Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:42:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:35:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:33:23
Stalen rijtuigen van NS door Rob Ellerman
Vandaag om 20:31:50
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
Vandaag om 20:29:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:08:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:07:25
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 18:46:43
Aachenau West door Vroeger
Vandaag om 18:13:54
MiWuLa door Olav
Vandaag om 17:29:24
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
23 augustus modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 17:04:20
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
  

Auteur Topic: Badehosenzug 1962  (gelezen 8271 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3295
Re: Badehosenzug 1962
« Reactie #15 Gepost op: 19 April 2020, 12:09:11 »
Volgens de fotograaf: De in het jaar 1962 eerste zomerse vakantietrein 851 van Düsseldorf naar Vlissingen te Middelburg (km 68,15). De uit vier DB rijtuigen bestaande trein (B 17378 Wt - B 17365 Wt - AB 14112 Wt - B 17464 Wt) wordt getrokken door elektrische locomotief NS 1127.

Ik vraag me dan wel af of deze treinen ook stopten op de reguliere NS stations, en wat hun status in Duitsland was. Eilzug?
Groeten,
Richard

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
  • Duitsland TP III/IV
Re: Badehosenzug 1962
« Reactie #16 Gepost op: 19 April 2020, 12:23:45 »
Richard,

Voorbeeld van een koersbord:


Grt, Ronald.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8583
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Badehosenzug 1962
« Reactie #17 Gepost op: 19 April 2020, 12:30:59 »
Volgens de fotograaf: De in het jaar 1962 eerste zomerse vakantietrein 851 van Düsseldorf naar Vlissingen te Middelburg (km 68,15). De uit vier DB rijtuigen bestaande trein (B 17378 Wt - B 17365 Wt - AB 14112 Wt - B 17464 Wt) wordt getrokken door elektrische locomotief NS 1127.
Klopt. Zie bericht hierboven
😇

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3295
Re: Badehosenzug 1962
« Reactie #18 Gepost op: 19 April 2020, 12:50:49 »
Ronald, dank je. Stopten dus op de Intercity stations.
Groeten,
Richard

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Badehosenzug 1962
« Reactie #19 Gepost op: 19 April 2020, 19:09:40 »
Ik ben in 1983 tijdens mijn Tienertour ook met zo'n trein meegereden van Venlo naar Vlissingen. De Duitse loc heb ik ongetwijfeld gezien maar weet ik niet meer, de Nederlandse was een blauwe 1100 met botsneus. 1138 als ik me goed herinner.
De trein reed tussen Eindhoven en Roosendaal non-stop, en de machinist had er zin in... is het hele stuk topsnelheid gereden. En dat terwijl de trein toch echt ook Silberlingen had die maar 120 mochten. We kwamen dan ook ruim op tijd in Roosendaal aan...

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: Badehosenzug 1962
« Reactie #20 Gepost op: 21 April 2020, 10:04:32 »
Uit C7512/III VRM deel III zomer 1962

851, alleen 6 van 21 VII t/m 25 VIII
Kn 09.25 - Vs 12.07
Loc-B-B-AB-B
Rijtuigen kwam uit Düsseldorf

Opmerkingen: de 6 betekent zaterdag, aangezien de foto van 21 juli is, betreft dit de eerste trein van het seizoen en omdat 1962 het eerste seizoen van de Badehosezüge naar Vs was, dus de eerste Badehosezug naar Vs ooit. De retourtrein was nog leuker:

868, alleen 6 van 21 VII t/m 25 VIII
Ledn 13.14 - Ehv 15.02
Vs 13.25 - Ehv 15.08
Ehv 15.20 - Kn 16.08
Loc-B-AB-B-B-AB-B-B

Opmerkingen: de eerste drie rijtuigen kwamen uit Ledn, de laatste vier rijtuigen uit Vs. Te Ehv werden beide treinen gecombineerd. Beide delen reden onder hetzelfde treinnummer. De rijtuigen uit Ledn gingen door naar Köln, de rijtuigen uit Vs naar Düsseldorf, splitsing zal in Mönchen-Gladbach geweest zijn. Op de heenweg reden beide treinen los van elkaar:

855, alleen 6 van 21 VII t/m 25 VIII
Kn 09.00 - Ledn 12.31
Loc-B-AB-B

Opmerkingen: de route Ehv-Ledn is mij niet bekend, maar gezien de splitsing in Ehv verwacht ik via Ut, anders zou Bd logischer zijn. Heeft iemand misschien een dienstregeling van zomer 1962? In latere jaren zijn er ook wel Badehosezüge via Apn naar Ledn gereden, dus het zou goed kunnen. Qua rijtuigen heb ik helaas niet meer informatie dan hierboven staat, daarvoor moet waarschijnlijk een ZpAR/ZpAU of ZpBR/ZpBU van de DB geraadpleegd worden.
« Laatst bewerkt op: 21 April 2020, 10:32:35 door Rudolfph. Reden: Aanvullingen »
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3295
Re: Badehosenzug 1962
« Reactie #21 Gepost op: 21 April 2020, 11:18:34 »
De badehosezüge naar Leiden zijn in latere jaren zeker via Ut gereden daar ik een foto uit Op de Rails ken met zo'n trein in Bodegraven met als bijschrift dat het op 6. mogelijk was direct van Bodegraven naar Köln te reizen. De trein op die foto (70er jaren) bestond uit Silberlingen. Het ligt voor de hand om aan te nemen dat de route via Eindhoven-Utrecht-Alphen ook in de 60er jaren is gebruikt.

Groeten,
Richard

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
  • Duitsland TP III/IV
Re: Badehosenzug 1962
« Reactie #22 Gepost op: 21 April 2020, 11:42:21 »
Uit dienstregeling 22-05-'66/27-05-'67(is te koop via verkoophoek):







Grt, Ronald.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3295
Re: Badehosenzug 1962
« Reactie #23 Gepost op: 21 April 2020, 11:57:17 »
Tabel 61b bewijst dan wel dat trein 855 via Utrecht heeft gereden en niet via Breda.
Groeten,
Richard

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: Badehosenzug 1962
« Reactie #24 Gepost op: 22 April 2020, 13:06:13 »
Over Umbauwagens en Silberlingen:

Uit de Zp BR zomer 1973:

E 1971 Sa
16. VI. - 11. VIII.
Vs 13.45 - Kn 16.33/16.35 - Köln 17.48
Loc-BDyg-Byg-AByg-Byg-Bn-AByg-Bn-ABn-Bn
De laatste 3 rijtuigen gingen vanaf Mönchengladbach als E 2171 Sa naar Hagen (18.37).

Opmerkingen: yg-rijtuigen zijn Umbauwagen, n-rijtuigen zijn Silberlingen. De foto van de 1126 met Umbaurijtuigen te Vlissingen is (hier in het forum) niet gedateerd, maar de zichtbare rijtuigen komen overeen met de samenstelling hierboven, dus zomer 1973 is een mogelijkheid. Heenreis was als E 1970 Sa Köln 08.27 - Kn 09.39/09.40 - Vs 12.30 met omgekeerde rijtuigvolgorde, waarbij de rijtuigen uit Hagen (07.44) als E 2170 Sa naar Mönchengladbach kwamen.

Uit de Zp BR winter 1983/1984:

E 2529
Sa 9. VII. - 20. VIII.
Vs 12.50 - Kn 16.01/16.03 - Köln 17.17
Loc-D-Bm-Bm-Bn-ABn-Bn

Opmerkingen: aangezien 9 juli in 1983 op zaterdag viel en in 1984 op maandag, heeft dit dus nog betrekking op zomer 1983, hoewel de ingangsdatum van deze Zp BR officieel 25 september 1983 is. De D is niet nader gespecificeerd en kan dus van alles zijn, inclusief vooroorlogse types voor zover nog aanwezig. In boek "Treinen in beeld 4: het grensbaanvak Venlo-Kaldenkirchen 1962-2012" staat op pagina 42 een foto van 31 juli 1982 met o.a. een MD Hilfsgepäckwagen, dus dat lijkt een goede kanshebber. De m-rijtuigen zijn de bekende na-oorlogse sneltreinrijtuigen, n-rijtuigen zijn Silberlingen. Heenreis was als E 2528 Köln 08.25 - Kn 09.32/09.34 - Vs 12.19 met omgekeerde rijtuigvolgorde.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Cc72000

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Badehosenzug 1962
« Reactie #25 Gepost op: 09 September 2020, 18:37:37 »
augustus 1980, Vlissingen



Grtz Diederik.
N spoor Frankrijk www.AFAN.fr

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8583
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Badehosenzug 1962
« Reactie #26 Gepost op: 10 September 2020, 08:27:25 »
Leuk, Diederik, dank je wel ;-)