Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
PB Models, ICR-rijtuigen door 4020 281-4
Vandaag om 10:13:41
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
Oude metalen trafo's gebruiken....... door hervé
Vandaag om 10:11:58
De Hondsrugbaan door Wim Vink
Vandaag om 10:06:26
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:26:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 09:07:55
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
Baanplan Bührtal VI door nachbar
Vandaag om 08:23:15
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:38:51
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Dave.......
Vandaag om 02:18:43
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
15 april 2024, 23:55:32
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 april 2024, 20:07:11
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
15 april 2024, 19:11:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 april 2024, 19:00:51
  

Auteur Topic: Initiatief Tramweg-Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes  (gelezen 8739 keer)

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
...  Ook nog een keer met een HTM motorrijtuig 78 (?) opgereden ,maar in een SUN tram zelf heb ik nooit gezeten.
 Peter

Dat was de H.T.M. 58, Peter:


SUN0010 by Tramweg Stichting, on Flickr

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Dan is die er bij een revisie  zeker   vanaf gehaald?
 Vroeger had hij hem wel . :(
 Ik heb het bedrijf  bij een NVBS excursie bekeken ,toen waren er nog geen trams. Ook nog een keer met een HTM motorrijtuig 78 (?) opgereden ,maar in een SUN tram zelf heb ik nooit gezeten.
 Peter

Vermoed bij de grote revisie dat de nieuwe kop er opgekomen is.

Kuijpers heeft ooit is een kleine messing serie laten maken. 15 stuks ofzo?
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
Hebben ze nog oude koppen liggen? Zou toch mooi zijn in de eerste uitvoering.
Groetjes Patrick

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10562
Volgens mij bestaat de ‘oude kop‘ uit niet meer dan twee koplampen en een gedeelde voorruit.
De nieuwe is volgens mij een voorzetneus die voor het hele front is gezet. Aan de zijkant kun je de contouren van de oude neus nog zien. Origineel vind ik hem wel op z’n mooist, maar in huidige staat is ook prima. Wel belangrijk om te bewaren.
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2020, 15:27:56 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
Want dat zou dan weer een discussie op kunnen leveren,zo laten of zoveel als doenlijk terugbrengen in de oude staat, dan oogt ie wel op en top 80's !
Groetjes Patrick

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
En bedankt voor dit draadje...merk gelijk weer dat de tijd harder gaat dan me lief is  :)
Ik ben er ook mee opgegroeid, eerst met West Nederland bus uit Harmelen en dan het 24 Oktoberplein over rennen om de tram naar de OSG te halen
En later nog op de puntenburg MDGO  ook steeds je nek breken over de rails als het weer eens te gezellig was op school ( tja... hotelschool  :) )

En zelfs nu heb ik er last van, leuk dat ze de trams gaan vervangen, maar ik hoop dat het snel klaar is, rustig biertje drinken op het balkon zit er nu even niet in  :) :)

20200606_112656 by Marty van Beek, on Flickr


20200606_112741 by Marty van Beek, on Flickr

Maar het zou leuk zijn, als ze er 1 kunnen behouden, en inderdaad met de oude neus, puur uit nostalgie, ook al lijkt het nog vorig jaar 



Mvg Marty,

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Volgens mij bestaat de ‘oude kop‘ uit niet meer dan twee koplampen en een gedeelde voorruit.
De nieuwe is volgens mij niet een voorzetneus die voor het hele front is gezet. Aan de zijkant kun je de contouren van de oude neus nog zien. Origineel vind ik hem wel op z’n mooist, maar in huidige staat is ook prima. Wel belangrijk om te bewaren.
Ik denk dat dat alleen van toepassing is als je alleen naar de buitenkant kijkt, echter is aan het interieur ook het compleet inwendige van de cabine mee veranderd.

Er is destijds een compleet ander front opgekomen, en als je er wat langer naar kijkt dan zit je ook wel meer verschillen zoals bijvoorbeeld de vorm dan de filmkast en de vorm van het dak ter plaatse, pasvorm van de frontruit enz.
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2020, 01:48:21 door Thom »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1679
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen


Voor wie zelf eens een bouwpoging wil wagen. Tekening waarschijnlijk ooit eens op een open dag gekregen.

Martijn

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6426
Hij stond niet op de longlist, maar ik heb de tekening toch maar opgeslagen.

Is het heel toevallig dat het profiel van de kop van opzij nogal lijkt op dat van een Haagse GTL8?

Mvg, Paul
Boomshanka!

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Niet persé nee.

Typisch jaren 80 ontwerp.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6426
Precies, gewoon tijdgeest & toeval:  8)



mvg, Paul
Boomshanka!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10562
Het is nou ook weer niet het toppunt van design...
Platte kop en daar dan een gedeelde, schuine en iets naar binnen vallende ruit in. Beetje een Düwag-neus maar dan vierkant, met wat afrondingen. Wel klassiek tram wat mij betreft.  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6426
Je kan er niet héél veel kanten mee uit, inderdaad. Echter, ik vind het opvallend dat ook de verhoudingen, de plek waar de knikken zitten, de hellingshoek van de ruit et cetera, allemaal 1 op 1 overeen komen. Alsof er begonnen is met de tekening van de GTL8 en daarop gevarieerd.

Wel handig wanneer er nog oude koppen moeten worden gefrankensteind; je kan materiaal van sloop GTL's gebruiken. Alleen een stukje verbreden in het midden...  :)

mvg, Paul
Boomshanka!

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Ondank de ideeën die NS had durfde Matereel en Werkplaatsen zelf niet eigen tram te ontwerpen volgens Hans Kaper tijdens een NVBS lezing. NS vond het bijvoorbeeld niet wenselijk dat er een dure grote draaischijf in de geleding werd toegepast zoals de meeste gelede trams toen wel hadden. Het NS constructie bureau heeft toen een ontwerp en bestek door Duewag laten maken. Hiervoor stond o.a. de Frankfurter P8 Strassenbahn model. Duewag kreeg geen voorkeur maar mocht ook mee inschrijven op de bouw. Het was uiteindelijk best opmerkelijk dat de bouw naar SIG en BBC ging. Duewag het meer met Siemens.
Jeanne Kok

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4111
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Dat is op zich niet heel vreemd Paul, als de vloer op dezelfde hoogte zit ten opzichte van de rails, is er een ideale positie qua stoelhoogte en zichtlijnen voor de trambestuurder. Dan is de onderkant van de voorruit grofweg bepaald. Staande passagiers willen ook naar buiten kijken, dus is de bovenzijde van de ruiten opzij grofweg duidelijk. Aangezien er (jaren 80) nog sprake van was dat er verband was tussen de (fysieke) lijnfilmkast en de rest van de tram is het logisch deze te laten lijnen. En dan is de maat van de voorruit bepaald. Schuin achterover was destijds handig vanwege reflecties, daar was ook een ideale helling voor.
Met dat in het achterhoofd is het verwonderlijk dat er nog zoveel verschillen zijn  ;) .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.