Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Digitaal probleem, verschillend gedrag loks hoofdbaan/testbaan  (gelezen 1402 keer)

Jole

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Digitaal probleem, verschillend gedrag loks hoofdbaan/testbaan
« Gepost op: 01 april 2020, 21:55:38 »
Ik zal me eerst even voorstellen.
mijn naam is Leo en ben nieuw op dit forum, ik ben  een baan aan het maken en kom nu met een probleem welke ik wil voorleggen.
Situatie:  Hoofdbaan, redelijk groot, digitaal aangesloten met een Roco trafo 10725 50VA, Roco Booster 10764 en Roco Multimaus.
Daarnaast heb ik een testbaantje met exact dezelfde aansturing.
Alle nummers van mijn digitale locs zaten door elkaar. Deze week alles opnieuw in kaart gebracht en ik zou ze opnieuw gaan nummeren en benoemen.
Van de 21 locs gingen er 19 zonder problemen, zowel op de testbaan als op de (verder lege) hoofdbaan.
Hiertussen zaten ook een 4 tal met sound welke geen problemen gaven, alle locs zijn van Fleischmann of Roco.
Het probleem zit bij 2 locs:
1 x Roc Tee 43086 met sounddecoder. Op de testbaan zonder enig probleem. Op de hoofdbaan echter wel. In 1ste instantie geen beweging in te krijgen, en na licht heen en weer (zijwaarts) ging hij rijden, bij terug laten rijden bleef hij weer stilstaan. Zo enige tijd aan de gang geweest. probleem bleef. Op de testbaan geen enkel probleem, kon snelheid aanpassen, afremmen, alles wat normaal is, ook zonder enig moment stilstaan.
Ik heb nog zo'n treinstel, ook digitaal, decoders omgeruild (andere zonder sound) . Ook de andere loc nu hetzelfde probleem. De 1ste met een gewone decoder ging weer helemaal goed, op beide banen.
Decoders weer teruggezet, toen geen beweging meer in te krijgen en vrij snel daarna patsch, probleem opgelost en decoder aan gort.
2de loc, een Fleischmann stoom met sound de 74106. Op de testbaan ook weer zonder probleem, op de hoofdbaan gebeurt het volgende:
Zelfs zonder loc nummer gaat de loc op volle snelheid er van door, reageert nergens op. Op de testbaan als een zonnetje.
In een draadje hier ergens gelezen een seconde of 2 laten rijden, dan zou het goed moeten komen. Niet dus. Na 10 meter bij de 1ste wissel vliegt ie uit de bocht.
Ook op tillen van de tender en maar laten razen hielp ook niet.
De hele aansturing: trafo, booster en MM omgeruild, probleem blijft hetzelfde.
Geen storingen in de aansluitingen, meet overal de zelfde stroomsterkte (19) zelfde als op testbaan
Snap er niets meer van, het heeft me al een dure decoder gekost, dat is niet meer terug te draaien.
19 gaan er goed en deze 2 helemaal fout, hoe kan dit nou. Weet iemand wat er mee is??
Gr. Leo
« Laatst bewerkt op: 02 april 2020, 13:56:29 door Bert van Gelder »

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Digitaal probleem
« Reactie #1 Gepost op: 01 april 2020, 23:12:56 »
Zet analoog hetkenning eens uit in je lok decoders, dat gaat met cv29

Zet ook railcom eens uit in je lok decoders

En dan opnieuw kijken wat er gebeurt.

Guus
OpenDCC fan

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
Re: Digitaal probleem
« Reactie #2 Gepost op: 02 april 2020, 02:03:31 »
Hoi!

In principe zou je decoder niet kapot moeten gaan van rijden.
Het wegschieten is idd de analoogherkenning die opspeelt.
Heb je wel genoeg vermogen op je hoofdbaan?

Omdat je aangeeft dat deze vrij groot is?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Digitaal probleem
« Reactie #3 Gepost op: 02 april 2020, 07:37:12 »
Goed,

Het is een bekend probleem als de lok de digitale signalen niet goed herkent. Dan willen ze nog wel eens wegschieten. Dan is de decoder niet stuk maar gewoon van slag.

Probeer zoals in eerdere berichten het volgende:

- Je kan als eerste een "reset" uitvoeren. Meestal is waarde 8 in CV8 programmeren. Maar kijk voor de zekerheid in het boekje van de decoder / Lok of dat ook bij die decoder zo is. Dan moet de decoder weer reageren op adres 3. Dat doen alle DCC-decoders.

- Je kan de Analoge herkenning uitzetten. Daarna kan de lok niet meer rijden op een analoge baan. Het uitzetten van analoge herkenning kan via het aanpassen van CV29. Dus zoek even in het boekje van de decoder op welke waarde je dan in CV29 mag programmeren.
- Als extra maatregel kan je ook "Railcom" uitzetten als de decoder dat aan boord heeft. En weer: Zoek even in het boekje of er railcom op zit en hoe je deze uitschakeld.
- Ook is het verstandig om als de decoders ook geschilkt zijn voor Motorola en / of MFX deze protocollen ook uit te zetten. Kijk in het boekje of deze door de bewuste decoder ondersteund worden.

Succes!

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Digitaal probleem
« Reactie #4 Gepost op: 02 april 2020, 09:33:29 »
Het kan zijn dat de digitale blokspanning van de centrale zodanig vervormd wordt dat de decoder "denkt" dat ie een absolute gelijkspanning ziet. Dan gaat ie op volle snelheid rijden. Je kan eens kijken of de digitale spanning niet vervormd word. Dat kan bijv. gebeuren door slechte railverbindingen of bijvoorbeeld overbelasting. Het zou mooi zijn als je met een Oscilloscoop kan checken of dat zo is. Maar de meeste modelspoorders hebben zo'n ding niet. Ook ik niet :-\.
« Laatst bewerkt op: 02 april 2020, 09:35:42 door zuylen »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10226
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digitaal probleem
« Reactie #5 Gepost op: 02 april 2020, 10:33:23 »
Precies,

alleen is het waarschijnlijker dat de "Hoofdbaan" aangesloten is doormiddel van een Analoge Aansluitrail. Waarin zich ontstorings-elementen bevinden.

Bij voeding van een digitale baan, worden de aansluitingen van de cantrale altijd rechtstreeks op de rails aangesloten, zonder tussenkomst van aansluitrails en/of ontstoringen.


Grtzz,

Karst


Jole

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Digitaal probleem
« Reactie #6 Gepost op: 02 april 2020, 13:45:53 »
hallo, allemaal
bedankt voor de reacties
Inmiddels gedaan:
a      CV 8 op fabrieksinstellingen
b      CV 29 analoog uitgeschakeld
c      CV 29 railcom uitgeschakeld
d      CV 64 protocol Motorola uitgezet
Bij a niets veranderd
bij b , dat werkte, op hoofdbaan geen racepartij meer, echter nu volledige stilstand en geen enkele reactie. Ik hoor wel een heel licht geluidje bij de tender vandaan komen, dit ook op de testbaan, het lijkt dus er wel op dat er een stroomverbinding is.
Bij c ging de loc achteruit rijden, dit middels CV 29 weer omgezet
Bij d niets veranderd
Op testbaan gaat alles perfect, (kan daar op programmeren gelukkig) kan ook niet meer analoog er mee rijden.
Op hoofdbaan echter geen enkele reactie van deze lok, alle andere loks geven hier geen probleem!
Het is wel een grote baan met veel rails (kamer 4x 3 meter rondom dubbelspoor, klimspiraal en met schaduwstation. (het is niet mijn bedoeling om met veel treinen gelijktijdig te rijden, hooguit 2 tegelijk)
Ringleiding voor stroom met veel aansluitpunten, ik meet overal dezelfde spanning en normaal ook geen haperingen.
Trafo booster en MM geruild met testbaan, geen verandering in probleem.

Omdat op de testbaan geen enkel probleem is kan ik volgens mij het volgende uitsluiten:
Lok werkt goed
Decoder werkt goed
Trafo, booster en MM werken goed
Spanning is goed


Van jullie adviezen blijft nog over:
Aansluiting op rails dmv aansluitingen met ontstoringselementen. Ik dacht zelf van niet maar ga dit nog nalopen. Volgens mij overal op de rails rechtstreek gesoldeerd of met fabrieksmatige aansluitrail zonder elementen,  maar dat weet ik niet meer zeker, dat is vlug nagekeken
In de handleiding van de Fleischmann lok staat dat de beste resultaten bereikt worden met gebruik Twin centrale. Die heb ik wel, zou deze later hiervoor gaan gebruiken, de kabel aan de MM vind ik nu nog wel zo makkelijk.

Ik zou dan nog kunnen beginnen met de baan weer na te lopen op aansluitingen, Twin centrale aansluiten, en dan nog baan in mootjes hakken en maar kijken waar het probleem vandaan zou kunnen komen. Moet dan alle aansluitingen los maken , pfoe

Heeft nog iemand een andere mogelijke oplossing??


gr, Leo








zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Digitaal probleem, verschillend gedrag loks hoofdbaan/testbaan
« Reactie #7 Gepost op: 02 april 2020, 15:30:57 »
Onstoringscondensatoren moet je absoluut weghalen. Die gaan kortsluiting geven bij een hoogfrequente digitale spanning. Dat geldt niet alleen voor de onstoringscondensator die je weleens vind op aansluitraisl van Roco of Fleischmann maar dat geldt tevens voor de condensatoren die je op Fleischmann/Roco motorschilden vindt. Die moeten eraf! Idem spoelen! Spoelen dus overbruggen met een draadje. Beter om de spoel te vervangen voor een draadje! ;) Maar misschien had je dat al gedaan? Of zat het al zo in de startset? Ik kan me niet voorstellen dat een decoder zomaar kapot gaat. Maar dat kan ook zomaar wel. Ik heb het één keer gehad dat een Uhlenbrock decoder spontaan de geest gaf na een lange tijd werkend te zijn geweest (2 jaar ongeveer).
« Laatst bewerkt op: 02 april 2020, 15:34:15 door zuylen »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Digitaal probleem, verschillend gedrag loks hoofdbaan/testbaan
« Reactie #8 Gepost op: 02 april 2020, 15:48:27 »
Dat de ontstoringsspoelen en -condensatoren weg moeten uit de locs is echt niet waar. Het kan wel, maar in de regel maakt het voor het rijgedrag en de gezondheid van de decoder niet uit. In de meeste modellen met aansluitplug gebeurt dat ook niet als je een decoder inprikt.

Een ontstoorcondensator in een aansluitrail moet wel weg, omdat dan de digitale informatie in het signaal wordt aangetast.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jole

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Digitaal probleem, verschillend gedrag loks hoofdbaan/testbaan
« Reactie #9 Gepost op: 02 april 2020, 19:48:24 »
Heren, dag
De aansluitrails was het probleem. Ik had er 2 (gelukkig naast elkaar) opzitten met een ontstoorder er tussen.
Deze eruit gehaald en de lok doet het zoals die moet doen.
Ben blij met jullie reacties. Zowiezo wat geleerd met de CV instellingen  en dan ook daadwerkelijk een oplossing. Had ik nooit zelf opgekomen

tot de volgende keer misschien

gr, Leo