Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
  

Auteur Topic: Een modelbaan voor op reis in 1:45  (gelezen 6002 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Een modelbaan voor op reis in 1:45
« Gepost op: 26 april 2020, 13:59:08 »
Op YouTube kwam ik dit filmpje tegen: https://www.youtube.com/watch?v=9ZsjikgGvmg

Beslist even kijken want dan weten jullie wat ik bedoel.

Ik loop al een tijdje met dit idee rond. Rollend veldspoormaterieel in 0e is in voldoende mate aanwezig. (genoeg is er natuurlijk nooit) Het gaat bij mij niet op live steam maar op batterijtjes zoals jullie wel weten. Een reiskoffer of kistje lijkt me geen probleem.

Waar ik een beetje mee zit is de rails. Het ligt voor de hand om gewoon een handvol H0 railstukken te pakken en klaar is kees. Maar dan heb ik voor R1 toch nog altijd een ruimte van ongeveer een vierkante meter nodig. Dus ik wil krappe bogen. Een straal van 12 of 15 cm. En het moet (in de verte) lijken op Decauville baanelementen. Ik zit te denken aan Tillig railstaven code 83 te solderen op messing/koper dwarsliggers. Stroken printplaat (copper clad strips) kan ook maar dat is te fragiel voor steeds in en uit elkaar halen. Maar omdat ik toch op batterijtjes rijdt kan het ook met karton, styreen strips, houten latjes.
Ik heb ooit iets bij Shapeways gezien van Decauville baanelementen maar dat was me te duur en lijkt me ook erg fragiel.

Heeft iemand ideeën en/of tips? (behalve gewoon proberen en kijken waar het schip strand)



Albert
« Laatst bewerkt op: 26 april 2020, 21:27:28 door Bert van Gelder »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Een modelbaan voor op reis in 1:45
« Reactie #1 Gepost op: 26 april 2020, 14:16:30 »
Albert,

Flexibele rails in de gewenste radius neerleggen en vervolgens hier en daar op printplaat solderen, teveel aan liggers verwijderen, dan rails doorslijpen en koppelstukken plaatsen een idee?

Gaaf idee trouwens zo'n kistje
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 237
Re: Een modelbaan voor op reis in 1:45
« Reactie #2 Gepost op: 26 april 2020, 14:30:18 »
Wat bij shapeways kan is vaak ook goedkoper en minder fragiel mogelijk in een combinatie van zelfwerkzaamheid en gebruik van de faciliteiten van een Fablab. Zelfs nu doen die nog wel een en ander, bij jou in de buurt bijvoorbeeld per mail: infoATfablabgroningen.nl.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Een modelbaan voor op reis in 1:45
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2020, 17:05:20 »
Zoiets, Albert?



Dit is Rocoline op pertinax dwarsliggers. Daar passen normale raillassen van Roco op. Zeker niet kwetsbaarder dan rails uit de winkel.
Het spul is gebouwd voor 16,5 mm spoor voor een lorriespoor. Erg kleine boogstralen, zoals je ziet. Ik ga het niet gebruiken. Als je het kunt gebruiken graag een bericht per PM.

Wolter
Moins mais mieux.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Een modelbaan voor op reis in 1:45
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2020, 21:12:17 »
Mannen, bedankt voor jullie reacties. Wolter stuur ik een appje.

Ik vond in mijn schier oneindige voorraad 3 stukken Peco flex code 75. En ik vond een meter messing koker profiel van 3mm in't vierkant. Dat past erg in mijn filosofie om voorlopig niks te kopen. 'T oale mot eerst op. En ik ben met ruitjespapier en rekenmachine aan de gang geweest en langzaam vormt zich een idee. Erik's suggestie komt dicht in de buurt. In de rommella vond ik een gradenboog. Vroeger op school deed ik er niks mee, nu was het wel handig.

Albert.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 603
Re: Een modelbaan voor op reis in 1:45
« Reactie #5 Gepost op: 26 april 2020, 21:19:04 »
Albert, vergroot bij een krappe bocht gewoon de afstand tussen de railstaven, dat deden ze in werkelijkheid ook!
En een Samsonite koffer(tje) heb ik nog wel voor je; coronavrij op te halen.

Piet
« Laatst bewerkt op: 26 april 2020, 21:33:51 door Piet Groot »

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Een modelbaan voor op reis in 1:45
« Reactie #6 Gepost op: 27 april 2020, 22:02:15 »






Dit is het idee. Maar zelfs in deze smalle railstaaf (Peco code 70) zit nog teveel spanning. Dus na een dag is de bocht uit model en springen zelfs meerdere solderingen los. Overigens had ik dit kunnen weten. Van Ezels en Stenen en zo.....



Dus heb ik mijn rail buiger weer van stal gehaald. Van de dwarsligger-mat knip ik secties van twee dwarsliggers en die pruts ik er dan weer op. De nieuwe messing dwarsliggers worden vanaf nu eerst schoongemaakt en voor vertind.



Wordt vervolgd.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

consolidation

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: Een modelbaan voor op reis in 1:45
« Reactie #7 Gepost op: 27 april 2020, 23:51:57 »
De rails netjes op maat buigen en daarna de spijkertjes in de bielzen slaan.
Voila, perfect op maat gemaakt!!!
Hans, Liefhebber On30

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Een modelbaan voor op reis in 1:45
« Reactie #8 Gepost op: 28 april 2020, 15:48:58 »
Dit is de bedoeling. Ik heb nu nog 1 lengte flex code 70 over. Daar haal ik wat rechte stukken uit. Dan kan ik verder met de reiskist.

De foto's zijn trouwens met 1:35 materiaal. Mijn trammetje in H0 kan er ook wel op rijden. De MVOR (Modelbaan Voor Op Reis) is dus voor 3 schalen geschikt! Lijkt me een noviteit in de Reismodelbanen-wereld ......! ;D.

Afijn.









Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Een modelbaan voor op reis in 1:45
« Reactie #9 Gepost op: 30 april 2020, 22:33:22 »
Ik had van de bochtstukken nog twee stukken van 22 cm over. Dat is genoeg voor een klein ovaaltje. Het gaat ook maar om het idee.

Ok, het ovaaltje is er. Nu moet er een trein op. Een 'gewone' trein is me iets te makkelijk. Voor MVOR heb ik iets anders in gedachten.



Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Een modelbaan voor op reis in 1:45
« Reactie #10 Gepost op: 03 mei 2020, 18:23:23 »
Video: Dit is full speed. Naar mijn idee te langzaam en de rij-regelaar is meer een aan/uit schakelaar. Mmmm, ik wilde het zonder investeringen doen maar dit jeukt me toch wel ergens. Het is de standaard Anna-motor en de ontvanger-esc is voorzien van een step-up regelaar die 5V van de batterijspanning maakt. Helaas kan de ontvanger-esc slechts 6V max verdragen.

Of ik sloop het Anna-chasis verder ingrijpend en stop er een ander motortje in of ik laat het chassis verder met rust en neem een andere print die wel hogere spanningen aan kan en gebruik dan een step-up regelaar in van 9V......

https://youtu.be/KxOp6PVv3TA



Na ja, nachtje over slapen.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Een modelbaan voor op reis in 1:45
« Reactie #11 Gepost op: 03 mei 2020, 18:44:47 »
Voor wat het waard is, ik vind de snelheid juist mooi, veel sneller maakt het weer zo'n scheurijzer.
Ik zeg niks meer aan doen ;D
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Een modelbaan voor op reis in 1:45
« Reactie #12 Gepost op: 03 mei 2020, 19:26:03 »
Dank Eric, je hebt gelijk, een scheurijzer moet het niet worden, maar iets meer gevoel in de draaiknop zou prettig zijn. Want mezelf kennende is er met een Gnomy-trein meer te doen dan slechts alleen voor de MVOR.  ;)

Nu zag ik dat Mubachi (de maker van de Fleischmann square-motors) ook wel 3 Volt uitvoeringen heeft. Kosten een paar cent bij Ali en een paar euro op ebay. Maar probleem is dan de aslengte. Die is dan te kort voor het Anna-chassis. Dus wat haal ik me dan op mijn hals. Andere (langere) wormwielen? En welke module heeft heeft de Fleischmann worm dan? Dus ik weet het nog niet.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Een modelbaan voor op reis in 1:45
« Reactie #13 Gepost op: 04 mei 2020, 22:28:14 »
De locomotief gaat even op pauze. Ik heb voor de lieve som van nog geen 3 euro twee hele motoren besteld helemaal in China. Franco huis. Dat duurt een week of wat en dan maar zien of het werkt. Onbelast dik 6000 RPM bij 3V. Daar gaat in belaste toestand een smak van af maar gezien het opgenomen vermogen bij vollast (130mA) heeft hij dan pk's zat. Ervaringsgewijs moet dat een redelijke snelheid opleveren en met deze motor moet het batterijtje het ruim een uur doen.

Waarom? Omdat de standaard (12V) motor icm de step-up regelaar tamelijk onzuinig met de batterijvoorraad omspringt. Een paar rondjes kruipen en de koek was op. En het liep gewoon te slecht om lol aan te hebben.

Intussen maar wat wagentjes aanpassen. En de Reiskist van MVOR voorbereiden.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Harm Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Een modelbaan voor op reis in 1:45
« Reactie #14 Gepost op: 04 mei 2020, 23:15:48 »
Leuk! Niks te langzaam, mooi juist. Ben erg benieuwd naar je scenery!