Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 21:27:12
Hornby-international 2025 door Falcon10
Vandaag om 21:20:40
VERPLAATST: Zaagsel? door Duikeend
Vandaag om 20:47:55
Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck door Forever Rocofan
Vandaag om 20:05:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:03:51
Een nieuw begin door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:28:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn1974
Vandaag om 18:43:51
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:35:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:33:07
Klein baantje 1200x1200mm door hervé
Vandaag om 17:51:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door prutser
Vandaag om 17:35:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:05:14
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:03:23
Piko 2025 door Simon Stenneberg
Vandaag om 16:58:56
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 16:20:35
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 16:04:08
Inhoudsopgave blog Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 15:23:22
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Jelmer
Vandaag om 15:18:51
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Marco Staartjes
Vandaag om 14:03:29
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door RobVille
Vandaag om 14:03:00
PB Models, ICR-rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 12:53:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:32:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 12:02:07
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:45:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:44:34
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:58:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:34
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 09:47:36
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Lobomotion69
Vandaag om 03:39:06
meer wissels invoeren in Z21 door Frank 123
30 June 2025, 21:30:51
  

Auteur Topic: Badehosenzug 1962  (gelezen 8188 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3241
Re: Badehosenzug 1962
« Reactie #15 Gepost op: 19 April 2020, 12:09:11 »
Volgens de fotograaf: De in het jaar 1962 eerste zomerse vakantietrein 851 van Düsseldorf naar Vlissingen te Middelburg (km 68,15). De uit vier DB rijtuigen bestaande trein (B 17378 Wt - B 17365 Wt - AB 14112 Wt - B 17464 Wt) wordt getrokken door elektrische locomotief NS 1127.

Ik vraag me dan wel af of deze treinen ook stopten op de reguliere NS stations, en wat hun status in Duitsland was. Eilzug?
Groeten,
Richard

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2802
  • Duitsland TP III/IV
Re: Badehosenzug 1962
« Reactie #16 Gepost op: 19 April 2020, 12:23:45 »
Richard,

Voorbeeld van een koersbord:


Grt, Ronald.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8441
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Badehosenzug 1962
« Reactie #17 Gepost op: 19 April 2020, 12:30:59 »
Volgens de fotograaf: De in het jaar 1962 eerste zomerse vakantietrein 851 van Düsseldorf naar Vlissingen te Middelburg (km 68,15). De uit vier DB rijtuigen bestaande trein (B 17378 Wt - B 17365 Wt - AB 14112 Wt - B 17464 Wt) wordt getrokken door elektrische locomotief NS 1127.
Klopt. Zie bericht hierboven
😇

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3241
Re: Badehosenzug 1962
« Reactie #18 Gepost op: 19 April 2020, 12:50:49 »
Ronald, dank je. Stopten dus op de Intercity stations.
Groeten,
Richard

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Badehosenzug 1962
« Reactie #19 Gepost op: 19 April 2020, 19:09:40 »
Ik ben in 1983 tijdens mijn Tienertour ook met zo'n trein meegereden van Venlo naar Vlissingen. De Duitse loc heb ik ongetwijfeld gezien maar weet ik niet meer, de Nederlandse was een blauwe 1100 met botsneus. 1138 als ik me goed herinner.
De trein reed tussen Eindhoven en Roosendaal non-stop, en de machinist had er zin in... is het hele stuk topsnelheid gereden. En dat terwijl de trein toch echt ook Silberlingen had die maar 120 mochten. We kwamen dan ook ruim op tijd in Roosendaal aan...

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: Badehosenzug 1962
« Reactie #20 Gepost op: 21 April 2020, 10:04:32 »
Uit C7512/III VRM deel III zomer 1962

851, alleen 6 van 21 VII t/m 25 VIII
Kn 09.25 - Vs 12.07
Loc-B-B-AB-B
Rijtuigen kwam uit Düsseldorf

Opmerkingen: de 6 betekent zaterdag, aangezien de foto van 21 juli is, betreft dit de eerste trein van het seizoen en omdat 1962 het eerste seizoen van de Badehosezüge naar Vs was, dus de eerste Badehosezug naar Vs ooit. De retourtrein was nog leuker:

868, alleen 6 van 21 VII t/m 25 VIII
Ledn 13.14 - Ehv 15.02
Vs 13.25 - Ehv 15.08
Ehv 15.20 - Kn 16.08
Loc-B-AB-B-B-AB-B-B

Opmerkingen: de eerste drie rijtuigen kwamen uit Ledn, de laatste vier rijtuigen uit Vs. Te Ehv werden beide treinen gecombineerd. Beide delen reden onder hetzelfde treinnummer. De rijtuigen uit Ledn gingen door naar Köln, de rijtuigen uit Vs naar Düsseldorf, splitsing zal in Mönchen-Gladbach geweest zijn. Op de heenweg reden beide treinen los van elkaar:

855, alleen 6 van 21 VII t/m 25 VIII
Kn 09.00 - Ledn 12.31
Loc-B-AB-B

Opmerkingen: de route Ehv-Ledn is mij niet bekend, maar gezien de splitsing in Ehv verwacht ik via Ut, anders zou Bd logischer zijn. Heeft iemand misschien een dienstregeling van zomer 1962? In latere jaren zijn er ook wel Badehosezüge via Apn naar Ledn gereden, dus het zou goed kunnen. Qua rijtuigen heb ik helaas niet meer informatie dan hierboven staat, daarvoor moet waarschijnlijk een ZpAR/ZpAU of ZpBR/ZpBU van de DB geraadpleegd worden.
« Laatst bewerkt op: 21 April 2020, 10:32:35 door Rudolfph. Reden: Aanvullingen »
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3241
Re: Badehosenzug 1962
« Reactie #21 Gepost op: 21 April 2020, 11:18:34 »
De badehosezüge naar Leiden zijn in latere jaren zeker via Ut gereden daar ik een foto uit Op de Rails ken met zo'n trein in Bodegraven met als bijschrift dat het op 6. mogelijk was direct van Bodegraven naar Köln te reizen. De trein op die foto (70er jaren) bestond uit Silberlingen. Het ligt voor de hand om aan te nemen dat de route via Eindhoven-Utrecht-Alphen ook in de 60er jaren is gebruikt.

Groeten,
Richard

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2802
  • Duitsland TP III/IV
Re: Badehosenzug 1962
« Reactie #22 Gepost op: 21 April 2020, 11:42:21 »
Uit dienstregeling 22-05-'66/27-05-'67(is te koop via verkoophoek):







Grt, Ronald.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3241
Re: Badehosenzug 1962
« Reactie #23 Gepost op: 21 April 2020, 11:57:17 »
Tabel 61b bewijst dan wel dat trein 855 via Utrecht heeft gereden en niet via Breda.
Groeten,
Richard

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: Badehosenzug 1962
« Reactie #24 Gepost op: 22 April 2020, 13:06:13 »
Over Umbauwagens en Silberlingen:

Uit de Zp BR zomer 1973:

E 1971 Sa
16. VI. - 11. VIII.
Vs 13.45 - Kn 16.33/16.35 - Köln 17.48
Loc-BDyg-Byg-AByg-Byg-Bn-AByg-Bn-ABn-Bn
De laatste 3 rijtuigen gingen vanaf Mönchengladbach als E 2171 Sa naar Hagen (18.37).

Opmerkingen: yg-rijtuigen zijn Umbauwagen, n-rijtuigen zijn Silberlingen. De foto van de 1126 met Umbaurijtuigen te Vlissingen is (hier in het forum) niet gedateerd, maar de zichtbare rijtuigen komen overeen met de samenstelling hierboven, dus zomer 1973 is een mogelijkheid. Heenreis was als E 1970 Sa Köln 08.27 - Kn 09.39/09.40 - Vs 12.30 met omgekeerde rijtuigvolgorde, waarbij de rijtuigen uit Hagen (07.44) als E 2170 Sa naar Mönchengladbach kwamen.

Uit de Zp BR winter 1983/1984:

E 2529
Sa 9. VII. - 20. VIII.
Vs 12.50 - Kn 16.01/16.03 - Köln 17.17
Loc-D-Bm-Bm-Bn-ABn-Bn

Opmerkingen: aangezien 9 juli in 1983 op zaterdag viel en in 1984 op maandag, heeft dit dus nog betrekking op zomer 1983, hoewel de ingangsdatum van deze Zp BR officieel 25 september 1983 is. De D is niet nader gespecificeerd en kan dus van alles zijn, inclusief vooroorlogse types voor zover nog aanwezig. In boek "Treinen in beeld 4: het grensbaanvak Venlo-Kaldenkirchen 1962-2012" staat op pagina 42 een foto van 31 juli 1982 met o.a. een MD Hilfsgepäckwagen, dus dat lijkt een goede kanshebber. De m-rijtuigen zijn de bekende na-oorlogse sneltreinrijtuigen, n-rijtuigen zijn Silberlingen. Heenreis was als E 2528 Köln 08.25 - Kn 09.32/09.34 - Vs 12.19 met omgekeerde rijtuigvolgorde.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Cc72000

  • Offline Offline
  • Berichten: 637
Re: Badehosenzug 1962
« Reactie #25 Gepost op: 09 September 2020, 18:37:37 »
augustus 1980, Vlissingen



Grtz Diederik.
N spoor Frankrijk www.AFAN.fr

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8441
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Badehosenzug 1962
« Reactie #26 Gepost op: 10 September 2020, 08:27:25 »
Leuk, Diederik, dank je wel ;-)