Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 18:18:43
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
digitaal veranderd in 15 jaar door -Anton-
Vandaag om 17:01:53
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
  

Auteur Topic: Inhoud van VTG ketelwagons, bij DSM Delft?  (gelezen 8268 keer)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Inhoud van VTG ketelwagons, bij DSM Delft?
« Gepost op: 18 February 2008, 22:42:22 »
Beste medespoorders/ spotters.

Weet iemand wat er zoal in de ketelwagons van o.a. VTG bij DSM Delft vervoerd word?
Ik heb me rot gezocht op o.a. de volgende site maar ik kom er niet achter.  :-[
http://www.dsm.com/nl_NL/html/dgs/homepage.htm

Ze (DSM Delft) hebben er namelijk een fabriek zoals velen van ons wel weten dicht tegen de stad, en daarbij een prachtige niet al te grote locatie voor ketelwagons en een instalatie om die dingen te laden en lossen...
De vraag is alleen wat word daar geladen en gelost?

Bij voorbaad dank!

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 20 February 2008, 20:11:52 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Inhoud van VTG ketel bakken, bij DSM Delft?
« Reactie #1 Gepost op: 18 February 2008, 22:43:47 »
Als ik het me goed herinner van RR was het (o.a) zwavelzuur.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Inhoud van VTG ketel bakken, bij DSM Delft?
« Reactie #2 Gepost op: 18 February 2008, 22:46:00 »
Maar dat klinkt erg giftig en gevaarlijk voor zo dicht bij de stadsrand  :-[

Ik las ook op de site dat de fabriek de laaste decenia zich voornamelijk richt op gist voor bakkerijen en dergelijke met voetsel gerelateerde producten, maar ik kan me niet voorstellen dat dat vloeibaar is  :-[ en of dat dan thuis hoort in een VTG ketel bak zoals ik ze afgelopen weekend nog heb zien staan daar op het terrein.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Inhoud van VTG ketel bakken, bij DSM Delft?
« Reactie #3 Gepost op: 18 February 2008, 22:53:37 »
Nog leuker: het was zwavelzuur en ammoniak, zie het RR forum op 22 november. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Inhoud van VTG ketel bakken, bij DSM Delft?
« Reactie #4 Gepost op: 18 February 2008, 23:12:34 »
Dat maakt me meteen heel benieuwd naar vergunningen, stank en overlast circels... rampenplannen en weet ik veel nog meer!  :o

Die fabriek ligt nog geen 50 meter van de woonwiijken er omheen!

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Inhoud van VTG ketel bakken, bij DSM Delft?
« Reactie #5 Gepost op: 18 February 2008, 23:13:37 »
Misschien was dat een stille hint :P
Voor grootspoorfoto's zie site

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Inhoud van VTG ketel bakken, bij DSM Delft?
« Reactie #7 Gepost op: 18 February 2008, 23:47:28 »
Dat maakt me meteen heel benieuwd naar vergunningen, stank en overlast circels... rampenplannen en weet ik veel nog meer!  :o

Die fabriek ligt nog geen 50 meter van de woonwiijken er omheen!
Maar wie was er nou eerder, die Fabriek of die woningen....  ;)
« Laatst bewerkt op: 22 February 2008, 21:35:24 door Peter Korsten. Reden: Citaat ingekort. »

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Inhoud van VTG ketel bakken, bij DSM Delft?
« Reactie #8 Gepost op: 19 February 2008, 00:36:25 »
Ja dat is in Delft ook een leuke vraag want bijde zijn ze al van voor 1900.
De fabriek is van 1869.
En de binnenstad waar de woningen beslist ouder zijn dan van 1870, is op 200 meter afstand.

Verder heb ik door de bovenstaande link/zoekopdracht gevonden dat amonia 25% word vervoerd per spoor. Dit is een oplossing van amoniak in water.
Maar ik kan nergens vinden (of uitsluiten) of zoutzuur en zwavelzuur waarover ook regelmatig gesproken word per spoor vervoerd word  :-[

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Inhoud van VTG ketel bakken, bij DSM Delft?
« Reactie #10 Gepost op: 19 February 2008, 14:45:57 »
Ja dat is in Delft ook een leuke vraag want bijde zijn ze al van voor 1900.
De fabriek is van 1869.
En de binnenstad waar de woningen beslist ouder zijn dan van 1870, is op 200 meter afstand.

En om het helemaal leuk te maken zijn de woningen die het dichtst bij het complex staan intertijd door de fabriek zelf gebouwd ten behoeve van de fabrieksarbeiders.
De stichter van de fabriek J.C. van Marken was een bijzonder figuur.
« Laatst bewerkt op: 19 February 2008, 14:54:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

verzameldirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: Inhoud van VTG ketel bakken, bij DSM Delft?
« Reactie #11 Gepost op: 20 February 2008, 13:18:10 »
Wat is in vredesnaam een ketelbak  :D

Men spreekt normaal over een ketelwagen. ;D

Ik voel hier nattigheid, bij zo een taal gebruik denk ik dat men geen
echte insider is van de treinenwereld.

En ben bang dat zich hier een milieu activist heeft gemeld.  :P


mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Inhoud van VTG ketel bakken, bij DSM Delft?
« Reactie #12 Gepost op: 20 February 2008, 13:59:50 »
Doe maar rustig aan hoor Dick,  ;)

Als je een beetje rondneust op dit forum kom je er vanzelf achter dat ik al jaren en jaren compleet into treinen ben,... 'k ben alleen niet zo met die officiele termen  ;)

Waar het me bij deze vraag om gaat is dat ik op realistische manieren baanontwerpen wil maken waarbij er een laad/los plaats voor "ketelwagons" in een dichtbebouwd gebied is.
Maar daarvoor dien ik eerst wel de basis te weten zoals b.v. wat word er vervoerd, waarom, en welke voorzieningen heb je nodig? Ik stuitte al op wat word er zoal vervoerd... dus vandaar de vraag.

Waarom is niet zo moeilijk te beandwoorden en welke voorzieningen je nodig hebt is een kwestie van het observeren van de werkelijke situatie.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

verzameldirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: Inhoud van VTG ketel bakken, bij DSM Delft?
« Reactie #13 Gepost op: 20 February 2008, 19:37:04 »
Ja zie inderdaad dat je al langer op dit forum zit,sorry voor mijn opmerking, maar ik begrijp niet waarom je niet beter de berichten leest, dan weet je
dat het om ketelwagens gaat of wagons.
Van bakken spreek je bij personentreinen, niet het getrokken materieel
daar spreek je weer over rijtuigen

Vr. Spoorgroet en succes met het bouwen van je baan.

Dick Bolt
WARFFUM
« Laatst bewerkt op: 22 February 2008, 21:35:55 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Inhoud van VTG ketel bakken, bij DSM Delft?
« Reactie #14 Gepost op: 20 February 2008, 19:40:35 »
Sorry is niet nodig hoor, zo erg is het niet,
Verder zal ik je een PB sturen met hoe en wat, voordat we echt veel en veel te ver offtopic gaan.  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.