarom mist zo'n beetje al het basismateriaal in modelspoorzaken?  (gelezen 27695 keer)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Zo, weer eens een fijn zeurdraadje.  (y)

Heb t hier al eens vaker genoemd (misschien weleens een draadje over geweest zelfs? maar dat geeft niet dan doen we t gewoon lekker nog eens dunnetjes over), waaronder hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94230.msg3222136615#msg3222136615

Het is me in de loop der tijden opgevallen dat ik heel veilig een gemiddelde modelspoorzaak in kan lopen, want al draal ik er uren rond, ik vind domweg niks wat ik kan gebruiken los van een zakje evergreen-profielen, een verfje en een potje lijm. Das niet omdat ik geen modelbouwmateriaal gebruik, maar heb ik een keer wat nodig dan moet ik t ergens moeilijk online vandaan trekken (waar ik een bloedhekel aan heb omdat bezorgen bij mij standaard drama is maar das een ander verhaal) of wachten tot houten. (En dan zit ik feitelijk met kuijpers in de buurt nog goed want die hebben relatief veel en t evergreen-rek wordt regelmatig gevuld)
Nou ist ook weer niet dat ik alleen heel obscure dingen zoek, want heb jarenlang trouw de rail magazine gelezen en daar ken ik de materialen van... ik ben toch niet de enige die dat leest?
Paar voorbeelden:
- styreenplaat
- kadee-koppelingen
- peco-rails
- simpel elektrospul (diodes, schakelaartjes etc, kon je vroeger nog voor naar een electronicaonderdelenzaak maar die is nu dood)
- een voorraadje kleine schroefjes etc (al diverse keren in een modelbouwzaak gestaan waar iemand binnenkwam die niks met modelbouw had maar dacht dat t een logische plek zou zijn om zoiets te kopen)
- deftig sceneryspul. Kan de groene/roze/witte eieren op een stokje en de flessenborstels als bomen overal kopen, maar wat fatsoenlijks kan alleen als een grote duitse fabrikant t toevallig een keer maakt, en die zijn allemaal ergens rond 1975 geestelijk overleden
- engels en amerikaans sceneryspul, ik noem maar iets als een athearn A-ford, nederland was vergeven van die dingen destijds, maar geen duits merk dus in nederland helemaal moeilijkmoeilijk. Verder is er in amerika zat grappig vrij universeel klein spul.

Er zitten hier lui uit de handel, dus is het nou echt zo dat er nul handel zit in dit soort dingen? Of is het gewoon zo van ja uh ja we verkopen het niet dus het verkoopt niet?
Van sommige dingen begrijp ik dat ze een beetje moeizaam kunnen zijn zoals electronicaonderdelen en schroefjes, je kan nooit zo goedkoop zijn als ali-express ofzo, maar die hebben een of andere vage levertijd en soms heb je NU een diode nodig, of een schakelaartje. Bestel als winkel een kilo van die rotzooi in china en laat t hier vier keer over de kop gaan, ist nog steeds betaalbaar, zeker als je net anderhalf ding nodig hebt om verder te kunnen met een project, en laten we wel wezen, aan zo'n blikken werkplaatskastje met plastic laatjes achter de toonbank heb je genoeg qua opslag.
Grote lappen styreen nemen dan wel weer een hoop ruimte in, dus kan me voorstellen dat dat een puntje is.

Ben ik nou een van de weinigen die hier tegenaan loopt omdat ik me in vergelijking met de gemiddelde modelspoorder weer veel te ver allerlei niches in gewerkt heb?
« Laatst bewerkt op: 19 July 2020, 16:29:39 door Bert van Gelder »

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
Re: waarom mist zo'n beetje al het basismateriaal in modelspoorzaken?
« Reactie #1 Gepost op: 19 July 2020, 16:14:59 »
Is het antwoord niet gewoon zoals met alles in deze tijd dat de verwende consument (jij niet natuurlijk hoor ;D)  de Chinese prijzen wil in een winkel om de hoek??? ???
(ik geef toe dat ook ik verwend ben met een fysieke Conrad winkel op 20 min fietsen voor de schakelaartjes en zo)

Grtz Gerard

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
Re: waarom mist zo'n beetje al het basismateriaal in modelspoorzaken?
« Reactie #2 Gepost op: 19 July 2020, 16:27:55 »
Misschien is het een teken van deze tijd en geldt dit niet alleen voor modelbouwwinkels. Als ik een apparaat wil kopen bij een grote electronicaketen bijvoorbeeld vanwege een aanbieding dan kan ik dat apparaat alleen online kopen, in een fysieke winkel hebben dat apparaat dan niet op voorraad.  ???
Jeroen

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: Waarom mist zo'n beetje al het basismateriaal in modelspoorzaken?
« Reactie #3 Gepost op: 19 July 2020, 16:41:57 »
dat gaat dan om een specifieke aanbieding, niet om een hele categorie producten die gewoon mist. Naar mijn idee is een modelspoorzaak vaak een soort supermarkt die geen brood, aardappelen, naturelchips, mayo en boter heeft maar alleen eindeloos veel potjes aardappel anders, joppiesaus, crackers met italiaanse kruiden erin meegebakken, saucijzenbroodjes, frikandelbroodjes, kroketbroodjes, cassavechips met kebab-dillesmaak etc.
snappie wat ik bedoel?
En waar je dan je gewone dagelijks brood en aardappels vandaan haalt moet je maar uitzoeken, das dan helemaal moeilijk. Gewoon flinke lappen styreen vind je soms met mazzel bij een kunstenaarshandel maar vaak ist alleen groothandels

Whis

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 July 2020, 16:51:20 »
Oeh een fijn zeurderdraadje!

Ja, nouja, dat dus allemaal.

Voortbordurend op het gemiddeld aan te treffen sceneryspul: nog immer gênante hoeveelheden over de datum zijnde zakjes gifgroen zaagsel en dito fluorgrasvezels dan wel matten.
Stevig assortie woodland turf en een collectie fatsoenlijke vezels? Ohja, mooie ballast anyone?

PS vergeet Tortoise wisselmotoren niet.
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

henk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 July 2020, 16:52:04 »
Het is in ieder geval geen teken des tijds, want het is nooit anders geweest. Vroeger had je veel meer zaken met modelspoorspullen, maar die verkochten allemaal zo’n beetje hetzelfde. Het zijn juist de beter gesorteerde winkels die meestal nog bestaan. Kan je nagaan.

Dus ja je zit in een eigen bubble.
Overigens is dat Ali-spul zo goedkoop, dat je zelf ook een voorraadje met de meest gangbare spullen kan inslaan. Deed ik trouwens ook altijd al.
Voor styreen eens naar de gracht gaan. Naar die winkel met kunstenaarsspullen waarvan ik de naam altijd vergeet en die op zaterdag niet open is/was.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 19 July 2020, 16:57:41 »
Toen ik vroeger in een modelspoorwinkel werkte, was te punt vaak dat men het te duur vond.

Want als ze zelf in bulk zouden bestellen, was het wat goedkoper.
Dus schande!!

Of het was net niet het goede onderdeel enzovoorts.
En ja, tegenwoordig met AliExpress zijn de verschillen zoooo groot.
Maarja, als je als winkelier besteld, komt de belastingdienst kijken enzovoort...

Dat dus  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
« Reactie #7 Gepost op: 19 July 2020, 17:09:31 »
In Engeland heten de winkels tegenwoordig niet voor niets 'showrooms', dat zegt genoeg, ook de (overlevende) winkels hebben zich vnl op het internet gericht....
Ik kwam rond de jaarwisseling in een van mijn favoriete showrooms daar (een weilandwinkel btw) en de gangpaden stonden bezaaid met dozen. Dus ik vroeg in mijn onschuld of ze zojuist een levering hadden gehad. Nee, de post was te laat met de uit te leveren bestellingen ophalen.....
Dat dus.....

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #8 Gepost op: 19 July 2020, 17:40:34 »
Voor styreen eens naar de gracht gaan. Naar die winkel met kunstenaarsspullen waarvan ik de naam altijd vergeet en die op zaterdag niet open is/was.
Ja, swaak bedoel je. daar hek inderdaad weleens wat weggehaald, maar voor mij ist makkelijker om gewoon op werk wat te regelen voor de meeste spullen. Maar ja, voor de meesten is dat wat lastiger....
En qua bubble, ja nouja daar ben ik dus benieuwd naar.
Zijn de meesten dan echt tevreden met al die duitse ellende van dezelfde drie fabrikanten die je inderdaad al sinds de late middeleeuwen in elke winkel ziet liggen? Of weet men gewoon niet dat er meer is en heeft de railmagazine al die jaren een beetje in de leegte staan te schreeuwen over slaters-plaat, tortoises etc? Het kan best. Ergens hoop ik van niet.

Bennie66

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 July 2020, 17:42:40 »
Vorig jaar paar dagen vakantie in Berlijn , ben  in de ''malle pietje'' onder de modeltreinwinkels geweest zeg maar ..... kasten met schuiflade,s vol met onderdelen modeltreinenspullen ,senery , electronica , noem maar op  ....geweldig ..... ben de volgende dag nog keerje langs geweest voor onderdelen ......vind je niet in nederland helaas.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 19 July 2020, 18:06:36 »
Ik vrees dat de blik van de gemiddelde modelspoorder nog steeds naar het Oost'n en op 'kopen' is gericht. Op dit forum zie je dat ook terug; veel Nederlands en Duits, beetje Oostenrijk en daarna wat Engels en Amerikaans spul. Zelfbouw is voor de meesten al helemaal een stap te ver. Ben je in staat een Faller-kitje zonder lijmvlekken in elkaar te lijmen dan ben je een hele baas, voeg je zelf kleur of weathering toe dan ben je  helemaal de gebraden haan. Zelfbouw in styreen of messing is voor de meesten een brug of zes te ver.. Voornoemde zie je dan ook terug in het aantal reacties op bouwdraadjes, is mijn conclusie. Bij het door velen geroemde "Het Winkeltje" in Dort kreeg ik vorige jaar toch wat moeilijke blikken toen ik voor simpele Auhagen muurplaatjes kwam; "Zelfbouw? Nee mijnheer, dat doen mensen steeds minder'. Ik heb een andere indruk.

Kortom, het verbaast mij ook dat ik voor met name simpel styreen, Peco-rails en airbrush verf beter in Engeland online of bij een 'algemene' modelbouwzaak (óók in Dordrecht  (y)) kan gaan shoppen dan bij de doorsnee modelspoorzaak. Ik merk dat ik daar steeds minder koop en bestel, puur vanwege het aanbod. Maar als voor hun de grote omzet zit in het schuiven van dozen Märklin- en Roco-rails, en Traxxen, Vectrons en ander modern bestickerd spul kan ik dat best begrijpen. Alleen zo jammer dat de het gros van de modelspoorders zichzelf daarmee zoveel tekort doet.
No dress rehearsel, this is our life.

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 19 July 2020, 18:27:49 »
... styreenplaat ... kadee-koppelingen ...  peco-rails ...  simpel elektrospul (diodes, schakelaartjes etc, kon je vroeger nog voor naar een electronicaonderdelenzaak maar die is nu dood)...

Ik denk dat de meeste modelspoorders (let op: ik zeg expres geen modelbouwers ;) ) vaak gewoon voor kant en klare bouwpakketjes gaan. En als ze eens wat gedetailleerder willen dan bouwen ze een resin huisje of stationnetje. Wat jij allemaal zelf maakt is nu eenmaal vrij zeldzaam. En kadee-koppelingen, de meesten gaan denk ik gewoon voor Rodo of Profi kortkoppelingen. Die zitten er vaak al bij geleverd of kun je er zo insteken. Hetzelfde voor de rails. En elektronica spul daar hebben de meesten al helemaal geen kaas meer van gegeten. Die electronicaonderdelenzaken zijn natuurlijk niet voor niets overleden. Iemand die zelf zijn huishoudapparatuur kan repareren is echt zeldzaam tegenwoordig.

Het enige is de scenery wat ik niet met je eens ben. Ik zie in een hoop modelspoorzaken juist erg mooie en dus ook dure bomen en beplanting en zo. Uiteraard zullen ze ook de goedkopere felgroene mosjes en strooivlokken blijven verkopen, want niet iedereen heeft geld om voor € 10,- per stuk bomen te gaan kopen.

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 19 July 2020, 18:35:47 »
@Marc,

Dat zie je inderdaad goed. Echt modelbouwen zie je helaas te weinig, terwijl het niet moeilijk hoeft te zijn. En zeker niet duurder dan kant en klaar kopen.

Alleen om het spul te krijgen moet je je in allerlei bochten wringen. Het meeste van mij komt van de Britse webshops, en soms van een Duitse. Maar juist dat allerkleinste spul is lastig te krijgen, en de kosten daarvan vallen in het niet bij de verzendkosten. Een specifieke NEM schacht voor een paar duppies en een tientje om het thuis te krijgen. Dat soort dingen.

Door met de BMB boys samen te bestellen in Liverpool, kunnen we wat op verzendkosten besparen. Daarom zei ik al, een Hattons filiaal in Rotterdam zou niet gek zijn.

Gr, Hans

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #13 Gepost op: 19 July 2020, 18:40:51 »
Het is heel makkelijk verklaarbaar. Wij, hobbyisten, hebben de model(spoor)bouw winkel om zeep geholpen. Eigenlijk zou dit draadje samengevoegd moeten worden met het draadje "klachten over de couriers/post borging" en "ervaring met e-bay, ...etc" en "de toekomst van beurzen"

Natuurlijk bestaan er nog een aantal zaken die de moeite van het bezoeken waard zijn, maar de winkels waar je als kind met je neus tegen het raam geplakt stond, zijn er allang niet meer.

Voorraad voor een winkel (eigenaar) is een voorwaartse investering. Al helemaal als het om de NIET standaard producten gaat die je vaak als hobbyist zoekt. Dus waarom zou je investeren in iets waar je niet van zeker bent dat het afgenomen wordt.

Winkeliers en ook de jongens die de beurzen bedienen moeten ook een boterham verdienen. Waarom zou je investeren in iets wat a) niet afgenomen wordt en b) je leverancier zegt dat je het binnen 3 a 4 dagen kunt krijgen/kopen als je hett voor 16:00besteld hebt.. Geen voorraad, kleine marge met doorverkoop.

Dus ja, een zeur draadje waar iedereen al het antwoord op heeft.
« Laatst bewerkt op: 19 July 2020, 18:43:18 door BartvD »
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

henk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 19 July 2020, 18:46:41 »
Dat vind ik dus echt onzin Bart. Wat Floris wil heeft nooit in grote hoeveelheden in de winkels gelegen.

Vorig jaar paar dagen vakantie in Berlijn , ben  in de ''malle pietje'' onder de modeltreinwinkels geweest zeg maar ..... kasten met schuiflade,s vol met onderdelen modeltreinenspullen ,senery , electronica , noem maar op  ....geweldig ..... ben de volgende dag nog keerje langs geweest voor onderdelen ......vind je niet in nederland helaas.

Hoorde dit autootje erbij?

Voermans in Rotterdam lijkt er een beetje op. Maar gaat denk ik niet over de vraag van Floris.

Scenery is in de meeste winkels altijd al een ondergeschoven kindje geweest en dat geldt al helemaal voor de betere kwaliteit. De enige winkel die ik ken die dat een beetje aardig doet, is Meijer & Blessing. Niet toevallig een winkel die modelspoor combineert met uitgebreidere modelbouw. Dan nog beperkt het zich tot Woodlands en het betere spul van Heki en Noch, een uitgebreide voorraad profielen en tien assortimenten verf. Voor curieuzer spul moet je naar Houten.

In de kern komt dat omdat de meeste mensen een treinbaan hebben en die al of hiet voorzien van wat aankleding. De groep die vanuit het landschap denkt en zo het geheel ontwerpt is hier nogal aanwezig, maar is een (behoorlijke) minderheid. En dat zijn de mensen die zich druk maken over een have milimeter profielhoogte en of de boomblaadjes een beetje lijken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.