Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.  (gelezen 12848 keer)

Brexbachtalbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • de BREX, onderweg tussen traditie en toekomst
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.
« Gepost op: 13 maart 2020, 14:40:30 »
In het WESTERWALD, een gebied gelegen tussen de rivieren Rijn, Lahn en Sieg, ten noordoosten van Koblenz ligt sinds 1884 een spoorlijn van Engers in het Rijndal naar Siershahn aan de autobahn A3 (Arnhem-Oberhausen-Frankfurt), 240 meter hoger. Totaal 22 kilometer lengte met 36 bruggen en viaducten én 7 tunnels met een totaallengte van 830 meter. Langs de spoorlijn stroomt het riviertje de Brexbach richting de Rijn. Sinds 1989 rijden hier geen treinen meer, echter de baan is daarna door de Deutsche Bahn wel onderhouden en verkeerd in een goede staat, evenals bruggen, viaducten en tunnels.

Op 17 maart 2007 is door bewoners van deze streek de vereniging "BREXBACHTALBAHN" opgericht met als doel de spoorlijn te behouden en te benutten als museum/toeristenlijn. De spoorlijn is inmiddels weer geheel berijdbaar, nadat er ongelooflijk veel bomen, struiken en onkruid is verwijderd. De lijn was in 18 jaar geheel overwoekerd. In 2011 is gestart met de aanleg van haltepunt Bendorf-Kaufland en Sayn-Abdij/Klimbos. De vereniging beschikt in Bendorf/Sayn over een steunpunt met werkplaatsen. Hier zijn een eigen SKL (werktrein) met kraan en diverse manschappenwagens gerestaureerd. Nagenoeg iedere zaterdag wordt vanuit hier door ons "Streckenteam" aan de spoorlijn en bouwwerken gewerkt.

Herfst 2019 hebben wij voor de trajecten Engers-Bendorf/Sayn/Abdij, Siershahn-Grenzau en Grenzau-Höhr/Grenzhausen en ondernemingsvergunning ontvangen. Kort daarna volgde de controle van deze gedeeltes door het Eisenbahn-Bundesamt. Nu ligt onze focus op het traject Siershahn-Grenzau met de bedoeling daar zo spoedig mogelijk met toeristentreinen te gaan rijden. Een driedelige, tweemotorige railbus staat al klaar.

Sinds 1 september 2008 beschikt deze Duitse vereniging in Nederland over het Brexbachtalbahn-Promotieteam. Deze richt zich met haar infostand op nieuwe geïnteresseerden, maar ook de huidige belangstellenden zien we graag langskomen. Om alles over de spoorlijn te vertellen, het laatste nieuws, vragen te beantwoorden of gewoon voor een praatje. En natuurlijk vind je in onze stand alles over de omgeving, dagtochten, weekenden en vakanties. Voor onze agenda waar we aanwezig zijn zie: www.diebrex.de of op onze facebook-pagina.

BREXBACHTALBAHN-PROMOTIETEAM
E-mail: davidennel@casema.nl
Telf.: 06-50.46.42.11
Website vereniging: www.diebrex.de
www.facebook.com/Brexbachtalbahn-Promotieteam
www.facebook.com/Brexbachtalbahn e.V.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2022, 21:54:52 door Reinout van Rees. Reden: Titel (minder CAPS, \'s fix) »

Spider

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2020, 20:34:23 »
Hi,

Leuk nieuws, ik moet daar eerdaags toch maar eens gaan kijken en misschien herken ik er dan nog iets.
Ik was als 12-jarig jochie in 1969 in het Brechsbachtal op kamp met de luchtverkennersgroep Icarus uit Uden.

Voor het eerst op vakantie zonder mijn ouders, voor het eerst in het buitenland en voor het eerst een stoomlocomotief in levendenlijve gezien.
Want vond ik dat toen een machtig imposante machine, pas later kwam ik erachter dat die lok (maar) een BR80 was.

Ondanks dat het zo'n beetje de kleinste stoomlok van de DB was heeft het ding wel een blijvende indruk gemaakt.
Want ruim 50 jaar later ben ik nog altijd railfan.

Johan
m.vr.gr.
Spider

Aliquis in omnibus, nullus in singulus

Brexbachtalbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • de BREX, onderweg tussen traditie en toekomst
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2020, 16:01:20 »
Beste Johan, bedankt voor je reactie!

Deze mooie verhalen horen we ook regelmatig aan onze stand van (ex) padvinders die op dit grootste padvinderskamp van Europa zijn wezen kamperen. Het terrein is 125.000 m2 groot en bestaat al meer dan 50 jaar. Over een afstand van 3 km. rijden wij op een hoogte van 5-7 mt. dwars door het kamp. Het beschikt zelfs over een eigen haltepunt "Pfadfinderlage".

BREXBACHTALBAHN-PROMOTIETEAM
David D.
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2020, 13:26:22 door Brexbachtalbahn »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2020, 16:21:59 »
Heb me maar geregistreerd
Wat ik niet vind,is een route beschrijving naar
 

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2020, 16:40:48 »
Vanaf Arnhem stroomopwaards zwemmen en bij het bordje Neuwied linksaf :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Brexbachtalbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • de BREX, onderweg tussen traditie en toekomst
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2020, 18:43:28 »
Voor de niet-zwemmers onder ons (zie routebeschrijving hierboven) hierbij de route over land:

De Brexbachtalbahn ligt tussen Rijn en Autobahn A3,tegenover Eifelquerbahn en Brohltalbahn,iets ten noorden van Koblenz.

Per auto naar Siershahn, vanaf A12-Arnhem, A3-Oberhausen-Frankfurt, afslag 38 richting Mogendorf-Siershahn.
Naar Bendorf/Sayn, vanaf A12-Arnhem, A3 Oberhausen-Frankfurt, afslag 39 richting A48, afslag 11 richting Bendorf/Sayn.

Per auto naar Siershahn, vanaf Venlo: A61, A48, A3 (richting Oberhausen) afslag 38 Mogendorf-Siershahn.
Naar Bendorf/Sayn, vanaf Venlo: A61, A48, afslag 11 richting Bendorf/Sayn.

Per trein: Hogesnelheidstrein ICE Amsterdam-Arnhem-Montabaur. Daarna met Vectus naar Siershahn.
Of: Arnhem-Emmerich-Keulen-Neuwied-Engers. Daarna wandelen of per bus naar Bendorf/Sayn.

Op dit moment (18.03.20) rijden we nog niet op de Brexbachtalbahn, zie ons 1e bericht. Volg ons voor meer gegevens op website en Facebook.

David D.

Brexbachtalbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • de BREX, onderweg tussen traditie en toekomst
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2020, 15:55:42 »
VERLEDEN, HEDEN EN TOEKOMST VAN DE BREXBACHTALBAHN; geschiedenisles, de jaartallen:

1880          Ontwerp van de spoorlijn en begin van de bouw van 7 tunnels (totaal 800 mt.) en 36 bruggen
30.05.1884 Opening van de spoorlijn van Engers naar Siershahn over 21 km.
01.02.1911 Opening van de spoorlijn Grenzau-Höhr/Grenzhausen-Hilscheid over 8 km.
tot 1915     Het goederen- en personenvervoer ontwikkelt zich beter dan verwacht
1923          De regio wordt door de Fransen bezet, die ook het spoorwegnet overnemen
1924          De Brexbachtalbahn komt weer in handen van het Duitse Rijk
1956          Haltepunt Pfadfinderlage en Brexbachtal worden gebouwd
tot 1960     De capaciteit neemt enorm toe, zowel in het goederen- als in het personenvervoer
1972          Einde van het stoomtijdperk. Het personenvervoer op de zijlijn Grenzau-Höhr-Hilscheid wordt stilgelegd
1979/1980 De Deutsche Bundesbahn moderniseert met hoge kosten het traject Engers-Siershahn
1984          100-jarig jubileum met 1000den bezoekers. De 1e drie-steden-wandeling op Hemelsvaartsdag/Vaderdag
1989          De laatste personentrein rijdt op de Brexbahtalbahn
1996          Laatste drie-steden-wandeling met 30.000 bezoekers (!)
tot 2001     Langzamerhand komt er een einde aan het goederenvervoer, de fabrieksaansluitingen verdwijnen
26.03.2007 Oprichting van de vereniging tot behoud van de Brexbachtalbahn
vanaf 2008 Reactivering van het traject Siershahn-Grenzau
vanaf 2008 Nederlands Promotieteam bezoekt beurzen met infostand in/bij: VSM-Eurospoor-Houten-ZLSM-Veenendaal-Zutphen
30.5.2009  125 jaar spoorlijnjubileum en het feestelijk opnieuw in gebruik nemen van het traject Siershahn-Grenzau
vanaf 2010 Reactivering van het traject Grenzau-Bendorf en, tot 2015 speciale (stoom)treinritten tussen Siershahn en Grenzau
                 Nl-infostands tijdens 175 jaar spoorwegen in DLD, Töpfermarkt, Handwerkermarkt, vervoer Bembel, Vaderdag
April 2010  Oude rijtuigenloods Amersfoort: uitreiking aan Promotieteam van cheque á € 250 door Roestrijden.nl
11.2019     Ondernemersvergunning ontvangen voor de trajecten Engers-Bendorf/Sayn/Abdij, Siershahn-Grenzau en
                 Grenzau-Höhr/Grenzhausen. Voorbereidingen tot ingebruikname van het traject Siershahn-Grenzau

Met vr.gr. David D.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2020, 16:31:27 door Bert van Gelder »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #7 Gepost op: 20 maart 2020, 16:08:46 »
Vanaf Arnhem stroomopwaards zwemmen en bij het bordje Neuwied linksaf :)

Reinout
Nee, dan zwem je Wied op. Ook leuk trouwens, daar ligt het fiktieve voorbeeld van mijn modelbaan  ;D
Voor het Brexbach doorzwemmen tot Bendorf. Daar linksaf de Saynbach opzwemmen. Eerste beek rechts is de Brexbach  :)
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2020, 16:13:44 »
Want vond ik dat toen een machtig imposante machine, pas later kwam ik erachter dat die lok (maar) een BR80 was.

Ondanks dat het zo'n beetje de kleinste stoomlok van de DB was heeft het ding wel een blijvende indruk gemaakt.
Hallo Johan,
Was het geen BR 82? Die kwamen regelmatig op de Brexbachtalbahn, itt de BR80. En ze zijn een stukje groter en sterker dan de BR80 wat maar een 3 assig lokje is. De BR 82 is een 5 asser.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2020, 00:31:15 »
Beekje eerder of later.... Maar je hebt wel gelijk, ja :)

Br 80/82: ik zou met Wim ook een 82 verwachten. BR 80 was een kleine serie die vooral voor rangeerwerk werd gebruikt en dan ook nog vooral met personenmaterieel, dacht ik.

Een tochtje met een goederentrein die brexbachtalbahn op.... dan moet het arme ding wegens kolen- en watergebrek halverwege uit z'n lijden verlost worden.

Mooie dingen, die BR82'ers. Jammer dat ik ze op "mijn" lijntje niet kan gebruiken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Brexbachtalbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • de BREX, onderweg tussen traditie en toekomst
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #10 Gepost op: 21 maart 2020, 15:46:07 »
Even het archief ingedoken én één van de Brex-Leden, destijds werkzaam bij de DB gevraagd naar type stoomlocs op de Brex:
vanaf1902:BR89-90-91.  1905:BR94.  1920:BR93.  1950:BR82.  1952:VT95(795)en VT98(798)  Zomer 1967 waren er in Depôt Siershahn 4 locs BR82 onderdak. Vanuit Neuwied naar Siershahn werd er bergop met 1 loc voor- en 1 loc achter gereden, dit in verband met een helling van ten hoogste 1:58. Siershahn ligt op een hoogte van 299 mt. Hierdoor én het feit dat het vaak om zware goederentreinen ging waren er in Grenzau, op de perrons twee waterkranen beschikbaar. Het relaas van ons Brex-lid:
"er heeft geen BR80 gereden, wel BR82, 93 en 94 en af en toe een BR 50. In 1969 was ik werkzaam bij de DB in rangeerstation Koblenz-Lützel, waar de goederentreinen naar het Westerwald via Neuwied en Engers werden samengesteld. Na de oorlog werd dit in Neuwied en Engers gedaan. Het waren z.g. buurt- of rangeertreinen. Ze werden in bepaalde wagongroepen gesorteerd, voor ieder station een groep, onderverdeeld in wagonladingen en stukgoedwagons. Iedere groep werd in de bedoelde stations achtergelaten en door een Köf naar de fabrieksaansluitingen, laad- en losweg en-of goederenloods weggezet. Aansluitend werden gereedstaande wagons aan de trein gekoppeld en ging het verder naar het volgende station.

David D.





« Laatst bewerkt op: 21 maart 2020, 15:48:04 door Brexbachtalbahn »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #11 Gepost op: 21 maart 2020, 20:18:08 »
Leuk om te lezen! Bedankt voor de info David  (y)

In mijn fictieve versie van het Westerwald worden buurtgoederentreinen in Neuwied samengesteld. Die rijden dan oa naar Neustadt (Wied) en verder naar Altenkirchen.
Soms getrokken door een Br50 of een Br82. Maar vaak door een V100 of V160
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Spider

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2020, 00:29:39 »
Ik heb van mijn reis helaas geen foto's en volgens mijn geheugen was het een BR80.
Maar eerlijk toegegeven dat is ruim 50 jaar na dato niet altijd meer haarscherp.  ;D

Gezien de vakkenis hier op dit forum heb ik toendertijd dus geen BR80 gezien.
Welke lok het dan ook echt geweest mag zijn, het was hoe dan ook een imposante verschijning voor een 12-jarig jochie.

Wel leuk om te zien (en te lezen) dat er hier op het forum nog veel gedetailleerde kennis aanwezig is.
Mütze ab!

Johan
m.vr.gr.
Spider

Aliquis in omnibus, nullus in singulus

Brexbachtalbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • de BREX, onderweg tussen traditie en toekomst
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #13 Gepost op: 12 maart 2021, 15:42:34 »
Bijgaand een overzichtskaart van de Brexbachtalbahn en omgeving: linksonder Koblenz, linksboven Keulen, rechts autobaan A3


























« Laatst bewerkt op: 14 maart 2021, 13:09:09 door Brexbachtalbahn »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #14 Gepost op: 12 maart 2021, 18:22:08 »
En... langzamerhand komt het steeds dichterbij dat er weer wat mag gaan rijden. Tenminste, da's mijn indruk van wat ik op het Mittelrheinforum enzo lees. De spoorbaan is keurig van vegetatie ontdaan, de hectometerpaaltjes zijn geschilderd, her en der is de beveiliging weer hersteld...
DB Netz heeft er weer met een meetwagen overheen gereden...

Hopelijk binnenkort!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)