Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Waterstoftrein als alternatief voor diesel  (gelezen 15197 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #45 Gepost op: 28 februari 2020, 10:21:22 »
De lijnen van Groningen naar Leeuwarden, Delfzijl etc zijn diesellijnen. De waterstoftrein heeft voor zover ik begrijp een dieselmotor op waterstof, net als een aantal stadsbussen in Stad.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #46 Gepost op: 28 februari 2020, 10:26:31 »
Een waterstofauto: waterstof als brandstof in een cilinderauto (verbranding), of als brandstof voor een brandstofcel (electriciteit)?

Als brandstofcel wat mij betreft. Elektrisch rijden vind ik echt wel superieur. We hebben 100 jaar op het verkeerde paard gewed.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #47 Gepost op: 28 februari 2020, 13:18:23 »
Interessante discussie maar is het niet zinvoller om te beginnen waar we al die elektriciteit of waterstof vandaan gaan halen. Uiteindelijk gaat het om de reductie van de CO2 uitstoot en niet of een “stekker” auto  zo lekker rijd en door subsidie goedkoop is geworden.
Heb in eerdere “posts” al een aanzetje gegeven en aan jullie om te beslissen welke richting we zouden moeten gaan.
Het e.e.a is het gevolg van het klimaat akkoord en niet om TESLA zonodig rendabel te maken.
Groetjes,
Aad

N.B. Diesel motor op waterstof?. waterstof is behoorlijk reactief dus een explosiemotor i.p.v verbrandingsmotor
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2020, 13:35:22 door AK952 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #48 Gepost op: 28 februari 2020, 13:32:18 »
Het lijkt me duidelijk dat de energie om waterstof te maken niet moet komen uit fossiele brandstoffen maar uit zonne-energie, windenergie of waterkracht. En misschien is er nog wel een bron die ik over het hoofd zie.

De laatste dagen zie ik in de krant berichten verschijnen over plannen voor het bouwen van waterstoffabrieken in Groningen en in Zeeland. In beide gevallen komt de energie uit windmolens.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #49 Gepost op: 28 februari 2020, 13:52:07 »
Zinvolle opmerking Klaas.
Ik heb nog wel een vraag aan de mensen die opmerkingen maken over het rendement van waterstof t.o.v. fossiele energie. Wordt ook rekening gehouden met de enorme kosten van de infrastructuur die voor die fossiele energie nodig is? Raffinaderijen, havens, olietankers, transportkosten om maar eens wat te noemen.
Als het echt serieus gaat om milieu en CO2 beperking, levert het terugdringen van scheepstransport en dan met name die van olietankers het meeste op.

Gr, Hans

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #50 Gepost op: 28 februari 2020, 14:03:23 »
... misschien is er nog wel een bron die ik over het hoofd zie.
Kernenergie? Produceert op zich geen CO2 , maar het maken van de brandstof mogelijk wel.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Groet,

Gerard

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #52 Gepost op: 28 februari 2020, 14:13:07 »
Wordt ook rekening gehouden met de enorme kosten van de infrastructuur die voor die fossiele energie nodig is? Raffinaderijen, havens, olietankers, transportkosten om maar eens wat te noemen.
Als het echt serieus gaat om milieu en CO2 beperking, levert het terugdringen van scheepstransport en dan met name die van olietankers het meeste op.

Die kosten vallen behoorlijk mee. Een paar jaar geleden was er op tv een programma dat keek naar de werkelijke kosten om producten te maken (naam van het programma ben ik even kwijt).
Uiteraard werd ook gekeken naar de prijs van benzine. Dat is (in NL) grotendeels belasting en accijns. Slechts een klein deel van de kosten gaat in de raffinage/transport ed zitten. Een paar cent per liter staat me bij.
Met andere woorden de kosten voor infra en raffinage ed zijn heel klein. Dat is ook de reden dat in landen met weinig tot geen accijns (VS, Rusland, enz) de benzine zo goedkoop is.

Dat geldt ook voor de energie die nodig is om aardolie om te zetten naar bruikbare brandstoffen. Van de totale hoeveelheid aardolie die een raffinaderij binnenkomt, wordt het grootste deel omgezet in brandstoffen als benzine, diesel, kerosine, enz. Slechts een klein deel van de olie (< 10%) is nodig om de installaties op de raffinaderij van energie te voorzien.

Iets dergelijks geldt ook voor het transport. Een grote olietanker gebruikt natuurlijk veel energie bij een tocht van het Midden oosten naar Rotterdam, maar vergeleken bij de hoeveelheid energie die in de vervoerde aardolie zelf zit is dat vrijwel niets. Als het schip zijn eigen lading zou gebruiken als brandstof, dan is dat maar een heel klein deel van de totale hoeveelheid olie in het ruim.

Als je wereldwijd CO2 uitstoot wilt beperken moet je dus brandstof gebruik beperken. Dus electrisch rijden ipv benzine.
En dan wel uiteraard de electriciteit opwekken met een windmolen of zonnecel. :) Ik hoop dan ook dat Shell en Gasunie hun plannen voor het windpark in zee snel doorvoeren.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #53 Gepost op: 28 februari 2020, 14:18:54 »
Klaas,


Dit zijn kleinschalige en lokale initiatieven en is alleen maar toe te juichen.
Helaas denken we nog steeds in termen van zonnepanelen en huishoudens in combinatie met windmolens.
Waar we voorbij gaan is het momentele aandeel van alternatieve energie ten opzichte van het zg “opgesteld” vermogen van conventionele electriciteit centrales. Dit betekend de plaatsing van heel veel windmolen parken zowel op zee als land bv Zeeland en de Noordelijke Provincies.
In Duitsland is er zelfs een tegenbeweging ontstaan om die groei te verminderen en hetzelfde zal hier ook gebeuren wanneer een windmolen in de achtertuin wordt geplaatst.
De industrie niet meegerekend is alleen het laden van een “stekker” auto equivalent aan het verbruik van 10 huishoudens afgezien op het net dit aankan.
Hoop van harte dat het gebruik van fossiele brandstof in de ban word gedaan maar zie dit niet op korte termijn gebeuren. Daarom is toch zinvol om die “pilots” op te zetten voor de toekomst.
Kom oorspronkelijk zelf uit de energiesector en het verbaasd me dat iedereen om de “hete brij” draait en over het voordeel begint over elektrisch rijden.

Groetjes,
Aad
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2020, 14:21:34 door AK952 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #54 Gepost op: 28 februari 2020, 14:40:03 »
Kernenergie? Produceert op zich geen CO2 , maar het maken van de brandstof mogelijk wel.
Inderdaad, kernenergie is ook een deel van de oplossing. En dan met name de thoriumreactor. Maar om een ondoorgrondelijke reden staat de politiek daar niet bij te juichen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #55 Gepost op: 28 februari 2020, 14:45:41 »
Kom oorspronkelijk zelf uit de energiesector en het verbaasd me dat iedereen om de “hete brij” draait en over het voordeel begint over elektrisch rijden.
Aad, dan weet je waarschijnlijk ook wel dat we er met zonne-energie en wind niet komen. Om te beginnen is dat niet op voorspelbare basis beschikbaar en om het elektriciteitsnet stabiel te houden heb je grote, voorspelbare generatoren nodig. Ik heb zelf ook altijd in de energiesector gewerkt en ben lang geleden zelfs afgestudeerd op het onderwerp netstabiliteit. Hoewel ik de details niet meer paraat heb weet ik wel dat je in het net een grote hoeveelheid draaiende massa nodig hebt.

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #56 Gepost op: 28 februari 2020, 14:58:49 »
Wim,

De redenatie over de kosten van transport, het raffinageproces en vervolgens het accijns is correct en geen speld tussen te krijgen en gaat derhalve alleen over de kosten. M.a.w. de kosten van het eindproduct in dit geval de benzine. Maar vervolgens de conclusie dat we dan maar over moeten gaan op elektrisch of waterstof  om het CO2 gehalte te verlagen is denk ik een ander onderwerp. Of mis ik iets,

Begint een leuk onderwerp te worden en een opmerking naar de moderator: gaat nog steeds over treinen echter zonder rookpluim maar eventueel met condensor.

Groetjes,
Aad

« Laatst bewerkt op: 28 februari 2020, 19:10:33 door AK952 »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #57 Gepost op: 28 februari 2020, 15:45:39 »
De waterstoftrein heeft voor zover ik begrijp een dieselmotor op waterstof, net als een aantal stadsbussen in Stad.
Nee, totaal fout. Er zit een brandstofcel in, totaal ander principe, zonder draaiende verbrandingsmotor. Zie hier

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #58 Gepost op: 28 februari 2020, 15:52:41 »
Klaas,
Als reactie op je bericht. Kom oorspronkelijk uit dezelfde sector maar dan vanuit de werktuigbouwkundige kant (studie richting;Energietechniek), Ooit begonnen op een centrale en de laatste 30 jaar in de “proces industrie’” (Oil and Gas”) en wereldwijd voor korte of lange tijd in het buitenland gewerkt voor grote olieconcerns.
Zodoende tot op zekere hoogte bekend met de materie en derhalve een beetje terughoudend om commentaar te leveren.
Helaas is wat we op dit moment door de media voorgespiegeld krijgen niet realistisch en die zg “pilots” worden gesubsidieerd en zijn heel interessant alleen al vanuit het oogpunt “chargeable hours”.
Wij als Nederland hebben ons gecommitteerd aan het klimaat verdrag wat in feite een goede stap is. Alleen nu komen we tot de ontdekking dat we bepaalde “facetten” redelijk over het hoofd hebben gezien.

Groetjes,
Aad





Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #59 Gepost op: 28 februari 2020, 16:00:44 »
Aad, wees vooral niet te terughoudend met commentaar, mooi als er eens iemand wat van zich laat horen die een beetje verstand van zaken heeft. Keertje wat anders dan t ongenuanceerde mediagenieke geloei dat je overal de hele dag al hoort.