Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: 1e modelspoorbaan  (gelezen 23056 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #150 Gepost op: 11 juni 2020, 20:02:42 »
@Michel, Modelspoorfan,

In Bad Bentheim verloopt het proces wat eenvoudiger. Daar ligt aan de An Bahndam ook een houthandel. Het hout komt via het spoor binnen, wordt op vrachtwagens geladen en gaat dan het terrein op. Het komt komt op dit soort wagons.



Foto van Sleutelspoor (http://sleutelspoor.nl/projecten/boomstammen/)

Maar dat kan ook in een andere wagon. Een platte wagon met 2 assen en wat rongen bijv. Zie ook weer Sleutelspoor.

Van je ovaal takt dan 1 wissel af waar je de wagons opzet voor ontladen. Het gerede hout gaat dan via vrachtwagen verder naar de consument, dus niet meer via het spoor. (Maar dat mag natuurlijk wel, het is jouw feestje).
De andere wissels kun je dan voor iets anders gebruiken.

Even wat uitleg. Dit spoor liep vanaf Bentheim Noord naar Gronau. Het ligt er nog maar ik weet niet of het nog gebruikt wordt. In ieder geval wordt het stuk tot zeg maar aan die houtzagerij gebruikt om een een containertrein op te zetten, of een andere trein. En dus ook om hout te ontladen.  Zie

google maps
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2020, 20:06:02 door Jeronimos »
Jeroen

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #151 Gepost op: 11 juni 2020, 21:39:06 »
@ Modelspoor fan: Ik snap dat je heel enthousiast bent (en dat is ook helemaal niet erg) en misschien ben ik wel een beetje een ouwe zeur (met m'n 32 jaar ;D ) en is dit gewoon 'de moderne tijd', maar: je springt van de hak op de tak en wilt van alles, ook veel waar eigenlijk geen ruimte voor is.
Dat herken ik, dat heb ik zelf ook gehad. Een maagdelijke houten plaat werd binnen korte tijd helemaal volbedacht met huisjes en andere zaken en uiteindelijk bleek je toch altijd weer te weinig ruimte te hebben voor alles waar je van droomde.

Maar daardoor vind ik het ook wat onaardig richting enkele leden die je nogal gerichte vragen hebben gesteld over je ervaring en dergelijke. Waaronder ik.
Om hier bij te blijven:
[...]rails moeten afzagen met een fijn zaagje pf een dremel oid (ik weet niet wat er thuis aan gereedschap is).
Dit is misschien wel het allerbelangrijkste.

Ik ben elektromonteur van beroep en heb dus een hoop gereedschap. Ook m'n pa heeft een opleiding tot elektromonteur gevolgd en heeft daardoor veel gereedschap, naast wat er daarna aangeschaft is en geërfd is.
Ook m'n moeder heeft een hele hoop, maar dan voor edelsmeden.
Maar het betekent gewoon dat ik heel veel zelf kan doen en ik zowel mijn vader als moeder om hulp kan vragen als ik er niet meer uit kom, hoewel het tegenwoordig steeds vaker andersom is.

Dus, zou je eens willen benoemen wat je hebt? Het maakt heel veel uit in wat we je aan kunnen raden. Als zelfs simpele dingen als schroevendraaiers, boren en een boormachine/schroefmachine of handboor en een handzaag ontbreken, wordt het erg moeilijk.

Daarnaast: kun je hulp vragen aan je ouders, een broer of zus? Gereedschap hebben is 1 ding, er ook mee om kunnen gaan is twee (en enige basiskennis van het materiaal is ook wel handig).

Ook heb ik je gevraagd of je (mogelijk) je baan gedeeltelijk scharnierend over je bed kan bouwen om wat meer ruimte te hebben om te bouwen, maar daar heb je nog geen antwoord op gegeven.

Je bent een aardig eind zoals je op je eerste foto liet zien, ik durf zelfs wel te zeggen: verder dan ik op die leeftijd was.
Maar als je gerichtere antwoorden wil, is het misschien handig om iets meer tijd te nemen de reacties van anderen te lezen.

Zoals gezegd: dit is misschien een 'ouwe zeur' reactie. Toen ik begon was er geen internet en moest je informatie uit de bibliotheek halen, of bij de modelbouwclub in de buurt óf bij een bevriende modelbouwer.
Het informatie-aanbod voor jou is nu gigantisch en zelfs onvoorstelbaar groot.
Dat zou best de reden kunnen zijn dat je reageert zoals je reageert. Ik kon alleen maar met de Faller-catalogus van 'm opa op schoot dromen van al die mooie gebouwen en dingen die daar in stonden
das waar maar ik heb geprobeerd een diorama te maken maar het is helaas zo lastig om het zo realistisch te maken
Om je een idee te geven: mijn eerste 'diorama', maar dan puur om mee te oefenen. Ik heb inmiddels veel geleerd (dat wat je ziet is uit 2008 of zo) en heb ook andere gereedschappen aangekocht in de tussentijd, dus ik denk dat het nu al beter wordt.

Een oefendiorama van mij van 10 jaar (of zo) terug

Maar dit:
Oefening baart kunst.
Is ook heeel belangrijk. Ik zit ook op dansen: als ik niet oefen, bak ik gewoon niets van nieuwe passen. Ik moet het blijven herhalen. Zo ook met modelbouw. Hoewel herhalen niet meteen het toverwoord is, wordt je wel steeds beter hoe vaker je het doet.

Modelspoor fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #152 Gepost op: 11 juni 2020, 22:51:01 »
ik heb het gelezen ik ga is gw proberen stap voor stap een mini stukje op de baan versieren alleen kijken hoe ik aan spullen kom maar dat komt wel goed ik merk dat ik veel te snel wil gaan dus ga ik een schema maken van wat er moet gebeuren en dat rustig aan doen

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #153 Gepost op: 12 juni 2020, 08:53:16 »
Dat is het inderdaad.... je wilt veel te snel. Is niet erg maar je zult door het te doen de ervaring moeten krijgen ;)

Modelspoor fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #154 Gepost op: 12 juni 2020, 09:05:09 »
wat voor spul gebruiken mensen om over het piepschuim te doen als je een diorama gaat maken ik keek een filmpje maar wist niet wat het was

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #155 Gepost op: 12 juni 2020, 09:33:57 »
Het eenvoudigste is papier maché.
Met behangsel lijm en stroken papier.

Stroken papier kan zijn wc papier of keukenpapier, maar ook de eerste lagen van kranten papier is mogelijk.

1  Neem een strook krant leg deze in de lijm. Heel eventjes, haal deze eruit en leg op de plaats. Papier is nat dus gaat kapot.
of
2 strijk de plaats waar je wilt plakken met lijm in. papieren strook erop etc.
of
3 maak proppen papier,  lijm de plaats in en plak vast (zo maak je een licht gewicht berg), Later afdekken met stroken papier.
of
4 maak lijm in een emmer. Gooi daarin heel veel papier snippers. goed roeren tot je een brij (pap) massa krijgt. Dit op de ondergrond smeren (net als plamuren)

Een moeilijkere methode is werken met gips of stuc (roodband. geelband etc..)

Genoeg te vinden op het internet.
Ga daar eens meer tijd aan besteden: zoeken en kijken op internet. Daar is al zo veel over te vinden.

n-project bv

Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2020, 13:24:10 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #156 Gepost op: 12 juni 2020, 20:31:01 »
Het gerede hout gaat dan via vrachtwagen verder naar de consument, dus niet meer via het spoor. (Maar dat mag natuurlijk wel, het is jouw feestje).

Dat ik juist kies voor een aanpak zoals beschreven is niet vanwege de realiteit, maar vanwege het rangeerplan. Sporen staan vol en daar tussendoor moeten er wagons naar een ander spoor gereden worden. Gewoon om het puzzelen leuker te maken.
Er zit geen voorbeeldgetrouwe gedachte achter. Het ging mij puur om het speelplezier, de trein een doel te geven, zonder dat er allerlei verschillende industriële aansluitingen nodig zijn.

Groet,
michel

Modelspoor fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #157 Gepost op: 14 juni 2020, 12:50:20 »
moet ik het rangeerterein grijs maken dat het lijkt al beton

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #158 Gepost op: 14 juni 2020, 13:32:05 »
Rangeerterreinen liggen niet allemaal op beton hoor ;) Maar het mag wel.

Modelspoor fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #159 Gepost op: 01 juli 2020, 10:59:25 »
wat is handig om nu op dit moment te kopen ik heb nu een station boompjes grasmat loc loods zelf gemaakt met stoplicht

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #160 Gepost op: 01 juli 2020, 11:20:32 »
wat heb je nodig?
Laat eens een plaatje zien van wat je nu hebt opgebouwd. En wat mis je zelf?

Groet,
Michel

Modelspoor fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #161 Gepost op: 01 juli 2020, 11:33:44 »
nou het is supper lelijk wat ik heb gebouwd de twee gebouwen staan alleen op gras.

Stieven76

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #162 Gepost op: 01 juli 2020, 11:36:58 »
wat is handig om nu op dit moment te kopen ik heb nu een station boompjes grasmat loc loods zelf gemaakt met stoplicht

Dat hangt af van wat je wil gaan bouwen. Zomaar gewoon wat dingen aankopen ben je niet veel mee, je moet weten welke richting je ongeveer wil uitgaan. Anders ga je waarschijnlijk geld uitgeven aan dingen die je later niet gebruikt. Zeker als je goed op je budget moet letten is het belangrijk om niets overhaast aan te kopen.

Youtube staat vol met video's over hoe diorama's te bouwen, bekijk deze eens en dan zie je al veel beter welke basis materialen je nodig hebt. Ik bekijk veel van zulke filmpjes om ideeën op te doen waar ik dan uiteindelijk niets mee doe uit tijd/plaats -gebrek. :P
Veel strooi materialen zoals zand kan je gemakkelijk zelf uit de natuur halen en kost je dan ook niets. Wel even opzoeken hoe je ze moet behandelen voor gebruik.

Heb je Menno's post wel goed gelezen? Daar staan een aantal vragen in waarop je nog steeds niet geantwoord hebt.

Nog een tip, hier en daar hoofdletters en leestekens gebruiken maakt het voor iedereen aangenamer om je posts te lezen  ;)

Modelspoor fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #163 Gepost op: 01 juli 2020, 11:42:52 »
hoe reageer je?
ik was van plan om te beginnen met het rangeer stukjes

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #164 Gepost op: 01 juli 2020, 12:22:52 »
Rangeren is je eigen puzzeltje. Ik weet niet wat je baanplan is, maar mijn laatste voorstel was deze:


Een trein met een houtlading komt vanaf het ovaal en rijdt naar het station (rood is de lokomotief, bruin de goederenwagens)


De trein komt binnen op het eerste spoor.


De lokomotief rijdt naar de andere kant van de trein (dat heet ook: omlopen van de lokomotief).


De lokomotief koppelt weer aan en duwt de wagons naar het losspoor voor de boomstammen


De trein wordt gelost.


En nu zijn er mogelijkheden, die jezelf kunt gaan verzinnen (ik noem er drie):
De drie goederenwagons kunnen worden beladen met de planken die de houtzagerij heeft gezaagd.


Twee goederenwagons kunnen worden beladen met de planken die de houtzagerij heeft gezaagd, 1 goederen wagon word beladen met dingen bij de losweg.


1 goederenwagon wordt beladen bij de  houtzagerij, 1 bij de losweg en 1 blijft leeg.


Hoe zou je dit gaan oplossen? Dat mag je zelf gaan bepalen, er zijn voor dit spel geen regels voor. Uiteindelijk kan je die wel gaan stellen. Want veel rangeerbewegingen kost veel energie/brandstof.
Rangeren is puzzelen. En dat leer je door het te doen.  :D

Groet,
michel