Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
19 april 2024, 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
19 april 2024, 14:09:36
  

Auteur Topic: H-brug naar common ground  (gelezen 5428 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #30 Gepost op: 20 juli 2020, 19:37:22 »
MAX232 heeft geen galvanische scheiding, wel inderdaad een spanningsverschuiving.
MAX232 voeden uit de Editsbooster en aan de ingang een opto-coupler.

groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
    • Lydo.nl
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #31 Gepost op: 20 juli 2020, 23:58:23 »
Ik zat trouwens steeds in mijn hoofd dat je de booster op een dr5000 wilde aansluiten, ik lees nu je eerste berichten nog een keer en daar staat gewoon in dat je een arduino wilt gebruiken als dcc centrale.
In dat geval heb je dus geen ook geen h brug nodig en kan je de dcc uitgang van de arduino rechtstreeks op een max232 zetten die weer met de edits booster is verbonden. De scheiding met optocouplers is dan ook niet echt nodig en je hebt ook geen gedoe met scheiding tussen commons.

Mvg,
Gertjan

Met vriendelijke groeten,  Gertjan

fozziebear

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #32 Gepost op: 21 juli 2020, 08:54:01 »
Hallo GertJan,

Dat is scherp opgemerkt, maar ik ben wel de DR5000 verderop in het draadje gaan gebruiken als voorbeeld. Deze DR5000 is trouwens niet helemaal uit beeld want mocht ik niet slagen in mijn idee van een zelfbouw centrale heb ik besloten om voor de DR5000 te gaan.
Je hebt het over het gebruiken van een h-brug. ik denk dat dat niet de juiste aanname is. Een h-brug is een type uitgang welke zowel door de DR5000 als door de combi Arduino/motorshield wordt gebruikt. Het is dus niet zo dat ik dat wil gebruiken, het is het type signaal wat geleverd wordt.
Misschien ten overvloede maar een h-brug is niets meer dan een schakeling die polariteitswisseling mogelijk maakt. Relatief gezien hangt de decoder tussen plus en min en is er niet een 'echte' nul aanwezig.

Met vriendelijke groet,
Ron
Met vriendelijke groet,
Ron

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
    • Lydo.nl
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #33 Gepost op: 21 juli 2020, 09:49:28 »
Misschien bedoelen we hetzelfde maar voor de zekerheid  ;D:
Een H brug wordt vanuit de arduino aangestuurd met een digitaal signaal 0v en 5v.
Bij 0 volt gaat een kant ‘sourcen’ en de andere kant ‘sinken’ en bij 5 volt andersom.
Maar met een max232 rechtstreeks op je edits booster heb je alleen de 0v en 5v nodig als input op de max232.
De H brug is alleen nodig als je  daarmee je treinen en decoders wilt aansturen.

Mocht je dit al weten of ook bedoelen, dan graag deze wijsneus negeren  ;)

Mvg

Gertjan
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

fozziebear

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #34 Gepost op: 21 juli 2020, 10:40:01 »
Hallo GertJan,

Ik denk dat we wel een beetje hetzelfde bedoelen zij het dat we wel andere termen gebruiken. Sinken en sourcen gebruik ik niet, is dat afgeleid uit het FET gebeuren met drain en source?
Daar ik met verschillende setups en ideeën in mijn hoofd rondloop heb ik niet nagedcht over het feit dat je bij gebruik van de MAX232 geen motorshield nodig hebt. Dus je bent zeker niet de wijsneus, je schud me gewoon even wakker. En misschien ben jij wel diegene die straks met de 'eeuwige roem trofee' aan de haal gaat  ;D. Ik zou alvast een plekje op de schoorsteen reserveren, of praat ik nu echt ouderwets?

Met vriendelijke groet,
Ron
Met vriendelijke groet,
Ron

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #35 Gepost op: 21 juli 2020, 12:16:36 »
Als oppernitwit kwam ik onderstaand schema van Patrick Smout tegen op het forum. Er wordt hier dan wel de uitgang van een PC gebruikt maar zou het bruikbaar zijn in mijn/ons geval?


Ik zou voor deze oplossing gaan. Alleen dan de 680 Ohm door 1.8kOhm vervangen. Kun je zo op elke H-bruguitgang aansluiten.

En een aantal zeggen hier dat je dan geen kortsluitbeveiliging hebt. Dat heb je wel, zit in de booster. Je hebt alleen geen kortsluit-terugmelding ;)

Grtzz & suc6

Karst

P.S. Wil je sturen met een "logic" uitgang van een Arduino oid, dan zou ik er idd een MAX232 tussenhangen. Eventueel voorzien van een optocoupler tussen logic-out en MAX232 in.

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
    • Lydo.nl
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #36 Gepost op: 21 juli 2020, 13:34:03 »
Dag Karst,

Ik heb andere posts gezien over de edits booster en kortsluitbeveiliging, die liepen nogal uit de hand dus ik durf niet meer zo goed.. vandaar maar even als vraag  ;)

De booster heeft een stroombeperking tot 10A, de kortsluitmelding van de edits booster moet er (direct of indirect) voor zorgen dat er geen ingangssignaal meer is op de booster, zodat de transistoren uit geleiding zijn. Anders komen de eindtrappen uiteindelijk in de overhittingsbeveiling.
Dat kan o.a. door de bekende relais schakeling, door software in de oude editsprint of door de uitbreiding die wordt beschreven in de mrdirect website http://www.mrdirect.nl/extras/edits_booster.asp
Misschien zelfs het onderzoeken waard om met de kortsluitmelding het ingangssignaal aan ground te leggen met een optocoupler?

Klopt deze redenatie? Of vergeet ik iets?

Mvg

Gertjan
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

fozziebear

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #37 Gepost op: 22 juli 2020, 15:57:31 »
All,

Allereerst een ieder bedankt voor zijn of haar bijdrage aan dit draadje. Met vreugde kan ik u mededelen dat alle testen zijn geslaagd en ik voor de volgende opzet heb gekozen:

Voor het programmeerspoor, welke of op mijn buro of ergens in het wild ligt, gebruik ik een Arduino met motorshield. Aangezien dit een losstaand stuk rail is wat nergens met iets anders is verbonden hoef ik me niet druk te maken om de h-brug.

Voor de baan zit het er zo uit:  Arduino zonder motorshield --> 74HCT04 om het signaal te inverteren (moet volgens EDITS Pro boek) --> MAX232 welke er een symmetrisch signaal van maakt --> EDITS booster.

Onderstaand nog een blik op de testopstelling. Mochten er mensen zijn die deze opstelling graag schematisch zien weergegeven, laat even weten en dan zal ik een tekening van proberen te maken.

Nogmaals dank voor alle input en het meedenken. U verdient allemaal de eeuwige roem.

Met vriendelijke groet,
Ron


Met vriendelijke groet,
Ron

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
    • Lydo.nl
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #38 Gepost op: 22 juli 2020, 16:08:52 »
Mooi, probeer het ook eens zonder de 74Hct04..
Marklin protocol is namelijk asymetrisch, het is meer negatief dan positief. DCC is symetrisch dus het maakt niets uit of een negatieve pulse gevolgd wordt door een positieve puls of andersom. Alsof je de linker en rechter rails andersom aansluit.

Maar de basis is er!  :)

Mvg

Gertjan
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

fozziebear

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #39 Gepost op: 22 juli 2020, 16:42:36 »
Hallo GertJan,

Ik zal eens een poging doen. Als je een Märklin booster zou gebruiken heb je niet eens de MAX232 nodig aangezien, toendertijd althans, die aangestuurd kon worden met een TTL signaal. Qua aansluiten was dit ook makkelijker aangezien ik de hele EDITS Pro print heb gebruikt en zo dus via het breadboard alles kon doorlussen zonder ergens midden op de print iets te moeten solderen. Maar als het zonder de 74HCT04 ook werkt zou ik er misschien over kunnen nadenken om een apart printje te maken. Maar....gemak dient de mens.

Wordt straks nog lachen als ik die zelfbouwcentrale wil gaan maken  :-\

Met vriendelijke groet,
Ron
Met vriendelijke groet,
Ron

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #40 Gepost op: 22 juli 2020, 22:44:33 »
Fozzie, Weet niet of je er wat aan hebt. ik heb zelf ook twee DCC centrales ontworpen en gemaakt. De H-brug krijgt een 18V dc als de te wisselen spanning de GND van die 18V hangt gewoon aan de GND van het geheel waar ook de arduino aan hangt, noem dit dus een 'common ground' whatever..
Wat de H-brug doet is gewoon de polariteit op de rails wisselen dus rail links en rail rechts, in de positieve puls is railrechts +18V en rail links = de GND, in de negatieve helft van de puls is de rail rechts dan GND en de rail links de +18V .
De H-brug heeft twee inputs een puls en dezelfde puls geïnverteerd. De puls komt direct van een pin van de arduino de geïnverteerde puls maak ik altijd met een gewone Cmos 4069. Werkt perfect. Demo te zien op Houten eind augustus...(als dat doorgaat)

Succes....Rob

fozziebear

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #41 Gepost op: 23 juli 2020, 10:47:03 »
Hallo Rob,

Ik neem zo aan dat het allemaal prima bij je werkt alleen zet ik voor mezelf wel vraagtekens bij de manier waarop je het hebt gedaan. Met mijn beperkte kennis heb ik het idee dat je een beetje mijn signalen doorelkaar haalt. Een h-brug levert een bipolair signaal waarbij er geen GND is. De gebruikte booster heeft dit wel en vandaar de conversie. Verder begrijp ik niet waarom je de tweede puls genereert middels een 4069, plak gewoon een motorshield bovenop de Arduino, kosten € 5,50 inclusief verzendkosten, en spelen met de geit.
Dit alles gezegd hebbende moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat dit commentaar uit de koker van een minder in electronica onderlegde persoon komt. Zodoende zal ik dus niet in staat zijn om zelf een centrale te ontwerpen, maar me meer bezig houde met het betere jatwerk.  Btw, de centrale die ik op het oog heb om te bouwen is vrij van rechten, staat ook op het internet plus ontwerper heeft dit ook nog eens bevestigd dat dit ding mag worden nagebouwd 'voor persoonlijke doeleinden'. Dus jatwerk valt wel mee.
Houten.....ja ik hoop dat dat echt doorgaat. Laat nog even weten met welke stand je er staat, dan kom ik daar zeker even langs. Mocht je dit niet mogen vermelden ivm de commercie, doe het dan via een PB.

Met vriendelijke groet,
Ron
Met vriendelijke groet,
Ron

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #42 Gepost op: 23 juli 2020, 11:57:26 »
Fozzie, ja zo simpel is het ook weer niet ik wilde het verhaal beknopt houden. Meer details kun je lezen op mijn hobby site wisselmotor.nl. die 4069 kost in china 0,05 ct  een shield heb je natuurlijk altijd nodig ik onwerp ze zelf en laat ze in china maken. Tuurlijk kun je de geinverteerde puls ook uit de arduino halen maar met een klokpuls van  16mHz is dit te traag, daar gaat je H- brug van overlijden...de hardware oplossing met de inverter is vele malen sneller....De Gnnd is er wel maar wisselt telkens van rails,. Houten, vanwege de cc zal ik wel niet op mijn vaste plekje staan, maakt mij niet uit dat beursstandje is voor mij alleen voor de lol. Als ik de kosten entree en koffie met koek eruit haal ben ik al blij....succes...Rob