Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:14:56
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Wasbenzine/residu  (gelezen 11699 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Wasbenzine/residu
« Reactie #15 Gepost op: 29 mei 2020, 16:38:52 »
Een waasje dat stof vasthoudt vind ik persoonlijk toch erg onhandig op mijn rails.
Hoe het ook zij, op mijn baan rijdt het allemaal prima - ook na drie weken vakantie - zonder veel gepoets aan de rails en zeker niet met wasbenzine.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Wasbenzine/residu
« Reactie #16 Gepost op: 29 mei 2020, 16:45:17 »
Ik maak mezelf graag wijs dat mijn anti-asb-aanpak er ook mee heeft te maken.  :)
Hoef je jezelf niet wijs te maken. ASB's zijn een bron van vervuiling op het spoor. Ik probeer er ook zo veel mogelijk van af te komen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Wasbenzine/residu
« Reactie #17 Gepost op: 29 mei 2020, 19:03:31 »
Op mijn schaal 0 baan kom ik toch ook  die zwarte plekjes op rails en wielen tegen;   vooral loopwielen hebben ze.
 Asb's zitten er op geen enkel  wielstel.; het zijn wielen van Slaters , als iemand die kent.
 Ik smeer de loks heel weinig of helemaal niet .want ik bouw meer dan ik rij.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Wasbenzine/residu
« Reactie #18 Gepost op: 29 mei 2020, 21:51:46 »
Hi All,

Elk oplosmiddel, zoals wasbenzine of alcohol, hexaan of noem maar op, laat een waas achter als je eerst 'schoonmaakt' en dan het oplosmiddel laat verdampen. Het opgeloste materiaal is er dan gewoon nog en wordt na het verdampen van het oplosmiddel keurig als een kring zichtbaar. Als je dat wil voorkomen moet je met veel oplosmiddel vaak het oppervlak reinigen, zodat het vuil echt verdwijnt.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Wasbenzine/residu
« Reactie #19 Gepost op: 29 mei 2020, 22:48:28 »
Het zou mij niets verbazen dat de meneer waarnaar Erik verwijst bewezen heeft dat het oppervlak van een glazen spiegel statisch geladen wordt als je het goed ontvet. Dan heb je eigenlijk bewezen dat wasbenzine beter ontvet dan spiritus.
Dat zou ook zo moeten zijn, omdat spiritus niets anders is dan ethanol met wat verontreiniging van oa methanol (daarom wordt afgeraden het - helaas voor sommige mensen - te drinken). Ethanol ziet er chemisch gesproken als volgt uit: CH3-CH2-OH. Het linker (apolaire) deel (CH3) zorgt ervoor dat vetten er zich prettig in voelen en het (polaire) rechterdeel (-OH) dat het zich prettig voelt in waterige omstandigheden (dat vinden een aantal mensen òòk prettig). Wasbenzine bestaat uit een heleboel verschillende organische oplosmiddelen die allemaal ervoor zorgen dat vetten er graag in oplossen (weinig geOH zogezegd). Daarom is wasbenzine beter in staat vetten op te lossen dan spiritus.

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Wasbenzine/residu
« Reactie #20 Gepost op: 29 mei 2020, 22:58:27 »
Daarom is wasbenzine beter in staat vetten op te lossen dan spiritus.

Klopt, dat spreek ik ook niet tegen. Maar ook:

Dat iets goed schoonmaakt, sluit natuurlijk niet uit dat er een residu achter kan blijven.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Wasbenzine/residu
« Reactie #21 Gepost op: 29 mei 2020, 23:02:38 »
De definitie van schoon is ongeveer dat er geen residu achterblijft.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Wasbenzine/residu
« Reactie #22 Gepost op: 30 mei 2020, 02:24:58 »
De vraag is misschien ook, is het achter blijvende residu afkomstig uit het gebruikte reinigings middel, of is het gewoon een restant van het eerder reeds aanwezige vuil ?

Je kunt het wel oplossen, en het reinigings middel verdampt wel, maar doet het opgeloste vuil dat ook ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Wasbenzine/residu
« Reactie #23 Gepost op: 30 mei 2020, 09:51:53 »
Het verhaal dat wasbenzine een vettig residu achterlaat zingt al geruime tijd rond. Ik had eerder al proefjes gedaan om dit te weerleggen, maar dat was steeds op messing. De spiegelproef leek me wel een goed idee, als er een residu achterblijft dan is dat juist op een spiegel goed te zien.

Gisteren ook maar eens geprobeerd. Eerst met een beetje wasbenzine uit een potje waar ik al wat onderdeeltjes in had gespoeld. Beetje op de spiegel gegoten en gewacht tot het verdampt was. Resultaat: een wittige aanslag, maar die was niet vettig. Was met een droge doek makkelijk weg te poetsen.
Daarna uit de fles een plasje schone wasbenzine op de spiegel gegoten. Na een paar uur gaan kijken: de spiegel was nog nooit zo blinkend schoon geweest.

Conclusie: als wasbenzine een residu achterlaat dan is dat vuil wat er al in zat. Nieuwe, schone wasbenzine verdampt restloos. Een conclusie die ik op grond van eerdere proeven ook al had getrokken.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Wasbenzine/residu 2
« Reactie #24 Gepost op: 30 mei 2020, 10:01:20 »
Je kunt het wel oplossen, en het reinigings middel verdampt wel, maar doet het opgeloste vuil dat ook ?

Als dat opgeloste vuil opeens zou verdampen, waarom verdampte het dan niet voordat je het probeerde weg te halen? ;)

Klopt, dat spreek ik ook niet tegen. Maar ook:

Dat iets goed schoonmaakt, sluit natuurlijk niet uit dat er een residu achter kan blijven.

Eigenlijk wel. Wasbenzine is een gevolg van raffinage dmv destillatie. Fracties van de aardolie met ongeveer hetzelfde kookpunt worden op die manier van elkaar gescheiden, maw wasbenzine bevat allemaal verschillende aardolieproducten die gemeenschappelijk hebben dat ze hetzelfde kookpunt hebben. Dat betekent dat ze allemaal op dezelfde manier verdampen. Als er al verontreiniging zou meekomen, dan zou dat vooral van fracties zijn die een net iets hoger of lager kookpunt hebben en heel sporadisch misschien een minimaal spettertje met een veel hoger kookpunt. Op de grote hoeveelheden in een raffinaderij zal de verontreiniging in de wasbenzine homeopatisch verdund zijn. Als je wasbenzine op een normale manier gebruikt, dus op een doekje, dan is de kans groter dat je verontreiniging uit de doek ziet als de wasbenzine is opgedroogd.

EDIT: Klaas had inmiddels de resultaten van zijn praktijkonderzoek gepubliceerd. Die kloppen dus met de theorie.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2020, 10:03:27 door 1200blauw »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Wasbenzine/residu
« Reactie #25 Gepost op: 30 mei 2020, 12:40:12 »
Heb zelf de boel nooit wetenschappelijk aangepakt maar de ervaringen die ik heb uit allerlei omstandigheden (thuis, beursbanen, miniworld) is dat je met ontvettingsmiddelen alleen ellende op je nek haalt. Beetje vet op t spoor is heel nuttig om oxidatie tegen te gaan, locje drukt wel door vet heen maar niet door harde oxide.
Dus uh ja, wasbenzine, heel nuttig om modellen te ontvetten voor je ze in de verf zet ofzo (doe ik eigenlijk ook nooit) maar gebruik t maar niet op je rails.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Wasbenzine/residu
« Reactie #26 Gepost op: 30 mei 2020, 13:45:39 »
Floris, daar heb je een punt. Een dun waasje vet of olie op de rails doet geen kwaad. Zie b.v. de ATF discussie. Ik gebruik wasbenzine nooit om rails schoon te maken, dat doe ik uitsluitend met zo'n poetsblokje.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Wasbenzine/residu
« Reactie #27 Gepost op: 30 mei 2020, 14:05:28 »
ja hier idem, een keer de boel schoon raggen met een blokje, beetje atf uitrijden en dan zo af en toe een keer een wagen met poetsblokje zonder enige druk erop een beetje over t spoor laten slieren om losse troep weg te harken (stof en verf van wagenwielen, want heb alle wagenwielen een keer gespoten en daarna gaan rijden zonder loopvlakken schoon te maken. Beetje zoiets als antislipbandjes maar erger en bovendien op alle wagenwielen. 8)  (y) )
Alles bijmekaar werkt t heel aardig zo, en dat mag ook wel want uh ja, mijn baan is zo'n beetje de grootste ramp die je hebben kan wat dat betreft, rangeren met tweeassertjes terwijl je nergens fatsoenlijk bij de rails kunt om te poetsen.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1531
Re: Wasbenzine/residu
« Reactie #28 Gepost op: 30 mei 2020, 14:56:53 »
Beetje vet op t spoor is heel nuttig om oxidatie tegen te gaan

Hallo

Märklin adviseerde al jaren geleden om je rails met petroleum te reinigen. Precies om die reden.
De zwarte strepen op je doek zijn ook meestal geen troep, maar het oxide dat je van de rail afwrijft. Beetje als zilver poetsen dus.

Bart

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Wasbenzine/residu
« Reactie #29 Gepost op: 30 mei 2020, 15:11:41 »
Beetje vet op t spoor is heel nuttig om oxidatie tegen te gaan

'tuurlijk, joh. Lekker dik invetten, dan weet je zeker dat je geen elektrische verbinding en totaal geen grip meer hebt. Tsss...  :-(