Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Biesje heeft een verfspuit! Verf zeven voor spuiten?  (gelezen 3842 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Biesje heeft een verfspuit! Verf zeven voor spuiten?
« Gepost op: 07 mei 2020, 00:28:03 »
Dag allen,

Eerst maar de vraag: Is het raadzaam om (oude) verf voor het spuiten eerst te zeven? Zoja: waarmee? Het vergiet voor de spaghetti lijkt mij niet heel erg geschikt. Panty kopen (met het gevaar raar aangekeken te worden) en in stukjes knippen? Zoniet: verf wegknikkeren en andere kopen? :P

Via het werk een paar airbrush pistolen en compressor gevonden en voor weinig meegenomen.

Het gaat om een Revell compressortje: 39136 'Starter Class', een Revell Student plus 550 spuit, een Proxxon AB-200 spuit en een Badger 150 met wat potjes acryl verf van Pactra. Ik had al een andere Revell spuit liggen die ik eens uit een afval bak had gevist. Dit is een Revell Profi 700.

Na veel spetteren en kliederen (leuk! :D) ben ik er achter dat de Proxxon en de Revel 550 spuitjes lijken te werken. Water er in gedaan en dat wordt fijn verneveld. De Badger 150 spuit alleen morse tekens: wel verf/geen verf/wel verf/geen verf etc. Lijkt aan een intern naald pakking fliepje te liggen (deze mist in zijn geheel, ws bij een vorige eigenaar gesneuveld bij het schoonmaken met een ragger of zo). Deze is besteld bij de bekende toko in Almere

Dan met de Revell 550 wat rode verf gespoten op een papiertje: ging even goed en toen spetteren en niks meer. Er zaten droge kloddertjes en sliertjes in de verf. De verf was al 'oud' en ondanks (of misschien wel juist door) het schudden en roeren zaten er dus klontjes in die volgens mij niet meer op gaan lossen.

Ben verder wel enthousiast om dit eindelijk te leren. Er staan een Diesel 3, Beel en Bischop klaar (en ws nog wel meer) maar ik ga eerst maar wat Lima Plan E verkeersrood blazen om te oefenen denk ik. Ik heb ook nog oude verf van KleiNSpoor staan, waaronder Lila en Berlijnsblauw voor Bischop een Beel. Dit is wasbenzine verdunbare verf. Maar ook hier ben ik bang voor harde klontjes :(

Ik kan trouwens niks vinden over de Proxxon AB-220 spuit. Er zit een hele fijne naald/kop in, een 'bovenlader' (verfbakje bovenop) en double action. Naald is zo fijn dat je bijna zou denken dat je er ook mee kan tatoeëren :P . Het ding lijkt sterk (maar niet helemaal precies) op de Rich AB200. Lijkt er op dat Rich een OEM product voor Proxxon heeft gemaakt. Er zit een grotere aansluiting voor luchtslang op dan de badger en Revell spuiten. Vorige eigenaar heeft een Revell slangetje aangepast met aan de ene kant een kleine en aan andere kant een grote aansluiting. Dit knalde uit elkaar bij het testen (plop!). Maar ik kon dit weer in elkaar schuiven :P .

Het compressortje is een zuigercompressor en maakt minder herrie dan ik had verwacht. Iets meer dan een oude koelkast compressor. Er zit geen drukvat in/aan/tussen en ik zie ook geen vochtafscheider of zo. Is dat niet nodig?

Mvg,

Robert

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: Biesje heeft een verfspuit! Verf zeven voor spuiten?
« Reactie #1 Gepost op: 07 mei 2020, 00:48:31 »
Verf zeven? Weggooien!

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Biesje heeft een verfspuit! Verf zeven voor spuiten?
« Reactie #2 Gepost op: 07 mei 2020, 01:22:28 »
Aw, ok. Maar lijkt mij zonde om die potjes weg te knikkeren  :'( Zeker omdat ik eerst nog moet oefenen en proberen.

Ik kan het namelijk niet ruiken wanneer er klontjes in zitten. Nadat ik dit draadje startte vond ik online zelfs speciale verf zeefjes. Ik dacht: misschien moet je dit altijd doen voordat je gaat spuiten. Als de spuit verstopt raakt is het een gedoe lijkt mij.

Mvg,

Robert

NS2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
  • NS 2200
Re: Biesje heeft een verfspuit! Verf zeven voor spuiten?
« Reactie #3 Gepost op: 07 mei 2020, 05:52:28 »
Hoi Robert,

Je hoeft zeker niet "altijd" de verf te zeven. Persoonlijk airbrush ik ruim 20 jaar (o.a. met de Badger 150 - prima ding als die pakking erin zit  ;D  ) militaire modellen en heb het nog nooit gedaan.

Als het niet goed te verdunnen valt en het heel veel klonten heeft, eerst datgene wat te redden valt afgieten in een potje en dat gebruiken om te oefenen, met de juiste verdunning.

Meestal gebruik ik de email/enamel verf, maar met acryl ben ik het ook niet tegengekomen. In principe moet je de verf verdunnen (behalve als het voorverdunde airbrush verf van bijvoorbeeld Vallejo is) en dan zou je geen problemen moeten hebben.

Ik heb recent nog potjes uit de jaren '90 meegenomen naar de VS (Revell, Xtracolor etc) en die verf was goed, dus leeftijd zegt ook niets. Het is wel van belang dat je je verf  goed opbergt/afsluit als het open is geweest. Als je 2e hands oude verf hebt weet je niet of die goed bewaard was dus oppassen.

-Vergat de vraag over de compressor-

De compressor die je nu hebt is i.i.g. goed om het mee te leren. Een nadeel van geen drukvat is dat de lucht (en dus uiteindelijk verf) pulsmatig uit de spuit komt. Dat is niet per se een probleem, maar een drukvat lost dat op, door een gelijkmatiger druk te houden.

Een vochtafscheider is leuk voor later. Hier in de mid-atlantic  kan het 's zomers vochtig worden en dan *kan* er (maar *hoeft niet*) water in je verf komen, als je geen vochtafscheider hebt. Op mijn vorige compressor zat ook geen vochtafscheider, maar heb daar nooit last mee gehad. Maar dat hangt echt van luchtvochtigheid/temperatuur etc af.

Gewoon na gebruik altijd je spuit reinigen, en dan zul je lang plezier hebben van je airbrush.

Beetje dooddoener: maar kijk eens op youtube voor wat andere tips ook over hoe de spuit te hanteren. Oefening baart kunst, dus veel succes!

Iwan

« Laatst bewerkt op: 07 mei 2020, 06:06:33 door NS2200 »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2397
Re: Biesje heeft een verfspuit! Verf zeven voor spuiten?
« Reactie #4 Gepost op: 07 mei 2020, 11:10:18 »
Aw, ok. Maar lijkt mij zonde om die potjes weg te knikkeren  :'( Zeker omdat ik eerst nog moet oefenen en proberen.

Ik kan het namelijk niet ruiken wanneer er klontjes in zitten. Nadat ik dit draadje startte vond ik online zelfs speciale verf zeefjes. Ik dacht: misschien moet je dit altijd doen voordat je gaat spuiten. Als de spuit verstopt raakt is het een gedoe lijkt mij.

Mvg,

Robert

Oude verf weggooien is inderdaad zonde. N.m.b.m. is het nog veel meer zonde om je dure modellen, waar je veel tijd en moeite in hebt gestoken, te vernaggelen doordat je met de verkeerde verf bezig gaat. "Penny wise, pound foolish" noemen de Britten dat.

Het is niet zo erg wanneer je spuit verstopt raakt. Schoonmaken met cellulose-thinner (Gamma of Karwei, niet die zogenaamde 'groene' thinner van de Praxis) en je kunt je weer uitleven.

Als het spuiten je bevalt, is een betere compressor zeker de moeite waard. Eentje die minstens 2 bar constant levert (liefst meer), met druktank, vochtafscheider en drukregelaar.
Het is even een investering, maar hoeveel heb je ook alweer betaald voor de modellen die je ermee wilt spuiten?

Grtz, Ton

PS: We hebben het nog niet gehad over een hobby-spuitcabine en een spuitmasker. Die moet je ook zeker niet gebruiken, want de pensioenfondsen zitten al krap.  ;D
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2020, 11:12:13 door TonM »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Biesje heeft een verfspuit! Verf zeven voor spuiten?
« Reactie #5 Gepost op: 07 mei 2020, 13:14:27 »
Dag allen, dank voor de antwoorden.

Die verf van Pactra leek al verdund, maar ik had er wat uitgegoten en extra verdund.

De compressor die ik nu heb heeft volgens specs 3 bar en de druk kan ik regelen met een drukregelaar. Bij ongeveer de helft lijkt het beste bij mijn water test :)

Dat de praxis thinner geen thinner is wist ik, maar wist niet dat de gamma wel het echte spul verkoopt. Ga ik eens achteraan, dank voor de tip.

Spuitcabine heb ik (nog) niet maar ga ik wel bouwen, al was het maar om de rest van mijn meubels te redden. Masker en bril heb ik ook al :P

Mvg,

Robert

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Biesje heeft een verfspuit! Verf zeven voor spuiten?
« Reactie #6 Gepost op: 07 mei 2020, 14:58:45 »
cellulose thinner met zijn tolueen en xyleen is natuurlijk geen fris goedje. Ik blijf daar weer van weg.

wat minder heftig is aceton, ook goed om oude verf op te lossen. Volgens mij is dit het hoofdbestanddeel van Revell
airbrush cleaner, daar red ik het altijd nog mee

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Biesje heeft een verfspuit! Verf zeven voor spuiten?
« Reactie #7 Gepost op: 07 mei 2020, 17:34:58 »
Ik heb wel eens speciale 'verf-zeefjes' gekocht. Volgens mij bij Airbrush-center in Almere.
En die werkten best goed!

Erwin

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Biesje heeft een verfspuit! Verf zeven voor spuiten?
« Reactie #8 Gepost op: 07 mei 2020, 21:12:52 »
wat minder heftig is aceton, ook goed om oude verf op te lossen.
Hallo... aceton is bepaald geen onschuldig goedje. Ik zou zelfs voorzichtig zijn de Badger er mee schoon te maken, want het zou mij niets verbazen als het ringetje tussen spuit-lichaam en spuitkop (het deel wat je met het sleuteltje los moet schroeven) er in oplost.

Zelf heb ik nog noooit verf gezeefd. Tipje: neem een dun koperdraadje (0,8 millimeter of iets dikker) en maak er een ovaal, naald-achtig gat van door het draad dubbel te vouwen en de uiteindes in elkaar te draaien.
Steek je in elkaar gedraaide draadje daarna in een schroefmachine en steek het in je potje verf. Begin eerst rustig en kijk hoe hard je kan (begin desnoods met de koppel-instelling van je schroefmachine op 'schroeven' (veel kracht, weinig snelheid) en niet op 'boren' (weinig kracht, veel snelheid)).

Hou dat lekker een minuutje vol en draai tijdens het mixen rondjes in je potje om eens te zien hoe ver je komt.

Als je daarna nog steeds klontjes tegenkomt, kun je inderdaad de boel overschenken om de klonten uit te filteren, of de potjes markeren voor alleen penseelgebruik.

Ik heb Revell en Humbrol uit (vermoedelijk) jaren '70 staan en heb dat ook al wel met de airbrush verwerkt. Niets mee aan de hand.

Biesje@work

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Biesje heeft een verfspuit! Verf zeven voor spuiten?
« Reactie #9 Gepost op: 07 mei 2020, 21:31:50 »
Dat wordt straks nog een hele hobby op zich: koolwaterstoffen en andere chemische rommel sparen :P

Uiteraard is het allemaal rommel, maar ik was niet van plan om er aan te lurken of het te snuiven.

Ik zag bij de Praxis ook 'groene' terpentine en wasbenzine staan een poos geleden dacht ik. Dat is ook 'nep' spul? Toen ik het vroeg aldaar zag ik ze denken: waar heeft die gast het over, bestaat er nep-thinner? En nou denkt ie dat de rest ook nep is? :-X Dit was vorig jaar, dus voordat ik de spuiters had. Morgen voordat ik naar mijn werk ga maar even loeren bij de Gamma of ik er veilig naar binnen kan.

Mvg,

Robert@work






frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Biesje heeft een verfspuit! Verf zeven voor spuiten?
« Reactie #10 Gepost op: 07 mei 2020, 21:33:35 »
Nou, aceton is ‘gewoon’ niet fris, tolueen/xyleen zijn aromatische koolwaterstoffen. Kankerverwekkend, en de badger houdt het al 20 jaar in de revell airbrushcleaner

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Biesje heeft een verfspuit! Verf zeven voor spuiten?
« Reactie #11 Gepost op: 07 mei 2020, 22:49:39 »
Het ringetje is gemaakt van Polytetrafluoretheen, afgekort PTFE, oftewel teflon.
Deze kunststof is vrijwel inert tegen alle chemische stoffen, waaronder ook oplosmiddelen zoals thinner, tolueen, xyleen, aceton, MEK.


Erwin

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
  • Steel is king!
Re: Biesje heeft een verfspuit! Verf zeven voor spuiten?
« Reactie #12 Gepost op: 08 mei 2020, 11:07:51 »
...en in de tussentijd wel nitro (cellulose) lakken ed 'oplosmiddelhoudende lakken' spuiten. Alsof dat niet schadelijk is
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Biesje heeft een verfspuit! Verf zeven voor spuiten?
« Reactie #13 Gepost op: 08 mei 2020, 17:08:38 »
Ligt er aan wat je onder oude verf verstaat. Mijn Vallejo is 1-2 jaren oud en gaat nog prima, maar voor de airbrush gebruik ik wel zeker verffilters. Die zijn te koop bij autoverfhandelaren en verfhandelaren. Eigenlijk voor groter werk heb nu vastgestelt dat ik uit een filter makkelijk 3 kleine kan maken, werkt beter en is nog goedkoper ook.

gr Joke

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • G5
Re: Biesje heeft een verfspuit! Verf zeven voor spuiten?
« Reactie #14 Gepost op: 08 mei 2020, 20:46:16 »
Nog 2 tips voor als je het leuk vindt en serieus aan de slag gaat:
- kijk dan eens voor een ultrasoon reiniger om je airbrush af en toe in te reinigen (€20,- tot €30,-). Zelfs als je je airbrush erg goed hebt schoongemaakt zul je nog versteld staan van de hoeveelheid verf die nog uit de airbrush komt. Airbrush zoveel mogelijk uit elkaar halen (denk om je naald) en na afloop goed laten drogen. Er is speciale reiniger voor airbrushes te koop, o.a. bij airbrush Almere, maar een heel klein beetje allesreiger werkt ook.
- voor oudere maar ook dikkere verf, kijk eens voor een simpele schudder voor nagellak, voor 2 tientjes te koop bij onze vrienden in China. Koop er dan meteen een aantal kleine plastic druppel flesjes van 25 en 40 ml bij. Je kunt de verf dan overgieten in zo'n flesje (eventueel zeven), verdunnen (met de juiste verdunner) en vervolgens goed schudden in je nagellak schudder.
En wat iik scheelt: voordat je gaat spuiten eerst een klein druppeltje airbrush flow improver (vallejo 71.462) in de airbrush doen voordat je de verf in de airbrush giet. Dan kan er eigenlijk niks meer misgaan.

Wat de druk betreft, ik werk meestal op een druk van 15 psi. Ik gebruik een compressor met een drukvat (€ 80,-, in Nederland gekocht bij Airgoo Pneumatic), geeft een veel betere constante druk. Een vochtfilter lijkt me wel nodig, anders loop jet het risico dat het vocht in je verf komt met alle spetters van dien.

Al deze zaken kosten best wat geld, je bent al snel pakweg 150,- kwijt, maar het maakt wel het verschil en krijg je echt veel betere resultaten.

En verder oefenen, oefenen en oefenen.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders