Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Jeugdsentiment (show je oude treintjes)  (gelezen 15726 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
« Reactie #15 Gepost op: 27 april 2020, 11:56:20 »
zubrowka  (y)

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3560
  • N Spoor Freak
Re: Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
« Reactie #16 Gepost op: 27 april 2020, 13:25:21 »
Leuk draadje (y)
Toen ik dit zag moest ik gelijk denken aan de tijd dat ik (3jaar) op me buik lag op zolder en met de treinen van mijn Vader speelde......de groene stoomloc van Jouef heb ik nog, deze in inmiddels al meer dan 50 jaar oud en doet het nog steeds 8)


De blauwe NS 1200 (Lima) van mijn Vader heb ik niet meer helaas maar ik heb wel weer een 2e hands gekocht op de beurs in Houten.....mijn zoontje rijd hier nog wel af en toe mee op zijn H0 baan, al heeft hij meer interesse in de xbox :(


Dit kapotte N-spoor stoomlocje van Arnold Rapido was mijn echte eerste eigen trein, deze zat in zo'n startsetje wat ik toen voor mijn 4e verjaardag had gekregen.....van deze loc is nog maar weinig over :D
Ik kan me ook nog herinneren dat als je hem heel lang hard liet rijd en hij heet werd en je dan van die smeer/rook olie op deed  (metalen kapje) dattie ook echt begon te roken ;D
Dat heefttie overigens niet lang volgehouden  ;D
Het locje er naast is een goeie die nog wel rijd, ik heb er intussen 6 van gekocht, ik wil daar iets leuks mee gaan doen op mijn Oostenrijkse baan..


Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
« Reactie #17 Gepost op: 27 april 2020, 15:24:06 »


Erg leuk al de reacties. Voor door blijven gaan

De bovenstaande Jouef stoomloc is wel heel erg “fout”  ;D Een veramerikaanste Europese locomotief met een koeievanger en bijpassende stoomdom.

Arjan

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
« Reactie #18 Gepost op: 27 april 2020, 15:41:14 »
Citaat
En hier spelen we ermee in 1955:

Leuke foto! (y) Van tapijtrijder naar tuinrijder.  :)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
« Reactie #19 Gepost op: 27 april 2020, 15:47:28 »
Mijn eerste baan in 1978:

Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
« Reactie #20 Gepost op: 27 april 2020, 16:18:10 »
Even afgezien van een h0 opwindtrein (zwarte 2-assige stoomloc) waarvan ik niet eens meer weet óf, en zo ja wat er precies bij zat, ben ik hier mee begonnen (niet de originele foto, want ook die set heb ik niet meer):


 

adribergman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
« Reactie #21 Gepost op: 27 april 2020, 19:24:11 »


Uit 1975. Trix Express. Wagons van Fleischmann die ik nog steeds heb.

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1349
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
« Reactie #22 Gepost op: 27 april 2020, 19:39:19 »


Voor de meesten wel bekend , hier was ik mee begonnen , de holle rails ,de zwarte overweg en de overgang railsjes voor andere rails ,ik herrinner het me goed ,De wissels die best wel stevig waren met de hand om kon zetten  met een echte hendel .Ik heb er vele jaren van genoten ,voordat ik naar het USA spul ging met de bluebox doosjes .


foto is van internet.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
« Reactie #23 Gepost op: 27 april 2020, 20:10:48 »
De eerste trein die mijn broer had gekregen en waar we samen veel mee gespeeld hebben was een opwindtrein van Biller.
Eerst de metalen rangeerlocomotief met diversen wagens en later de stoomlocomotief met plastic kap erbij.
 

« Laatst bewerkt op: 27 april 2020, 20:15:25 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
« Reactie #24 Gepost op: 27 april 2020, 20:33:01 »
Sorry Bert, even niet bij stilgestaan, dus maar even gezocht op de zolder.





Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
« Reactie #25 Gepost op: 27 april 2020, 20:34:42 »
In het prille begin een Jouef opwind treinset gehad met volledig plastic rails, maar die werd af en toe in elkaar gezet om op tafel wat rondjes te rijden.
De rails stak dan deels over de tafel heen maar vreemd genoeg donderde het treintje er niet af ;D



Van de set zijn alleen de wagons overgebleven die uiteindelijk door mij door voorzien werden van beugelkoppelingen en metalen wielen.

De tweede poging was er een in samenwerking met mijn zus. Ze had in een speelgoedfolder de Hondenkop van Lima gezien en wilde hier samen met mij voor gaan sparen. Er werd van een sigarendoosje een spaarpot gemaakt compleet met een plan.



(MA-BO staat voor Marjolijn-Bob) 



De Lima Hondenkop bij het doosjes kwam pas veel later, het enige wat ik lange tijd gehad heb zijn 2 tussenrijtuigen. Deze Hondenkop is 1 van de 3 die ik in de loop der tijd heb verbouwd met Mastica wandjes en ramen. Een Beneluxs Hondekop, deze intercity en een exemplaar met schuine reclamebanen.

Dat duurde voor mij veel te lang dat sparen, dus vroeg ik voor mijn verjaardag een Lima startset (met zo'n Amerikaanse stoomlocomotief en goederenwagens), ook hier is alleen de locomotief van verloren gegaan  :'( :-\)
Mijn zus was daar niet over te spreken en verbrak de overeenkomst maar de droom van een echte Lima Hondenkop bleef...
Met de startset maakte ik een baan op zolder met wat Faller huisjes en Legobouwsels. het "volk" bestond uit Airfix soldaatjes.
Mijn vader had daar ook zijn hobby, kunstschilderen en stoten af en toe tegen de baan waarnaar het hele leger weer omlazerden.

Dat was allemaal lang geleden in de jaren 70. Uiteindelijk in 2000 wilde mijn vrouw niet naar "Kreadoe" maar de  op hetzelfde moment gehouden Eurospoor waarna we samen de  echte aan de modelspoorhobby begonnen met een Fleischmann startset.



Dit is mijn eerste Locomotief van onze gezamenlijke modelspoorhobby

Vr. groeten,
Bob

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
« Reactie #26 Gepost op: 27 april 2020, 20:47:09 »
Mijn broer had een Fleischmann baantje: ovaal met een inhaalspoor, ontkoppelrail en van die fijn compacte boogstralen. Maar hij had er niet zo veel mee. Dus mocht ik als jongere broer (ik zal een jaar of 10 zijn geweest) de hobby overnemen. Hij de racebaan, ik de treinen.

Mijn eerste eigen inbreng was dit Fleischmann stoomlocje, gekocht bij een lokale speelgoedboer. Man, wat was ik er blij mee. En wat heeft 'ie een boel rondjes gedraaid op mijn eigen baan.



Op een zaterdag was er een modelspoor-hobby-dag in de lokale theaterfoyer. Ik ging erheen met mijn loc in een doosje en kreeg een club zo gek dat mijn loc op hun baan een paar rondjes mocht rijden met hun trein: een meterslange sleep vierassige zelflossers. Ik was trots dat mijn locomotief zóveel wagens kon trekken!
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
« Reactie #27 Gepost op: 28 april 2020, 12:20:55 »
Ik dacht van Anna’tje een Denkmal-lok te maken.
Maarre, heeft iemand een schoorsteen voor haar?  :-\

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
« Reactie #28 Gepost op: 28 april 2020, 12:47:40 »
Jeugdsentiment? Laat dat nou net de kern van mijn huidige project Retrobahn/Summer of '69 zijn ;D
Mijn oude treintjes zijn overwegend buitendienst gesteld (gesloopt, verbouwd, verzaagd, schilderwerk op geoefend, en nog veel ergere dingen) dus mijn allereerste eigen trein leeft niet meer. Dat was zoals velen de bekende Hema set, ik kreeg hem voor mijn 10e verjaardag. Daarvoor mocht ik af en toe onder toezicht meespelen met de grote Fleischmann baan van Pa.

Meteen een testcase of ik er goed mee om zou gaan, wat aanvankelijk het geval was.
Daarna werd op mijn 11e verjaardag plechtig de Fleischmann 1215 van Pa aan mij overgedragen, mits ik er heel zuinig op zou zijn. Dat is gelukt, 40 jaar later is dit het enige treintje wat daadwerkelijk bewaard is gebleven uit mijn jeugd.

De lok is weliswaar een klein beetje gemoderniseerd, dit is echter een omkeerbare actie want de originele onderdelen zijn netjes bewaard.
Ik ben echter in de gelukkige omstandigheid dat ik mijn jeugdsentiment kan maximaliseren met de bouw van een volledig authentieke jaren '60 Fleischmann baan waarop uitsluitend artikelen gebruikt worden uit die periode.
Hiervoor heb ik inmiddels een deel van mijn collecties geconverteerd naar Fleischmann materieel uit de juiste periode:


Jeugdsentiment is hier dus een ongoing process ;D ;D

Mijn eerste baan in 1978:


Heerlijk herkenbaar spul Jaap  (y)
« Laatst bewerkt op: 28 april 2020, 13:23:19 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
« Reactie #29 Gepost op: 28 april 2020, 13:27:36 »
Mooi man. Hier begon het eigenlijk met het sinterklaascadeau wat ik wss in 1977 op 13-jarige leeftijd kreeg; een Hema TEE set:

20200424_140938 by Ronald Halma, on Flickr

Deze set van Bessel (hierboven  ;D) over kunnen nemen. Natuurlijk doe ik nu iets heel anders maar feitelijk is dit het prille begin van mijn modelspoorhobby. Vele uurtjes heb ik hiermee over de zolder gecrosst waar mijn pa eerst aan de kleine kant een stuk op de vloer had vrijgemaakt en later aan de grote hoge kant een tafel voor mij maakte. Later aangevuld met zijn oude Fleischmann treintjes en latere aankopen van mijzelf.
Mooie herinneringen en ik was ook blij dat ik dit setje zo weer kon kopen. En; 3 van de originele wagens van toen heb ik nog.

We worden oud :) ;) Trouwens, afgelopen week dit setje even op de huiskamervloer uitgeprobeerd en ik was er na 5 minuten ook wel klaar mee.... ontsporingen, lawaai, rondvliegende antislipbandjes, verschrikkelijk  ;D Hoe heb ik dit jaren vol kunnen houden  8)
« Laatst bewerkt op: 28 april 2020, 13:30:40 door Ronald Halma »