Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door spoorijzer
Vandaag om 08:00:46
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 07:56:10
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:53
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 07:41:24
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martijn193
Vandaag om 07:03:55
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
ABLOAD gaat stoppen door NS264
Vandaag om 00:33:53
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Edsko Hekman
Vandaag om 00:02:24
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Treinreizen met m'n vader door Deetrein
22 april 2024, 23:56:03
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
DR4024 door Michaël dB
22 april 2024, 19:20:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 april 2024, 18:53:00
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: ABC-module en keerlusmodule combineren?  (gelezen 1925 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
ABC-module en keerlusmodule combineren?
« Gepost op: 15 maart 2020, 13:02:07 »
Op mijn baan (H0, tweespoor, digitaal) in aanbouw wil ik een keerlus voorzien van een Digikeijs 5013 module in kortsluitingsvrije configuratie. Een aantal punten in de baan wil ik ook van ABC (rem)modules voorzien. Mijn vraag is of ik in de keerlus ook een ABC module kan aansluiten.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2020, 19:12:57 door Bert van Gelder »

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: ABC module en keerlus module combineren
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2020, 16:24:19 »
Hallo, lijkt me wel.

Lenz ABC schrijft voor dat de remmodule in de rechter spoorstaaf moet opereren. Daarin is de spanningsamplitude iets lager tov links (door de diodes), vandaar dat je locdecoder gaat afremmen. Als tijdens het afremmen de spanning links/rechts omgedraaid wordt door de omkeermodule, krijgt de rechter staaf nog steeds een iets (in dezelfde richting verschoven) spanning. De diodes (in de remmodule) zorgen er dus voor dat de spanningsverschuiving altijd in de rechter spoorstaaf plaatsvindt.

Als je nog twijfelt, kan je beter het zekere voor het onzekere nemen, en het moment van spanningsomkering buiten de afremsectie van de remmodule laten plaatsvinden.

Bovenstaande is geredeneerd bij toepassing van de BM1 remmodule (5+1 x diodes). De BM2/BM3 werken mogelijk anders; daar weet ik het niet van.

Wil je de afremsecties in beide rijrichtingen van de lus maken?

M vr groet, Marc

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: ABC module en keerlus module combineren
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2020, 23:30:37 »
Beste Marc,

Bedankt voor je reactie.
Ik wil graag afremsecties maken in beide rijrichtingen van twee keerlussen. Dit worden geen echte lussen maar aansluiting van het keergedeelte op twee wissels. Onderstaand een screenshot van één van de keerlussen. De kortste keerlus is 260 cm. Als ik voor de remgedeeltes ieder 50 cm neem dan houd ik 160 cm over waar een volledig treinstel in moet passen. Ik vraag me af of dit voldoende is voor een gemiddelde goederentrein.



Mvg,

Rian Blok

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: ABC module en keerlus module combineren
« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2020, 00:37:59 »
Hoi Rian,

Er vanuit gaande dat de loc bij het inrijden van de lus (=groen =  begin remsectie = onderbreking in de rechter spoorstaaf) begint af te remmen, heeft deze toch tot vlak voor het uitrijwissel vd lus (dus minus pakweg 20cm) ruimte om af te remmen? Mijn inziens kan je je remweg dus zo 260-20=240 cm lang maken. Je max treinlengte wordt dan 240-20 =220 cm (het einde vd trein moet ook nog n stukkie van het inrijwissel vandaan blijven. De remweglengte stel je uiteindelijk in op de locdecoder.

Heb je wagons met treinverlichting welke evt ook nog eens electrisch met elkaar doorverbonden zijn? Je moet dan bij dit soort remsecties wel in de gaten houden dat deze het begin van je inrijsectie electrisch overbruggen en de loc meestal veel langer laten doorrijden, net zolang totdat de gehele trein zich in de sectie bevindt.

Marc

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: ABC module en keerlus module combineren
« Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2020, 20:17:37 »
Dank je Marc.
Uit jouw reactie begrijp ik dat de ABC secties binnen de keerlus kunnen vallen.
Ik had deze combi ook voorgelegd aan de Digikeijs helpdesk en hun antwoord was dat bij gebruik van de Digikeijs 5013 module de ABC module het best buiten de keerlus kan worden gehouden. Is een plaatsing van de ABC binnen de keerlus volgens jou wel mogelijk met andere merken/combinaties?

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: ABC module en keerlus module combineren
« Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2020, 21:15:14 »
Hoi, heeft digikeijs dan niet gezegd waarom het dan mis zou kunnen gaan? Functioneert de omkeer module dan niet of remt je trein niet af? Ik ken die digikeijs omkeer modules niet specifiek, maar in de basis lijkt het me een luxe omkeerschakelaar, niet meer en niet minder. Ik zie vooralsnog niet waarom jouw voorstel niet zou kunnen.
Je kan het natuurlijk ook gewoon uitproberen natuurlijk. Het enige wat je nodig hebt is een omkeer schakelaar (ipv de digikeijs module), een remsectie (6 diodes)  en een lok (decoder) met ABC.

Je schreef eerder dat je de module in een kortsluitvrije modus wil gaan gebruiken. Wat wordt bij jou daarbij de trigger om de module de stroom om te laten keren? De meeste keerlusmodules meten een kortsluiting zogauw de wielen de omkeer sectie binnen rijden, en draaien vervolgens de stroom in de sectie om. Ik neem aan dat je niet computergestuurd rijdt.

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: ABC module en keerlus module combineren
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2020, 17:54:34 »
Zal toch na lange tijd een berichtje schrijven.
Even over Lenz ABC, wordt gesproken over de diode schakeling in de rechter rail. De decoder van Zimo kan je door CV instelling aangeven  of  activatie remmen op de rechter rail, linker rail of een van de rails. Maakt dus niet uit voor deze decoder waar de diode schakeling zich bevindt.
Voor het polariseren, (volksmond, keerlus), kan je gebruik maken van een IR lichtsluis of IR reflectie, wel blijft belangrijk dat het geisolleerde gedeelte voor polarisatie lang genoeg is waar de langste trein in past die van dit spoor gebruik maakt.
In mijn nieuwe baan gebruik ik twee licht sluizen en het geisolleerde gedeelte om de polarisatie aan te passen in de richting die de trein rijdt.
Deze is in twee richtingen berijdbaar, heb eigen software geschreven voor een PIC controller.
Na installatie ben ik er zelfs achter gekomen dat ik alles zelfs met 1 lichtsluis kan uitvoeren, twee richtingen, voorwaarde is wel dat de lichtsluis aan een zijde, goed diagonaal moet worden afgeregeld precies op de isolatie van overgangs rails. Dit omdat dan de trein wordt gedetecteerd, voor overgang isolatie, zowel komende van links of van rechts.
De schakeling werkt geheel autonoom, geen computer besturing nodig.
Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2020, 18:10:14 door Fransx »

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: ABC module en keerlus module combineren
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2020, 23:26:14 »
Frans,
1. Uit jouw bericht neem ik aan dat de sensor (lichtsluis, reedcontact of whatever) zich ergens binnen de polarisatie (de keerlus dus) moet bevinden om kortsluitvrij te kunnen ompolen. Als de trein bij Rian de lus inrijdt, KAN dan echter de polarisatie verkeerdom staan en er vervolgens kortsluiting ontstaan. Dit is afhankelijk aan welke kant de voorgaande trein de lus is uitgereden. De omkeermodule zal dan wel werken maar niet kortsluitvrij dan.... Ik denk dat dit alleen te ondervangen is door ervoor te zorgen dat de keerlus altijd juist gepolariseerd is bij het inrijden. Bepaalde voorwaarden scheppen misschien. Misschien afhankelijk maken van de  wisselinrijstand?
2. Over de decoders, Niet alleen Zimo heeft dat, ook ESU (vanaf versie V4) heeft dat. Maar Lenz niet, Uhlenbrock betwijfel ik.

Rian, als je polarisatie rijlengte minimaal de treinlengte is, kan je wel uitrekenen wat je max remlengte wordt. Zeker als de remsectie geheel buiten de polarisatie sectie zou moet liggen houd je niks aan remlengte over. Ik denk nog steeds dat het bij een willekeurige omkeermodule wel in elkaar kan. Bij de Digikeijs (kortsluitvrij) waag ik het te betwijfelen, in jouw situatie.


RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: ABC module en keerlus module combineren
« Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2020, 15:20:37 »
Frans, Marc,

Hartelijk dank voor het meedenken. Een lastige combi kennelijk. Ook een kwestie van testen denk ik (ABC binnen of buiten de keerlus, keerlus met of zonder kortsluitingdetectie). Zo gauw er meer bekend is kom ik er op terug.

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: ABC module en keerlus module combineren
« Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2020, 18:23:27 »
Hoi
Voor de duidelijkheid, de ompool module staat altijd in een default situatie, dit ter voorkoming van sluiting.
Bij een gebruik van twee lichtsluizen wordt gereden van A via ompoolsectie naar B,, lichtsluisen zijn geplaatst net voor overgang van A naar ompoolsectie en voor overgang van ompoolsectie naar B, default instelling is de polarisatie B.

Trein gaat van A via ompoolsectie naat B, wordt gedetecteerd door lichtsluis A, omschakelen naar polariteit A.
Trein komt bij lichtsluis ompoolsectie naar B, omschakelen naar polariteit B, dit is de default, klaar.

Trein gaat van B via ompoolsectie naar A, wordt gedetecteerd door lichtsluis B in de ompool sectie, zodra deze dan vrijkomt, omschakelen naar polariteit A.
Trein komt bij lichtsluis A, wordt gedetecteerd en zodra deze vrij komt weer naar de default polariteit B.

Ook kan je bij binnen komst van B naar ompoolsectie, hier weer terug naar B. Het is echter niet mogelijk om vanuit A naar ompoolsectie weer terug te rijden naar A. ( komt doordat ik deze situatie niet gebruik en de micro controller niet zo is geprogrammeerd.

Nu komt het bij gebruik van 1 lichtsluis, alle combinaties mogelijk.
Ook hier weer sectie A, ompoolsectie, sectie B. Lichtsluis is gesitueerd en detecteerd bij overgang van ompoolsectie naar sectie B en ook bij overgang van B naar ompoolsectie, dus diagonaal over de de isolatie tussen ompoolsectie en sectie B, ongeveer van beide kanten 3 cm detectie minimaal.

Default staat de ompoolsectie polarisatie sectie A.

Trein komt vanuit sectie A de ompoolsectie binnen, pas als deze de lichtsluis bereikt om naar sectie B te rijden wordt deze gedecteerd en de ompoolsectie wordt omgeschakeld naar polarisatie B.
Lichtsluis komt vrij, gehele trein is uit de ompoolsectie, dan wordt de polariteit van de ompoolsectie weer default, is A.

Trein komt vanuit B, wordt gedetecteerd net voor de ompoolsectie en de polariteit ompoolsectie wordt B.
Lichtsluis B komt vrij, trein binnen de ompoolsectie, polariteit ompoolsectie wordt A, dit is ook de default, dus klaar.

Zo ook als de trein in de ompoolsectie stilstaat en omkeerd, geen probleem, zowel A in, ompoolsectie en A uit, of B in ompoolsectie, B uit.

Hoop dat deze omschrijving duidelijk is, meer kan ik er niet van maken.

PS, zelf gebruik ik met twee lichtsluizen, combi detectie voor ompool en bezet en stop melder, later kwam ik erachter dat met een lichtsluis alles ook, eigenlijk nog beter kan werken, misschien nog een kleine ombouw in mijn baan.

Groeten Frans
 
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2020, 18:27:11 door Fransx »

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: ABC module en keerlus module combineren
« Reactie #10 Gepost op: 21 maart 2020, 18:39:34 »
Hoi allen.

Resumerend bij gebruik van een lichtsluis.
Rijsectie A, ompoolsectie, rijsectie B, lichtsluis op de overgang van ompoolsectie naar rijsectie  B.
Default staat de polariteit van de ompoolsectie als rijsectie A.
Detectie B, schakeld ompoolsectie naar polariteit rijsectie B of deze uit de ompoolsectie komt of rijsectie B, bij vrijkomst terug schakelend naar polariteit rijsectie A (default).
Trein kan zelfs op het detectie gedeelte stilstaan, geeft geen enkel probleem met de rijrichting daarna en geheel autonoom werkend.

Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2020, 18:45:49 door Fransx »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: ABC-module en keerlusmodule combineren?
« Reactie #11 Gepost op: 15 april 2022, 23:20:36 »
 Verlaat bericht; want nu pas (!) gerealiseerd.
Keerlus binnen twee wissels:
Met RoSoft keerlusmodule. Daarbuiten de ABC remsecties. De detectiedelen elk 10 cm lang. Werkt perfect.

Rian