Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tuurtje
Vandaag om 09:30:54
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 09:29:33
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Onshape cursus  (gelezen 48608 keer)

coldforged

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Onshape cursus
« Reactie #150 Gepost op: 05 augustus 2020, 18:33:08 »
@Hans,

Ik wist niet dat dergelijke resins ook al bestaan :)
Ik ben nog wat rond aan het kijken naar een dergelijke printer en aan het zoeken naar sterkte testen t.o.v. wat ik nu print met ABS.

Voor functionele delen maakt dat oppervlak weinig uit, maar als je idd een wagon, loc of elk ander zichbaar oppervlak print dan ziet dat resin spul gewoon beter uit!

grtz
Martin

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: Onshape cursus
« Reactie #151 Gepost op: 05 augustus 2020, 18:55:57 »
@Martin,

De Elegoo Mars of zijn grotere broer de Elegoo Saturn zijn prima en betaalbare printers voor de modelbouw hobbyist. Deze printers hebben ook prima test scores van deskundigen en gebruikers.
Maar voor je aan een printer denkt, eerst goed leren ontwerpen. Vandaag heeft zich nog niemand gemeld voor de cursus. Maare ... dat kan nog, hoor.

Gr, Hans

coldforged

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Onshape cursus
« Reactie #152 Gepost op: 05 augustus 2020, 19:47:49 »
Oh ik heb ruime ervaring in CAD (opgeleid als fijnmechanicus, waar autocad en CNC een standaard onderdeel was) en zelf maak ik 3d ontwerpen voor diverse doeleinden.
1 ervan staat hier: rollenbank met 3d geprintte onderdelen.
Dus wat dat betreft: no issue.

Wat ik gemerkt heb met het 3d printen zelf, daar zit wel een learning curve. Waar je supports plaatst (of niet..), hoe dik je layers zijn, print materiaal, orientatie, etc.. het heeft allemaal invloed of je print er goed uit komt en hoe stevig dat dan is.Het heeft mij ongeveer een halve kilo ABS gekost voor ik alles een beetje onder controle had, en soms wil het nog wel eens de mist in gaan.

Ik ga er van uit dat het niet anders is met resin printen.

grtz
Martin

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: Onshape cursus
« Reactie #153 Gepost op: 05 augustus 2020, 19:56:05 »
@Martin,

Dat klopt inderdaad. Ik heb die ervaring juist met lasersnijden.
Veel doen, heel veel doen... dat helpt.

Gr, Hans

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Onshape cursus
« Reactie #154 Gepost op: 05 augustus 2020, 19:58:07 »
Resin op water basis, had het al voorbij zien komen, maar nog niet echt naar gekeken.
Staat op m'n bestel lijst voor de volgende keer, want ben nieuwsgierig genoeg hoe het verschilt met andere resins.

Volgens mij is Resin net zoiets als Verf.

Vroeger had je echte 'olie verf' (liet je de pot jaren staan, dan zat de olie ook echt boven op), daarna verf die je kon verdunnen met terpentine, en nu verf op water basis.

Ga je ermee knoeien dan maakt het weinig uit welke je hebt, het blijft een kliederboel.

Ik heb hetzelfde met resin. Gewoon uitkijken dat je printer, gereedschap, werkbank etc. schoonblijven.
Het grote voordeel van water lijkt me dat het eenvoudiger te verkrijgen is, en weinig schadelijke dampen heeft.
Verder lees ik dat die op water basis wat meer bros is, maar goed, voor veel zaken maakt dat niet uit.

Alcohol verdampt daarintegen lekker snel, maar ja, dat adem je dan ook weer in, dus mondkapje op!

En bij de resin heb ik wel geleerd om altijd !!!! een veiligheidsbril te dragen en handschoenen. Je vingers gaan enorm plakken, en zit genoeg dik vel op om het te kunnen weerstaan. Maar een paar keer een spetter op m'n gezicht gehad, dat voelt toch anders, en de ogen wil ik niet uitproberen. Denk niet dat het uitmaakt of het resin op 'alcohol' of water basis is.

En ja, zoals Martin ook al zegt, veel experimenteren. En een log book aanmaken met ervaringen, anders kun je weer opnieuw beginnen. Heb nu met 9 resins geëxperimenteerd, volgende experimenten zijn structures, orientatie laag diktes, droogtijden/belichtingstijden etc. etc. Genoeg variabelen in het land van het 3D virus.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3716
Re: Onshape cursus
« Reactie #155 Gepost op: 05 augustus 2020, 21:10:41 »
Maar voor je aan een printer denkt, eerst goed leren ontwerpen. Vandaag heeft zich nog niemand gemeld voor de cursus. Maare ... dat kan nog, hoor.
Hans, vind je 80 nieuwe leerlingen nog niet genoeg?
Zo dit draadje volgend word ik al lekker gemaakt over printen en lasersnijden op de voorgaande pagina's, maar ík heb me nog maar pas aangemeld voor de cursus en ben volop aan de studie. Een prille beginner dus. Begonnen met de Nederlandse handleiding, maar toch maar in het diepe gesprongen en de Engelstalige studie opgepakt. Ik ben nu de wellicht welbekende 'do nothing machine' met de tutorial mee aan het tekenen, nadat ik hem eerst volledig bekeken, had. En dat gaat nog wel even zo door, ik ben nog wel even zoet totdat ik mijn eigen eerste ontwerp kan laten zien of sterker nog, kan (laten) printen. De zorgen om wat voor printer, materiaal, krimp, kan ik mooi nog een tijd voor me uitschuiven.

Nu heb ik me wel aangemeld voor de app groep, maar ik ben eigenlijk een pc man en heb liefst dat grote scherm en toetsenbord voor me. Dat gepriegel op die phone vind ik eigenlijk een heel gedoe. Plus het is dubbelop, maar enkel de pc zal voor mij genoeg zijn. Ik zal dan ook weinig tot niets appen. Wel meelezen uit interesse en om van te leren. Eigenlijk wou ik dat gewoon even vertellen allemaal. Vragen heb ik genoeg, maar ook de antwoorden weet ik te vinden tot nu toe. Ik meld me weer als ik echt iets te melden of te vragen heb. :)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6109
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Onshape cursus
« Reactie #156 Gepost op: 05 augustus 2020, 21:50:30 »
@andrevdg

Het gaat erom dat anderen het snappen wat ermee bedoeld wordt. (y) (y)

Ik print het laatste halfjaar ook met water resin. (123-3D DLP resin en Anycubic s)
Is even wennen om de instellingen goed te hebben, maar ik heb er goede ervaringen mee.

Ronald
(tip:    ik UV hard uit ook ondersteboven)
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2020, 11:24:19 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: Onshape cursus
« Reactie #157 Gepost op: 06 augustus 2020, 10:25:14 »
@Huub,

Of ik 80 cursisten nog niet genoeg vind? Nou gelukkig kunnen veruit de meesten zich prima redden zonder ondersteuning. Of zijn stilletjes alweer afgehaakt. En zij die even hulp nodig hebben, helpen elkaar. Dat daar een WhatsApp groep voor wordt gebruikt, komt omdat het BNLS forum - op een paar uitzonderingen na - geen gesloten gebruikersgroepen kent. De BMB-module groep maakt ook gebruik van zo’n WA groep. En de Modulegroep.nl heeft zelfs een apart forum.

Het tempo waarin men door de lesstof hobbelt, is erg verschillend. De meeste doen het op hun gemak, anderen gaan als een speer. Dat maakt dat een enkeling al aan het printen is, of dingen laat printen.

Dus doe gewoon je ding, en als je vragen hebt, horen we het wel. Of je belt een van de WA groepsleden gewoon op. Kan nl ook via de WA groep.

Gr, Hans

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re: Onshape cursus
« Reactie #158 Gepost op: 06 augustus 2020, 18:16:53 »
Het werk van een geduldige beoefenaar.
Gaat verzonden worden.

Ronald Visser




Het even gedurd vanwege de vakantie, maar ik heb de strooimiddelkisten van een kleurtje voorzien, zie hier het resultaat. Ik vind ze leuk geworden, al zouden ze wellicht wat gladder kunnen (van een afstandje zie je dat niet).



Ronald, nogmaals bedankt voor het printen.

Nu ga ik gauw weer verder met de cursus  ;)
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1627
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Onshape cursus
« Reactie #159 Gepost op: 06 augustus 2020, 19:21:17 »

Nu heb ik me wel aangemeld voor de app groep, maar ik ben eigenlijk een pc man en heb liefst dat grote scherm en toetsenbord voor me. Dat gepriegel op die phone vind ik eigenlijk een heel gedoe.

Misschien is dit een idee ?

https://web.whatsapp.com/

openen op je computer , 1 x je telefoon linken , en dan gewoon whatsapp op een groot scherm .(wel telefoon in de buurt houden)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3716
Re: Onshape cursus
« Reactie #160 Gepost op: 06 augustus 2020, 19:44:24 »
@Hans,  (y)
@ronald1956, gedaan, dankjewel.  (y) 

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6109
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Onshape cursus
« Reactie #161 Gepost op: 06 augustus 2020, 20:05:45 »
Ziet er goed uit Bart  (y)
Met een vergrootglas iets bekijken dan zie je al snel wat.

Ronald Visser
(Eventjes 1000 korrel schuurpapier erover).

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: Onshape cursus
« Reactie #162 Gepost op: 07 augustus 2020, 20:19:53 »
Ik sprak vanmiddag enkele Onshape cursisten. Beiden gaven aan om even te stoppen omdat ze het tempo niet kunnen volgen. Dat is uitdrukkelijk niet de bedoeling. Iedereen volgt het programma in eigen tempo. Vlug of juist op zijn gemakkie maakt niet uit. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust. Het team van begeleiders staat klaar om je te helpen.

Gr, Hans

coldforged

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Onshape cursus
« Reactie #163 Gepost op: 08 augustus 2020, 08:55:36 »
Dat was dacht ik toch ook de insteek er van?
In ieder geval ben ik er een beetje doorheen gegaan en zelfs met een CAD achtergrond een prettige cursus..
Zondermeer beter dan de autocad cursus die als 'beginnercursus' toen aangeboden werd! Binnen een week begonnen die met hoe je een eigen library maakt bijvoorbeeld!

Henk de Vlaam

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Onshape cursus
« Reactie #164 Gepost op: 23 augustus 2020, 12:00:08 »
Zo maar voor de aardigheid: curvature in Jip-en-Janneke taal.

https://www.youtube.com/watch?v=X714INhNYL0&feature=youtu.be

Kijkwaardig voor de treinbouwers die vloeiende overgangen (willen) maken.
Groeten, Henk

http://www.tinyurl.com/pdf3dboek voor het gratis Onshape lesboek "3D | Van ontwerp tot print"