Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:38:20
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
  

Auteur Topic: Open of dichte tafel?  (gelezen 1466 keer)

MartijnvdL

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Open of dichte tafel?
« Gepost op: 26 mei 2020, 09:44:12 »
Goedemorgen!
Ik ben een nieuw begin aan het maken met een H0-baan van 2,2 bij 1,2 meter. Sporenplan is afkomstig van onderstaand plaatje, met het landschap ga ik wel dingen anders doen. Ik twijfel alleen sterk tussen het type onderbouw: Een open of dichte tafel. Ik wil veel doen met glooiing in het landschap (voor zover mogelijk op deze oppervlakte), wat wellicht pleit voor een open tafel. De beperkte oppervlakte pleit misschien juist meer voor dicht. Hebben jullie nog tips/inzichten die helpen bij de keuze? Bedankt voor de reactie!


Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Open of dichte tafel?
« Reactie #1 Gepost op: 26 mei 2020, 09:54:22 »
Goedemorgen Martijn,

Het sporenplan laat een flink hoogteverschil zien, omdat de rondgaande baan onder het -horizontaal liggende- emplacement doorgaat. In jouw situatie zou ik een open frame gebruiken. Aan een dichte plaat als ondergrond heb je niet veel.

Wolter
Moins mais mieux.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
Re: Open of dichte tafel?
« Reactie #2 Gepost op: 26 mei 2020, 09:55:31 »
Open.

Kun je overal altijd veel beter bij (vanaf de onderkant dus). Alleen stroken waar de sporen liggen.
En wil je ook die rivier, maakt dat het alleen maar makkelijker. Niveau 0 is dan de bodem van die rivier en vandaar omhoog werken.
Ook een ontsporing in de tunnel kun je makkelijker verhelpen.

Succes!
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

MartijnvdL

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Open of dichte tafel?
« Reactie #3 Gepost op: 26 mei 2020, 10:16:45 »
Dank voor jullie reacties! Bereikbaarheid van storingsgevallen is idd wel een ding.

Áls het een dichte tafel was geworden had de plaat zowieso al op niveau -1 gelegen (waar tevens de rivierbedding ligt, de 2 bruggen liggen op niveau 0), maar dan had ik wel heel veel landschapsmateriaal bovenop moeten leggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Open of dichte tafel?
« Reactie #4 Gepost op: 26 mei 2020, 10:52:47 »
Je kunt ook voor een tussenvorm kiezen. Begin met een vlakke plaat en teken daar het sporenplan op. Zaag de spoorbedding uit en breng die op hoogte met steunen er onder. Je bent dan vrij om vloeiende overgangen te maken naar de verschillende niveaus. Op plekken waar sporen elkaar kruisen moet je dan wel een stukje tussenvoegen.
Het restant van de vlakke plaat laat je gewoon liggen, dat dient dan als basis waar je het landschap op laat steunen.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5676
Re: Open of dichte tafel?
« Reactie #5 Gepost op: 26 mei 2020, 12:02:53 »
Open, in elk geval de bereikbaarheid waarborgen.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0