Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 13:26:17
Veevervoer ss/ ns door TonM
Vandaag om 13:14:02
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Aachenau West door Chris Westerduin
Vandaag om 12:12:21
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:52:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:51:05
Alweer is de Weller soldeerbout defect door eichddraig
Vandaag om 11:46:57
Een Rotterdams gebouw door Dave.......
Vandaag om 11:45:47
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 09:14:35
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:34:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:29:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:17:52
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:11:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:06:55
LIMA IRM Cardanassen door Duikeend
Vandaag om 00:48:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
03 September 2025, 23:26:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 September 2025, 22:40:27
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
03 September 2025, 22:05:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
03 September 2025, 21:42:57

Auteur Topic: LokPilot 5.0 probleem  (gelezen 23867 keer)

bellejt

• Offline Offline
Re: LokPilot 5.0 probleem
« Reactie #90 Gepost op: 02 March 2025, 12:40:23 »
mijn ervaring is dat bij 19 volt alles beter werkt dan lagere spanning.Ook alles niet nodig uitzetten en bij piko het bekende C4 fenomeen weghalen.CV3 en 4 niet op 0 (nul) zetten maar op 1 scheelt soms ook een hoop. De eerste reeksen V5 gaven inderdaad problemen en nu alles updaten is aangeraden want er zijn al verschillende verbeteringen door esu gelanceerd.

PS : ook voldoende voedingspunten en vermogen wil wel helpen om veel problemen te vermijden
Greetings,salutations,groetjes,

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #91 Gepost op: 02 March 2025, 20:46:49 »
Even wat geruzie afgesplitst.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Stefan88

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 03 March 2025, 16:48:13 »
ESU is prima.
Gewoon alles uitzetten wat je niet nodig hebt.
Zoals analoog rijden, railcom, andere protocollen, allerlei soorten remmethodes.
En als je een lokprogrammer hebt gewoon de laatste FW laden. Anders bij bekenden vragen of ze dat voor je willen doen

Hier precies zelfde
Alle sh*t uitzetten wat niet nodig is scheelt echt veel.
Hier binna alles esu met inmiddels ook al een aantal lp5 en geen problemen
Dat spontaan tuuteren gebeurde hiet ook pas eens bij een roco met zimo standaard af fabriek .

ceuleer

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 03 March 2025, 17:02:33 »
koop nooit meer esu's

Ik heb uw raad niet opgevolgd. De laatste weken al enkele malen problemen gehad met een Roco V200 met originele sounddecoder van Zimo.
Ineens viel de loc stil, niet meer vooruit te krijgen. De centrale terug opgestart, en dan reed hij weer een tijdje. Dan weer terug stilstand.
Gisteren een V5 Loksound geïnstalleerd, de loc rijdt terug, boterzacht, zelfs beter dan met de originele sounddecoder.
En ik heb niks moeten afregelen, alleen het adres veranderen, sound wat stiller zetten, en rijden.
En vanaf nu heb ik alleen ESU decoders, de enige Zimo die ik maar laten zitten had in deze loc omdat die zo geleverd werd uit de Roco fabriek is stuk gegaan, en ik ben blij dat er nu een ESU inzit.
En natuurlijk werd de laatste firmware op de decoder geïnstalleerd bij het wegschrijven van de file op de decoder.

HeVe01

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 04 March 2025, 23:18:49 »
Een tussenstand;
- In dit geval gaat het om een lokpilot 5 dcc, dus enkel protocol dcc, cv 47 staat op 1
- anoloog ac en dc uit;
- remvertraging middels polarisatie, wat is dat? Die staat nu als enige nog aan.
- railcom nog aan, ik vind cv lezen wel makkelijk in de z21 app,  dat  kan toch door railcom?
We hebben daarmee nog geen oplossing, ik raak hem vlot kwijt. Alleen een stroomonderbreking maakt hem weer aanspreekbaar.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 05 March 2025, 07:43:28 »
Citaat
- remvertraging middels polarisatie, wat is dat?
Dat gaat over remmodules. Dat is de enige manier naast het gebruik van computers om een digitale trein automatisch te laten afremmen. Er zijn 2 soorten, je hebt ABC waarbij een rail door diodes ongeveer 2~3V lager wordt gemaakt dan de andere rail. En marklin richt de baanspanning gelijk dat noemen we DC braking. Dat laatste heeft meestal de neiging analoog herkenning te laten trippen.

Citaat
- railcom nog aan, ik vind cv lezen wel makkelijk in de z21 app,  dat  kan toch door railcom?
Het kan ook zonder als je lok de enige lok is op de baan, dit is adres onafhankelijk. Met railcom moet je per adres CV kunnen uitlezen (POM) ook als er meerdere treinen op de baan staan. Of dit ook daadwerkelijk werkt op een z21 heb ik nooit getest. Weet wel wat je doet, als je dit gaat proberen en je programmeert per ongeluk CV1 (adres) zonder POM dan kan je al je treinen tegelijk op adres 1 zetten  (y)

De 'magic fix' om railcom uit te zetten, dat is belangrijker te doen in de centrale dan in de lok zelf. De centrale maakt namelijk spanningsloze periodes genaamd cutouts waarin decoders terug kunnen praten. Maar als de centrale de cutouts niet maakt, kunnen decoders niks doen met railcom.

Hoe dan ook betwijfel ik op het uitzetten van Railcom in de z21 mainenance tool dit specifieke probleem ook oplost. Maar het is proberen minstens waard.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ben

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 05 March 2025, 08:16:19 »

- remvertraging middels polarisatie, wat is dat? Die staat nu als enige nog aan.

Doe wat eerder werd geadviseerd zou ik zeggen, uitzetten dus en ga testen.

Gr, Ben.

HeVe01

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 07 March 2025, 23:00:59 »
Zo, deze ESU decoder, die gaat eruit… >:( ik heb alle sh*t uitgezet, de baanspanning staat op 19,2V. Cv allemaal nagelopen en alles geprobeerd, het is niet op te lossen met een instelling.Deze decoder leeft zijn eigen leven zodra  er ook maar 1 analoog lampje aan de rails hangt. Voor diegene na mij; deze decoder kan niet tegen welke analoge lamp dan ook in een wagon,  je kan wel verlichting schakelen, rijrichting schakelen, maar zodra je een rijcommando geeft trekt hij op tot de ingestelde snelheid en vervolgens reageert hij nergens meer op, is alleen te stoppen met noodstop…

Lampje eraf, locomotief doet het perfect, veel in mij twijfelt aan de decoder. Voortaan gaat er bij digitaliseren een stekkertje in…dan de kniepert in mij;  Doet Esu nog aan garantie nadat je een stekkertje eraf knipt en hem op die manier inbouwt?  ???
PS ik heb geen ESU programmer, dus nog geen firmware update kunnen doen… hoeveel kans geven jullie dat? (Decoder is recent aangeschaft per twee… eentje top eentje flop).
« Laatst bewerkt op: 07 March 2025, 23:07:00 door HeVe01 »

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #98 Gepost op: 08 March 2025, 12:21:36 »
Wacht even....

Waarom hang je een analoog lampje direct op de DCC spanning, gelijk aan de rails?

Als deze lamp iets teveel verbruikt kán deze ervoor zorgen dat je digitale signaal ook niet meer valt te lezen. Omdat je analoog herkenning hebt uitstaan zal de loc dan níéts meer doen.
Vandaar dat het zónder dat lampje wél gewoon werkt. Je vlakt het DCC signaal te veel af met die aangesloten lamp....

Lampjes in een wagon zijn het beste ook via een gelijkrichter en elco te voeden. Zodat je de lamp en de dcc meer scheidt van elkaar.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

HeVe01

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 08 March 2025, 16:57:23 »
Kijk, dat afvlakken van dcc signaal door lampjes zonder gelijkrichter,  dat is theorie die onderbouwing geeft aan de oorzaak  (y) Waarom kan de ene decoder daar beter tegen dan de andere decoder?

Ik heb nog gewone lampjes omdat ik 30 jaar oud Fleischmann jeugd sentiment  weer leven in blaas en na 6 oa Fmz locomotieven ombouwen naar dcc nog geen tijd heb voor 18 rijtuigen, of beter gezegd; daar nog niet de noodzaak van zie/ zag. ;) Helpt het vervangen van oude verlichting door led met gelijkrichters voor deze afwijking echt?

Ik waardeer jullie goede raad en kennis, fijn forum is dit!!

MadhouseNL

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 19 March 2025, 11:15:49 »
Zo, deze ESU decoder, die gaat eruit… >:( ik heb alle sh*t uitgezet, de baanspanning staat op 19,2V. Cv allemaal nagelopen en alles geprobeerd, het is niet op te lossen met een instelling.Deze decoder leeft zijn eigen leven zodra  er ook maar 1 analoog lampje aan de rails hangt. Voor diegene na mij; deze decoder kan niet tegen welke analoge lamp dan ook in een wagon,  je kan wel verlichting schakelen, rijrichting schakelen, maar zodra je een rijcommando geeft trekt hij op tot de ingestelde snelheid en vervolgens reageert hij nergens meer op, is alleen te stoppen met noodstop…

Lampje eraf, locomotief doet het perfect, veel in mij twijfelt aan de decoder. Voortaan gaat er bij digitaliseren een stekkertje in…dan de kniepert in mij;  Doet Esu nog aan garantie nadat je een stekkertje eraf knipt en hem op die manier inbouwt?  ???
PS ik heb geen ESU programmer, dus nog geen firmware update kunnen doen… hoeveel kans geven jullie dat? (Decoder is recent aangeschaft per twee… eentje top eentje flop).

Tot nu toe liep elke esu decoder die ik kocht hopeloos achter in firmware , het ligt er helemaal aan hoelang ze op de plank hebben gelegen. Al betwijfel ik of een firmware update gaat bijdragen aan de oplossing

HeVe01

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 01 April 2025, 22:49:15 »
Goedenavond, ik heb de decoder nog niet gewisseld en daar twijfel ik nu aan, want…
Een door Fleischmann digitaal voorbereid (8 polig) ice T rijtuig voorzien van een andere  lockpilot 5 DCC decoder, doet op mijn baan precies hetzelfde. Max 2 wagonnen met gloeilampje, 1 tje erbij en hij blijft hangen en geen enkele functiecomando of rijcomando komt aan.  :'(

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #102 Gepost op: 02 April 2025, 09:54:43 »
Een door Fleischmann digitaal voorbereid (8 polig) ice T rijtuig voorzien van een andere  lockpilot 5 DCC decoder, doet op mijn baan precies hetzelfde.

He?? Een lokpilot decoder in een rijtuig? Die heeft aan een Fx genoeg.

..en geen enkele functiecomando of rijcomando komt aan.  :'(

Raar. Elke decoder die ik in prik werkt direct.... ook (en zelfs) de Esu's want die genieten mijn voorkeur.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 02 April 2025, 10:32:50 »
Een ICE-T heeft aandrijving in de diverse rijtuigen   (1:1) ;D

Bij Fleischman zit er een rondmotor in 1 van de twee koprijtuigen.
En daar is ook de NEM652 stekker.

Wel heb ik bij dit model het idee dat ze op het laatste moment dachten aan digitaliseren, want meer dan motoraansturing en dan misschien nog de frontlichten aansturing is niet in voorzien (maar goed daar heb ik dan zelf aanpassingen op gedaan)

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 02 April 2025, 10:56:34 door Jelmer »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

HeVe01

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 06 April 2025, 18:48:30 »
Vandaag ineens een ingeving; de probleem lok en de ice-t hadden beide  3
hele kleine rechthoekige spoeltjes/ condensators, wat het ook is, op het motorschild. Die eraf knippen lost het probleem in beide gevallen op! (y)  (y)

Juist voor het digitaliseren van de Br 151 had ik een keer een kant en klaar geïsoleerd schild gekocht.  Met dus van die kleine blokjes erop. Fleischmann zet die zelf ook in een digitaal voorbereide ICE T. Een ESU decoder vind dat (in combinatie met rijtuig verlichting) dus niet fijn. En dat wist ik niet  ::)

Ik hoop dat dit ook anderen helpt.
« Laatst bewerkt op: 06 April 2025, 23:34:18 door HeVe01 »