Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door ingenium
Vandaag om 03:04:50
NS 6100 van GM&S door ingenium
Vandaag om 01:33:12
Wielen gelijkzetten? door VictorPM
Vandaag om 01:04:27
Trix 22300 loopt (nog) niet door Biesje
Vandaag om 00:59:02
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door Rik
Vandaag om 00:51:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:09:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 00:08:21
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door Wim Vink
28 maart 2020, 23:49:33
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Hendrik Jan
28 maart 2020, 23:48:02
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
28 maart 2020, 23:29:12
Max. draadlengte bij massadetectie door 1200blauw
28 maart 2020, 23:21:40
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door Eric B
28 maart 2020, 23:00:38
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
28 maart 2020, 22:49:48
Artitec restanten, wat kan je er van maken door Eric B
28 maart 2020, 21:35:35
Projekt 083-338 door 44
28 maart 2020, 21:33:49
Wagons klimmen uit puntstuk / leverancier wielafstand gereedschap gezocht door ivanzon
28 maart 2020, 21:07:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
28 maart 2020, 21:05:23
Sleeptenderlocomotief DB BR 23 van Roco of Trix. door Wies
28 maart 2020, 21:03:38
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
28 maart 2020, 20:46:12
DCC++ probleempje door Waterman
28 maart 2020, 20:36:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
28 maart 2020, 19:55:56
Frans loodsje et cetera door Noordernet
28 maart 2020, 19:55:31
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
28 maart 2020, 19:44:27
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
28 maart 2020, 19:40:41
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door Paulus
28 maart 2020, 19:36:57
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
28 maart 2020, 19:27:00
Baanbouw Bosje77 door bosje77
28 maart 2020, 19:15:25
DAF YA-314 Algemeen door AndréDev
28 maart 2020, 19:09:23
Instellingen Inlellibox II en Ulhenbrock 63320 decoders door Josephes
28 maart 2020, 18:22:09
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
28 maart 2020, 18:16:31
  

Auteur Topic: NS 8112 MK modelbouwstudio, een bouwimpressie.  (gelezen 675 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
NS 8112 MK modelbouwstudio, een bouwimpressie.
« Gepost op: 23 maart 2020, 15:47:23 »
Hoi allemaal,

Het is alweer een tijd geleden dat ik een kit helemaal afgebouwd heb. De afgelopen tijd vooral een aantal Philotrain loc's gedigitaliseerd. Maar vorig jaar kocht ik bij Maykel in Houten een kit voor de 8100. Een leuk, klein gedrongen locje. Boek van Uquilair via een TM lid kunnen aanschaffen om de nodige details te kunnen ontdekken.

De kit:

Maykel kiest er oer het algemeen voor om als basis een productiemodel te gebruiken. Ook bij deze kit. Een Fleischmann locje dienst als basis. Maar je kunt ook een door Maykel zelf ontworpen onderstel aanschaffen. Onder andere RP 25 wielen vallen je dan ten deel. Ik heb bewust voor de Fleischmann gekozen omdat de donor digitaal voorbereid is. In mijn geval kocht ik op Ebay een soundversie. Aan de kap was door de vorige eigenaar flink "verbeterd". Dat drukte de prijs. De ingebouwde sounddecoder gebruikte ik niet. Ik heb een LS 5.0 micro van Esu gebruikt.

Ik ga niet alle specifieke bouwstappen hier uitwerken, wel een aantal verbeteringen en aanpassingen die ik in mijn model verwerkt heb.

De uitgebreide bouwbeschrijving van Maykel laat niets te wensen over. Veel foto's en duidelijke beschrijvingen.

De stroomafname van het donor locje is prima, maar door de ombouw zou e.e.a. slecht demontabel zijn. Gert (hier ook actief) had een mooie oplossing verzonnen om de stroomafname d.m.v. een extra veer en contactplaatje te verbeteren.
20190205_135656 by Tuup Tien, on Flickr

20190205_134804 by Tuup Tien, on Flickr

Ook had ik de nodige wensen wat betreft verlichting en... rook! Dus moesten er de nodige aanpassingen aan de print gemaakt worden. Verder natuurlijk de lampen uitboren om ruimte te bieden aan de led's.
De print was vrij basaal, maar de aansluiten voor AUX 1 en 2 waren na wat speurwerk snel gevonden. Bovendien werden de door Fleischmann gebruikte kabelkleuren vervangen door de gangbare kleuren.

20190217_144503 by Tuup Tien, on Flickr

Een uitdaging was de rookgenerator. De 8100 is natuurlijk een klein ding, met smalle schoorsteen en dito rookkast. Een gangbare Seuthe past dus niet. Terug gevallen op een N generator waarbij zelf een behuizing omheen gemaakt moet worden.

20190114_211659 by Tuup Tien, on Flickr

De schoorsteen uitboren was een zenuwenkusje, maar is prima gelukt. Maykel heeft namelijk een massief exemplaar gegoten, niet ervan uit gaande dat er rookverslaafden zijn. (wat loc's betreft dan)
De capaciteit is ronduit krap. Maar doordat er een decoder aan de generator hangt is deze prima in te stellen. Ik ben niet van de vette pluimen, maar een mooi pluimpje is gelukt. Via de timer heb ik de rookgenerator zodanig geprogrammeerd dat deze na 20 seconden uitschakeld. Gevuld kan zo twee keer gerookt worden. Mocht de rookgenerator leeg zijn dan is de "droogkooktijd" bovendien ook beperkt. Na het nodige boor-, frees-, vijl-, en freeswerk krijg je dit: (klik op de foto)

20190116_143110 by Tuup Tien, on Flickr

De luidspreker moest ook een een nieuwe plek krijgen: de ketel. Die is ook massief, dus uitboren. Aan de onderkant twee gaatjes geboord om het geluid mooi te laten ontsnappen.

20190108_202251 by Tuup Tien, on Flickr

De kleine sugarcube luidspreker past precies.

Voor de frontseinen werden nieuwe contacten gemaakt in de vorm van een stukje print dat op de plaats van een stukje resin in de vootplaat kwam. Draadjes aansolderen en klaar. De verbinding tussen de contacten en de printplaat zijn met fosforbrons draad gemaakt. Die drukken gewoon tegen de contactjes. Mooi demontabel.

20190202_124652 by Tuup Tien, on Flickr

20190202_124717 by Tuup Tien, on Flickr

20190202_124606 by Tuup Tien, on Flickr

Omdat de stroomafname bij 2 assige loc's altijd wat kritisch is ben ik op zoek gegaan naar een powerpack. De Esu's zijn véél te groot, maar ik heb er een bij Fischer Modell in Duitsland gevonden. Compleet met de benodigde elektronica om de zaak tegen overbelasting te beschermen én -nog belangrijker- programmering niet in de weg te zitten. Het ding is modulair, d.w.z. dat je naar beschikbare ruimte 1-5 condensatoren op de print kunt solderen. De hoeveelheid zal uiteindelijk de grootte van de spierballen van de schakeling bepalen. Lijkt me duidelijk.

20190614_115202 by Tuup Tien, on Flickr

Ik ben weer gaan vijlen en slijpen. Door de condensatoren in twee brokken te verdelen en met kabeltjes te verbinden hebben ze aan weerszijden van het gewicht, in de waterbakken een plekje gevonden. De schakeling overbrugt ongeveer 0,6 seconden stroomafname onderbreking, afhankelijk van wat er "aan" staat op de loc.
Ingebouwd ziet het er zo uit:

Bouw NS 8112 by Tuup Tien, on Flickr

Voor de rest is het allemaal redelijk "straight forward" bouwen. Het resin gierwerk van deze kit is zeer goed te noemen. Het spul heeft zijn plussen en minnen, maar je merkt heel goed dat Maykel de detaillering naar een hoger plan getild heeft. Sommige zaken zijn misschien wat dikker, maar dat is met dit spul niet te voorkomen. Het is geen messing. Daarover gesproken: de messing onderdelen zijn van hoge kwaliteit. De lantaarns zijn héél mooi. Na uitboren, led plaatsen en een ruitje erin zien ze er zo uit:

IMG-20200308-WA0087 by Tuup Tien, on Flickr

Zoals jullie zien heb ik voor de 8112 gekozen. Een nummer waarin Maykel niet voorziet. Ik heb hiervoor gekozen omdat er een prachtige foto van deze loc in de beschrijving én in het Uqiulair boek staat. Zelf heb ik van een TM lid een échte afdruk van deze loc in mijn bezit gekregen (Bessel: dank!) De nummer- en fabrieksplaat komen van Werps.

Typerend op deze foto zijn de details: het was blijkbaar een kunst om bij deze loc serie de kolenvoorraad zo groot mogelijk te maken. Ook de meegevoerde sluitseinlantaarns op de rookkast zijn een mooi detail. De gordijnen net zo. Dan gaat het om deze foto:

20200323_135648 by Tuup Tien, on Flickr

20200323_135702 by Tuup Tien, on Flickr
De rechthebbende op de foto staat op de foto zelf.

Zoals te lezen genomen in de Rietlanden in juni 1935. Let op het dichtgezette raam, zodat de kolenvoorraad niet door het verkeerde gat het machinistenhuis in komen.

Deze foto heb ik dan ook gebruikt om mijn 8112 zoveel mogelijk op het voorbeeld te laten lijken. Zo werden de sluitseinlataarns
van een AVT 6300 "geleend" en werden de gordijnen gemaakt uit een Rizla vloeitje. Bij de linkerzijde van de loc heb ik mij wat vrijheden genomen. In het boek van Uquilair is een schat aan details te vinden. Zo is goed te zien dat de bovenzijde van de linker waterbak veel gebruikt werd om stookgereedschap op af te leggen. Het machinistenhuis zal ongetwijfeld veel te krap geweest zijn om dit fatsoenlijk te kunnen bergen. Of het leverde simpelweg net wat meer bewegingsvrijheid op. Mijn stookgereedschap komt uit een ets van Bavaria en van de bouwset zelf.

Spuiten is niks speciaals aan. Primer, groen, zwart, rood, grijs en koper zijn zo'n beetje de kleuren. De schuifbeweging heb ik gezwart met Cars zwartingssap.
De belijning heeft Maykel als waterslide transfers bijgevoegd. Zeer nauwkeurig getekend, wel kwetsbaar. Ze beschadigen snel. En ook fijn: er zit wat reserve spul op het draagvel. Erg fijn! Met behulp van Microsol en Microset laten ze zich vrijwel onzichtbaar opbrengen. Erg mooi!

Hier vers aangebracht. De transfer moet nog over de details "heen zakken":

20190527_182757 by Tuup Tien, on Flickr

En na diverse behandelingen met het eerder aangehaalde spul:

20190527_193121 by Tuup Tien, on Flickr

Retestrak mag ik wel zeggen. Met een Uniposca verfpen (of is het inkt?) werden de scherpe hoeken nog even zwart aangezet en daarmee was de loc klaar voor de blanke lak.

De emmer aan het sluitseinijzer was een idee van Floris. (wie kent 'm niet hier) Artitec heeft een setje met tuingereedschap waarin dit exemplaar zit. Wel moest het hengsel even weg gevijld- en opnieuw gemaakt worden. Oorspronkelijk is de emmer als staand exemplaar gedacht, niet als hangend.

De decoder moest uiteraard ook geprogrammeerd worden. Met een eigen gemaakt soundbestand. Ik struin dat altijd even op het WWW om informatie van de loc te vinden, of, zoals in dit geval val ik terug op boeken. Ik pluis uit wat de cilinderdoorsnee was, de zuigerslag etc. Ik stel me zo voor dat dat twee zaken zijn die het geluid voor een groot gedeelte bepalen. Bij de 8100 is natuurlijk ook live geluid te vinden. De 8107 is immers dienstvaardig.
Met die informatie pruts ik dan via de geluidenbibliotheek van Esu een compleet bestand in elkaar. Uiteindelijk gaat dat dan op de LS 5.0 en kan het afstellen beginnen. Schaalsnelheid, slagen etc worden geprogrammeerd.

Oorspronkelijk was ik van plan een LS4.0 micro te gebruiken. Echter, de LS 5.0 micro is een stuk kleiner en heeft nu een stekker aan boord waarmee diverse NEM aansluitingen makkelijk te wijzigen zijn. De 5.0 past dan ook nog beter.

IMG-20200309-WA0022 by Tuup Tien, on Flickr

Op de voorgrond de LS 5.0 micro, achter de 4.0 micro. Het stekkertje aan de 4.0 is de aansluiting van het powerpack. Uiteindelijk heeft de 5.0 deze ook gekregen. Het nog aanwezige bandkabeltje op de 5.0 is vervangen door een NEXT18-PLUX16 adapter van Esu. Overigens is de LS 5.0 ook veel uitgebreider met programmeermogelijkheden. Gaat wat ver om daar hier verder op in te gaan.

Als laatste heb ik nog loc personeel op maat gemaakt. Die moet uiteraard nog een kleurtje krijgen.

Bouw NS 8112 by Tuup Tien, on Flickr

Uiteindelijk is dit dan zo'n beetje het resultaat: (de ganghandel en de zandstrooipijpen ontbreken nog)

20200322_124748 by Tuup Tien, on Flickr

20200322_124740 by Tuup Tien, on Flickr

20200322_124653 by Tuup Tien, on Flickr

20200322_124724 by Tuup Tien, on Flickr

Ik ga de komende dagen nog proberen een filmpje te maken als het ding op de rollenbank staat om een indruk te geven van het geluid, de verlichting en de rookgenerator. Ook zullen dan de laatste kleine klusjes uitgevoerd zijn. (het kromme stukje in de voetplaat is inmiddels verholpen) De link post ik dan weer hier in het draadje.

Al met al een super leuke kit om te bouwen. Maykel heeft hiermee weer laten zien dat met gebruikmaking van een grootserie model als basis een prima lijkend Nederlands stoomlocomotiefje te maken is. Nu nog een model van de variant met de kleine waterbakken en recht machinistenhuis...? Even over nadenken!  ;D

Tot zover!




« Laatst bewerkt op: 23 maart 2020, 16:30:10 door Gerke »
Met groet,

Ger.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5744
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 8112 MK modelbouwstudio, een bouwimpressie.
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2020, 16:53:05 »
Bijzonder fraai exemplaar zo  (y).
Welke verf gebruik jij voor de zilverkleurige onderdelen?

Groeten, Stephan.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: NS 8112 MK modelbouwstudio, een bouwimpressie.
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2020, 17:07:58 »
Mengseltje van zwart met revell 90. Beetje op het oog. Bij de ganghandle althans. De rest is gewoon gezwart met Carrs.
Met groet,

Ger.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 998
    • Dwangrail.nl
Re: NS 8112 MK modelbouwstudio, een bouwimpressie.
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2020, 17:22:30 »
Prachtig locje geworden  (y) (y)
klasse !

Groeten Arjen
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4802
  • Team Mitropa
Re: NS 8112 MK modelbouwstudio, een bouwimpressie.
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2020, 17:40:50 »
echt een schatje (y)

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
  • Meet (kijk, voel) & dan weet je het.
Re: NS 8112 MK modelbouwstudio, een bouwimpressie.
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2020, 17:53:54 »
Prachtig lokje.

groet
Harald

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: NS 8112 MK modelbouwstudio, een bouwimpressie.
« Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2020, 18:02:36 »
Dank heren. Idd. een schattig ding geworden. Morgen laat ik 'm aan het woord.
Met groet,

Ger.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3726
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS 8112 MK modelbouwstudio, een bouwimpressie.
« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2020, 19:44:00 »
Mooi!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Harm Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: NS 8112 MK modelbouwstudio, een bouwimpressie.
« Reactie #8 Gepost op: 23 maart 2020, 21:33:28 »
echt heel mooi. respect voor men die zo kan en durft te bouwen.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: NS 8112 MK modelbouwstudio, een bouwimpressie.
« Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2020, 15:43:50 »
Dank weer, heren.

Ondertussen heb ik een filmpje gemaakt en dit is te zien als je op onderstaande link klikt:

https://youtu.be/Z2zE_B3wqlM

Geen Oscar waardige kwaliteit, maar het kunnen van de decoder komt redelijk uit de verf.
Met groet,

Ger.

Rob E.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2744
  • Modelspoor is emotie...
Re: NS 8112 MK modelbouwstudio, een bouwimpressie.
« Reactie #10 Gepost op: 24 maart 2020, 16:00:48 »
Geinig ding, netjes gedaan. Ik vind die zinken emmer aan dat sluitseinijzer ook wel wat hebben... ;D (y)
Gewoon een keer beginnen....

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: NS 8112 MK modelbouwstudio, een bouwimpressie.
« Reactie #11 Gepost op: 24 maart 2020, 16:06:59 »
Geinig ding, netjes gedaan. Ik vind die zinken emmer aan dat sluitseinijzer ook wel wat hebben... ;D (y)
Ja cool he? Eerlijk is eerlijk, Floris (Dilz) kwam met dat idee. En inderdaad, kijkend op foto's zie zo'n ding wel vaker ergens op of aan een loc hangen of staan. Het geeft het ding wat meer leven.
Met groet,

Ger.