Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 18:42:26
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 18:38:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 18:31:55
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:29:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:19:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:12:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:52:29
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 17:41:19
Roco 2025 door hmmglaser
Vandaag om 17:30:38
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 16:45:50
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
Vandaag om 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
Vandaag om 16:45:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:09
RTM in 0m door Sven
Vandaag om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Veevervoer ss/ ns door AB 7216
Vandaag om 15:05:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
  

Auteur Topic: Duitse seinen voor een klein doorgaand station met fabrieksaansluiting.  (gelezen 3442 keer)

H0_trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Hallo,

Ik raakte geïntrigeerd door het bericht van Robbert “Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation”.
Robbert had mij op instagram al dezelfde vraag gesteld. En ik zag in zijn antwoorden iets terug van ons gesprek.
Tijdens het lezen van jullie antwoorden begon ik na te denken over mijn eigen zijlijn.
Toen dacht ik dit wil ik jullie ook vragen voor jullie visie.

Ik ben Martin nu nog 38 jaar en al mijn hele leven (op de eerste paar jaren na) druk met modeltreinen.
Ik bouw een Duitse spoorbaan in de jaren 60 periode III met soms een vreemde eend onderweg (218, 103, Zwitserse krokodil).
Het station dat ik op zolder heb liggen komt jullie misschien bekend voor. Het is het station van de Niedertalbahn die op menig beurs heeft gestaan.
De eigenaar van dit station is een goede vriend van mij en hij stond door omstandigheden voor de keuze -> laten verpieteren in de aanhanger, afbreken
Of de optie die het nu is geworden. Nu kan hij wanneer hij op bezoek is toch nog genieten van zijn station. En ik heb het voordeel dat het er ineens een compleet station aanwezig is.

Nu is mijn vraag:

Ik heb een zijlijn doorgaand aan de ene kant kom je in het grote station en aan de andere kant ga je richting schaduwstation.
Het is een druk bezochte lijn door de aansluiting van een suikerfabriek en slachthuis.
In de bijgevoegde afbeelding zie je mijn WDP gleisbild van dit deel. (onderaan)
Voor WDP heb ik alle seinen neer gezet om hiermee makkelijk te kunnen schakelen van rangeerrijwegen en dergelijke.
Nu ben ik benieuwd waar wat en hoe jullie de seinen neer zouden zetten.
Aan de rechterkant heb ik bijvoorbeeld door plaatsgebrek een rangeerstukje (wartesignal) voor alleen een loc met daarachter het inrijsein.
Dit is misschien te krap met de doorschiet veiligheid. Hoe zouden jullie dit oplossen?
Bij de ingang van het suikerfabriek terrein ligt een gleissperre. Verder wil ik op het terrein van de suikerfabriek geen seinen alleen handbediende wissels.
Ik zie nu net dat deze foto niet 100% up to date is alle hoofdseinen hebben een Zs1 gekregen zoals het inrijsein rechts.

Ik ben heel benieuwd of jullie met ideeën komen die ik niet heb bedacht.



Groeten Martin

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Duitse seinen voor een klein doorgaand station met fabrieksaansluiting.
« Reactie #1 Gepost op: 11 June 2020, 13:06:03 »
Hallo Martin,
Welkom op het forum! Ik heb even heel vlug naar je stationsschets gekeken (heb nu niet veel tijd). De hoofdseinen lijken me allemaal ok.
 
Er vallen een paar dingen op:
- Erg overdadig gebruik van Rangeerseinen Sh0/1. Die zijn niet overal nodig. Ruim de helft kan weg denk ik. Bij de suikerfabriek kunnen ze allemaal weg.
- Wartesignal Ra11 wordt niet gebruikt op hoofdsporen (waar dus ook treinbewegingen zijn). Alleen voor rangeersporen. Aan de rechterkant van het station kan hij dus weg. Bij mijn weten is het Wartesignal daar zelfs niet toegestaan.

Algemeen: het aantal rangeerseinen hangt af van de drukte in het station. Als het erg rustig is, kan alles mondeling en heb je dus helemaal geen rangeerseinen nodig. Die kosten geld en ook belangrijk: bij mechanische beveiliging moeten alle afhankelijkheden (beveiligingen) in de "hardware" worden ingebouwd. Dat is dus niet snel aan te passen en wordt alleen gedaan als het echt niet anders kan. Dus bij een druk treinverkeer met veel opeenvolgende treinbewegingen. Dan is snel rangeren belangrijk en worden ook rangeerseinen ingezet. Bij lichtseinen is het eenvoudiger, vandaar dat je bij lichtseinen ook veel meer Shutzhaltsignale Sh0/1 ziet.

Als ik tijd heb, zal ik er vanavond nog even beter naar kijken.
Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 11 June 2020, 13:08:22 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

H0_trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Duitse seinen voor een klein doorgaand station met fabrieksaansluiting.
« Reactie #2 Gepost op: 11 June 2020, 13:59:51 »
Hallo Wim,

Bedankt voor je snelle reactie.
Het klopt wat je zegt over de rangeerseinen Sh0/1.
Ik gebruik er heel veel voor het schakelen van rangeerwegen in het computerprogramma.
Het gaat hier puur om virtuele seinen.
Ik wil een rangeersein Sh0/1 neerzetten bij het in/uitrijden van het fabrieksterrein.

Ik ben vooral benieuwd naar de rechterkant waar nu het Wartesignal staat.
Daar kom ik niet helemaal uit.
Omdat het inrijsein vrij dichtbij de eerste wissel staat ± anderhalve locomotief. (BR50)
Dacht ik door het Wartesignal aan te kunnen geven dat je daar snel een locomotief kunt omlopen.
Hoe los je dit op? Met een aanvraag dat je het inrijsein voorbij mag rijden met Zs1 o.i.d.?
Deze oplossing wil ik graag inbouwen in mijn computerprogramma.

Ik heb trouwens nog nergens fysiek seinen staan alleen in het computerprogramma.

Ik bedenk me nog iets over dat Wartesignal op de spoorbaan Bad Driburg (Brakel) hebben ze in Ottbergen op de brug in de hoofdbaan ook een Wartesignal staan (hangen aan een portaal).
Dat is toch eenzelfde situatie?

Groeten Martin

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5269
Re: Duitse seinen voor een klein doorgaand station met fabrieksaansluiting.
« Reactie #3 Gepost op: 11 June 2020, 16:51:53 »
Hoi Martin,

Voor de rechterkant; zou je het inrijsein niet voor de brug kunnen zetten (in plaats van na de brug zo kort voor het eerste wissel).

Bij nevenbanen hoort een sein dacht ik 50 meter voor de punt van het inrijwissel te staan of 100 meter voor het gevaarpunt (de halt voor rangeerbewegingen). Bij hoofdbanen is dit de dubbele afstand.

Bij mijn baantje heb ik het inrijsein fysiek laten vallen. Mijn sporen verdwijnen direct in een korte tunnel onder een weg door, het sein staat fictief aan de andere kant van de tunnel.

Groeten,
Jelmer

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Duitse seinen voor een klein doorgaand station met fabrieksaansluiting.
« Reactie #4 Gepost op: 11 June 2020, 17:31:25 »
Hallo Martin,
Ik ben vooral benieuwd naar de rechterkant waar nu het Wartesignal staat.
Daar kom ik niet helemaal uit.
Omdat het inrijsein vrij dichtbij de eerste wissel staat ± anderhalve locomotief. (BR50)
Dacht ik door het Wartesignal aan te kunnen geven dat je daar snel een locomotief kunt omlopen.
Hoe los je dit op? Met een aanvraag dat je het inrijsein voorbij mag rijden met Zs1 o.i.d.?
Deze oplossing wil ik graag inbouwen in mijn computerprogramma.

In principe staat het inrijsein op enige afstand van het station. Dan geldt er nog een doorschiettraject (100 - 200 m, afhankelijk van de baanvaksnelheid). Pas dan staat het bordje Ra10 (Halt fuer Rangierfahrten). Een omlopende lok komt dus nooit in de buurt van het inrijsein. Omlopen mag alleen als het inrijsein op Hp0 staat. En het inrijsein kan (mag) alleen op veilig worden gezet als de rangeerbewegingen zijn afgerond. Er zijn dus geen verdere seinen of borden nodig. De machinist van de omlopende lok rijdt tot maximaal het Ra10 bord. Dan wacht hij tot het wissel wordt omgezet door de seinhuiswachter. Hij krijgt een seintje dat hij terug mag rijden. Dat kan accoustisch zijn, maar ook een handgebaar. Een apart sein is normaal niet nodig bij mechnische beveiliging. Ook niet als het wat drukker is. Er is weinig tijdwinst te halen.
In jouw geval staat het inrijsein eigenlijk te dicht bij het station. Dat komt natuurlijk bij ons modelspoorders wel vaker voor (bijna altijd eigenlijk  ;D ) vanwege chronisch ruimtegebrek... Extra seinen/borden helpen dan niet. In het groot zou het inrijsein verder naar rechts staan. Als je daar ruimte voor hebt zou ik dat zeker doen (wat Jelmer ook al antwoordde).

Ik bedenk me nog iets over dat Wartesignal op de spoorbaan Bad Driburg (Brakel) hebben ze in Ottbergen op de brug in de hoofdbaan ook een Wartesignal staan (hangen aan een portaal).
Dat is toch eenzelfde situatie?
Ik ken de situatie bij Ottbergen niet. Ik heb net wel wat zitten zoeken op internet, en zie verschillende voorbeeldfotos (van andere stations) waar hoofdseinen en Wartezeichen wel zijn gecombineerd. Dus het kan blijkbaar wel. Wat de regels dan zijn, weet ik echter niet.
Iemand anders kan daar dan beter antwoord op geven.

Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 11 June 2020, 20:18:51 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

H0_trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Duitse seinen voor een klein doorgaand station met fabrieksaansluiting.
« Reactie #5 Gepost op: 11 June 2020, 21:43:24 »
Hallo Wim,

Dit Wartesignal bedoel ik. Deze foto heb ik genomen toen ik daar naar toe ben geweest


Ik heb even snel wat foto's gemaakt van de situatie.
Het idee is om het inrijsein voor het autoviaduct te plaatsen.
Als ik het sein bijvoorbeeld voor of in de tunnel zou zetten staat de achterkant van de trein in een wisselstraat.
En dan heb ik maximaal treinen van 150cm lengte en in de tunnel zit ook nog eens een wissel waar ik omheen moet werken.
Ik had gedacht dit met een uitzonderlijke situatie op te kunnen lossen.

Misschien het Ra10 bord vlak achter de wissel en dan rangeren met een speciaal bevel en Zs1 of iets dergelijks.







Groeten Martin


Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5269
Re: Duitse seinen voor een klein doorgaand station met fabrieksaansluiting.
« Reactie #6 Gepost op: 12 June 2020, 08:56:29 »
Hoi Martin,

Tja, in eerste instantie dacht ik, je zet het inrijsein voor de brug (Sein moet goed zichtbaar blijven)

Maar daar zit alweer een tunneltje.
Dan zou ik het inrijsein toch direct na de brug plaatsen. Volgens mij is de brug aan de bovenkant open, dus qua zichtbaarheid moet dan kunnen.
Dan kan er net een kort rangeerdeel tot aan het inrijsein komen. De concesssie is dan dat je geen Ra10 plaatst of dit tegen het sein aan.

Over de wissels waar je trein op staat zou ik me geen zorgen maken. Volgens mij zorg je er namelijk toch al voor dat de rangeerbeweging (bijna) is afgelopen als de trein binnenkomt. Eventueel langer bezet houden van wissel in schaduwstation zou WDP toch goed voor je moeten kunnen regelen denk ik.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2053
Re: Duitse seinen voor een klein doorgaand station met fabrieksaansluiting.
« Reactie #7 Gepost op: 12 June 2020, 10:19:57 »
Het is boeiend doch duizelingwekkend
Mag ik ook een specifieke vraag stellen hier .
enkelsporig eindpunt van een lokaallijn
Inrijsein /uitrijsein ?
met vriendelijke groet
kees

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Duitse seinen voor een klein doorgaand station met fabrieksaansluiting.
« Reactie #8 Gepost op: 12 June 2020, 10:54:04 »
@nkob: jouw vraag is net van de week hier behandeld.
Het Wartesignal in Ottbergen is voor het sneller uitvoeren van een lokwissel en alleen bedoeld om een lok de opdracht te geven op te trekken naar z’n trein.

Dirkjan

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2053
Re: Duitse seinen voor een klein doorgaand station met fabrieksaansluiting.
« Reactie #9 Gepost op: 12 June 2020, 11:27:19 »
dank je
inderdaad
geeft meer duidelijkheid
met vriendelijke groet
kees

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Duitse seinen voor een klein doorgaand station met fabrieksaansluiting.
« Reactie #10 Gepost op: 12 June 2020, 11:47:05 »
Hallo Martin,

Een situatie als in Ottbergen kende ik niet. Interessant dat ook dit wordt toegepast! Zo leer ik weer wat.  :) Ik neem aan dat er dan ook een lichtsignaal (Sh1) is toegevoegd om toestemming te geven om terug te rijden? Ik kan het niet goed zien in de foto.
Verder vraag ik me af hoe vaak dit voorkwam. Het lijkt me echt een uitzonderingssituatie. Misschien kan deze oplossing juist bij dubbelsporige lijnen, omdat het Wartezeichen daar in het uitrijspoor staat. Een normaal binnenrijdende trein ziet het dan niet.
Het lijkt me sterk dat het ook bij enkelsporige lijnen voorkwam.
Dirkjan, weet jij hier misschien meer van af?

Misschien het Ra10 bord vlak achter de wissel en dan rangeren met een speciaal bevel en Zs1 of iets dergelijks.
Dat zou ik niet doen. Het Ra10 bord staat er niet voor niets. Voorbij rijden is niet toegestaan (dat staat ook op het bord zelf!), vanwege de beveiliging. Alleen bij uitzondering mocht een rangeerdeel voorbij het bord rijden. Daar was dan speciale toestemming (schriftelijk bij mijn weten) voor nodig omdat je de beveiliging omzeilt.
Zs1 wordt ook alleen bij uitzondering gebruikt (storing van de seinen). Dat is niet iets dat je voor een normale situatie wilt gebruiken. Elke omlopende lok zou dan een uitzondering vormen...

In jouw geval zou ik het inrijsein helemaal weglaten, omdat er te weinig ruimte is. Het staat dan (in gedachten) aan de andere kant van de tunnel.
Wil je toch perse een inrijsein plaatsen, dan zou ik hem tussen boogbrug en viadukt plaatsen. Het Ra10 bord kan dan enkele centimeters voor het sein staan. Je hebt dan welliswaar geen doorschiettraject, maar dat lijkt me optisch beter dan een Ra10 bord bij het wissel dat dus telkens voorbij wordt gereden.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Duitse seinen voor een klein doorgaand station met fabrieksaansluiting.
« Reactie #11 Gepost op: 12 June 2020, 11:53:32 »
Het Wartesignal kwam in Ottbergen na de oorlog, omdat de verbinding Bodenfelde - Ottbergen - Kassel voor goederentreinen als omleiding langs de drukke Nord-Süd Strecke werd gebruikt. Door de draaiing van het verkeer van Osst-West naar Noord-Zuid lagen de rails soms niet helemaal goed. Dan moet je kop maken in Ottbergen en omdat de brug een extra kopspoor belemmerde werd er uitgehaald over het uitrijspoor. Typisch magnietskosten van na de oorlog.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Duitse seinen voor een klein doorgaand station met fabrieksaansluiting.
« Reactie #12 Gepost op: 12 June 2020, 14:12:45 »
Dank je voor het antwoord Dirkjan! Het is dus inderdaad zo'n typische noodoplossing.
Normaliter zou er toch geen Ra11 bord staan terwijl je wel via het vertrekspoor uithaalt? Het is dus puur om de tijdsduur voor omlopen te verkorten?
Weet je misschien nog andere voorbeelden waar een Ra11 bord op een dergelijke plek bij een station staat?

Ik heb trouwens altijd gedacht dat het Wartezeichen Ra11 alleen staat aan sporen waar geen treinbewegingen plaatsvinden. En als die er wel zijn, dat er dan een Sh0/1 signaal nodig is. Blijkbaar heb ik het altijd fout gedacht....
Maar hoe werkt het Ra11 bord dan? Het is alleen geldig voor rangeerbewegingen. Dus treinen kunnen het gewoon negeren?  ???

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Duitse seinen voor een klein doorgaand station met fabrieksaansluiting.
« Reactie #13 Gepost op: 12 June 2020, 14:54:59 »
De Ra11 staat daar omdat er geen treinen vanuit die kant (op dat spoor) rijden en dus de Ra11 specifiek alleen voor losse locs is neergezet.

H0_trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Duitse seinen voor een klein doorgaand station met fabrieksaansluiting.
« Reactie #14 Gepost op: 12 June 2020, 15:20:34 »
Hallo,

Bedankt voor al het meedenken met de eigenlijk te klein opgezette rechterkant. (tja keuzes)
Ik heb erover nagedacht en ga het inrijsein tussen de staalbrug en het autoviaduct zetten.
Ongeveer onder het autoviaduct het bordje Ra10. Dan kan ik nog net een loc omlopen.
Bij grotere rangeerbewegingen zal ik via de andere kant moeten of een speciaal bevel aanvragen bij de fahrdienstleiter om door het inrijsein heen te rijden.

Beide stationssporen krijgen aan beide zijden een armhoofdsein met Zs1 en ervoor een sperrsein Sh0/1.
Het spoor dat naast het inrijsein ligt krijgt een Sh0/1 sein voor flankshutz.

Het slachthuis krijgt bij de ingang een hekwerk met een Sh2

De suikerfabriek krijgt een sperrsein Sh0/1 en daarachter een gleissperr voor eventueel loslopende wagens.

Volgens mij heb ik het dan zo goed mogelijk opgelost?

P.s. de Zs1 gebruik ik als er storing is in de beveiliging.
Ik heb in WDP een simulatie gemaakt van een dergelijke storing.
Dan moet je met de hand de wissels goed leggen en de trein Zs1 geven om te mogen vertrekken.

Groeten Martin