Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Info gezocht over de NS L5  (gelezen 3996 keer)

ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Info gezocht over de NS L5
« Gepost op: 25 februari 2020, 14:04:22 »
Ik ben opzoek naar de kleur en opschriften van de NS L5.

De volgende info heb ik tot nu toe kunnen vinden.

In Railmagazine heeft een artikel gestaan over deze loc. Alleen de foto's die ik er van heb gemaakt zijn onduidelijk en eigenlijk niet leesbaar. Ik ben hiernaar ook opzoek voor goeie scans.

Marklin heeft deze onder artnr: DL-55283 uitgebracht, alleen ik kan geen duidelijk foto's vinden waar ik de opschriften van af kan lezen. En ik heb ook geen referentie materiaal om mee te vergelijken of ze de juiste kleur en opschriften hebben gebruikt.

Dieselelektrische Dubbellocomotief D311.04 A/B

Dit type was oorspronkelijk ontworpen als locomotief voor het monstrueuze 80 cm spoorweggeschut ‘Dora’ en  ‘Schwerer Gustav 2’. In totaal werden er vier van deze locomotieven gebouwd door Krupp. De eerste twee dubbellocomotieven in 1941 waren voor ‘Dora’ bestemd,  de D311.01 A/B en D311.02 A/B.  De laatste twee in 1942 voor ‘Schwerer Gustav 2’, de D311.03 A/B en D311.04 A/B. Dit kanon kwam echter niet meer tot inzet. De D311 leverde twee maal 940 of 1050 PK, de topsnelheid lag op 60 km per uur. Afhankelijk van het type, woog deze dubbellocomotief 150 tot 154 ton. De totale lengte bedroeg 22,51 meter, hoogte 4,27 meter en breedte 2,91 meter. Door een speciale schakeling was het bij deze dieselelektrische locomotief mogelijk om als mobiel krachtstation te fungeren.  Bij de D311 was het niet mogelijk om één locomotief zelfstandig te laten rijden en het was ook niet mogelijk om twee A- of twee B- locomotieven te koppelen. In Sluiskil was de D311.04 A/B achtergebleven en deze dubbellocomotief werd eind 1945 of begin 1946 naar de nieuwe dieselloods van de Nederlandse Spoorwegen in Utrecht gebracht. Hier werd geprobeerd om de dubbellocomotief weer bedrijfsklaar te maken. Eind 1946 werden deze pogingen om onduidelijke redenen gestaakt. Onduidelijk was ook waarom de dubbellocomotief bij de Nederlandse Spoorwegen bekend stond als ‘L5’.  Een reden hiervoor, zou het volgende kunnen zijn;  op de afbeeldingen van de andere locomotieven die in Sluiskil waren achtergebleven, is duidelijk ‘L4’ en ‘L6’  te zien. Betekende ‘L5’  dan  ‘Locomotief 5’ ?  Na eind 1946 werd de locomotief bij de oude dieselloods in Utrecht neergezet om daar in weer en wind te blijven staan. In 1949 dook de locomotief op bij de sloperij van de firma van Leumeren, waar er volop aan gewerkt werd. Op 20 december 1949 verscheen de locomotief weer op het emplacement in Utrecht, vervolgens werd de locomotief in de nacht van 20 op 21 december richting Duitsland gesleept. De D311.04 A/B was aan de Deutsche Bundesbahn verkocht. Daar ging de dubbellocomotief verder als V188 002 A/B. Bij de Deutsche Bundesbahn was ook de D311.03 A/B als V188 001 A/B weer op de rails en eind 1951 werd de D311.02 A/B aangekocht die V188 003 A/B als nummer kreeg. Onduidelijkheid wat de D311.01 A/B betreft na 1945. Deze dubbellocomotief is, of verschroot, of naar de Sovjet Unie versleept???

Bron: http://k5e.nl/geschutzlok-d311/





Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2020, 14:06:23 door ronald2016 »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3840
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2020, 14:05:46 »
Stond hier niet laatst iets over in 1 van de Railmagazines? Een heel ombouw verhaal?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2020, 14:08:15 »
Dat artikel heb ik gefotografeerd, alleen na thuiskomst niet echt duidelijk. En ik weet ook niet meer in welke  ???

locofiel

  • Gast
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2020, 15:03:09 »
Beste Ronald2016,


Bijgevoegd twee items uit "Taschenbuch Deutsche Diesellokomotieven" van Horst J. Obermayer.



Gr,

Dirk

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2020, 15:40:03 »
Dit staat in Railmagazine 368.
Kan opgestuurd worden.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
  • Zelfportret
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2020, 16:00:22 »
In de Railhobby nummer 2 van 1985 heeft ook nog een artikel gestaan.
Foto's zijn gelijk aan die je al zelf had geplaatst plus een andere van J.A. Bonthuis.  Die heeft hem gefotografeerd in de dieselloods van Utrecht 22 augustus 1946.
Scan leverbaar.
Gerrit F

Van de draad af....

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2020, 16:03:03 »
Naar de Sovjet Unie versleept lijkt me buitengewoon onwaarschijnlijk.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
  • Zelfportret
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2020, 16:27:05 »
In de Railhobby nummer 2 van 1985 heeft ook nog een artikel gestaan.
Foto's zijn gelijk aan die je al zelf had geplaatst plus een andere van J.A. Bonthuis.  Die heeft hem gefotografeerd in de dieselloods van Utrecht 22 augustus 1946.
Scan leverbaar.

En verzonden.
Gerrit F

Van de draad af....

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5199
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #8 Gepost op: 25 februari 2020, 16:46:27 »
Naar de Sovjet Unie versleept lijkt me buitengewoon onwaarschijnlijk.
Klopt, loc is hersteld en nog jaren door de DB ingezet, zowel als V188 als met computernummer (BR 288)
Groet, Frank

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
  • Zelfportret
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #9 Gepost op: 25 februari 2020, 16:48:12 »
Duurde even voor ik nog wat meer info kon leveren. Windhoos 7 naar windhopeloos 10 overzetten was nog niet klaar...
Een mooie link: Kanone 5 Eisenbahn – Sluiskil
Daar kom je o.a. dit kleuren plaatje onderaan tegen.
Gerrit F

Van de draad af....

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
  • Zelfportret
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #10 Gepost op: 25 februari 2020, 16:54:34 »
De laatste info uit mijn pc: http://www.e94114.de/V188.htm

Gerrit F

Van de draad af....

locofiel

  • Gast
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2020, 17:12:57 »
De combi-loc is in Duitsland omgenummerd van V 188 naar BR 288 en was nog actief op31 december 1971. Op 30 juni 1981 stond de loc niet meer in de lijst van actief materieel.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
  • Zelfportret
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2020, 17:14:58 »
En net als Heintje Davids, nog een paar keer:
1- www.bahnwahn.de
2- reichsbahn.nl
Gerrit F

Van de draad af....

ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #13 Gepost op: 26 februari 2020, 09:59:27 »
Dank voor de info.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: Info gezocht over de NS L5
« Reactie #14 Gepost op: 26 februari 2020, 11:37:17 »




Lima voor pukkeltjes rail :angel:
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.