Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 13:48:54
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 13:46:19
Sikje 225 door DH1-3104
Vandaag om 13:45:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
DCM motor van Märklin demonteren. door saskia
Vandaag om 13:23:43
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door R1954
Vandaag om 13:10:11
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
Piko 2025 door Pukkie
Vandaag om 12:48:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 12:45:02
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:38:40
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door R v/d Hoven
Vandaag om 09:53:55
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
  

Auteur Topic: Lengte bezetmeldsectie bij n-spoor?  (gelezen 1292 keer)

Albert4

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Lengte bezetmeldsectie bij n-spoor?
« Gepost op: 28 May 2020, 15:15:16 »
Een maand geleden schreef ik dat ik de baanelektronica van mijn te bouwen baan beperkt wilde houden. Toch heb ik het gevoel dat het goed is om bij de bouw mijn baan in blokken in te delen en per blok 2 secties aan te brengen. Voor je weet maar nooit of ik toch nog eens een stapje verder wil gaan richting Koploper.
Mijn baan wordt niet zo groot 65x140cm. Het kortste (stations)blok (tussen 2 wissels) is 444 mm en mijn treinen worden zeer waarschijnlijk nooit langer dan die 44cm.
Kan de lengte van een bezetmeldsectie 111mm zijn? Of moet het langer worden? Het maximum is hier 222mm (maar dan is er geen ongedetecteerd tussenstuk).
« Laatst bewerkt op: 28 May 2020, 19:00:57 door Bert van Gelder »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: lengte bezetmeldsectie bij n-spoor
« Reactie #1 Gepost op: 28 May 2020, 16:39:54 »
Mijn ervaring is dat de korste lengte het beste rond de 150 mm gekozen kan worden. Hierdoor worden ook de langere personen wagons gedetekteerd. Bovendien heeft een trein nog eneige aftsand nodig om werkelijk tot stilstand te komen. Ik zou zeggen deel je blok van 444 mm in tweeen en vergeet het middenstuk.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Albert4

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Lengte bezetmeldsectie bij n-spoor?
« Reactie #2 Gepost op: 30 May 2020, 10:29:35 »
Gerard, bedankt voor jouw antwoord. Daar kan ik voor de rest van de baan ook wel mee uit de voeten.

Groet van Fred

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Lengte bezetmeldsectie bij n-spoor?
« Reactie #3 Gepost op: 30 May 2020, 14:43:59 »
Voor je weet maar nooit of ik toch nog eens een stapje verder wil gaan richting Koploper.... Het kortste (stations)blok ...
Als je alle opties open wil houden, dan is dit een goed uitgangspunt. Als je tevens wil ont- en vooral wil aankoppelen, dan moet je aan de aankoppelkant een apart detecteerbaar stukje spoor hebben. 111 mm voor een stopsectie is in schaal N wat aan de korte kant. Zelf gebruik ik 150 mm. Bij een bloklengte van 444 mm, neem ik: 150 + 144 + 150 mm. Dan kan ik aan beide kanten automatisch (!) een loc aankoppelen. Zoiets kan met iTrain. Of het met Koploper kan, weet ik niet.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.