Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door Bram w
Vandaag om 18:00:59
Verlichting Roco Blokkendoos (Sneak preview) door De eerste Ivo
Vandaag om 18:00:29
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Miniature Holland
Vandaag om 17:57:24
Marklin/Trix koploper door Martijn193
Vandaag om 17:56:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door hrp
Vandaag om 17:55:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:52:50
Het eiland Doodstil in H0 <0,5m2 door Noordernet
Vandaag om 17:42:19
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
Vandaag om 17:41:29
Testdiorama door Cyril Mariën
Vandaag om 17:29:50
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 17:23:36
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door the_gold
Vandaag om 17:18:08
Storing op mijn Multimaus. door henk
Vandaag om 16:50:02
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:27:52
PB Models Herfstnieuwtje 2023 door Lolke Bijlsma
Vandaag om 16:23:16
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:12:26
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
Vandaag om 16:04:55
Arcomora: ARLOCO bezetmelder door Overet
Vandaag om 14:28:21
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 14:03:28
Overloopwissel in iTrain (i.c.m. Dinamo) door Josephes
Vandaag om 13:53:30
Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan? door Erik
Vandaag om 13:42:26
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 13:33:23
Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen' door Robert39
Vandaag om 13:27:22
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 12:17:50
Piets Pieck Plein door Voorschot
Vandaag om 12:15:28
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2) door Ronald Halma
Vandaag om 11:54:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:22:37
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 11:11:59
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 11:11:09
Een Nederlandse modelbaan omstreeks de jaren 70/80 door cor_b
Vandaag om 10:08:11
Dagelijks 21-29 oktober 2023 Bello festival SHM door Seinhuis
Vandaag om 10:06:37

Auteur Topic: Inhoud van VTG ketelwagons, bij DSM Delft?  (gelezen 7466 keer)

Cargo Frank

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Re: Inhoud van VTG ketelwagons, bij DSM Delft?
« Reactie #30 Gepost op: 21 februari 2008, 00:43:44 »
DSM Gist ontvangt heden ten dage ammoniakwater van DSM Geleen in VTG ketelwagens en zwavelzuur in Nacco ketelwagens van Nyrstar Budel (voorheen Budelco etc.). Tot begin jaren negentig ook nog trimethylchloorsilaan in 2-assige blauwe Wacker ketelwagens en op containerwagens De Rijke tankcontainers, maar dat werd beëindigd door de omschakeling van een chemisch naar een bacteriologisch proces. Gist, alcohol en melasse e.d. worden al decennia niet meer per spoor afgevoerd.
Het aantal actieve fabrieken op het DSM Gist terrein is de laatste jaren behoorlijk verminderd. Door de komst van de spoortunnel in Delft over een aantal jaren, is het ook nog eens onzeker of het spoorvervoer bij DSM Gist überhaupt nog wel een toekomst heeft.

Groeten,
Frank
(inwoner van Delft die het jammer vind dat er op dit forum onnodige "paniek" geschopt wordt over DSM)

stig

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 21 februari 2008, 04:18:28 »
Dank voor het verhelderende antwoord.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

spoorzolder

• Offline Offline
    • http://www.spoorzolder.nl
« Reactie #32 Gepost op: 21 februari 2008, 08:18:35 »
Citaat
(inwoner van Delft die het jammer vind dat er op dit forum onnodige "paniek" geschopt wordt over DSM)

als buurman van dsm (gist ) helemaal mee eens
gr.jan (uit delft dus)
kijk eens op http://spoorzolder.nl/baanplan-page.html en volg de bouw van mijn baan

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #33 Gepost op: 21 februari 2008, 09:30:34 »
Het was/is niet mijn intentie om paniek of iets van dien aard te schoppen.
Waar het mij om gaat is dat ik een fabriek in een dichtbebouwde omgeving heb gevonden waar men VTG ketelwagons op het terrein laad en lost. Dat is wat ik intresant vind, en dat is waar ik meer van wilde weten.
Als ik dan vraag wat er vervoerd word in die ketelwagens, en ik hoor dan vervolgens diverse giftige stoffen, ben ik als stedenbouwkundige (in de leer) al snel geintreseerd in hoe men dat geregeld heeft omdat ik het simpelweg nooit mag ontwerpen zo vanwege de regelgeving  ;)

Ik wil dus geen paniek schoppen, ben geen activist of andersinds tegen DSM delft of DSM in het algemeen, en ik ben ook helemaal niet opzoek naar opinerende reacties....   Ja best saai inderdaad  ;)

Ik wil alleen graag voor me zelf op een rijtje krijgen wat men zoal met die VTG ketelwagons doet bij DSM Delft, en waarom.
De achterliggende reden geef ik er dan ook maar bij hoewel we dan eigenlijk een beetje afwijken van het grootspoor gebeuren.
Maar goed wellicht ziet u dan allen dat hier niet gaat om onjuiste bedoelingen maar om intresse!

Ik ben zoals al eerder in dit bericht vermeld bezig met een studie stedenbouw en dat boeit me mateloos! zeker wanneer dat in combinatie gaat met spoorweg vervoer! (zoals de meeste al weten ben ik helemaal into Nederlands jaren '90 spoorweg vervoer.)
Nu wilde ik een stuk baanplan ontwerpen met daarbij een voorziening voor VTG ketelwagons.. dus geen rangeerterrein waar er toevallig enkele staan, nee... maar bijvoorbeeld een laad/los instalatie bij een fabriek en dat midden in de stad als het even kan. Dus ik ben gaan zoeken naar voorbeelden in de echte wereld en kwam zo bij DSM Delft... Ik ben er enkele keren langs gereden om te kijken, en ik heb natuurlijk Sites van DSM uitvoerig gelezen. Vervolgens begreep toen nog niet precies wat men daar doet en waarvoor die ketelwagons gebruikt worden daar op het terrein.
Dus vandaar dat ik dacht, laat ik hier de vraag stellen wat men vervoert in die VTG ketel wagons?

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2008, 09:32:27 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #34 Gepost op: 21 februari 2008, 15:21:21 »
Groeten,
Frank
Helaas heeft onze regering alleen plannen gemaakt om in 2010 de DSM bedrijven allemaal, behalve Geleen, dicht te gooien. En ook alle soortgelijke bedrijven.
In maart meer bekend over het lot van DSM. Stelletje verantwoordelijkheidsafschuivers! >:(

Groeten uit de buurt van DSM Agro IJmuiden!
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de