Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:49:38
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: Fleischmann Profi, 3-wegwissel schakelt moeilijk.  (gelezen 1372 keer)

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Fleischmann Profi, 3-wegwissel schakelt moeilijk.
« Gepost op: 29 maart 2020, 13:51:21 »
hallo, ik heb op dit moment 3 x een fleischmann 3 wegwissel (6158) liggen. Probleem wat ik heb is dat als ik schakel dat bv rechtdoor en rechts af wel omleggen maar als ik dan links af aanstuur en de spoel moet de 2 wisselgedeelten omleggen dan gaat dit heel moeilijk/zwaar of helemaal niet. soms brommen/ klapperen vd spoel. Ik heb de volgende dingen al geprobeerd: Rij trafo / aparte licht trafo(meer vermogen) korte of lange draden. In geen van de gevallen werd het beter of slechter. Volgens mij heb ik de juiste draad op de juiste klem. Alle gebruikte materialen zijn van fleischmann. Heeft iemand een idee of zie ik iets over het hoofd ? Alles is analoog bediend.

mvg aad
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2020, 14:14:40 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: probleem met profi 3- wegwissel elektrisch aangestuurd .
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2020, 14:12:48 »
Aad, is je wissel zelf mechanisch wel goed? Gaan allebei de wisselhendels wel soepel om? Je zegt ook dat ze soms klapperen. Dat zou een kortsluiting in een vd wisselspoelen kunnen betekenen. Als je de 2 spoelen ieder apart bedient ipv tegelijk, doen ze het dan wel soepel zonder te klapperen? Als ik me niet vergis, kan je de spoelen ook nog omwisselen; soms komen ze dan op de kop te zitten. Heb je dan hetzelfde probleem?

Probeer eerst die hendeltjes er eens voorzichtig uit te trekken en weer te monteren; vaak zitten ze niet goed.
In het algemeen is de kwaliteit van de veer konstruktie in deze wissels erg matig; de veer (plastic!) wordt slap na verloop van tijd. Ik praat uit ervaring.

M vr groet, Marc

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Fleischmann Profi, 3-wegwissel schakelt moeilijk.
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2020, 14:47:31 »
Hallo Marc, de wissels zijn 2e hands en liggen al ff een tijdje in opslag. Handbediend lijkt het soepel te gaan. Ik zal nog is een poging doen met andere spoelen. Vuil had ik ook wel in gedachte. Het klapperen vond ik het meest vreemd.misschien nog eens goed kijken naar de draadkleur en aansluiting.

Mvg aad

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Fleischmann Profi, 3-wegwissel schakelt moeilijk.
« Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2020, 14:47:49 »
Ik heb zelf ook 3 weg profi wissel van fleischmann  in bedrijf en bij mij was de aandrijving aan het einde van zijn levensduur gekomen.
Pak dus eens andere aandrijving/spoel
Het kan ook zijn dat de wisselpal breekt ,so wie marc beschrijft het is maar dunne/plastic dat deze kracht omzet

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Fleischmann Profi, 3-wegwissel schakelt moeilijk.
« Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2020, 16:57:04 »
Onder het mom van schiet mij maar lek ben ik toch nog even gaan proberen. De opmerking van marc dat het klapperen vaak op sluiting duid deed mij een lichtje branden. Op een bepaalde stand wissel schakel je met het groene kastje de beide spoelen te gelijk aan. Op het schakelkastje  staat A1 en A2. Kijkend van enkelspoor naar vertakkingskant  sluit ik de linkerspoel aan op A2 en de rechterspoel op A1. Schakeld o.k tot beide spoelen in beweging komen. Klapperen en brommen. Lijkt dus dat beide spoelen tegen elkaar in staan te bewegen. Op het schakelkastje staan de draadkleuren van de spoel. Nu heb ik A2 de draad gewisseld, dus donkerbruin op lichtbruin en lichtbruin op donkerbruin en Eureka wissel  schakeld als een zonnetje !!  Dus schiet mij maar lek.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Fleischmann Profi, 3-wegwissel schakelt moeilijk.
« Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2020, 17:19:56 »
Daarom gebruik ik die groene kastjes niet,daarom  heb ik  de witte schakelars fleischman  in gebruik,

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Fleischmann Profi, 3-wegwissel schakelt moeilijk.
« Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2020, 19:18:10 »
Aad, ik schiet jou lek. ;)

De code A1 en A2 zegt me zo niets. Die draad kleuren (licht/donkerbruin) hoef jeje niks van aan te trekken. De spoeltjes kan je ook ondersteboven monteren; de juiste bewegingsrichting gaat daarmee de andere kant op en moet je de licht en donker bruine kleur dus omdraaien. En daarnaast heeft fleischmann in de spoeltjesbekasting een dubbele ipv een enkele sleuf voor de wisselhendel aangebracht zodat een specifiek linkse (6421)of rechtse spoel(6422)  veranderde in een aan allebei de zijden te gebruiken spoel. Dan is het dus helemaal uit proberen welke licht- en donkerbruine draad waar aan moet.

Zelf vermoed ik dat je van 1 spoel de licht en donkerbruine in hetzelfde aansluitpunt hebt gestoken. Dan gaat ie idd klapperen,  :o



Fijn dat het opgelost is.

M vr groet, Marc




kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Fleischmann Profi, 3-wegwissel schakelt moeilijk.
« Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2020, 20:38:40 »
Hallo Marc, de draad kleuren waren o.k.  A1 enA2 staan achter op groen flmn kastje. Rechter spoel op A1 en bij mij donkerbruin en lichtbruin omdraaien . Linker spoel op A2 en kleurcode aanhouden. Wissels werken bij mij nu goed.

Bedankt voor jullie input.  Mvg aad

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
Re: Fleischmann Profi, 3-wegwissel schakelt moeilijk.
« Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2020, 22:40:33 »
In een ander topic https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92643.0 hadden we het laatst nog over de verschillende insteekaandrijvingen van Fleischmann wissels.
Fleischmann is op een gegeven moment overgegaan van gespiegelde aandrijvingen voor links en rechts (met één opening voor de meenemer), naar allemaal dezelfde die je overal voor kunt gebruiken: links, rechts, boven de vloer, onder de vloer. Deze hebben twee openingen voor de meenemer en de aansluitdraadjes in het midden.
Maar dat betekent wel, dat je niet meer altijd kunt afgaan op de kleuren lichtbruin en donkerbruin.
De groene schakelaar is natuurlijk ontworpen in de tijd dat een driewegwissel twee verschillende aandrijvingen had, een linkse en een rechtse. Toen kon je de kleuren lichtbruin en donkerbruin precies volgens schema aansluiten. Maar met twee dezelfde aandrijvingen gaat dat logischerwijs niet meer, dan zul je van één van de aandrijvingen lichtbruin en donkerbruin moeten verwisselen.
Zoals jij nu hebt gedaan.

Overigens lijkt het me logisch dat dit ook geldt als je de witte schakelaars gebruikt (@dennie). En niet alleen bij de driewegwissel  :)
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2020, 22:42:24 door VictorPM »