Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door hmmglaser
Vandaag om 00:33:52
Modeltreinenbeurzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:10:03
Project seaside Germany door Ronald Halma
20 October 2025, 23:26:48
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Huup
20 October 2025, 23:22:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
20 October 2025, 23:13:34
Märklin 2025 door Edwin2121992
20 October 2025, 23:11:41
Schroefkoppeling voor H0. door Edwin2121992
20 October 2025, 23:09:16
Modelspoor Vereniging Nijkerk MVN Nijkerk door Train Charter Services
20 October 2025, 23:03:33
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
20 October 2025, 22:52:31
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Pauldg
20 October 2025, 22:24:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
20 October 2025, 22:19:35
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
20 October 2025, 21:25:38
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door De eerste Ivo
20 October 2025, 21:21:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 October 2025, 21:16:39
NL cameo layout (0,26m2) door Joran
20 October 2025, 20:38:07
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
20 October 2025, 20:36:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 October 2025, 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
20 October 2025, 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
20 October 2025, 19:43:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
20 October 2025, 19:22:16
Aachenau West door wob
20 October 2025, 19:17:34
Rheinburg, TP V/VI door gdh
20 October 2025, 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Kees-Jan
20 October 2025, 18:46:48
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
20 October 2025, 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
20 October 2025, 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
20 October 2025, 17:51:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
20 October 2025, 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
20 October 2025, 17:22:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 October 2025, 16:41:37
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25 door hervé
20 October 2025, 15:55:00
  

Auteur Topic: Vollmer 5222 kolenbunker hoe aan te sluiten?  (gelezen 1592 keer)

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Vollmer 5222 kolenbunker hoe aan te sluiten?
« Gepost op: 23 February 2020, 12:09:52 »
Hallo, ik heb een oude kolenbunker van Vollmer 5222 met motor maar weet niet hoe deze aan te sluiten.

Er zitten drie draden aan de bunker: 2 blauwe en 1 gele.

Kan iemand mij verder helpen? Ik wil de motor niet vernielen.


Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet, Bert

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2342
Re: Vollmer 5222 kolenbunker hoe aan te sluiten?
« Reactie #1 Gepost op: 23 February 2020, 12:41:44 »
vermoedelijk geel gemeenschappelijk en de ene blauwe liks en andere rechtse beweging.
Greetings,salutations,groetjes,

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Vollmer 5222 kolenbunker hoe aan te sluiten?
« Reactie #2 Gepost op: 23 February 2020, 12:47:52 »
Hallo, bedankt voor je reactie.

Ik ben een leek op electronica gebied.
Hoe kan ik dit op een trafo en schakelaar aansluiten?

Moet er een gele naar de trafo en de blauwe twee naar de schakelaar?
En moet ik die dan op wisselstroom uitgang of gelijkstroom uitgang plaatsen? (Ik heb een fleischmann trafo).

Wederom bedankt!

Groeten Bert

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2342
Re: Vollmer 5222 kolenbunker hoe aan te sluiten?
« Reactie #3 Gepost op: 23 February 2020, 13:54:02 »
vind er verder ook niks over behalve een foto waar het interne mekanisme opstaat en ziet eruit als een wisselspoel van marklin.Dus op dezelfde manier aansluiten op een wisselstroomuitgang.Geel gemeenschappelijk.
Greetings,salutations,groetjes,

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Vollmer 5222 kolenbunker hoe aan te sluiten?
« Reactie #4 Gepost op: 23 February 2020, 14:44:39 »
Hallo,

weer een stapje verder. Dus geel op de zwarte uitgang van de trafo (wisselstroom) en dan de twee blauwe naar de schakelaar en 1 draad van de schakelaar naar de trafo witte uitgang (wisselstroom)?

Groeten Bert

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Vollmer 5222 kolenbunker hoe aan te sluiten?
« Reactie #5 Gepost op: 23 February 2020, 14:48:19 »
De blauwe uitgangen moeten naar twee momentschakelaars. Met een permanente schakelaar kunnen de spoelen doorbranden.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2342
Re: Vollmer 5222 kolenbunker hoe aan te sluiten?
« Reactie #6 Gepost op: 23 February 2020, 15:25:15 »
https://people.zeelandnet.nl/zondervan/wisselstand.gif

De terugmelding van leds heb je niet perse nodig.
Greetings,salutations,groetjes,

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Vollmer 5222 kolenbunker hoe aan te sluiten?
« Reactie #7 Gepost op: 23 February 2020, 15:25:48 »
Hallo,

Kan ik daarvoor bijvoorbeeld een lichtschakelaar of wisselschakelaar van fleischmann gebruiken?

Met vriendelijke groet, Bert

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Vollmer 5222 kolenbunker hoe aan te sluiten?
« Reactie #8 Gepost op: 23 February 2020, 15:38:06 »
Een wisselschakelaar. Die heeft momentcontacten.
Reinier

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Vollmer 5222 kolenbunker hoe aan te sluiten?
« Reactie #9 Gepost op: 23 February 2020, 15:54:50 »
Bedankt voor antwoord. Heb het aangesloten en hoor bij schakelen dat hij iets wil doen maar gebeurt niets. Ik zal de motor eens bekijken of daar iets aan te zien is.

Wordt vervolgd!

Met vriendelijke groet,

Bert

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Vollmer 5222 kolenbunker hoe aan te sluiten?
« Reactie #10 Gepost op: 23 February 2020, 16:53:34 »
Hallo allemaal,

Het probleem zit hem in de schuif onder de kolenbunker. Deze loopt erg zwaar waardoor de motor de schuif niet open/dicht krijgt. Ik ga op zoej naar een oplossing.
Dank voor meedenken!

Met vriendelijke groet,

Bert