Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Roco (Viessmann) armsein EN Digiswitch DR4018: Hoe aansluiten?  (gelezen 1592 keer)

martr

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Hi,

Dit draadje gaat over het aansluiten van een Roco (Viessmann) armsein op een Digirails decoder.

Onderdelen:
    1 - Armsein Roco/Fleischmann 40607 (2 armen met dubbele aandrijving)
    2 - Digirails DR4018 Digiswitch (v1.3)


In de bijgeleverde Roco/Fleischmann handleiding staat geen aansluitvoorbeeld van het sein met 2 aandrijvingen op een digitale decoder. Waarschijnlijk is dit Roco signaal gelijk aan Viesmann 4503? Dus heb ik gezocht bij Viessmann en vind onderstaand aansluitvoorbeeld:



Nadat ik het sein volgens dit aansluitvoorbeeld heb aangesloten op de DR 4018, blijkt dat het het sein niet van stand verandert. In de Viessmann handleiding lees ik vervolgens dit: "Viessmann semaphore signals with 2 drive units require positive switching pulses. This is why you cannot switch all signals with all decoders (e. g. Lenz, Trix, LDT, Roco, Zimo etc.)"

Mijn vragen:
1 - Zou het kunnen zijn dat dit Roco sein niet reageert op de DR4018 decoder omdat deze decoder negative switching pulses" afgeeft?
2 - Indien ja, is het mogelijk om de DR4018 zo te programmeren dat de decoder positieve schakel impulsen afgeeft?
3 - Naast de Viessmann decoders 5211 en 5280, welke andere decoders zijn dan geschikt?
4 - Of zit ik er helemaal naast en zijn er andere mogelijke oplossingen?

Het sein werkt prima. Getest op een trafo. 
De bekabeling is ook nagelopen en de verbindingen zijn getest. Alles prima in orde.
De decoder uitgangen werken op zich prima. Getest met een wissel.

Wie kan me verder helpen?

Dank.
Martin



Fleischmann, Roco en Liliput materiaal. Digitaal DCC protocol. Intellibox en koploper. Tijdperk 2. DRG. Fleischmann Modell-Gleis HO.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Roco (Viessmann) armsein EN Digiswitch DR4018: Hoe aansluiten?
« Reactie #1 Gepost op: 06 mei 2020, 10:38:46 »
Hallo Martin,

Als het Roco sein inderdaad hetzelfde is uitgevoerd als het Viessmann sein (dus met een "Steuermodul" in een zwarte krimpkous) dan kun je het sein geschikt maken voor schakeldecoders met "Common Plus" door de diodes op het printplaatje om te draaien.

In deze link staat beschreven hoe:
> https://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=19219.0

Groeten,
Bert

martr

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Roco (Viessmann) armsein EN Digiswitch DR4018: Hoe aansluiten?
« Reactie #2 Gepost op: 07 mei 2020, 14:56:29 »
Hi,

Ondertussen heb ik vastgesteld dat mijn andere decoders ook van het type zijn die met negative schakel impulsen werken:
1 - Littfinski LTD S-DEC-4-DC
2 - Uhlenbrock 67200 Magnetartikeldecoder MD2

Helaas.  :(


Bedankt Bert, voor die link. Dat geeft aan dat anderen dit probleem ook tegen zijn gekomen. Voorlopig zie ik teveel tegen die klus op om de diodes om te zetten. Dus heb ik maar een Viessmann decoder besteld.

Ik vraag me overigens wel af, hoe kom je erachter dat een wissel decoder negative of positieve schakel impulsen afgeeft? (Tot nu toe had ik nog nooit over zoiets nagedacht!) Welke decoders zijn er dan wel geschikt om dit Roco sein aan te sturen?

Groeten,
Martin


Fleischmann, Roco en Liliput materiaal. Digitaal DCC protocol. Intellibox en koploper. Tijdperk 2. DRG. Fleischmann Modell-Gleis HO.

martr

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Roco (Viessmann) armsein EN Digiswitch DR4018: Hoe aansluiten?
« Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2020, 17:09:58 »
Hallo,

Ondertussen heb ik het sein aangesloten op een Viessmann 5280 decoder. Werkt prima.

Vervolgens was het best een hele klus om het sein vervolgens in Koploper juist te laten werken. Na "trial and error" is het gelukt om het sein ook door Koploper juist te laten aansturen. Hierbij een plaatje van de instellingen in Koploper.

Onderhouden baanontwerp: seineigenschappen uitgebreid:



Omdat ik het nogal ingewikkeld heb gevonden om het sein werkzaam te krijgen dacht ik om het hier op het forum vast te leggen zodat iemand anders er misschien wat mee kan.

Groet,
Martin
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2020, 17:12:05 door mtr »
Fleischmann, Roco en Liliput materiaal. Digitaal DCC protocol. Intellibox en koploper. Tijdperk 2. DRG. Fleischmann Modell-Gleis HO.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Roco (Viessmann) armsein EN Digiswitch DR4018: Hoe aansluiten?
« Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2020, 18:18:24 »
Ik zou adres 2 bij Hp1 ook op afbuigend zetten, anders kun je niet van hp2 naar hp1. Niet dat koploper of een duitse wisselwachter dat doet, maar als je bv de boel handmatig wilt stellen/testen werkt het dan ook zoals het moet.

grtz rob

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Roco (Viessmann) armsein EN Digiswitch DR4018: Hoe aansluiten?
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2020, 08:47:03 »
Hallo,

Nog even een aanvulling met betrekking tot het schakelen van de verschillende seinstanden.

Het (Viessmann) armsein met dubbelspoelaandrijving heeft in de bedrading een z.g. "Steuermodul", dit is een printje in de zwarte krimpkous. Op dit printje zitten zoals eerder vermeld een viertal diodes, die er voor zorgen dat bij de schakeling van de drie seinstanden altijd de juiste spoelen bekrachtigd worden, ook als er slechts via één van de drie draden (rood/groen/geel) geschakeld wordt. Het is daarom niet noodzakelijk dat er bij het schakelen altijd twee spoelen bekrachtigd worden.

         

De schakeling werkt derhalve als volgt:

 - Hp0 : rode draad (positief) bekrachtigen (via de diodes wordt eveneens de Hp2-arm weggeschakeld)
 - Hp1 : groene draad (positief) bekrachtigen (via de diodes wordt eveneens de Hp2-arm weggeschakeld)
 - Hp2 : gele draad (positief) bekrachtigen (via de diodes wordt eveneens de Hp1-arm bijgeschakeld)

Voor Koploper betekent dit dat onderstaande (enkelvoudige) schakeling voldoende is:

 - Hp0 : Adres1 = Afbuigend (Rood)
 - Hp1 : Adres1 = Recht (Groen)
 - Hp2 : Adres2 = Recht (Groen)

Voor Martin zouden de volgende instellingen moeten werken:

         


Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2020, 09:10:42 door Bert_Apd »

martr

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Roco (Viessmann) armsein EN Digiswitch DR4018: Hoe aansluiten?
« Reactie #6 Gepost op: 21 mei 2020, 00:21:40 »
Inderdaad, de voorgestelde instellingen van Bert werken. Bovendien zijn ze beter omdat de spoelen van het sein minder vaak worden bekrachtigd.

Bedankt voor het meedenken.

Groet,
Martin
Fleischmann, Roco en Liliput materiaal. Digitaal DCC protocol. Intellibox en koploper. Tijdperk 2. DRG. Fleischmann Modell-Gleis HO.