Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Digikeijs DR5000 werkt met Raspberry Pi 3?  (gelezen 1830 keer)

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouw Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 289
    • Amsterdamse modelbouw vereniging
Digikeijs DR5000 werkt met Raspberry Pi 3?
« Gepost op: 30 juni 2020, 16:52:16 »
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een digikeijs dr5000 op een raspberry pi 3?
De DR5000 draait principe op windows of OS en de raspberry is Linux.
Volgens digikeijs moet het met loconet lukken, echter ik kom er niet uit.
Ik zie graag jullie commentaar
groet,
Henk
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2020, 17:56:07 door Bert van Gelder »
Als hadden komt, is hebben te laat!

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: raspberry met dr5000
« Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2020, 17:47:38 »
Ja hoor zolang je besturingssoftware geschikt is voor Linux zoals iTrain of RocRail en je baan niet groter is als zeg maar 5 treinen. Daarboven faalt de GPU van de pi.

Zorg wel voor koeling op de Pi.
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Digikeijs DR5000 werkt met Raspberry Pi 3?
« Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2020, 18:51:30 »
Wij gebruiken RasPi3 icm met iTrain en dan rijden er tijdens de open dagen en de beurzen meer dan 30 treinen. Geen probleem.

mvg spock

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Digikeijs DR5000 werkt met Raspberry Pi 3?
« Reactie #3 Gepost op: 30 juni 2020, 18:57:07 »
Gaat om wat er gelijktijdig rijd, hoeveel blokjes iTrain grafisch moet verversen per seconde.

Een clubbaan is weliswaar groter qua fysieke omvang maar heeft geen 30 gelijktijdig rijdende treinen. Hier.moet je meerekenen dat er ook wissels en seinen van stand veranderen. Een kleine baan met 5 tegelijk rijdende treinen kan grafisch zwaarder zijn voor de GPU dan een uitgestrekte clubbaan.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2020, 19:06:14 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Digikeijs DR5000 werkt met Raspberry Pi 3?
« Reactie #4 Gepost op: 01 juli 2020, 23:31:53 »
Hallo Martin,

Tuurlijk heeft het ermee te maken hoeveel treinen er tegelijk rijden. Maar denk je dat we naar een beurs toegaan met 30+ treinen op de baan en dat er dan 2 treintjes tegelijk rijden? Wij proberen om veel te laten rijden en dat lukt "redelijk". Op de hoofdbaan rijden de goederen, passagiers en pendel treinen. In het havengebied /rangeerterrein daar rijden/pendelen treinen. Er zijn aardig wat wissels en seinen en het schaduwstation van 9 meter en 10 rijbanen breed zijn gevuld en de baan heeft ongeveer 150 bezetmeldpunten. Dit alles wordt aangestuurd door een RasPi3 als server (met HD scherm) en nog een RasPi3 en 2 Windows laptops als client.
Al onze treinen zijn ingemeten en rijden op positie. De treinen rijden op schaalsnelheid.

Kortom, die RasPi krijgt best wel iets voor zijn kiezen maar de beperking van 5 treinen herken ik niet.

mvg spock

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Digikeijs DR5000 werkt met Raspberry Pi 3?
« Reactie #5 Gepost op: 02 juli 2020, 00:12:51 »
Ik zeg ook niet dat het niet werkt. De pi3 en pi4 kunnen zelfs mijn Schellenbach aansturen. Besturingstechnisch geen enkel probleem, de processor word maar 30% belast door Java. Het gaat hem puur om treinbewegingen, niet aantal treinen.

Leuk dat je 10 opstelsporen van 9 meter lang hebt, maar dat heeft niks van doen met de grafische weergave. Hier staan 10 treinen stil. 140 melders zegt ook niks, als die uit blijven gebeurd er grafisch niks.

Als we dan toch met cijfers strooien, even ter vergelijk Schellenbach: 60 stammen, 540 meter spoor, 230 wissels, 187 blokken, 400+ melders. Simultaan ongeveer 25 treinbewegingen. Klinkt heftig maar dat zegt ook niets. De baan is maar 4,5x3 meter in omvang.

Echter de grafische kaart van een Pi heeft het zwaar als er teveel bewegingen zijn en in iTrain schakelbord er teveel pixels ververst moeten worden. Als een seinbeeld veranderd dan worden alle vakjes waarin het sein getekend staat ververst. En dat is maar een sein, zie de verversing voor je bij een hele wisselstraat of een gereserveerd blok die van kleur veranders. Elk blokje...

De pi gebruikt maar 1 core voor de GPU. (Let op ik praat over de grafische processor, niet de CPU). Je ervaart dan dat het lang duurt voor een muisklik resultaat geeft. Het beeld bevriest zeg maar. Een gewone PC, dus geen ARM, heeft een sterkere en gekoelde GPU en kan meer verwerken waardoor de verversingen van pixels niet belastend is.

Dit hebben wij met een groep uitvoerig getest samen met Berros, en we zijn tot de conclusie gekomen dat de pi3 en de pi4 geschikt genoeg zijn voor kleine banen waar maximaal 5 treinen simultaan kunnen rijden. Hier zit een equivalent aan wissels en seinen bij. Daarboven is het aanbevolen om een NUC, Desktop of Laptop te nemen.

Let op: Dit is een advies! Uitzonderingen zoals jullie clubbaan daargelaten. Dit advies draagt Berros ook uit naar zijn gebruikers.  Leuk voor een kleine baan, niet perfect bij een middelgrote of grote baan. Het is leuk dat het in perfecte omstandigheden  met techneuten met de juiste kennis goed zal werken.

Maar los van onze prettige discussie, ik denk dat de topicstarter zijn antwoord al wel heeft.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2020, 00:26:59 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4005
Re: Digikeijs DR5000 werkt met Raspberry Pi 3?
« Reactie #6 Gepost op: 02 juli 2020, 08:26:25 »
Mijn ervaring is dat een Rpi simpelweg niet geschikt is voor grafische doeleinden. Ik heb er een ooit gebruikt als media center, ik heb kodi gebruikt en DVDs gespeeld, helemaal ruk is het. Om alleen een internet browser te starten, het duurt gewoon zo lang.

Ik ga zelf een RPI met een processing sketch (ook java) gebruiken. Ik heb het wel eens eerder gedaan en kleine programaatjes die gaan nog, grotere eigenlijk niet meer. Mijn programma kan via bluetooth verbinden met m'n handcontroller en met m'n DCC centrale (USB). Verder moet het programma de rs485 bus onder de baan in de gaten houden. Ik heb alle apparatuur, wissels, terugmelders, ontkoppelrails, schakelpanelen etc aan deze bus hangen. De RPI, leest alle inputs in en kan dan voor mij seinen op rood zetten, of bepaalde wisselstraten schakelen. Tevens komt er nog een simpele pendeldienst, maar daar ben ik nog mee bezig.

De grafische kant is bij mij optioneel. Ik kan de raspberry ook headless laten draaien dus zonder een monitor.

Ik weet niet wat je kan doen met jouw SW met een server en een client systeem. Dan kan je de pi je baan laten aansturen, en een laptopje kan via Wifi de grafische laag voor je afhandelen. Zoiets zou beter zijn dan het beperkte vermogen van een Pi verspillen aan een grafisch java programma. Java is al niet bijzonder snel.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Digikeijs DR5000 werkt met Raspberry Pi 3?
« Reactie #7 Gepost op: 02 juli 2020, 08:46:27 »
Klopt, de reden dat we de pi icm iTrain hebben onderzocht is voor cliënt opties om meerdere schermen goedkoop en simpel te gebruiken, of dynamisch rangeren met een touchscreen in de baan gebouwd. Maar voornamelijk als headless server.
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouw Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 289
    • Amsterdamse modelbouw vereniging
Re: Digikeijs DR5000 werkt met Raspberry Pi 3?
« Reactie #8 Gepost op: 06 juli 2020, 07:27:32 »
Ik begrijp dat het mogelijk is een Rpi met DR5000. dank daarvoor. Ook wordt deze Rpi gekoeld, dat is dus geen probleem.
Kunnen jullie ook aangeven welke instelingen jullie gebruiken op de Rpi zodat deze de DR5000 kan zien?
Ik denk niet dat er bij mij meer dan 5 treinen tegelijk gaan rijden, maar ook de wissels en de seinen moeten worden aangestuurd. Dat alles via ArCoMoRa.
Als hadden komt, is hebben te laat!

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Digikeijs DR5000 werkt met Raspberry Pi 3?
« Reactie #9 Gepost op: 06 juli 2020, 07:42:35 »
Ftdi drivers installeren is doorgaans voldoende
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?