Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:56:33
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 19:42:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52

Auteur Topic: HAMO Motorpost  (gelezen 7588 keer)

Laurens

• Offline Offline
HAMO Motorpost
« Gepost op: 16 February 2008, 00:23:58 »
Laat ik voorop stellen dat de post iets later komt  ;D

Ik ben sinds vandaag de trotse eigenaar van een HAMO motorpost met enig achterstallig onderhoud op zowel technisch als cosmetisch gebied. Het cosmetische deel is al aan de orde gekomen in een ander draadje. Terwijl dat loopt wil ik toch het technische aspect behandelen.

Allereerst was daar een Lenz decoder. Persoonlijk vind ik de LH100 een geweldige regelaar, echter Lenz decoders komen er bij mij niet. Dat had deze decoder kennelijk ook in de gaten, want zelfs na resetten van de decoder gebeurde er nul komma nul. Zelfs niet na het schoonmaken van de assen, stroom afname en het bijbuigen van de stroom afname tegen de assen aan. De decoder was verder goed aangesloten, wel sprong mij bijna letterlijk een kluwen draden tegemoet na verwijderen van de kap. Kennelijk zijn er mensen die niet weten dat je een kabelboom ook kunt inkorten.

Gelukkig had ik nog een Ühlenbrock decoder liggen waar ik toch niets mee ging doen (ben ook geen Ühlenbrock fan). Nadat ik de oude decoder had verwijderd heb ik de "nieuwe" decoder aangesloten. Dat deze het deed wist ik al aangezien deze ooit in de Hondekop zat.

Op zich reed de MP nu goed, echter was me opgevallen dat de lok op bepaalde plaatsen er toch vrij ranzig uitzag. Vanavond toch maar eens gekeken naar de motor. Ik had al wat rondgeneusd op het forum en was wat wijzer geworden over koolborstels e.d. De koolborstels zaten er inderdaad verloren bij, ze waren rond afgesleten en het gruis zat tegen de achterkant van het schildje aan.

Ondanks het feit dat er geen handleiding oid in de doos zit ben ik er uitgekomen hoe de koolborstels verwijderd dienen te worden en hoe ik de nieuwe weer terug plaats. Ik wil echter voordat ik de koolborstels terug plaats ook eens de motor zelf een goede opknapbeurt geven. Nu heb ik begrepen dat ik het onderstel (met anker?) in de wasbenzine kan zetten.

Is dit een veilige manier (en is dit goed voor de antislipbandjes)? Zo ja, wat is de exacte werkwijze. Ik neem namelijk aan dat ik na het wasbenzine bad de motor goed moet (laten) drogen. Om nog maar niet te spreken van een goede smeerbeurt. Als ik dan de motor smeer, wat zijn de punten waar ik op moet letten (en waar moet olie en waar vet?).

genincr

• Gast
Re: HAMO Motorpost
« Reactie #1 Gepost op: 16 February 2008, 02:21:24 »
Als je het ziet zitten (en het kan hoor) de motor wat verder uit elkaar halen.
Wasbenzine-bad is prima -ook voor anker- maar het vuil moet niet elders in een hoekje van de motor terechtkomen en daar alweer opdrogen en aankoeken.
Met andere woorden: des te verder gedemonteerd, des te beter kun je de motor schoonmaken (gebruik een kwastje).

Goed laten drogen, beetje vet op het centrale asje, tandwielen gewone olie.

We rekenen er nu wel op dat de post weer op tijd komt  ;)

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 16 February 2008, 10:03:14 »
Ja, beter echt uit elkaar halen, anders komt het vuil niet goed uit het motorhuis.
Draadjes lossolderen, motordraaistel uitnemen, draaistelbekleding en koppeling verwijderen, motorschild losschroeven en dan komen schild, anker en veldspoel/permanent magneet los. Die onderdelen en het hele draaistel kun je een paar minuten in een bakje wasbenzine laten weken en dan veeg je het vuil er met een kwastje af. Je zult zien hoe zwart de wasbenzine wordt.

Je kunt de onderdelen enigszins drogen met keukenpapier en voor de rest vervliegt de wasbenzine heel snel.
Lagers smeren met een druppie olie en de tandwielen met een beetje vet. Dat doe ik dus precies andersom dan in het bericht hiervoor staat.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Laurens

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 16 February 2008, 10:34:45 »
Heren, bedankt voor het advies.

Ik heb gisteravond de motor al helemaal uit elkaar gehad dus dat is geen geheim meer ;D. Ik zal morgen het gebeuren een "bad" geven, koolborstels vervangen en daarna olie en vet aanbrengen.

Met centrale asje bedoel je de as die door het anker heenloopt, aan de ene kant tegen de koolborstels aanzit en aan de andere kant met een klein tandwiel op de andere is aangesloten?

Laurens

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 17 February 2008, 12:32:03 »
Inmiddels ben ik weer een stap verder.

Gisteren eerst nieuwe koolborstels gekocht. Daarna naar de club gegaan waar ik een bevriende Märklinist e.e.a. heb voorgelegd. Hij kan goedkoop aan een nieuwe motor komen (compleet) met 5-polig anker, nieuwe magneet etc. die een stuk stiller rijd.

Standaard zat er kennelijk een 3-polig anker in, echter kwam ik er zojuist achter dat dit onderdeel al eens vervangen was door een 5 polige. Toch maar de nieuwe motor laten bestellen, mijn Mp verdiend alleen het beste ;D. Sowieso komt er nog een nieuwe decoder in van ESU (3.0) om de Ühlenbrock te vervangen.

Alles ligt nu in de wasbenzine. Ik heb na een paar minuten voorzichtig met een kwastje al het tandwiel aan de binnenkant (waar het anker tegenaan ligt) schoongemaakt. Volgens mij is dit tandwiel sinds het uit de fabriek kwam niet meer zo schoon geweest :P.

Ik heb ook begrepen dat mijn cosmetische probleem (cabineramen Mp) bij uitlevering al een bekend probleem was. Kennelijk waren de cabineramen zo strak dat deze spontaan knapten. Inmiddels heb ik ook daarvan een nummer gevonden via de Märklin site. Volgens eerdergenoemde Märklinist moet ik daarvoor Keutermans maar eens bellen/mailen. Als zij het niet hebben heeft Märklin het ook niet meer.

Andries

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 17 February 2008, 12:40:41 »
Hallo Laurens,

Keuterman heeft de cabineramen niet meer op voorraad; ze zijn besteld bij Märklin(al heel wat weken geleden). Ik wacht er ook met smart op.

Andries

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 17 February 2008, 12:55:06 »
Op marklin is het altijd lang wachten :-|

Laurens

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 17 February 2008, 13:11:04 »
Keuterman heeft de cabineramen niet meer op voorraad; ze zijn besteld bij Märklin(al heel wat weken geleden). Ik wacht er ook met smart op.

Hmm, laat ik nu gisteravond al hebben gezien dat juist de "stirnfenster" volgens de online shop van M* niet te bestellen zijn (rood stoplicht). Mag ik vragen hoe lang geleden je deze onderdelen hebt besteld bij keutermans?

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 17 February 2008, 13:48:17 »
Keuterman, zonder 's'. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #9 Gepost op: 17 February 2008, 13:57:04 »
Laurens,

Ik kan je ten zeerste aanraden om in de Motorpost een decoder met een grote stroombuffer te zetten. De stroomafname van de Motorposten is namelijk niet echt top. Bij de laatste versies van de ESU's kun je zelf een stroombuffer plaatsen, net als bij een Zimo MX64. Alternatief is Lenz Gold decoder met een Lenz Speicherbaustein. Je hebt ruimte genoeg in het stel hiervoor. Ik denk dat de loopeigenschappen met name bij lagere snelheden flink kunnen verbeteren.

Wat meer info vind je op: http://www.floodland.nl/aim/info_stottertherapie_1.htm

Succes!

Huib Maaskant
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Laurens

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 17 February 2008, 14:38:37 »
@Huib;

Bedankt voor de tip. Gelijk maar even de handleiding van de Power 1 "speicherbaustein" er bijgepakt om een indruk te krijgen van het geheel.

henk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 17 February 2008, 16:56:18 »
Gisteren eerst nieuwe koolborstels gekocht. Daarna naar de club gegaan waar ik een bevriende Märklinist e.e.a. heb voorgelegd. Hij kan goedkoop aan een nieuwe motor komen (compleet) met 5-polig anker, nieuwe magneet etc. die een stuk stiller rijd.

Standaard zat er kennelijk een 3-polig anker in, echter kwam ik er zojuist achter dat dit onderdeel al eens vervangen was door een 5 polige. Toch maar de nieuwe motor laten bestellen, mijn Mp verdiend alleen het beste ;D. Sowieso komt er nog een nieuwe decoder in van ESU (3.0) om de Ühlenbrock te vervangen.

Welke motoronderdelen zaten er precies in Laurens?
Kan van alles zijn bij de motorpost.
Oorspronkelijk werden de Hamo motorposten geleverd met een driepolig anker en een veldspoel met twee diodes om de rijrichting te kunnen veranderen. Eigenaardig, want alle andere Hamo modellen hadden een permanent magneet.
Dat driepolige anker kan worden vervangen door een vijfpolig anker, maar als ik me goed herinner kreeg het model dan heftige raceneigingen.
De veldspoel kan worden vervangen door een Hamo permanent magneet. Dan reed het al een stuk beter.
Maar het beste is om de boel te vervangen door hoogvermogenonderdelen: vijfpolig anker, magneet en nieuw motorschild. Dat gaat om een ander vijfpolig anker en een andere magneet dan daarnet genoemd. Vermoedelijk heeft je vriend dat aangboden. Goede zaak.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Laurens

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 17 February 2008, 19:11:54 »
Na een paar uur te hebben gebadderd in wasbenzine heb ik alle onderdelen er weer uitgehaald. Ik had de tip gekregen om af en toe de assen te bewegen zodat de wasbenzine ook via de tandwielen goed werd meegenomen.

Nadat ik alle onderdelen had gedroogd (meer deppen) met wc papier alles op een doek laten drogen. Na ongeveer een half uur alles opgepakt en weer in elkaar gezet. Het tandwiel aan het anker met een wattenstaafje vet lichtjes ingevet. Olie aangebracht op de assen. Bij het terugplaatsen van de nieuwe koolborstels bleek dat de koperen lipjes, die het veertje waarmee de borstels worden tegengehouden, vrij zwak waren. Deze zijn dus afgebroken. Morgen maar een "tijdelijk" schild zien te krijgen bij de plaatselijke Märklin shop. Daarna oranje en grijze draad vastsolderen en een testritje maken.

@Henk;

Ik heb de exploded view gisteren op de Marklin site gevonden en e.e.a. bestudeerd. Voor zover ik kan nagaan is er inderdaad het een en ander veranderd aan de lok. Op de exploded view is een veldmagneet te zien die totaal afwijkt van de magneet die op de motor zit. Daarnaast is het anker volgens mij de door jouw beschreven "sport" uitvoering. Ik heb een paar rondjes met de lok gereden en het viel me op dat deze erg snel ging.
« Laatst bewerkt op: 17 February 2008, 19:20:58 door Laurens Kikstra »

Laurens

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 10 March 2008, 22:43:44 »
Even een korte update:

Afgelopen dinsdag heb ik de Lenz Gold met Power 1 "speicherbaustein" binnengekregen. Vandaag geplaatst, de lok reed zowaar een heel rondje zonder te stoppen. En dat op mijn baan :D

In afwachting van de nieuwe motor eerst maar eens op jacht naar nieuwe "stirnfenster" voor zowel voor als achter. Daarnaast zit ik te denken aan het plaatsen van andere panto's en een machinist in de cabine.

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #14 Gepost op: 10 March 2008, 23:11:04 »
Wat is er mis met de stroomafnemers Laurens? De Sommerfeldt-exemplaren op een mP komen toch aardig overeen met de Failvely AM30's van het grote voorbeeld.

En een machinist moet er zeker in. Toen er nog waardezendingen met de mP's meegingen (maar het sorteren onderweg na 1979 al was beëindigd) reisde er vaak een PTT-postbeambte mee in het compartiment. Een waardevolle inhoud heeft je posttrekker al (nieuw anker, nieuwe decoder), dus dat nieuwe spul mag best bewaakt worden ;D

Succes,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie